Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen bosperceel


MyronPrps

Aanbevolen berichten

@MyronPrps mooie bijlkop heb je te pakken daar, dat gaat je weer een hoop plezier en tevredenheid opleveren vermoed ik zo, ben benieuwd naar je ervaringen ermee binnenkort.

 

 

dit is 1 van mijn bijlen, die zal jou ook wel aanspreken, komt uit Oostenrijk, wordt gebruik op de berghelling voor het wegkappen van jonge sparren o.a.

als je er een keer mee aan de slag wil, zal ik hem meenemen naar een gezamelijke meeting.

hij is zeer geschikt om die flexibele boomwortels af tekappen waar een normale bijl vaak op terug stuitert en de andere kant, zeg maar de rechthoekige hak, daar kan je kleine beplanting bij de grond goed mee afkappen en de bovenlaag van de grond mee bewerken, echt een handig ding.:)

20141127_221305.jpg.0eb64ca76824e587038173492951aeac.jpg20141127_221203.jpg.5b7d97c1fb3668812d928dc5afb2844c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@MyronPrps mooie bijlkop heb je te pakken daar, dat gaat je weer een hoop plezier en tevredenheid opleveren vermoed ik zo, ben benieuwd naar je ervaringen ermee binnenkort.

 

 

dit is 1 van mijn bijlen, die zal jou ook wel aanspreken, komt uit Oostenrijk, wordt gebruik op de berghelling voor het wegkappen van jonge sparren o.a.

als je er een keer mee aan de slag wil, zal ik hem meenemen naar een gezamelijke meeting.

hij is zeer geschikt om die flexibele boomwortels af tekappen waar een normale bijl vaak op terug stuitert en de andere kant, zeg maar de rechthoekige hak, daar kan je kleine beplanting bij de grond goed mee afkappen en de bovenlaag van de grond mee bewerken, echt een handig ding.:)

 

daar moet je wat tijd insteken en mooi opknappen:)

 

wat wel erg leuk is is dat jouw bijl een "friction fit" is oftewel je steel word steeds dikker en je kunt makkelijk eentje maken in een bos ofzo.

 

dat zal met mijn double bit niet gaan werken denk ik. (moet nog steeds een naam bedenken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps mooie bijlkop heb je te pakken daar, dat gaat je weer een hoop plezier en tevredenheid opleveren vermoed ik zo, ben benieuwd naar je ervaringen ermee binnenkort.

 

 

dit is 1 van mijn bijlen, die zal jou ook wel aanspreken, komt uit Oostenrijk, wordt gebruik op de berghelling voor het wegkappen van jonge sparren o.a.

als je er een keer mee aan de slag wil, zal ik hem meenemen naar een gezamelijke meeting.

hij is zeer geschikt om die flexibele boomwortels af tekappen waar een normale bijl vaak op terug stuitert en de andere kant, zeg maar de rechthoekige hak, daar kan je kleine beplanting bij de grond goed mee afkappen en de bovenlaag van de grond mee bewerken, echt een handig ding.:)

20141127_221305.jpg.0eb64ca76824e587038173492951aeac.jpg20141127_221203.jpg.5b7d97c1fb3668812d928dc5afb2844c.jpg

 

Dat is een plaggenhak, die werd vroeger gebruikt om heide te plaggen en zodoende geschikt te maken voor landbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leren handschoenen ga je ook met de bijl doorheen. Zoek iets met kevlar erin verwerkt. Soms zie ik ze weleens op koopjes.nl

 

Zoiets als deze misschien aan te raden ?

http://www.particulierebeveiliging.nl/assets/s2dmain.html?http://www.particulierebeveiliging.nl/10000096360a5ed0a/10000096360ab9328/index.html

 

Kwestie van even zoeken.

Let wel op!

 

Tweede hands Kevlar handschoenen zij minder effectief. De vezels in Kevlar zijn minder geschikt voor anti-cut werk als ze flink gevouwen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl mijn 1928 Sager Chemical onderweg is heb ik morgen een klusdagje gepland.

