Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wim Hof, je warme vriend in koude momenten


Recommended Posts

In deze wereld zijn veel goede leraren te vinden. Maar er zijn maar weinig Meesters. Een persoon die ik zelf herken als Meester is Wim Hof, beter bekent als de Iceman.

 

Uit Hilversum komt veel bagger tv maar soms zijn er ook zeer hoge informatieve documentaire's met informatie die goud waard zijn, en volgens mij is dit er eentje, in elk geval voor mij.

Deze is naar mijn idee ook uitermate boeiend voor preppers omdat het een enorm gebied beslaat waar wij ons druk over maken en oplossingen voor zoeken.

 

Meestal zoeken we buiten onszelf in kachels, in kleding, in voedsel, in materie dus. Wim gebruikt geestkracht om energie te ontwaken zoals hij het zelf noemt. Zeer aards en tegelijk zeer spiritueel.

 

[ATTACH=CONFIG]7447[/ATTACH]

 

Wim Hof geeft in deze nieuwe NTR academy http://gemi.st/NPS_1237304 heel helder en eenvoudig inzicht wat er in je zit en hoe je het er uit kunt halen. Via z'n site http://www.innerfire.nl/ geeft hij trainingen welke mij zeer aanspreken om eens te gaan volgen. Speciaal aanbevolen voor koukleumen en wetenschappers :o wie doet er mee?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 68
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ah, hij traint ook door de ademhaling.

De meeste mensen halen te vaak adem per minuut. Die mens ademt alsof die een hardloopwedstrijd loopt...dagenlang,wekenlang. Dat put je lijf uit.

Je kan je ademhaling optimaliseren door te leren minder adem te halen per minuut (zes keer per minuut is genoeg, twee tellen in, acht tellen uitademen)

Ik ben benieuwd welke ademhalingsadviezen Wim Hof geeft. Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik.

Link naar reactie
Share on other sites

Een lichaam kan veel meer aan dan je denkt te kunnen, daarom moet je het leren om het te kunnen reguleren. Toen ik aan topsport deed was er nog iets wat ik met plezier deed, en dat was mediteren omdat het zoveel voordelen kan geven.

Toen was ik in staat om hartslag zo te kunnen dempen dat het bijna leek alsof ik dood was, dan bleef er een hartslag van tussen de 40 en 50 slagen gaan. Dit is voor mij ook een hulp geweest om onder water te blijven, als je je lichaam leert kennen dan kan je zoveel meer.

Zoals 3 minuten onder water blijven zonder lucht nodig te hebben ;)

Link naar reactie
Share on other sites

Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik.
zeker weten.. en grenzen verleggen.

 

Als eerste zal ik die ademhaling moeten leren, want momenteel zijn m'n longen getraind door Nico&Tine dus daar zit de eerste hobbel. Als tweede ben ik geheel geen fan van kou. Als kind raakte ik al aan de race wanneer ik in een frisse zee sprong, dat gaf krampen in m'n buikstreek voor enkele dagen. Ook in een sauna krijg je me de koud water bak niet in, terwijl ik weet dat het goed doet.

 

Wel heb ik later ooit in sneeuw water gezeten wat wel goed ging. Dat was tijdens een GR (lange afstandswandeling) in de Franse Dordogne en in die periode rookte ik niet. Omdat ik geheel doorbloed was van het vele lopen, zo'n 25 km per dag een week lang, en we 's nachts in tenten sliepen bij -5 graden, was m'n lijf goed geaclimatiseerd. Om je te wassen zijn we in een stromende beek gesprongen die ontstaan was van smeltende sneeuw...brrr,niet normaal! Daarna weer lopen natuurlijk, dus je bleef warm en dat gaf een mega energie boost, absoluut! dat voelde geweldig!

Overigens is in die docu al goed te zien wat Wim met ademhaling doet.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik breng met name 's avonds altijd wat rust in de gelederen. Dat doe ik door rustig mijn ademhaling te reguleren en mijn hartslag omlaag te brengen. Dat geeft me een rustig gevoel, net alsof de knop omgaat. Zowel geestelijk als lichamelijk even het lichaam resetten.

