Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wateruitval gesimuleerd


GroningerPrepper

Aanbevolen berichten

Had vandaag weer een prepper-bui, en deze maal een complete wateruitval gesimuleerd n.a.v. de storm van maandag die met name in Drenthe waterleidingen kapot trok door omwaaiende bomen (de wortels zijn dan rond de leiding gegroeid).

Situatie: ik ben alleen, dus geen anderen die water gebruiken en daar wellicht meer van verknoeien en verspillen dan ik heb gedaan.

 

De dag is nog niet voorbij maar het verbruik wordt al wel duidelijk nu.

 

Vanmorgen om 8 uur de hoofdkraan dichtgedraaid en een jerrycan (met 20 liter water dat ik ongeveer twee maanden geleden er in heb gedaan) plus een pak Bar-Le-Duc op het aanrecht gezet. Wat meteen opvalt: met zo'n lullig jerrycankraantje gebruik je automatisch veeeeeeeeel minder water, met name voor handen wassen. (En ik heb nu ook grote twijfels over de levensduur van dat kraantje, maar dat is weer een ander probleem...)

 

Afijn, ik heb 2 liter water gebruikt voor twee keer theezetten (dat was dus 1 pak Bar-Le-Duc) en uit de jerrycan tot nu toe (19.00 uur) ongeveer 7 liter. Dat water was nodig voor: handen wassen, af en toe wat glazen spoelen, twee keer tanden poetsen, druiven afspoelen, etensbord en vork/mes afspoelen, water voor de poes, theepot omspoelen en zo nog wat dingetjes. Van dit water van twee maanden oud (donker en koel bewaard) word je dus echt niet ziek, blijkt nu (maar wist ik ook al wel). Desondanks heb ik voor de zekerheid dus thee gezet met bronwater.

 

Maar: die 7 liter is exclusief lichaam wassen en WC. Heb wegens weinig water in de regenton maar drie keer doorgespoeld vandaag, telkens ruim een halve emmer. Daarmee krijg je een grote boodschap natuurlijk niet weg, dus bij een totale water-blackout zal ik water uit de ton in de stortbak van de wc moeten gooien, en dan zuinig doorspoelen (kan met mijn wc).

 

Hiermee is het fabeltje van de overheid dat je in noodsituaties genoeg hebt aan twee tot drie liter per persoon per dag wel aardig ontkracht. En nou heb ik nog geen water nodig gehad om. bijv. aardappelen te koken of groente (ik deed aan gemaksvoedsel vandaag....). Reken dus maar op minstens 10 tot 12 liter p.p.p.d., en dan moet je het nog redelijk rustig aan doen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hiermee is het fabeltje van de overheid dat je in noodsituaties genoeg hebt aan twee tot drie liter per persoon per dag wel aardig ontkracht. En nou heb ik nog geen water nodig gehad om. bijv. aardappelen te koken of groente (ik deed aan gemaksvoedsel vandaag....). Reken dus maar op minstens 10 tot 12 liter p.p.p.d., en dan moet je het nog redelijk rustig aan doen.

 

Nee.

 

Wel jouw fabeltje dat jij aan 2-3 liter water per dag genoeg zou hebben.

 

Het sleutelwoord is efficiënt met water omgaan. Soep maken is bijvoorbeeld efficiënter dan aardappels koken en het kookwater weggooien. Met het water waarmee je jezelf of de vaat wast kun je ook het toilet doorspoelen. Of je gebruikt een toilet waarbij je geen water nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je dit zo hebt getest! Daar leer je weer veel van. Heb je al een goed waterfilter?

 

Nee, heb geen waterfilter, ik weet dat dat dom is, maar ik zit een stedelijk gebied met een halve kilometer in de omtrek geen open water, en ik geloof in stealth. Als ik met mijn filter en een jerrycan op pad ga naar een verre vijver of plas wil ik wel eens zien of ik weer met filter en jerrycan thuiskom. Zit trouwens ook een beetje tegen de prijs aan te hikken van een goed filter. Heb echter wel heel veel water in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, heb geen waterfilter, ik weet dat dat dom is, maar ik zit een stedelijk gebied met een halve kilometer in de omtrek geen open water, en ik geloof in stealth. Als ik met mijn filter en een jerrycan op pad ga naar een verre vijver of plas wil ik wel eens zien of ik weer met filter en jerrycan thuiskom. Zit trouwens ook een beetje tegen de prijs aan te hikken van een goed filter. Heb echter wel heel veel water in huis.

