Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarop ga jij je behoefte doen WTSHTF?


Aanbevolen berichten

De oplossing van @spoonzor is natuurlijk de beste oplossing: compost-toilet.

 

Zoals de Nonolet van de 12 Ambachten. Die hebben er een goede uitleg bij:

 

http://www.de12ambachten.nl/nonolet-hoewerkt.html

 

 

Mooie foto @Piroska. Zoonlief weer extra spierballen. :)

Maar waar laat je de shit?

 

valt in een enorm gat in de grond, as erover en klaarrrr..... duurt een paar jaar voor hij vol is. (ermz, we zitten nu aan een paar jaar, dus dat wordt weer graven, vrijwilligers hier? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
valt in een enorm gat in de grond, as erover en klaarrrr..... duurt een paar jaar voor hij vol is. (ermz, we zitten nu aan een paar jaar, dus dat wordt weer graven, vrijwilligers hier? )

 

Kijk nog maar even naar die compost-oplossing. Dat scheelt een hoop graven en je krijgt gratis compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag. Nee echt, een goeie vraag. Ik heb daar inderdaad ook helemaal niets voor. Je zou de stortbak van een WC kunnen aansluiten op een waterreservoir dat toevoer krijgt van de dakgoot. De WC op zichzelf werkt mechanisch.

 

het riool eindigt ergens toch? dat zou wel ergens verpompt worden op electra.. hoe lang zou het "automatisch" blijven totdat het tot de rand staat thuis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spoonzor: Klopt, in de loop der jaren zijn er diverse ontwikkelingen geweest. Eerst het systeem met twee vaten en later heeft de 12ambachten het door ontwikkeld tot een compleet geurloos en praktisch systeem wat je gewoon in een modern huis kunt gebruiken, met prachtige pot en al. Tja en dan kost het wat. Zo'n twee vaten systeem kun je gewoon maken van willekeurig wat voor vaten met een buis ertussen. Bv van die blauwe vaten met zwarte deksel.

 

Het is aan te raden om de compost uit het eerste vat (die je dus na een paar jaar moet leegscheppen), nogmaals te composteren op een gewone composthoop, ivm darmparasieten. (geldt ook voor varkensmest en andere alleseters, behalve kippen)

 

Info uit: Biologisch tuinieren in foto's van Pieter Boxman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als tijdens een SHTF situatie de waterzuiveringen er mee stoppen is het slim om zo snel mogelijk je huis en toilet te verlaten en op pad te gaan. De overstort van riolen vervuild binnen de kortste keren alle locale slootjes en meren. Als een en ander gepaard gaat met heftige regenval komt de stront vanzelf vanuit de verkeerde zijde van je toilet omhoog.3 jaar terug heb ik stront uit de wasbak zien spuiten in een Frans hotel op de 4e verdieping terwijl op straat de putdeksels omhoog kwamen. De straten worden gevuld met rioolwater en ook grondwater zal snel onbruikbaar zijn. Ik ga dus lekker de natuur in naar mijn Bol met latrine en vooral veel frisse lucht :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een bevestiging dat je in ontzettend veel SHTF situaties beter kan wegwezen dan inbunkeren... Tenzij je misschien ergens midden op de heide woont.

 

Dat denk ik ook ja. Als je dan ook nog rond drijvende kadavers meetelt en afwezigheid van mensen die het huisvuil ophalen is het beter om dan naar de @Heksenboot shelter camping te gaan waar dan een goed werkend compost toilet is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat die vuilnis zak na een tijdje enorm veel wegen .

Kattenbak vulling drollen en pis weegt veel . En om die dan te verwijderen als hij bijna vol is . Ik weet het niet maar ik denk dat de zak gaat scheuren .