 

Ik heb nooit een workshop gevolgd maar ben het zelf gaan doen. Ik hou niet van zweverige dingen, maar hier is niets zweverigs aan. Gewoon even jezelf opfrissen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ook een goed moment voor mij om weer even de rust terug te pakken, is tussen de middag.

De ochtendstress die opgekomen is en anders in de middag doorwakkert stoppen door even weer pas op de plaats.Gewoon reset doen dus.

Ademfrequentie omlaag brengen kan gewoon tijdens het wandelen, dus is dit prima te combineren met de lunch-wandeling.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Zelf uw afweer bijsturen? Wetenschap bewijst dat het kan!

Het is met simpele technieken mogelijk om het autonome zenuwstelsel te activeren en de reactie van uw immuunsysteem te remmen. Dit beweren onderzoekers van het Radboud UMC in een artikel, dat gisteren in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS verscheen.

http://www.scientias.nl/zelf-uw-afweer-bijsturen-wetenschap-bewijst-dat-het-kan/100756

 

 

en een mooi stukje er over

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

@Highway wetenschap laat ook zien hoe snel een mens afkoelt in een badkuip met ijswater :)

Als je dit soort extreme dingen doet moet je toch heel professioneel te werk gaan , want in een badkuip met ijswater te gaan zitten ed is levensgevaarlijk

onderkoeling treed erg snel op (als je lichaamstemperatuur onder de 35 celsius komt begint het en voor je het weet ga je in shock ) .zoiets moet je langzaam opbouwen .

Wat slimmer is , is gewoon in de zomer beginnen door elke dag even in enkel je pendekje een poosje buiten te gaan staan en dat gewoon blijven doen het hele jaar door is veel slimmer :)

gr will

Link naar reactie
Share on other sites

@Highway wetenschap laat ook zien hoe snel een mens afkoelt in een badkuip met ijswater :)

Als je dit soort extreme dingen doet moet je toch heel professioneel te werk gaan , want in een badkuip met ijswater te gaan zitten ed is levensgevaarlijk

onderkoeling treed erg snel op (als je lichaamstemperatuur onder de 35 celsius komt begint het en voor je het weet ga je in shock ) .zoiets moet je langzaam opbouwen .

Wat slimmer is , is gewoon in de zomer beginnen door elke dag even in enkel je pendekje een poosje buiten te gaan staan en dat gewoon blijven doen het hele jaar door is veel slimmer :)

gr will

ja? dus? ik snap je punt niet..

 

Wim zegt heel duidelijk hoe en wat er aan vooraf gaat om deze conditie te bereiken toch? en daar kan je direct mee beginnen.Hij heeft er een techniek en trainingsprogramma voor ontwikkeld. Ok, hier zijn top sporters gebruikt, maar wat remt jou om niet dat conditie nivo na te streven? -even aangenomen dat je gezond bent en geen beperkingen hebt- Wetenschappers begrijpen nu beter hoe je zo zelf je weerstand en adrenaline kunt activeren. ja, je moet het doen, het komt niet aanwaaien. Maar de angst voor onderkoelen -wat uit onwetendheid is ontstaan- is nu onnodig, want het hoeft dus niet meer.

Natuurlijk koelen mensen af in koud water of koude wind, behalve wanneer je deze technieken toepast, dan ga je goed doorbloeden en blijf je warm.

 

Dit lijkt mij voor preppers een uitermate interessant artikel :) Temeer dit is toe te passen zonder materialen, en vooral geestkracht en karakter vraagt. Het is immers nog wel eens erg koud en nat in Nederland he? ;) hou je gelijk wat meer ruimte over in de populaire BOBjes :p

Link naar reactie
Share on other sites

@Highway dat is nu juist wat ik bedoel , zolang je maar onder toezicht ( professioneel) dit doet is het geen probleem maar als mensen op eigen houtje

dit soort dingen gaat doen kan het best link zijn .En niet enkel voor de prepper is het belangrijk om je immuun systeem hoog te houden maar voor iedereen

en zeker juist voor mensen die wat mankeren .

gr will

Link naar reactie
Share on other sites

Ah, hij traint ook door de ademhaling.

