Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/22/20 in alle zones

  1. We hebben het afgelopen jaar een buiten wc gemaakt. Door een ingrijpende verbouwing hadden we geen wc meer en moesten we iets verzinnen. We kenden van onze reizen naar Zweden al de de zgn utedass en dat leek ons een goed idee. In het houthok één vak ontruimt en daar de compost wc gebouwd. We hebben binnenkort weer de beschikking over closet met waterspoeling, maar we zijn het er over eens dat behalve met noodweer, we de utedass blijven gebruiken. En sommige visite hebben misschien ook niet zo'n zin in dat gedoe met zaagsel en een kannetje water....?
    4 punten
  2. @Roel Netjes gemaakt!
    2 punten
  3. Netjes gemaakt. Blij dat je alles geschuurd hebt?. Zijn van die klusjes waar je tegen opziet maar als het klaar is ben je blij.
    2 punten
  4. Waarde preppers, Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met het aanpassen van een van de auto's waarvan de XC70 de beste kandidaat was als BOV. Inmiddels is de auto voorzien van een 2e accu die aangesloten is via een Cyrix relais dat automatisch de 2e accu afkoppelt zodra de spanning van de hoofdaccu te laag wordt. Mocht de hoofdaccu helemaal leeg raken, of een te lage spanning hebben om de auto te starten dan kan met 1 druk op de knop de 2e accu gekoppeld worden. Achter de 2e accu hangt een 230v omvormer, de aansluiting voor de Mobicool koelkast en meerde USB aansluitingen. Ook de communicatie apparatuur (27MC + VHF set) zijn aangesloten op deze accu. Verder is hij voorzien van flinke BF Goodrich T/A KO2 offroad banden, skidplate, LED verstraler en sinds enkele maanden ook een Thule dakdrager waar de velg met BF Goodrich reserveband op ligt (met een thuisbrengertje of normale band zou het differentieel binnen no-time kapot gaan). Rondom geblindeerd met geniale SolarPlexius platen en een aangepaste achterbank die helemaal plat kan en 190cm ligruimte biedt. Ik heb lang overwogen om een busje of iets dergelijks aan te schaffen als BOV, maar het vermogen, de wegligging en offroad-mogelijkheden van een AWD voertuig hebben me toch over de streep getrokken. Zelfs met het roofrack (dat flink wat afbreuk doet aan de aerodynamica) haalt hij met gemak de 200 en in de diepe modder is hij nog veel beter in zijn element, een paar weken geleden heb ik hem tot de bodemplaat in de modder gehad en zonder klagen klom hij er weer uit (moest het toch even zeker weten). Het motorblok is vlak voor aankoop vervangen en heeft nu zo'n 150k gelopen, dus hij moet nog probleemloos 350k meegaan Verder is uiteraard in alle auto's een GHB aanwezig, alsmede 20L water, een paar dagen aan voedsel, slaapzak, hygiëne artikelen, losse portofoons, etc. Op de wensenlijst staat nog een elektrische lier, het enige wat me echt tegenhoudt is de montage van zo'n kreng.. Ik zag dat de voorgaande BOV topics redelijk oud waren, dus ik ben benieuwd wat jullie momenteel als BOV gebruiken en aanvullingen op de accessoires hebben.
