Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 01/13/15 in alle zones

  1. Haha ik voel me ver verheven boven het gepeupel want ik weet lekker wat @larik zei voordat hij het verving door puntjes Dus zo voelt de elite zich met al hun geheime kennis haha
    2 punten
  2. Zoals aangekondigd in de post 'Meergezinswoning. De prep voor de 21e eeuw.' hier de aftrap over warmtevraag en warmtebronnen. (Ik ben geen installateur; de hele setup zal tzt worden gecontroleerd door een installatietechnicus. Het is een amateurschetsje.) Voor het berekenen van het benodigde vermogen voor de verwarming heb ik per gebouw een calculatie gemaakt. Op basis van beschikbare informatie over isolatie, oppervlakte, beglazing, m2 buitenmuur en dak, geschat transmissie- en ventilatieverlies kom ik aan de volgende dimensionering, uitgaande van 60% verwarming van pand, buitentemperatuur -15º, binnentemperatuur 21º: hoofdgebouw: 15 kW bijgebouw 1: 10 kW bijgebouw 2: 8 kW Totaal: 33 kW Omdat ik meerdere warmtebronnen wil gebruiken, heb ik het ook berekend bij een buitentemperatuur van 4º. De totale warmtevraag is dan 16 kW. Tevens is er tussen de 800-1000 liter tapwater per dag nodig voor 12-14 personen en hotfills op de (vaat)wasmachines. Dat kost jaarlijks ook ca. 20.000 kWh, dus ca. 2 kW bij 100% vollast. [ATTACH=CONFIG]15862[/ATTACH] Niet ingetekend zijn kleppen, temperatuursensoren, verdelers, vulpunten, overlopen, temperatuur- en debietbegrenzers, aardsondes, etc. We gaan gebruik maken van drie verschillende warmtebronnen: 1. 110 m2 energiedak. Jaaropbrengst minimaal 250 GJ (70.000 kWh, deels thermisch, deels PV) Het energiedak levert jaarlijk ca. 12.000-14.000 kWh stroom én een enorme hoeveelheid warm water. Afhankelijk van de watertemperatuur zal dit water gebruikt worden als bron voor de water/water warmtepomp of direct zijn warmte afstaan aan het buffervat. Een zomerdag levert zeer veel overcapaciteit aan warm water (duizenden liters per dag), maar de overdimensionering is nodig om ook in de winter gebruik te kunnen maken van de energie via het dak. Zelfs in de slechtste maand januari kan het dak nog makkelijk ca. 10 GJ leveren (~2800 kWh). Doordat het energiedak de primaire bron vormt voor de warmtepomp, hoeft er geen put geslagen de worden, heb je geen verstopte filters, geen uitputting van de bodemtemperatuur, geen vergunning nodig en profiteer je in de wintermaanden ook van zonnewarmte. De COP waardes van een dergelijke warmtepomp lopen op tot boven de 6. De water/water warmtepomp (~23 kW) De warmtepomp haalt z'n warmte uit het dak en gebruikt dat primaire circuit om de warmwater boiler voeden met heet water. Is er capaciteit over en vraag vanuit het CV circuit, kunnen ook de buffervaten verwarmd worden. Er is veel heet water capaciteit ingeschaald. Ik verwacht tussen de 800 en 1.000 liter per dag, mede door gebruik van heet water in de hotfills van (vaat)wasmachines. De warmtepomp zal het moeiteloos met hoge COP waardes moeten trekken tot buitentemperaturen van 3-5º. De warmtepomp gebruikt de beschikbare stroom van de PV die in het energiedak is verwerkt. De houtvergasser De houtvergasser is er voor de koude dagen als de warmtevraag het hoogst is en (helaas valt dat samen) de energieopbrengst het laagst. Ik schat in dat de houtvergasser alleen aan moet bij extreme kou, zeg temperaturen lager dan -5º en/of bij dagen die zowel koud als donker zijn - dus voor de dagen dat je de 35 kW nodig hebt en/of er te weinig electra wordt opgewekt om de warmtepomp aan de praat te houden. Ik betwijfel of het haalbaar is de kachel te stoken met het aanwezige kaphout op het perceel; dat zal de tijd leren. Met een 50kW brander die vier uur stookt op een lading breng je ca. 200 kW warmte in de buffervaten. Voldoende om de 5000 liter te verwarmen van 15 naar 50 graden. Ik ga er vanuit dat behalve de pompunit (bv een Laddomat) er geen centrale sturing is. Dat kan technisch wel, maar vereist een dure modulerende houtvergasser/pelletkachel met automatische brandstoftoevoer. De regelunit kan wel zorgdragen voor de verdeling van de warmte over tapwater, buffers en directe afgifte aan de centrale verwarming. Dan de vragen/opmerkingen: - Zitten er denkfouten in het systeem? - Kennen jullie mensen die een dergelijke installatie hebben? Ik kom graag in contact met mensen die praktijkervaring hebben met het gebruik van drie of meer warmtebronnen. - Hebben jullie suggesties voor de keuze van materialen (type warmtepomp, boilers, buffers, sensoren, meet- en regeltechniek)? - Hebben jullie nog goede ideeën wat te doen met de overproductie aan warm water in de zomermaanden (behalve een zwembad verwarmen..)? - In een volgende fase wordt er nog bijna 100m2 aan zonnepanelen gelegd. De elektrische installatie is in dit draadje niet primair.