 

Je kan ook je filter thuis laten, en water halen in cola flessen die je in je rugzak stopt. Of regenwater opvangen. Bij de prepshop heb je een prima filter voor €37.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.

 

Wel jouw fabeltje dat jij aan 2-3 liter water per dag genoeg zou hebben.

 

Het sleutelwoord is efficiënt met water omgaan. Soep maken is bijvoorbeeld efficiënter dan aardappels koken en het kookwater weggooien. Met het water waarmee je jezelf of de vaat wast kun je ook het toilet doorspoelen. Of je gebruikt een toilet waarbij je geen water nodig hebt.

 

Met alle respect voor je bijdragen op dit forum, maar probeer zelf eens een dag dit te doen? Of iets langer. Natuurlijk kun je water opvangen dat je gebruikt hebt, en dat voor iets anders gebruiken. Maar dit was nog maar 1 dag, wat als een wateruitval drie of zeven dagen duurt? Je zult steeds meer water nodig hebben om zaken te reinigen, wil je niet totaal vervuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkt maar weer hoe belangrijk een waterfilter is.

Een wc doorspoelen kan je ook gewoon met slootwater.

En je kan natuurlijk ook thuis het water filteren.

 

Heb gelijk maar even een waterfilter besteld.

http://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter

 

Lijkt mij een redelijk belangrijk iets. Mensen kunnen 30 tot 40 dagen zonder voedsel, maar hooguit 3 dagen zonder water.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.

 

Wel jouw fabeltje dat jij aan 2-3 liter water per dag genoeg zou hebben.

 

Het sleutelwoord is efficiënt met water omgaan. Soep maken is bijvoorbeeld efficiënter dan aardappels koken en het kookwater weggooien. Met het water waarmee je jezelf of de vaat wast kun je ook het toilet doorspoelen. Of je gebruikt een toilet waarbij je geen water nodig hebt.

 

Ik ben het wel met je eens dat je altijd zuiniger aan kunt doen. Het helpt al enorm een emmer onder het jerrycankraantje te zetten en zo alles op te vangen dat je anders weg zou laten lopen door de gootsteen. Maar ik betwijfel of ik vandaag, laten we zeggen, met 3 of 4 liter uit was gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat een mens in Nederland ongeveer 135 liter per dag gebruikt. Douchen, afwassen, de was doen en toilet meegerekend. 12 liter is dan nog geen 10%. Ik had alleen je kat wel barleduc gegeven voor de zekerheid. Of heb je het gekookt eerst?

 

Nee, niet gekookt, had ik misschien moeten doen maar ze is kerngezond en ligt naast me te slapen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect voor je bijdragen op dit forum, maar probeer zelf eens een dag dit te doen? Of iets langer. Natuurlijk kun je water opvangen dat je gebruikt hebt, en dat voor iets anders gebruiken. Maar dit was nog maar 1 dag, wat als een wateruitval drie of zeven dagen duurt? Je zult steeds meer water nodig hebben om zaken te reinigen, wil je niet totaal vervuilen.

 

Ik probeer al een paar jaar m'n waterverbruik te verminderen, ik zit nu bijna op een kwart van het gemiddelde verbruik in NL. Dat kan nog veel lager als ik een toilet die ik niet door hoef te spoelen regel, of met regenwater of een pomp ga spoelen ipv drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet gekookt, had ik misschien moeten doen maar ze is kerngezond en ligt naast me te slapen!

 

Mijn hond drinkt uit modderpoelen en vreet kikkers en paardestront. Verder kluift ze graag op gebruikte rioleringsbuizen maar ja ze is het gewend. Als je kat dat niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer al een paar jaar m'n waterverbruik te verminderen, ik zit nu bijna op een kwart van het gemiddelde verbruik in NL. Dat kan nog veel lager als ik een toilet die ik niet door hoef te spoelen regel, of met regenwater of een pomp ga spoelen ipv drinkwater.