    1 punt
  5. Vette bak @Johnny Doe. Krachtig blok, en goed getuned met BOV-preps. Wat kun je verwachten van @f150.. een F150! Wel wat minder wendbaar dan je Volvo, maar even in een notendop de 'extra's' en een paar overwegingen: de Ford heeft 7 driepuntsgordels (3 voor, 4 achter); met een gezin best handig vermogen en koppel zijn niet echt een issue (370pk, ~500Nm koppel) verbruikt wel wat (18l/100km) maar slikt veel (LPG, benzine, ethanol en alle mengsels) actieradius: met 135l benzine en 130l LPG rij je zonder te tanken naar Spanje 4x4, skidplates, all season tyres etc extra 180 Ah AGM accu ingebouwd (voor compressor koelkast, maar kan ook als starter worden ingezet met accukabel) flinke afsluitbare bak en volwaardig reservewiel goed trekvermogen voor een caravan (op de planning in de loop van dit jaar, uiterlijk 2021) De benzinetank hou ik altijd voor meer dan 3/4 vol. Maar ICE staat er een voorraadje peut klaar dat netjes elke 6-9 maanden worden ververst: En met een kleine moeite gaan er 5 fietsen mee: Standaard ligt er in de Ford een Zarges kist en zit er nog een flink compartiment achter de bank. Dus zeult de Ford altijd het volgende mee: drie fleecedekens compleet gereedschapset (alle gangbare maten schroevendraaiers, inbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort) 6mm2 draad ca 20m, div laadsnoeren en adaptors 230V / 600W continu aansluiting ca. 40 maaltijden MRE maaltijden waterfilter + ca. 25liter water; in winter uitsluitend petflesjes in de cabine Gerber shovel Fiscar bijl trechters alcoholtester brandblusser (schuim, geen poeder!) banden reparatieset waterdichte zakken aanmaakblokken 5 kg aanmaakhout verlengsnoer compressor 5 liter ruitenwissenvloeistof startkabels kinetisch sleepkabel 2800 kg, breeksterkte 14 ton sleeplint 21 ton D-sluitingen, 5 ton krachtverdelers div handschoenen aantal vluchtmaskers in de zomermaanden: 45l compressor koelbox bij strenge kou: een houtkacheltje en sneeuwkettingen manuals routekaarten europa gasbranders, waterfilters, lucifers, paracord nachtkijker pakken duracel batterijen bekers/bestek allerlei standaard spullen (ehbo set, ijskrabbers, rubberen matten, krik, reserve onderdelen, zekeringen, 8 gele hesjes, poetsdoeken, toiletpapier, life hammers, vuilniszakken) maglite, stevig formaat prezl hoofdlamp brandstofpomp, handbediend buff, muts, goretex jas, liners, waterdichte handschoenen (standaard mee) een handtakel portofoons en een klein gaskacheltje Niet onbelangrijk bij een BOV: zorg voor BOB's. Deze liggen klaar, inclusief een 7-persoons tipi tent. Het is dus inpakken en wegwezen binnen 15-30 minuten indien nodig. Maar omdat de Ford inmiddels niet meer voorziet in het vervoer van ons gezin (er zijn kleine kinderen/kleinkinderen bijgekomen), staat er binnen nu en een jaar nog een caravan en camper op het programma. De camper staat in bestelling (wordt een aparte post). We hebben deze afweging gemaakt omdat we voorlopig besloten hebben niet te investeren in een BOL op een vaste locatie, maar te kiezen voor de flexibiliteit van eigen vervoer met een eigen dak en voorzieningen. Dus de BOV wordt de BOL:)
    1 punt
  6. Bos kun je aanplanten... zie hier, 2013 tot 2019.. We hebben in '13 en '14 ongeveer 3500 bomen en struiken aangeplant en nu mogen ze het zelf lekker uitzoeken. Nou, dat kunnen ze heel goed. Ik meende dat we iets van achtenzestig verschillende soorten hebben geplant.
