Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/01/13 in alle zones

  1. Leuke auto, gewoon laten komen, zou hem wel willen als 40km wagentje voor in de stad.
    1 punt
  2. Toch zie ik één voordeel: Weinig kans op plunderingen.
    1 punt
  3. De voordelen: - Samen een gebouw kopen is hier in Zweden geen enkel probleem, je komt dan op de koopakte gewoon met z'n allen te staan met per persoon (of gezin) het percentage wat je bezit. - De OZB is 1.5% voor gebouwen en 0.75% voor grond; het gaat hierbij dan over de taxeringswaarde, die vaak flink lager ligt dan de verkoopwaarde. Dat is niet iets om je druk over te maken dus. - Zweeds leren is goed te doen en kost bijna niets (of zelfs helemaal niets als je hier officieel gaat wonen). Deze cursus heet SFI (Zweeds Voor Immigranten) en wordt in bijna elke "grotere" gemeente wel gegeven. - De vrijheid, de natuur en de enorme ruimte zijn fantastisch en wegen (wat mij betreft) op tegen de nadelen... Maar nadelen zijn er absoluut: - Deze locatie ligt vrij hoog in Zweden, de winter is er nog langer en kouder dan hier in Värmland, nachten van -35 zullen ook daar niet vreemd zijn. Dat heeft een aantal gevolgen; als eerste zal je het gehele gebouw vorstvrij (minimaal +10) moeten houden, anders gaat 't echt heel snel naar de klote. Het "advies" om gewoon glycol in de CV te stoppen en de boel te laten bevriezen is op z'n zachtst gezegd "een beetje dom" (al wordt het vaak genoeg gegeven); je behang, verf en hout e.d. gaat na een paar winters enorm snel achteruit en het gaat je een godsvermogen kosten om de boel daarna weer op te knappen. 10 graden boven nul is echt het minimum wat je aan moet houden; als je CV uitvalt dan zakt het zo een paar graden en de +4 wat vaak gezegd wordt is dan dus echt al heel snel veel te weinig om een paar uur zonder CV op te vangen. Daarbij is het nu olie gestookt begreep ik; dat wil je eigenlijk zo snel mogelijk vervangen door een warmtepomp (jordvärme of bergvärme) of een pelletkachel. Beide opties zijn een flinke investering, reken op zo'n 10-15000 euro. Vervangen door een houtkachel kan natuurlijk ook, maar dan moet er dus altijd iemand aanwezig zijn om minimaal een paar uur per dag te stoken (afhankelijk van de grootte van de buffertanks). Een vlies (houtsnippers) stook installatie is ook nog een optie, daarbij gooi je (net als bij pellets) een grote silo vol met houtsnippers (of dus pellets) waarbij de installatie zelf die silo leeghaalt en je relatief weinig onderhoud hebt. Hoe dan ook een flinke investering. - Door die temperatuur in de winter zal je motorverwarming in elke auto die je daar gebruikt moeten laten inbouwen, anders krijg je 'm niet (of moeilijk) gestart. Kost ook weer een paar honderd euro per auto. Genoeg eigenwijze kaaskoppen (en duitsers) hier die het niet nodig vinden; maar die komen er na een winter achter dat de auto toch wel heeeel veel zuipt als 'ie het zo koud heeft en dat de boel moeilijk veel harder slijt. Min of meer verplicht dus. - Loodgieterwerk mag je tegenwoordig wel zelf doen, electra niet, hoewel vaak wel met de locale electricien te regelen valt dat je het grootste deel zelf doet en dat hij het dan komt controleren en de uiteindelijke aansluiting in de stoppenkast doet. Let op dat ALS je 't toch zelf doet, je de spullen in Zweden haalt en je even inleest in de Zweedse regels, want er zijn flinke verschillen met Nederland! (Zo is bij elke groep alleen de fase geschakeld, de nul is altijd aangesloten), de soorten bedrading is anders, de soorten kabels en waar je welke mag/moet gebruiken is anders en zo nog meer. Bedenk je ook dat je brandverzekering niet uitkeert als blijkt dat je zelf met de bedrading hebt geklootzakt en daar een fout in zat. - De schoorsteen moet minimaal 2 keer per jaar (3 keer als je zomers ook stookt voor bijv. warm water) worden geveegd door een erkende schoorsteenveger en elke 3 jaar moet 'ie worden geinspecteerd. De schoorsteenveger is hier vrij machtig, hou 'm te vriend! - Het seizoen om groente e.d. te verbouwen is vrij kort in Zweden; zo noordelijk is 't nog korter. Een grote kas is daar echt niet meer optioneel; dubbel glas en verwarmd is al bijna verplicht. Verlichting met groeilampen is voor een serieuze kas ook aan te bevelen. - De afstand, het is niet in 1 dag te doen, zelfs als alles meezit. Värmland is (zomers) zo'n 16 uur rijden, Dalarna al snel 18 en nog noordelijker wordt dus echt te lang om in 1 keer te doen; je zult dan onderweg moeten overnachten. Nou mag je hier wel wildkamperen, maar dat geldt dus NIET voor motorvoertuigen. Nou is de kans dat oom agent je lastig komt vallen als je ergens uit de weg staat voor een paar uurtjes slaap nogal klein, maar alsnog, in een SHTF situatie is het denk ik verstandig om Värmland toch echt wel als meest noordelijke optie van Zweden te zien. - Vergeet ook niet dat het hier in de winter (1 december t/m 31 maart) verplicht is om winterbanden onder de auto (en eventuele aanhanger) te hebben. Zonder winterbanden kan je hier echt niets in de winter en naast dat het verboden is om zomerbanden in de winter te gebruiken, is het gewoon extreem dom. Kost je per auto dus ook weer een set velgen plus winterbanden (wat op zich niet erg is want dan kan je die in NL ook gewoon gelijk gebruiken). Hier in Zweden zijn banden met noppen (dubbdäck) gebruikelijk maar ook frictiebanden zijn toegestaan. De "spijkerbanden" (die dus geen spijkerbanden zijn maar banden met noppen, zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spikereifen.JPG ) zijn overigens in Duitsland zwaar verboden; oom agent zal je direct een hele stevige boete geven en je auto wordt altijd weggesleept, waarbij je 'm pas terugkrijgt als je met nieuwe banden aankomt. - Reiskosten, je zit op de rit NL-SE-NL (of andersom natuurlijk) al heel snel op z'n 700 euro aan boot/brug en benzine. - Er zal regelmatig (liefst dagelijks) iemand de boel moeten controleren, zeker in de winter; ook het dak moet in de gaten gehouden worden en bij extreme winters zal 't geruimd moeten worden. Over 't algemeen valt dat wel te regelen, maar ook dat kost weer geld. Al met al: Met een groepje goed te doen en zeer zeker interessant, maar die 30k wordt al heel snel 60k en dan moet je de boel nog inrichten ook. De stookkosten zullen ook aanzienlijk zijn (ik ben in m'n 80m2 huisje zo'n 1500 euro/jaar kwijt aan verwarming+warm water). Komt nog een flinke kas bij (want wat is een BOL nou zonder op z'n minst de mogelijkheid om voedsel te verbouwen). Regel het goed met elkaar, want eenmalig kopen en vervolgens klaar, is niet hoe 't werkt. Er zal elk jaar geld in moeten; met een groep absoluut goed te doen, maar niet iets om zonder nadenken in te duiken (er staat niet voor niets ook weer een hele hoop te koop van hollanders en duitsers die er veel te makkelijk over dachten.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...