 

if its yellow leave it for the next fellow

if its brown flush it down

 

scheelt een hele hoop ;)

ik trek m savonds na de laatste keer wc wel even door zodat het niet de hele nacht in de pot ligt te broeien

scheelt een hele hoop water

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer al een paar jaar m'n waterverbruik te verminderen, ik zit nu bijna op een kwart van het gemiddelde verbruik in NL. Dat kan nog veel lager als ik een toilet die ik niet door hoef te spoelen regel, of met regenwater of een pomp ga spoelen ipv drinkwater.

 

dat is knap, een kwart, dat lukt mij niet, ik gebruik nu nog ongeveer 70 liter per dag (vroeger over de 100), maar ik heb geen tuin te sproeien of auto te wassen. En geen bad; kort douchen met waterbesparende douchekop helpt wel, en op alle kranen van die luchttoevoerende opzetstukken. Waterzuinige wasmachine die alleen gebruikt wordt als de trommel minstens driekwart vol is. Geen kraan laten lopen bij scheren of tanden poetsen. Afwassen alleen bij voldoende vuil vaatgoed. Etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

if its yellow leave it for the next fellow

if its brown flush it down

 

scheelt een hele hoop ;)

ik trek m savonds na de laatste keer wc wel even door zodat het niet de hele nacht in de pot ligt te broeien

scheelt een hele hoop water

 

Die tip gebruik ik meestal ook, volgens mij nadat ik jouw tip in een ander topic gelezen had maanden geleden. Schijnbaar wordt in NL huishoudens het meeste drinkwater gebruikt om de toilet door te spoelen, daarna douchen/bad etc etc. Water drinken is maar een klein percentage.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is knap, een kwart, dat lukt mij niet, ik gebruik nu nog ongeveer 70 liter per dag (vroeger over de 100), maar ik heb geen tuin te sproeien of auto te wassen. En geen bad; kort douchen met waterbesparende douchekop helpt wel, en op alle kranen van die luchttoevoerende opzetstukken. Waterzuinige wasmachine die alleen gebruikt wordt als de trommel minstens driekwart vol is. Geen kraan laten lopen bij scheren of tanden poetsen. Afwassen alleen bij voldoende vuil vaatgoed. Etc.

 

70 liter is al een flinke uitdaging voor veel mensen dus je bent al goed bezig! Zie ook die tip van @12gauge hierboven, veel water beland meestal in het toilet. En bij de meeste banen wordt je niet zo vies dat je elke dag moet douchen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar drie keer doorgespoeld vandaag, telkens ruim een halve emmer. Daarmee krijg je een grote boodschap natuurlijk niet weg, dus bij een totale water-blackout zal ik water uit de ton in de stortbak van de wc moeten gooien, en dan zuinig doorspoelen (kan met mijn wc).

 

ok allereerst geweldig dat je dit test.

maar ik wil je wel even op iets wijzen. ik spoel dagelijks mijn wc met een emmer en je kan wel degelijk een nr2 boodschap doorspoelen met een halve emmer. test het maar, je moet niet je emmer in het midden van je wc storten maar tegen de zijwand. hierdoor creëer je meer kracht en flush je je grote boodschap zo door. ik denk dat ik het zelf kan met minder als een halve emmer, je moet er so to speack wat op trainen.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tip gebruik ik meestal ook, volgens mij nadat ik jouw tip in een ander topic gelezen had maanden geleden. Schijnbaar wordt in NL huishoudens het meeste drinkwater gebruikt om de toilet door te spoelen, daarna douchen/bad etc etc. Water drinken is maar een klein percentage.

 

een spoelbak is ongeveer een 7 a 8 liter groot

bij 2 personen is dat zeker een 10x plassen? en 2x grote boodschap

dat is al 12x 7 liter = 84 liter

x365 = 30 660l dus ruim 30 kuub water alleen om je pis weg te spoelen

ok ok het is tientjes werk eigenlijk maar voor het milieu een hele ontlasting (no pun intended)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen dit hier thuis al 15j, alleen is het een beetje praktischer geregeld. We hebben 2 regenwatertanks, 12000l in totaal. Alles in huis staat op regenwater behalve de kraantjes in de badkamer voor het poetsen van de tanden en het kraantje in de keuken om te koken. Op jaarbasis verbruiken wij minder dan 10.000l drinkwater of minder dan 30l per dag (met 4 personen).

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...