Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Cold Steel Kukri Machete


Lekker

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Over het herslijpen is een haakse slijper met laag toerental en een polierschijf of tafel-bandschuurmachine ideaal en daarna ff stroppen, na gebruik in the field even met een fijn schuurpapiertje over gaan en stroppen.

 

Hoe scherper de Machete hoe minder kracht je er zelf in moet steken, akkoord als je deze maar af en toe moet gebruiken maar als je een 2 tot 3 tal uur een weg moet hakken door vegetatie... In Maleisië kan men zich praktisch scheren met een parang.

 

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met het stroppen van mijn haktools maar ik moet wel zeggen dat als je de bramen eraf haalt de rest ook niet makkelijk vervormd wordt. Als je bramen krom gaat slaan heb je in no time een botte hakker.

 

& @Gamble,

 

Ik heb gister avond eens gekeken of ik de Kukri machete weer scherp kon krijgen.

Eerst de halfronde zoetvijl gepakt en de grootste deuken er weer afgehaald. Toen merkte ik het al.

Daarna een normale wetsteen gepakt en eerst met de grove kant alles weer bijgewerkt, toen wist ik het bijna zeker.

Vervolgens echt fijn gewed, geen bramen meer en weer glad genoeg om de haren van mijn arm te halen.

 

De tuin in, enkele takken opgezocht. Paar keer hakken, terug naar het licht en wat ik al vermoede is waar:

 

Het is gewoon een simpel stalen blad, geen harding, geen hard blad. Zo maar weer de scherpte er vanaf.

Dit merkte ik al tijdens het vijlen dat er zoveel staal afkwam, wat je ook zag tijdens het grof wetsteen gebruik,

 

Mijn advies: Laat hem lekker origineel, wordt hij stomp? Pak een vijl en laat het daarbij.

Alles wat er meer aan doet heeft geen meerwaarde als je de machete echt wil gaan gebruiken als gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

& @Gamble,

 

Ik heb gister avond eens gekeken of ik de Kukri machete weer scherp kon krijgen.

Eerst de halfronde zoetvijl gepakt en de grootste deuken er weer afgehaald. Toen merkte ik het al.

Daarna een normale wetsteen gepakt en eerst met de grove kant alles weer bijgewerkt, toen wist ik het bijna zeker.

Vervolgens echt fijn gewed, geen bramen meer en weer glad genoeg om de haren van mijn arm te halen.

 

De tuin in, enkele takken opgezocht. Paar keer hakken, terug naar het licht en wat ik al vermoede is waar:

 

Het is gewoon een simpel stalen blad, geen harding, geen hard blad. Zo maar weer de scherpte er vanaf.

Dit merkte ik al tijdens het vijlen dat er zoveel staal afkwam, wat je ook zag tijdens het grof wetsteen gebruik,

 

Mijn advies: Laat hem lekker origineel, wordt hij stomp? Pak een vijl en laat het daarbij.

Alles wat er meer aan doet heeft geen meerwaarde als je de machete echt wil gaan gebruiken als gereedschap.

 

Misschien een domme opmerking maar kun je het blad niet zelf harder maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb gister avond eens gekeken of ik de Kukri machete weer scherp kon krijgen.

Eerst de halfronde zoetvijl gepakt en de grootste deuken er weer afgehaald. Toen merkte ik het al.

Daarna een normale wetsteen gepakt en eerst met de grove kant alles weer bijgewerkt, toen wist ik het bijna zeker.

Vervolgens echt fijn gewed, geen bramen meer en weer glad genoeg om de haren van mijn arm te halen.

 

De tuin in, enkele takken opgezocht. Paar keer hakken, terug naar het licht en wat ik al vermoede is waar:

 

Het is gewoon een simpel stalen blad, geen harding, geen hard blad. Zo maar weer de scherpte er vanaf.

Dit merkte ik al tijdens het vijlen dat er zoveel staal afkwam, wat je ook zag tijdens het grof wetsteen gebruik,

 

Mijn advies: Laat hem lekker origineel, wordt hij stomp? Pak een vijl en laat het daarbij.

