Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn er ook budget-preppers aanwezig?


prepper053

Aanbevolen berichten

Wij zijn echte budgetpreppers en ook nog eens beginners. Op het moment oefenen we in de tuin met zelf groente verbouwen. Daarnaast verzamelen we de lege glazen potten met klikdeksel. Deze zijn namelijk herbruikbaar om te wecken en door de klikdeksel goed te checken of het wecken is gelukt en later of de inhoudt nog wel goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ondanks het feit dat ikzelf niet in de eerste omschrijving van een "budget prepper" val wil ik toch budget verantwoordlijk een aantal basis zaken op orde hebben. Aangetrokken door de tekst over de waterfilter (zo heb ik namelijk ook dagen gezocht naar een eerste betaalbaar maar goed en betrouwbaar waterfilter) toch aan dit topic gestart. Heeft even geduurd om alles door te lezen, 66 pagina's niet niks dus is weer laat geworden.. Maar staan zeker nuttige tips tussen, winkels, acties waarbij mijn ogen wel zijn geopend. @prepper053 mijn dank voor het starten van dit topic is groot :D

 

Mede door dit topic vandaag naar de Lidl gereden, zit om de hoek dus was er binnen 1 min! Winkelwagen vol met rijst, pasta(saus), pot groente, schoonmaak spullen, mais, kruiden, bouillonblokjes, WC papier, Spa rood (maar dan in een blauwe verpakking) en nog veel meer. Van alle verpakkingen minimaal 6 stuks gekocht en meeste heeft een houdbaarheid tot eind 16 of 17. Ruim 4 grote shoptassen vol voor nog geen E100! Heb niets geprobeerd te kopen wat we nooit eten dus nu kwestie van rouleren en de zaken die harder lopen in grotere getallen aanschaffen de volgende keer en de zaken die niet opraken vervangen door iets wat we wel eten conform FIFO. Enige miskoop haring in tomatensaus met peper, de tonijn zat tegen de houdbaarheid dus toen dacht ik in een vlaag van verstandsverbijstering; dan maar haring. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen... Maar al met al een goede budget prep ervaring!

 

Mijn doel voor E400 de basis op orde hebben en dat z.s.m.. Niet preppen om het preppen maar dagelijkse benodigdheden combineren met in mijn ogen essentiële benodigdheden.

 

Kort overzichtje wat ik toe nu toe heb gekocht/besteld, immers daar is dit topic voor, al is een deel besteld voordat ik dit topic had gelezen... Helaas...

 

1: Voorraad etenswaren, Lidl, zie hierboven.

 

2: Sawyer Mini [sP128] Waterfilter - E32 met korting @http://prepshop.nl/hike/sawyer-mini-waterfilter Kan wellicht goedkoper (heb ik niet gezien) maar toch dit forum even supporten ook. Waarom dit filter? Aantal te filteren liters, 350.000. Goede reviews op verschillende fora. Overige specificaties en formaat.

 

3: Light My Fireknife @http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-light-my-fire-fireknife-oranje.htm waarom? Combinatie van een kwalitatief goed mes en combinatie met firestarter.

 

4. Slijpstaaf @ http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-keramische-slijpstaaf-25cm.htm immers een mes blijft zo goed als het onderhoud dat je hem geeft ;-) daarnaast kan ik ook gelijk mijn koksmessen weer aanscherpen.

 

5. Zilveren kwartjes via marktplaats, €5 voor 10 stuks.

 

6. Voor de airmiles spaarders, Victorinox officierszakmes @ https://www.airmilesshop.nl/producten/vrije-tijd/reizen/victorinox-officierszakmes

 

Morgen proberen langs de Action te gaan en de schuur opruimen om te zien wat er al is! Daarnaast ben ik nog opzoek naar iets om eten op te warmen met hout als brandstof. Een budget alternatief voor de Kelly Kettle zeg maar :) ps. De zelfgemaakte variant ziet er top uit maar zie ik mijzelf niet 1,2,3 doen... Iemand tips hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fcTollius ik snap het mes alleen niet? elk mes met een rug van 90 graden zal dit voor je doen dus waarom dan een apart mes ervoor? ik koop dan liever een goed mes helemaal full tang rug van 90 graden dan heb je ook een perfecte striker voor je magnesium stick.

 

Naar wat ik heb gelezen leek mij dit mes een prima eerste mes gemaakt door Mora. Daarbij leek mij het handig als er gelijk een stick inzat verwerkt. Niet echt budget wellicht maar toen ik het bestelde had ik dit topic nog niet ontdekt en eigenlijk geen idee wat alles koste (zag alleen messen voor E30 en sticks rond de E10 dus dacht een goede koop te doen :o).

 

Wat je bedoelt met een "full tang rug" is mij niet duidelijk. Kun je dat eens uitleggen aan deze beginner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar wat ik heb gelezen leek mij dit mes een prima eerste mes gemaakt door Mora. Daarbij leek mij het handig als er gelijk een stick inzat verwerkt. Niet echt budget wellicht maar toen ik het bestelde had ik dit topic nog niet ontdekt en eigenlijk geen idee wat alles koste (zag alleen messen voor E30 en sticks rond de E10 dus dacht een goede koop te doen :o).

 

Wat je bedoelt met een "full tang rug" is mij niet duidelijk. Kun je dat eens uitleggen aan deze beginner?

 

full tang is dat het mes helemaal doorloopt in het handvat, oftewel zo:

 

[ATTACH=CONFIG]11800[/ATTACH]

 

als de bovenkant van je mes een hoek van 90 graden heeft is dit ook uitermate geschikt om vonken van je magnesium stick af te halen,

Kijk maar eens zo rond 2:15

[video=youtube;-Td-aMEtCqE]https://www.youtube.com/watch?v=-Td-aMEtCqE

 

dus ik vind het dan slimmer om een iets duurder mes aan te schaffen die dan langer mee gaat.