De meeste mensen halen te vaak adem per minuut. Die mens ademt alsof die een hardloopwedstrijd loopt...dagenlang,wekenlang. Dat put je lijf uit.

Je kan je ademhaling optimaliseren door te leren minder adem te halen per minuut (zes keer per minuut is genoeg, twee tellen in, acht tellen uitademen)

Ik ben benieuwd welke ademhalingsadviezen Wim Hof geeft. Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik.

 

hij zegt dat de meeste mensen te weinig ademhalen, evloutionair gezien is het voor ons niet meer nodig om zoveel adem te halen. We dragen kleding en hollen niet meer achter konijntjes aan. Door dit beperkte ademhalen zijn echter ook belangrijke doorbloedingsprincipes en hormoonklieren met een tekort aan zuurstof komen te zitten en lui geworden.

 

Als je een cursus volgt zul je al in de eerste uren zoveel ademhalen dat je mogelijk trippend de zaal uit gaat :D

 

(en nee ik baseer dit niet op papieren studies, ik heb onder zijn begeleiding in een bak met ijs gelegen, koppie onder... :D )

Link naar reactie
Share on other sites

Juist, een lijf wat veel energie gebruikt heeft veel ademhaling/zuurstof nodig...een lijf wat weinig energie verbruikt heeft minder ademhaling/zuurstof nodig.

Als je tijdens je kantoorwerk die snelle ademhaling gebruikt, ga je trippen inderdaad.

 

(ook vanuit ervaring gesproken maar dan opgedaan bij die andere ademhalingsgoeroe)

Link naar reactie
Share on other sites

Respect hoor! Binnen systema doen ze al honderden jaren ijsbaden, en een bak ijskoud water dagelijks als douche nemen. Bij MMA gebruiken veel vechters een ijsbad om dagelijks keihard te kunnen trainen.

 

Zelf heb ik er alle moeite mee! Ben bij het Korps onderkoeld geweest.. En menn wat deed dat zeer.

 

 

Dus sla dit soort dingen altijd over. Maar ik heb er echt iets voor over om bij deze man een training te volgen!

 

 

Gaaf topic!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dus sla dit soort dingen altijd over. Maar ik heb er echt iets voor over om bij deze man een training te volgen!

 

 

Gaaf topic!

 

Misschien leuk om eens met een groepje preppers een team te vormen en daar de cursus te doen? Hoewel ik het nu al koud krijg, ga ik het ook eens doen ;) kou vind ik heel vervelend... Maar dit kunnen, en op deze wijze functioneren drijft me!

Link naar reactie
Share on other sites

Misschien leuk om eens met een groepje preppers een team te vormen en daar de cursus te doen? Hoewel ik het nu al koud krijg, ga ik het ook eens doen ;) kou vind ik heel vervelend... Maar dit kunnen, en op deze wijze functioneren drijft me!

 

Lijkt mij bere interessant, 'k volg hem al jaren, maar ben bang dat het niet in het budget past, want voor 45 euro's zal hij het wel niet doen.

Link naar reactie
Share on other sites

Juist, een lijf wat veel energie gebruikt heeft veel ademhaling/zuurstof nodig...een lijf wat weinig energie verbruikt heeft minder ademhaling/zuurstof nodig.

Als je tijdens je kantoorwerk die snelle ademhaling gebruikt, ga je trippen inderdaad.

 

(ook vanuit ervaring gesproken maar dan opgedaan bij die andere ademhalingsgoeroe)

Ik ga nog eens op onderzoek uit, heb jij buteyko gedaan?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share


×
×
  • Nieuwe aanmaken...