Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tarp tijdens de winter


homerun

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kan je me uitleggen waarom hij dan "hoog" moet hangen? En welke hoogte had jij dan voor ogen?

Een reden heb ik niet echt. Miscgienomdat je danrecht kan staan.

Maar ik zou ook niet weten hoe hoog.

Maar het idee van dat de tarp hoog moet hangen kreeg ik van @survivallaar.

Die zegt dat altijd.

Aan de ene iant klinkt het voor mij best logisch maar zonder reden.

 

Mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een reden heb ik niet echt. Miscgienomdat je danrecht kan staan.

Maar ik zou ook niet weten hoe hoog.

Maar het idee van dat de tarp hoog moet hangen kreeg ik van @survivallaar.

Die zegt dat altijd.

Aan de ene iant klinkt het voor mij best logisch maar zonder reden.

 

Mvg homerun

hoe hoger je ligt hoe lager je valt ;)

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt toch geen hangmat om ernaast te gaan staan? Je ligt in een hangmat.

Bovendien, als de hangmat lager hangt, val je ook niet zo hard als je eruit valt.

Ja dat is ook waar. Als @survivallaar terug is van vakantie gaan we weer eens het bos in en dan hang ik mijn hangmat en tarp laag. Bedankt voor de reden om mijn hangmat laag te hangen.

:D

 

Mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je me uitleggen waarom hij dan "hoog" moet hangen?

 

 

Uit eigen ervaring is het voor mij ideaal om een hangmat tussen borst en heuphoogte te hangen omdat deze nog altijd wat uitrekt en dan je dan op comfortabele zithoogte uitkomt. En als je wat zwaarder weegt het aan te raden is om deze nog eens 1 à 2 keer aan te trekken en eventueel de bevestigingspunten beetje zakken zodat je languit kan liggen. Qua tarphoogte is het dan weet beetje afmeten dat je wat ruimte boven hoofd hebt als je in de hangmat gaat zitten

 

Als je met kooltjes of een bloempotstove werkt dan merk je des te hoger in de schelter het effect van deze --> wel voor verluchtingsgaten zorgen

 

In de winter moet je ook geen visnethangmat gebruiken maar als het kan met 2 lagen waarbij je ertussen een reflecterende folie of matje plaatst en dan onder je slaapzak kan je nog een klein matje met afgeronde hoeken gebruiken. Als je in het bezit bent van een rvs of alu waterfles kan je deze ook vullen met warm water en in je slaapzak leggen om de binnenkant op te warmen. ook is het handig om de (droge) kledij die je de dag erna wil aandoen aan je voeten legt in je slaapzak, zo is die als je deze gaat aandoen aangenaam van temperatuur, maar ook als je in de nacht eruit moet voor een sanitaire stop blijft de slaapzak lekker warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carismo,

 

De vraag was meer om Homerun te laten nadenken wat hoog/laag is en waarom. De mijne hangt meestal tussen heup en knie hoogte. Vind ik persoonlijk ideaal als ik er in/uit wil klimmen. :D

 

Uit eigen ervaring is het voor mij ideaal om een hangmat tussen borst en heuphoogte te hangen omdat deze nog altijd wat uitrekt en dan je dan op comfortabele zithoogte uitkomt. En als je wat zwaarder weegt het aan te raden is om deze nog eens 1 à 2 keer aan te trekken en eventueel de bevestigingspunten beetje zakken zodat je languit kan liggen. Qua tarphoogte is het dan weet beetje afmeten dat je wat ruimte boven hoofd hebt als je in de hangmat gaat zitten

 

Als je met kooltjes of een bloempotstove werkt dan merk je des te hoger in de schelter het effect van deze --> wel voor verluchtingsgaten zorgen

 

In de winter moet je ook geen visnethangmat gebruiken maar als het kan met 2 lagen waarbij je ertussen een reflecterende folie of matje plaatst en dan onder je slaapzak kan je nog een klein matje met afgeronde hoeken gebruiken. Als je in het bezit bent van een rvs of alu waterfles kan je deze ook vullen met warm water en in je slaapzak leggen om de binnenkant op te warmen. ook is het handig om de (droge) kledij die je de dag erna wil aandoen aan je voeten legt in je slaapzak, zo is die als je deze gaat aandoen aangenaam van temperatuur, maar ook als je in de nacht eruit moet voor een sanitaire stop blijft de slaapzak lekker warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carismo,

 

De vraag was meer om Homerun te laten nadenken wat hoog/laag is en waarom. De mijne hangt meestal tussen heup en knie hoogte. Vind ik persoonlijk ideaal als ik er in/uit wil klimmen. :D

 

De meesten geven info en daar stopt het inmiddels. Heb persoonlijk geen nood aan een topic van tig van pagina's met discussies over hoe, wat, wanneer, hoeveel, waarvoor, en tal van keren waarom... met de kans dat ze de hangmat alsnog op 2 meter gaan hangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

in de winter maanden zou ik een tipi van de tarp maken , native americans deden het voor eeuwen lang in de meest gruwelijke winters en bleven warm .