 

Na ontbijt zal ik eerst beginnen met het roest van mijn trekzaag afhalen, nog niet beslist hoe (schuurmachine/slijpsteen/schuurpapier). Daarna alles nog even inspuiten met WD40 en laten inwerken.

 

Hierna mijn bijlsteel afmaken en de kop vastzetten en de steel behandelen met olie. Als laatst de handvate van de trekzaag proberen af te halen en eventueel nieuwe handvaten maken van een stukje iep wat ik hier nog heb liggen wat er erg mooi voor zal zijn.

 

hopelijk kan ik onder de overkapping werken, zou heerlijk zijn in de buitenlucht met wat muziek op de achtergrond en een kop thee erbij.

 

Kan er nu al naar uitkijken en zal morgenavond wat foto's plaatsen:)

 

Weltrusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl mijn 1928 Sager Chemical onderweg is heb ik morgen een klusdagje gepland.

 

Na ontbijt zal ik eerst beginnen met het roest van mijn trekzaag afhalen, nog niet beslist hoe (schuurmachine/slijpsteen/schuurpapier). Daarna alles nog even inspuiten met WD40 en laten inwerken.

 

Hierna mijn bijlsteel afmaken en de kop vastzetten en de steel behandelen met olie. Als laatst de handvate van de trekzaag proberen af te halen en eventueel nieuwe handvaten maken van een stukje iep wat ik hier nog heb liggen wat er erg mooi voor zal zijn.

 

hopelijk kan ik onder de overkapping werken, zou heerlijk zijn in de buitenlucht met wat muziek op de achtergrond en een kop thee erbij.

 

Kan er nu al naar uitkijken en zal morgenavond wat foto's plaatsen:)

 

Weltrusten.

 

Wat dacht je van een schuursponsje... maar, een droge trekzaag in droog hout, gaat prima (twee man he. Daar is hij ook voor bedoeld!), hoogstens een beetje olie erop, patin laten zitten en werken met het ding! :)

 

Slaap zacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van een schuursponsje... maar, een droge trekzaag in droog hout, gaat prima (twee man he. Daar is hij ook voor bedoeld!), hoogstens een beetje olie erop, patin laten zitten en werken met het ding! :)

 

Slaap zacht.

 

WD40 is voor de handvaten, zijn comleet vast geroesd. Ik wil ze toch met zo min mogelijk schade los krijgen om ze te kunnen hergebruiken zodat als ik mijn grootvader in het hiernamaals tegenkom hij blij met mij is:)

 

maar ik ga morgen kijken wat werkt voor het roest weghalen, nog nooit zoiets gedaan dus ik ga morgen eigenlijk naar school toe;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

WD40 is voor de handvaten, zijn comleet vast geroesd. Ik wil ze toch met zo min mogelijk schade los krijgen om ze te kunnen hergebruiken zodat als ik mijn grootvader in het hiernamaals tegenkom hij blij met mij is:)

 

maar ik ga morgen kijken wat werkt voor het roest weghalen, nog nooit zoiets gedaan dus ik ga morgen eigenlijk naar school toe;)

 

Leuk klusje om naar uit te zien.

Heb ze wel eens zien liggen, maar ik heb geen bosperceel waar ik hem zou kunnen gebruiken, Lucky bastard! :p :o (vergeef m'n grove taal) ;) (yes, sure!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk klusje om naar uit te zien.

Heb ze wel eens zien liggen, maar ik heb geen bosperceel waar ik hem zou kunnen gebruiken, Lucky bastard! :p :o (vergeef m'n grove taal) ;) (yes, sure!)

 

Zeker!

 

heb alleen nog steeds geen naam voor haar (haha)

 

als je ze tegenkomt mag je ze altijd opsturen wil ik best de verzendkosten betalen;) ik krijg altijd jeuk aan mn handen als ik zulke gereedschappen zie en kan ze dan vaak niet laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker!