Alles wat er meer aan doet heeft geen meerwaarde als je de machete echt wil gaan gebruiken als gereedschap.

 

Dan heb ik voor enkele euro's meer liever een gehard blad (of uit een harder materiaal) dat je wel kan bewerken.

 

Een ander puntje is dat CS eigenlijk namen aan z'n producten toewijst die eigenlijk niet veel met het originele te maken hebben. Kukri zit er eigenlijk heel anders uit, hetzelfde met die tanto en dan die katana machete..

Link naar reactie
Delen op andere sites

& @Gamble,

 

Ik heb gister avond eens gekeken of ik de Kukri machete weer scherp kon krijgen.

Eerst de halfronde zoetvijl gepakt en de grootste deuken er weer afgehaald. Toen merkte ik het al.

Daarna een normale wetsteen gepakt en eerst met de grove kant alles weer bijgewerkt, toen wist ik het bijna zeker.

Vervolgens echt fijn gewed, geen bramen meer en weer glad genoeg om de haren van mijn arm te halen.

 

De tuin in, enkele takken opgezocht. Paar keer hakken, terug naar het licht en wat ik al vermoede is waar:

 

Het is gewoon een simpel stalen blad, geen harding, geen hard blad. Zo maar weer de scherpte er vanaf.

Dit merkte ik al tijdens het vijlen dat er zoveel staal afkwam, wat je ook zag tijdens het grof wetsteen gebruik,

 

Mijn advies: Laat hem lekker origineel, wordt hij stomp? Pak een vijl en laat het daarbij.

Alles wat er meer aan doet heeft geen meerwaarde als je de machete echt wil gaan gebruiken als gereedschap.

 

Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Had ik er even bij moeten vermelden want dit is een topic over een review van de machette.

Wat op komt spelen is prijs/kwaliteit verhouding.

Voor de prijs van deze machette vind ik het persoonlijk geen enkel probleem om hem na elk gebruik weer te moeten slijpen (iets wat ok trouwens bij elk gereedschap doe).

Je zou zeggen dat deze machette snel snel versleten raakt, waardoor je sneller een nieuwe moet kopen.

Echter mijn maatje heeft deze al ruim anderhalf jaar en minstens twee keer per maand worden er complete bomen mee geveld.

Voor de prijs die deze machette kost vind ik dan ook dat hij redelijk lang meegaat.

Wil je betere kwaliteit zoals bv een ontario dan betaal je dus ook een ontario prijs. In de bouw weet iedereen dat een Hilti boormachine de beste is. Daar is de prijs dan ook naar. Dat wil niet zeggen dat een Bosch geen goede boormachine zal kunnen zijn ;)

 

Mijn mening is dan ook dat voor de prijs die deze machette kost je helemaal geen slecht stuk gereedschap hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

. In de bouw weet iedereen dat een Hilti boormachine de beste is. Daar is de prijs dan ook naar. Dat wil niet zeggen dat een Bosch geen goede boormachine zal kunnen zijn ;)

 

Mijn mening is dan ook dat voor de prijs die deze machette kost je helemaal geen slecht stuk gereedschap hebt

 

HELEMAAL OFFTOPIC!

Maar als het over de kwaliteit van sds-boorhamers van beide merken hebt (Hilti & Bosch), dat zijn het beide top merken die nihil verschil met elkaar hebben in slagkracht, boorsnelheid en levensduur.

Vergelijk het dan met een Hitachi of erger, Gamma huismerk.

Sprak de ervaringsdeskundige.

 

Terug on-topic.

Je hebt helemaal gelijk. (op je Hilti/Bosch verhaal na dan).

 

Vanmiddag heb ik hem weer wat extra gebruikt. Het viel me op dat hij met fijn slijpen wel scherper blijft, alleen als je lichter snoeiwerk doet. Ga je echt hakken, dan vervalt dat weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb al langere tijd beide uitvoeringen van deze machete en ik ben erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding. Idd niet een super hard blad, maar dit schijnt (heb ik eens ergens gelezen) niet nodig te zijn voor het werk wat beoogd is voor dit type hakker. Maar heel makkelijk te slijpen en superscherp is voor een machete nergens voor nodig. De bolle kant daarentegen en de balans, maken het hakwerk echt supermakkelijk en de holle kant is erg goed te gebruiken voor schraap-/schaafwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Even voelen aan de Kukri die ik net heb geslepen. Oh die is wel scherp! Nu zijn de pleisters op, die houden mijn vingertopje bij elkaar.

