Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/21/15 in alle zones

  1. Om het makkelijker te maken om te leren gaan met kompas en kaart, heb ik onderstaande cursussen gevonden op het www (alwaar vrij te downloaden). Deze cursussen zijn bedoeld als theorie gedeelte. Het praktijk-deel zul je zelf moeten doen door een kompas en kaart ter hand te nemen en buiten te oefenen. Veel leesplezier! Cursus 1 http://ow.ly/SsVS7 Cursus 2 (met name voor in de bergen) http://ow.ly/SsW3M [ATTACH=CONFIG]20834[/ATTACH]
    2 punten
  2. Ben ik nu de enige die haar niet ken of herken
    2 punten
  3. Iedereen die een keer naar een SC is geweest moet haar kunnen herkennen Zeker wanneer je bedenkt dat ze er nog geen enkele heeft overgeslagen. Ik ben zelf dan ook van mening dat we nooit echt anoniem kunnen zijn en vind ik ook niet zo heel erg. De bedoeling is dat mensen er minder negatief tegen aankijken en het misschien zelfs weer normaal gaat worden om wat boodschappen in huis te hebben voor onvoorziene gebeurtenissen. Zelf denk ik dat dit artikel als positief beschouwd kan worden en ben er zelfs een beetje trots op dat mensen dit er voor over hebben on het bespreekbaar te maken
    2 punten
  4. Helaas kan ik in Amsterdam geen 12 meter antenne op mijn dak zetten dus moest ik op zoek naar iets kleiners. Zo kwam ik uit bij de magnetic loop. Deze is goedkoop zelf te maken met wat koperpijp / fiets velg oid. Hier zijn wat zaken te berekenen tav. optrek ed. http://www.66pacific.com/calculators/small_tx_loop_calc.aspx Het dure is een zware >3Kv lucht condensator. (ding onder de grote ronde hoepel) (65Euro voor 20-195 pF 6Kv), de rest van het matriaal kost gelukkig bijna niets (rondslingerende rommel + 12Euro koper). Met de condensator 'tune' je de antenne. Goed dan heb je een antenne die iets zou moeten doen, maar dat wil je niet testen met je dure radio, bij een slechte swr zou je je radio kunnen beschadigen en van de mag loop is bekend dat de SWR slecht is op 1 specifiek punt na, daar issie extreem goed. Dus moest er een antenne analyzer komen, na de prijzen te hebben gezien (300Euro en meer) was ik even van slag. gelukkig kwam ik deze site tegen: https://sites.google.com/site/k6bezprojects/antenna-analyser Hier heb ik een variant op gebouwd die het redelijk lijkt te doen na wat solderen, prutsen en programmeren lijkt het te werken. Hierbij de SWR van de loop. De antenne was bedoeld voor 27Mhz maar blijkbaar zijn mijn maten toch niet heel zuiver, wel heb ik m nu weten te tunen op 14.280 Mhz, de calling frequentie in de 20 meter band. Nu ng ff mijn licentie scoren!
    1 punt
  5. Navigeren Op internet is alles te vinden over navigeren; bijvoorbeeld op wikipedia, youtube, websites of pdf-cursussen. Ook kun je allerlei boeken (ook Nederlands) aanschaffen of een cursus volgen bij bijv. een survival school. Doel van deze post is om ook op dit forum/website een volledig overzicht te krijgen van navigatie tools/technieken, zodat we met elkaar kunnen bespreken wat wel/niet werkt tijdens (of na) SHTF situaties. @Mods: verplaats gerust naar een evt geschikter forumdeel en/of maak hier een sticky van. Een deel van de forumleden heeft zijn kennis opgedaan in het leger, bij scouting, zelfkennis of survival-cursussen. Een ander deel heeft weinig tot geen kennis wbt navigeren. Ik vergeet vast een hoop, weet dingen niet of heb nu geen tijd om het te vermelden. Mijn kennis heb ik opgedaan bij Scouting, en is dus toegespitst op hiken (wandelen met evt bepakking). Voor overige vervoersmiddelen kun je veelal dezelfde tools/technieken gebruiken maar zul je ook kaarten met een grotere schaal gebruiken vanwege het overzicht. De startpost wil ik bijwerken oa naar aanleiding van jullie input. Wat is navigeren? Volgens wikipedia: "Navigatie is de kunst van het plannen en volgen van een route om zich daarmee van de huidige positie naar de bestemming te verplaatsen". Om dit te kunnen doen moet je twee dingen kunnen: -Positie bepalen -Route bepalen Tools -Kompas: Een kompas is een navigatie-instrument om het noorden en de richting ten opzichte van het noorden te bepalen. -Kaart: gemodelleerde weergave van het aardoppervlak. -Kaarthoekmeter: doorzichtig stuk plastic waarmee je (oa) een positie (coördinaat) op een kaart met schaal 1:25.000 of 1:50.000 kunt bepalen. -GPS: elektronische gadget waarmee je mbv satellieten je positie kunt bepalen. Bevat meestal een kompas, hoogtemeter en een functie om je route op te slaan zodat je deze route ook in omgekeerde volgorde kan volgen (track back). Uitgebreide modellen hebben kaarten, groter scherm, kleuren scherm. -Curvimeter: apparaat waarmee je een afstand op een kaart kunt bepalen. -Hoogtemeter: apparaat waarmee je de hoogte van je huidige locatie tov het aardoppervlak kan meten.
    1 punt
  6. Dat meen je toch niet? Ik had haar visueel al direct herkend, los van de details in het artikel Dat laatste vind ik trouwens leuk geschreven, kort en bondig to the point, leuk geanonimiseerd en niet te gedetailleerd, zo hoort het en kan het dus wel. Mijn respect had ze al en het stijgt nog een beetje met dit.
    1 punt
  7. Dat kan je zelf maken met een oude bankkaart. Of mis ik iets?
    1 punt
  8. Een PDF over 'Wildkamperen in Europa. De regelgeving per land'. Klik op de tweede pdf link op deze pagina. http://www.wegwijzer.be/dossier/wildkamperen-in-europa --> Wildkamperen, regelgeving per land. [Mod: link aangepast vanwege eventuele copyright] Grt Floshtf
    1 punt
  9. Mooi intervieuw Monique;) Wel ontzettend jammer van de trieste opmerkingen... Kom mensen, netjes opstellen in rijen van twee. TJOP, TJOP,... Op naar de slachtbank!
    1 punt
  10. Prachtig om te zien en te lezen. Dank Monique, had ooit een meisje in mijn klas op wie ik verliefd was die zo hete :-)
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...