    1 punt
  3. @lewieke het is nu meer de vraag of er niet teveel thermisch is - 250GJ per jaar is al best substantieel. De combinatie met PV maakt het m.i. vrij sterk, doordat de WP van elke kWh er 3,4 of soms 6 maakt. In onderstaande grafiek is de perfornance factor uitgezet tegen de watertemperatuur. Bij een watertemperatuur van 5 graden krijg je voor elke geïnvesteerde kWh via PV 4-5 kWh aan warmte terug (resp. water van 35º en 45º). [ATTACH=CONFIG]15871[/ATTACH] Opslag in een silo of in gierkelders is op zich een prima optie, maar wil je werkelijk maanden vooruit kunnen met water heb je honderdduizenden liters nodig. Als de ruimtes er zijn is dat zeker een goede optie omdat het geen buitensporig grote investering vraagt.
    1 punt
  4. U vraagt, wij draaien. http://www.bbc.co.uk/newsbeat/17548007
    1 punt
  5. Over Engeland kan ik niets vinden over 20 liter jerrycans, heb je daar een link van? Het grappige is dat ieder land z'n eigen regeltjes heeft mbt het vervoeren van brandstoffen in de auto. Zie: http://www.bovag.nl/nieuws/Opletten_met_jerrycans_in_buitenland Gek wordt je ervan, want als je een paar landen doorkruist op weg naar je bestemming mag je steeds de uitrusting aanpassen. Hesjes, brandblusser, EHBO set, evt meerdere gevarendriehoeken als je een aanhanger hebt, verplichte mistlamp op je aanhangertje/caravan, reserve bril, etc. http://www.pechhulpvergelijk.nl/wp-content/uploads/2012/04/A5_veilig_V4.pdf In Duitsland en Oostenrijk wordt sterk aangeraden reserve brandstof in een jerrycan aan boord te hebben en moeten ze je niet betrappen met een lege tank op de snelweg zonder reserve. In Hongarije is het dan weer verboden. Die jerrycan moet je dus precies op de grens leeggooien? @tom666: Geen benzine maar alleen diesel preppen klinkt wijs, maar wat als je auto op benzine loopt? De wegenbelasting voor diesels is in NL vreselijk duur en dus niet echt een kwestie van keuze. Voor een Panda is de wegenbelasting 244 euro/jaar voor benzine, echter 640 euro voor een dieseltje! Dan heb je het nog over een heel licht autootje. Een diesel wagen van 2000kg kost je meteen 2528 euro per jaar.
    1 punt
  6. Zou je een pincet ook als haarspelt kunnen gebruiken !? Dit vraagt gewoon om een filmpje
    1 punt
  7. Precies. Hier in huis is geen haarspeld te vinden, pincet daarentegen wel.
    1 punt
  8. @Multituli nou ik heb het fimpje bekeken maar wil niet heel lullig doen er zit in mijn medkit gewoon een pincet hoor. Die heb ik vaker bij me dan zoon haarspeld. Waarom zou je zoon dingen uberhaubt als man bij je hebben edit En een prepper heeft dat toch ook gewoon in ze medkit.
    1 punt
  9. @MARKO Weet je zeker dat dit blikken zijn ???? Het ziet eruit als plastic bakjes namelijk. Wat is de houdbaarheid van deze blikken? Ik zoek al jaren een vervanger voor de bekende (lage/ovale) defensie-blikken van Struik, noodrantsoen van vroeger. 15 jaar houdbaar.
    1 punt
  10. Waarom zou een mens dit pakket willen? Beter zelf eentje samenstellen waar nog wel voedingstoffen inzitten! Welke dorpsgek deze noodpakketten maakt snap ik echt niet. Vroeger kon ik ook altijd de halve inhoud ruilen tegen iets wat ik wel waard vond om in mijn lichaam te stoppen.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...