 

Hij zeker wel scherp te krijgen, alleen blijft hij in gebruik nooit lang scherp, daarvoor is het metaal te zacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij mijn finale review over de CS Kukri Machete, die mij hartelijk is gedoneerd door @Mr. Gold en de zijnen. hij is nu meer dan een half jaar hier in de Caribbean en wordt wekelijks gebruikt.

 

Hiervoor gebruikte ik mijn eigengemaakte machete, tot volle tevredenheid overigens, maar vanaf dat ik deze Kukri heb gekregen ben ik als gebruiksmachete overgestapt naar de Kukri.

Hij is net even korter als mijn eigen machete, en door zijn ergonomie & ontwerp erg handig in gebruik! Die dikte voorop en de kromme vorm werkt erg goed waar ik hem voor gebruik.

Ik ga vaak wandelen met mijn honden en ik heb de gewoonte de wandelpaden weer vrij van takken, struiken, stekels, cactussen of zelf hele omgevallen bomen(pjes). Dan is het handig even snel met een machete het onkruid te verwijderen, soms 1 tak, soms moet een heel pad opnieuw worden vrijgemaakt wat enige arbeid kan kosten.

De Kukri wordt ook echt gebruikt, ik hak er takken van 5mm mee door tot hele bomen en soms zelf even in zacht steen hakken.

 

Het blad.

Er is al genoeg over gezegd, je kan hem echt scheerscherp krijgen, ik ben er achtergekomen dat dit op deze manier het handigst gaat:

 

Image00001.jpg.3a4f502fd6041a39ea3ce3332c863fee.jpg

 

Maar dat heb ik een paar keer gedaan om te proberen maar heeft weinig zin, het blad is te zacht waardoor je bij het eerst volgende gebruik het scheerscherpe al weer kwijt bent. Het blad is niet gemaakt om vlijmscherp te zijn en dan die scherpte te behouden. Alleen als je hem aan de wand hebt hangen ;)

 

Tegenwoordig haal ik er een platte zoetvijl overheen en we zijn weer klaar om te gaan.

 

Het handvat.

Dat vond ik in het begin echt klote, bij zwaar gebruik kreeg ik er blaren van.

Ik heb de ribbels aan de bovenzijde er afgevijld met een zoete halfronde vijl en nu is het voor mij goed.

Geen blaren meer en de grip is niet verslechterd.

 

Zo geribbeld was het:

 

Image00004.jpg.d8f7231deb78a521e6ac505d6e1ef078.jpg

 

Aangepast:

 

Image00002.jpg.4dc6d3aafdb4a21759b769910e82daed.jpg

 

Image00003.jpg.61a1272657cda5e1113612cb6cb5761d.jpg

 

Eindconclusie, voor het geld een leuke machete.

Ik ben overtuigd door de vorm en ergonomie van het blad.

Handvat kon vanaf dag 1 beter, is nu aangepast.

De schede is niet erg handig, ik heb het bovenste knoopje altijd los en steek hem tussen de riem (of heuptas).

Een machete om te gebruiken, niet te veel aandacht aan het blad geven een zoetvijl is genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede revview :-) heb dezelfde, mijn probleem met de handle was dat de manier de hand eroverheen ligt in combinatie met de slechte grip, werkte zeer vermoeiend voor mijn hand, en jah die blaren heh :-p

Heb de handle met paracord gewrapped en heb nu nergens meer last van. Hij doet het erg goed bij intensief gebruik, maar idd het word vaak bijslijpen, toch maar een 1095 erbij kopen.

DSC_0440.jpg.723ac23ed50a8912de2637c703d56326.jpg

DSC_0442-2.jpg.047cd35e04b33cb02aee3ce35bce4303.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...