 

my 2 cents :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als je een tipi maakt moet je verhouding tussen hoogte en diameter uitzoeken dat ideaal is om de warmte bij te houden en ook genoeg ventilatie hebt om geen last te hebben van de condensatie.

 

De native tipi's waren dan ook vrij hoog en breed zodat men binnenin ook een vuurtje kon stoken en de open ruimte aan de bindingen bovenaan diende als schoorsteen.

 

Iets dat je met een kleine tarp niet echt kan verwezenlijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Je kunt op Youtube uren video vinden over de meest uiteenlopende wijze van een tarp opzetten!...

 

Waar ik in mijn kringen altijd de ongekroonde koning was in het knutselen met zeiltjes en sisal, is een maatje van mij die zicht helemaal zot expirimenteert met verschillende methoden om tarps op te zetten, mij inmiddels ver voorbij gestreeft!...

 

Ik geloof dat zijn favorite methode voor een tarp-boven-hamock-constructie iets met "diamond-shape" heet... En effectief is het zeker! Het wordt een praktisch gesloten tent vanaf boven de hamock tot aan de grond en gewoon op een normale hangmat hoogte...

 

Youtube staat er vol mee!...

 

 

Goed pad, zonnig spoor!...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb veel in de winter in de sneeuw buiten geslapen en altijd redelijk comfortabel gelegen qua warmte.

Ik maakte met mijn schopje een kleine geul...de langte van mijn slaapzak en de breedte van hetgeen je nodig hebt om te slapen ...ik maakte een vuur en gooide de gloeiende kolen in de geul en daar ging weer zand over.

Genoeg zand natuurlijk en daarop ging ik slapen..gewoon ZALIG .

Let op ...genoeg zand niet te veel want anders komt de warmte er niet door en niet te weinig want dan verbrand je slaapzak en daarna jijzelf...

Ook heel veel gewoon met het iso matje onder een boom , dicht bij de stam...zo kon de afvallende sneeuw niet op mij vallen ...altijd heel erg goed geslapen.

Bij regen een zeiltje spannen en klaar.

Buiten slapen is overheerlijk...

Oefen eerst in de tuin bv..en ga zo stappen verder...probeer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tarp(aulin) is enkel bedoeld om droog te blijven en als beschutting tegen de wind.

Warmte zul je er niet van krijgen , daar heb je toch echt een vuur voor nodig (of voldoende isolatie in je kleding/slaapzak).

 

Hier overigens een e-bay verkoper met goedkope (en redelijke kwaliteit tarps), heb er zelf ook één van hem (2,7m x 3,5m) : - EBAY -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een tarp alleen kom je er niet, als je in de winter gaat kamperen is isolatie heel belangrijk alsook een laag op de grond.

 

Heb op vorige sc een gesloten tarp-hangmat configuratie met een grondzeil opgehangen (grondzeil is echt nodig tegen condensatie) en heb het op geen enkel moment koud gehad mede door een isomatje in de tussenlaag van de hangmat en een goede slaapzak met een extra fleece in.

 

foto's dankzij @Heksenboot

 

http://preppers.nl/forum/threads/11819-SC-Wintereditie-Nunspeet-2015-Januari-23-25-januari?p=329996&viewfull=1#post329996

vanaf 2de foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo ik ben niet zo goed bekend met dit soort dingen ,maar ik heb vaak gezien dat men isolatie aan de onderkant aan de buitenzijde van je hangmat doet

omdat het isolatie materiaal dan niet door je gewicht in elkaar wordt geperst (dus zijn volledige werking behoudt) doe jij dat isolatie matje ook aan de buitenkant van je

hangmat of zit dit in de hangmat ? (wel een mooie tip dat grondzeil tegen condensatie !!:cool: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo ik ben niet zo goed bekend met dit soort dingen ,maar ik heb vaak gezien dat men isolatie aan de onderkant aan de buitenzijde van je hangmat doet

omdat het isolatie materiaal dan niet door je gewicht in elkaar wordt geperst (dus zijn volledige werking behoudt) doe jij dat isolatie matje ook aan de buitenkant van je

hangmat of zit dit in de hangmat ? (wel een mooie tip dat grondzeil tegen condensatie !!:cool: )

gr will

Er zit een dubbele bodem in de hangmat dan waar je het isolatiematje in kan schuiven. Deze hangt dus als het ware onder de hangmat waardoor je hem niet plet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt onderaan hangen doet het niet dus ik lig wel degelijk op de mat, ook spreidt het de hangmat een zodat je niet dat beklemmende gevoel hebt.

 

Het is eigenlijk een soort slaap/yogamatje met een reflecterende kant aan.

 

Er zijn idd nog isolatiecovers die naast en onder de hangmat hangen maar die had ik niet nodig, de koudste temperatuur op de shelter was -8.7°c zo tussen 4h en 5h 's morgens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...