 

mvg, MP

 

PS: als je een high carbon steel mes hebt dan kun je in een echte survival situatie ook vonken van je mes afhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fcTollius dat is hetgene met messen wat voor mij prachtig is werkt voor jou totaal niet, Mijn tip: kijk eens rond op het internet (knivesandtools bijv.) zoek uit wat je wil en vraag dan aan wat mensen hier voor positieve ervaringen of goede tips. doe ik tenminste altijd wel en dat bevalt redelijk goed hierdoor heb ik de knoop doorgehakt op mijn Böker arbolito pine creek wood. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-boker-arbolito-pine-creek-wood-lemmetlengte-9-5-cm.htm

 

 

Die koelbox is wel leuk vooral om in te graven bij een BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Morgen proberen langs de Action te gaan en de schuur opruimen om te zien wat er al is! Daarnaast ben ik nog opzoek naar iets om eten op te warmen met hout als brandstof. Een budget alternatief voor de Kelly Kettle zeg maar :) ps. De zelfgemaakte variant ziet er top uit maar zie ik mijzelf niet 1,2,3 doen... Iemand tips hiervoor?

Rocket stove gemaakt van blikken en warmte geleidend materiaal zoals perliet. is makkelijk te maken als je maar een stevig mes hebt

forum en you tube enz staat vol met goede voorbeelden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Lindaje, ben alleen niet opzoek naar iets om zelf te maken..

 

Ander vraagje, ben zaterdag bij de action geweest. Zit nu wat te zoeken naar een paar opvouwbare jerrycans. Las dat de Action die ook heeft gehad. Zag ze nu niet liggen, weet iemand of ze er wel zijn? Ander goedkoop adresje ook welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Lindaje, ben alleen niet opzoek naar iets om zelf te maken..

 

Ander vraagje, ben zaterdag bij de action geweest. Zit nu wat te zoeken naar een paar opvouwbare jerrycans. Las dat de Action die ook heeft gehad. Zag ze nu niet liggen, weet iemand of ze er wel zijn? Ander goedkoop adresje ook welkom!

 

http://prepshop.nl/catalogsearch/result/?q=rocket+stove

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja hmmm wist niet dat andijvie zo goed was om eten mee op te warmen;)

@fcTollius voordat je iets koopt is het misschien wel handig om zelf iets te maken van bijv. een blik en kijken of dit voldoet, dit zorgt er niet alleen voor dat je skills ontwikkeld maar blik zal er genoeg zijn WSHTF.

 

Ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet wist :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Lindaje, ben alleen niet opzoek naar iets om zelf te maken..

 

Ander vraagje, ben zaterdag bij de action geweest. Zit nu wat te zoeken naar een paar opvouwbare jerrycans. Las dat de Action die ook heeft gehad. Zag ze nu niet liggen, weet iemand of ze er wel zijn? Ander goedkoop adresje ook welkom!

 

Die van de Action heb ik geen goede ervaringen mee. Allebei lek bij de eerste keer gebruik. Dat kan toeval/pech zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Raycoupe! Dan toch maar even doorzoeken want een lekker tank heb je niet aan natuurlijk ;-)

 

Petfles! Goedkoop, diverse maten tot 2 liter.

Je hebt ook die grote waterflessen van 5 liter.

 

Wegen niets, goedkoop en kunnen flink wat misbruik aan. Heb je dan ook nog een Sawyer waterfilter, kun je die erop schroeven en meteen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @MyronPrps hierboven suggereerde vandaag na het eten (bonen, mais, champignons en penne dus echte prepmaaltijd) even aan de slag gegaan met de twee blikjes die ik had van het koken.

 

Doel? Een lekker kopje thee met enkel blikken warm krijgen :) onder het mom gelukkig hebben we de foto's nog;

 

Foto 1, twee blikken. Eentje dicht voor het water eentje wat gaten in gemaakt onderin met het hamertje wat ernaast ligt. Note naar mijzelf, blik is scherp, auw! Gelukkig hebben we de pleisters al gehaald!

image.jpg.7ec7f9323d06ca61092c22198fc6acdc.jpg

 

Foto 2, ok dag van de waarheid, Vuur maken met mijn nieuwe mes van Mora, de light my fire, watten en uiteraard hout.

image.jpg.3115dfea4e176094446c37d615d65da6.jpg

 

Foto 3, en er was vuur! Dat ging makkelijk. Note naar mijzelf, volgende keer wat moeilijker maken, zonder watten!

image.jpg.f88a8b09d417c9053c301131acbaca75.jpg

 

Foto 4, gelukt! Post schrijven met een lekker kopje thee! Note naar mijzelf, camping pannetjes halen! Met een waterpomptang eraf halen is niet echt handig...

image.jpg.b5047373a6997f74af2ba03fd955e3f3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petfles! Goedkoop, diverse maten tot 2 liter.

Je hebt ook die grote waterflessen van 5 liter.

 

Wegen niets, goedkoop en kunnen flink wat misbruik aan. Heb je dan ook nog een Sawyer waterfilter, kun je die erop schroeven en meteen gebruiken.

Wj gaan ieder jaar naar Frankrijk op vakantie en dan neem ik een aantal van die 5 liter flessen water mee. (daar leeg drinken en leeg mee naar huis)

Ik heb er nu een stuk of 20 gevuld staan in mijn prepper voorraad. Erg handig en ze kosten daar maar een paar cent per stuk. Bovendien zit er een handig drukknop kraantje op.

 

Volgens mij verkopen ze die flessen ook in Belgie en Luxemburg. Merk is volvic geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...