 

heb alleen nog steeds geen naam voor haar (haha)

 

als je ze tegenkomt mag je ze altijd opsturen wil ik best de verzendkosten betalen;) ik krijg altijd jeuk aan mn handen als ik zulke gereedschappen zie en kan ze dan vaak niet laten liggen.

 

Dat heb ik maar ook, maar ik moet een beetje blijven nadenken met de centjes. :)

Wat voor gereedschappen moet ik naar uit kijken? Ik kom nog wel eens bij een kringloopwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker!

 

heb alleen nog steeds geen naam voor haar (haha)

 

als je ze tegenkomt mag je ze altijd opsturen wil ik best de verzendkosten betalen;) ik krijg altijd jeuk aan mn handen als ik zulke gereedschappen zie en kan ze dan vaak niet laten liggen.

 

Hetzelfde hier Myron, vind het prachtig dat oude gereedschap, verzamel het ook en kijk ook altijd als ik op een marktje of kringloop ben of er nog iets te vinden valt wat ook nog voor een redelijke prijs weg mag.

Het is deels voor decoratie, maar ik wil sommige gereedschappen ook wel gaan gebruiken , waaronder met zekerheid de trekzaag.Dus @Raycoupe, ook voor mij mag je gerust rond kijken:rolleyes: (budget max 10,- per maand voorlopig) en zo'n kleine handsikkel lijkt me erg mooi voor mn verzameling.

Een oude handboor en wat op de foto staat heb ik al bij elkaar gescharreld de laatste jaren

20141130_145955.jpg.40d579e42dfd2ea944a8c497b85391aa.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te vertellen. De gekromde zaagin het midden van de schuur is een jiri zaag. Idiaal om wilgen te knotten. De zaag is in wo2 ontwikkeld omdat veel werk door vrouwen gedaan moest worden, en deze door de gekromde vorm minder energie koste. In de volksmond ook wel ouwe wijven zaag genoemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te vertellen. De gekromde zaagin het midden van de schuur is een jiri zaag. Idiaal om wilgen te knotten. De zaag is in wo2 ontwikkeld omdat veel werk door vrouwen gedaan moest worden, en deze door de gekromde vorm minder energie koste. In de volksmond ook wel ouwe wijven zaag genoemt.

 

Dat het een boomzaag is wist ik, maar de rest van je info niet, leuk om te horen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan wat is dat zeisachtige ding rechts boven op de foto?

 

Volgens mij een korte handzeis, vermoedelijk om gras e.d mee te maaien, maar of het ook een naam/bijnaam heeft en waarom ze deze gebruikte i.p.v. een grote zeis weet ik echter ook niet.

 

En van dat andere stuk gereedschap met die grove snijranden weet ik verder niks, behalve dat mij eens is verteld dat ze deze gebruikte om slootkanten mee te maaien, misschien zit er een kenner van oude gereedschappen bij op het forum die ons er meer over kan vertellen.

Ik ben wel benieuwd naar zulke info:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan opknappen die hap! Net een leuke pm van @Stuudje gekregen over gered gereedschap misschien toch interessant voor wat kennis over de trekzaag.

 

vandaag het grootste gedeelte van de roest eraf gehaald maar dit word zeker een project voor meerdere dagen wat een werk!

 

zal straks eens wat foto's plaatsen iemand nog tips om handvaten los te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan opknappen die hap! Net een leuke pm van @Stuudje gekregen over gered gereedschap misschien toch interessant voor wat kennis over de trekzaag.

 

vandaag het grootste gedeelte van de roest eraf gehaald maar dit word zeker een project voor meerdere dagen wat een werk!

 

zal straks eens wat foto's plaatsen iemand nog tips om handvaten los te krijgen?

 

Met een brander de moeren verhitten, wil wel eens loskomen door het uitzetten en krimpen, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zijs met korte steel heet bij ons een pikke daar hoort ook een pikhaak bij . Doet het zelfde werk als een zijs . Sommige boertjes kozen dit gereedschap boven een zijs . Het gereedschap met de steel van een zijs en een blad met grove tanden is volgens mij een turf of veen snijder .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...