    1 punt
  7. +1 Lees jezelf in in de materie. Begrijp de verschillen tussen HEMP NEMP etc, E1,E2,E3 pulse etc. Onderscheid de simpelweg belachelijke adviezen van online shops of fora. Als voorbeeld: het gebruiken van een munitiekist om een EMP proof containertje te maken. Die dingen “lekken” zo enorm dat het haast zinloos is om 'm EMP proof te krijgen. (Don't ask....? ) De boeken van William R. Forstchen zijn leuk om te lezen, zodat je een indruk kan krijgen wat de impact is van een EMP. Hier een boek (als het nog leverbaar is) waar het eea redelijk goed wordt uitgelegd Nuclear Risks and Preparedness En zoek ook eens op Dr. Vincent Pry https://www.washingtonexaminer.com/washington-secrets/new-emp-warning-us-will-cease-to-exist-90-of-population-will-die en deze is hier volgens mij ook al eens voorbij gekomen (om een indruk te krijgen als het licht uitgaat)
    1 punt
  8. Eén of meerdere laagjes aluminium is echt niet voldoende om apparatuur effectief tegen de gevolgen van een EMP te beschermen. In het kort komt het erop neer dat je een beschermende omhulling moet hebben die de EMP puls moet kunnen opvangen zonder dat die EMP jouw apparatuur kan raken en je moet die EMP kunnen afleiden naar aarde. PS: Ik hemel mijn kennisniveau over bepaalde zaken niet zo snel op, maar geloof me... I know what I'm talking about.. zeker als het om EMP voorzieningen gaat. @Mr. Gold, @prepass @Communicator @f150 en diverse andere forumleden can concur ?) Tip: zoek even op EMP op het forum. Dan kom je allerlei eerdere posts waarin EMP-bescherming uitgebreid besproken is. https://forum.preppers.nl/topic/2398-electromagnetic-pulse-attack-emp-attack-or-event/ https://forum.preppers.nl/topic/12530-apparatuur-beschermen-tegen-een-emp-hoe/ https://forum.preppers.nl/topic/12497-goedkope-rfemcemi-shielding-oplossingen-ook-goed/ https://forum.preppers.nl/topic/9412-what-if-een-emp-raakt-jouw-leefomgeving-wat-doe-je/ https://forum.preppers.nl/topic/3552-hoe-berg-ik-het-beste-mijn-externe-harde-schijf-op-emp-bescherming/ https://forum.preppers.nl/topic/12392-norad-hoofdkwartier-cheyenne-mountain/ Spoileralert: Veel mensen hebben al opgemerkt dat de waarde van een individuele laptop die een EMP overleeft relatief beperkt is (en feitelijk teruggebracht is tot een digitaal opslagmedium voor lokale informatie) omdat het zeer waarschijnlijk is dat belangrijke delen van de infrastructuur van Nederland uitgevallen zullen zijn na een EMP.
    1 punt
  9. Ik heb in een garagebox een deel van de BOV accessoires staan, waaronder 2x 25L verse brandstof in metalen jerrycans. Ook heb ik een 120w zonnepaneel die ik via een SAE stekker kan aansluiten op de auto, maar ook de 'battery box' die ik gebouwd heb, hier zitten 6x 4.5Ah accu's in die voor aan totaal van 324Wh zorgen. Daarnaast nog een grotere accubak aan het bouwen met 2x 22Ah accu's waar ook een 230v omvormer in komt, alsmede een vloeistofpomp die geschikt is voor benzine/diesel om bijvoorbeeld 'gebruik' te kunnen maken van achtergelaten voertuigen, oppompen van lager geleden water, verzin het maar. In het verleden ooit een accubox gebouwd met een echte autoaccu van 70Ah, maar die was gewoon veel te zwaar om in een noodgeval makkelijk mee te kunnen nemen. Die accu wordt nu gebruikt als backup in de Volvo en is net als in jouw geval aangesloten met 'Franse' klemmen. Het loskoppelen van de hoofdaccu is niet echt een issue voor mij, de Volvo zit (helaas) vol met anti diefstal maatregelen, waaronder alarm, deadbolts, startonderbreker, etc. Zonder de sleutel kan die auto nooit gestart worden. Wegslepen kan ook niet, 4-wiel aandrijving en zodra de sleutel uit het contactslot gaat, moet hij (automaat) in de P en blokkeren alle wielen. Aan deze kant van het land gelukkig amper bruggen en een slootje/greppel hoeft geen probleem te zijn als je hem schuin oversteekt. In dat geval zal er continu 1 wiel zweven en hebben de andere 3 genoeg tractie om door te gaan. Dus als ik op de snelweg zou terechtkomen in een zware file, dan zou ik er geen moment over twijfelen om de weg te vervolgen via de berm, desnoods een weiland oversteken om door te kunnen.
    1 punt
  10. Hi Finca, Er zijn zeker Li-Ion accu's. Scheelt enorm in formaat/gewicht. Ook is de capaciteit beter tov het formaat. Ik heb er eentje in m'n BO trailer en die werkt perfect. Zelfs als deze langer stilstaat (enkele maanden) heeft de accu nog voldoende energie voor zelfs wat zwaardere verbruikers. Of deze te gebruiken is als start accu kan ik niet met zekerheid zeggen. Waar ik 'm voor gebruik, heb je geen piekspanning zoals met starten.
    1 punt
  11. Kennis Skills . . . Fuiken Klemmen Voedelvoorraad
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...