 

Geert

dat klopt geert..maar een killo of 5 moet zo'n zak wel kunnen hebben @spoonzer ..Ja, en dan als je een paar volle vuilniszakken hebt??..dan heb je te lang gewacht met weg gooien..

maare die nonolet is een mooi ding..wist niet dat zoiets bestond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk nog maar even naar die compost-oplossing. Dat scheelt een hoop graven en je krijgt gratis compost.

 

Ach die 2 uurtjes graven gaat prima, en ik heb niet veel zin om mijn plas en poep te scheiden, dan moet ik van de ene plek naar de andere rennen sóchtends :D

 

 

komt bij dat wij gezegend zijn met megavruchtbaar land en heul veul kompost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elders op dit forum gelezen (sorry weet ff niet wie dat had gepost): zorg dat je een afdichting-dop in huis hebt (wc er af, dop er op). Het is meestal een standaard maat, en er blijkt ook speciale lijm te zijn die je kan gebruiken om zeker te weten dat je het nooit meer open krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elders op dit forum gelezen (sorry weet ff niet wie dat had gepost): zorg dat je een afdichting-dop in huis hebt (wc er af, dop er op). Het is meestal een standaard maat, en er blijkt ook speciale lijm te zijn die je kan gebruiken om zeker te weten dat je het nooit meer open krijgt.

 

En niet vergeten om ook de afvoertjes van je wasbakken af te sluiten want die staan ook op het riool aangesloten. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot. Hieronder een link die misschien wel interessant is voor afvalverwerking op de sheltercamping :cool:

 

http://terraxy.weebly.com/rietfilter.html

 

Ja man. Dank je voor het meedenken. Een helofieten-filter hoort er ook bij inderdaad.

Ik heb een keer een rondleiding gehad op de 12 Ambachten. Daar kwamen die dingen allemaal ter sprake:

- Kompost-toilet

- Semi-ondergronds bouwen

- Helofietenfilter

- Zonne-energie

- Tegelkachel

- Busje ombouwen naar elektrisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt geert..maar een killo of 5 moet zo'n zak wel kunnen hebben @spoonzer ..Ja, en dan als je een paar volle vuilniszakken hebt??..dan heb je te lang gewacht met weg gooien..

maare die nonolet is een mooi ding..wist niet dat zoiets bestond..

Ik heb een paar maanden geleden wat gerenoveerd, een vuilniszak kan een 20tal kg houden, maar uiteraard verdeeld, niet als 1 brok lood....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elders op dit forum gelezen (sorry weet ff niet wie dat had gepost): zorg dat je een afdichting-dop in huis hebt (wc er af, dop er op). Het is meestal een standaard maat, en er blijkt ook speciale lijm te zijn die je kan gebruiken om zeker te weten dat je het nooit meer open krijgt.

 

Dat was ik, dat was een speciale afsluitdop voor de rioolbuis. Dat was in de post over langdurige stroomuitval en het risico op een overloop bij hevige regenval van het riool. zie mijn bericht van 21/2 http://preppers.nl/forum/threads/28-Geen-stroom-meer-en-dan/page4?highlight=rioolbuis ook voor @Carnivora

 

Helemaal nooit meer open krijgen is misschien niet helemaal handig of je moet later een stuk van de buis kunnen afzagen. Misschien is er een speciale kit die wel waterresistent is maar ook weer te verwijderen is?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een half jaartje in roemenie doorgebracht. daar had je gewoon een hok buiten met een heul diep gat eronder. en als ie dan een halve meter onder het maaiveld stond dan werd er een nieuw gat gegraven en werd ie verplaats. menselijke mest is niet heel best voor je gezondheid als je hierop groenten wil kweken. daar kun je ontzettend ziek van worden heb ik eens vernomen. ik kan eens nazoeken waar dit op vast zat maar ga je eigen uitwerpselen vooral niet om je aardbeitjes leggen. :cool: daarom geod begraven. de joden deden dit al heel vroeg en wasten ook al erg vroeg hun handen (inzetting in de bijbel) waardoor dit volk veel minder ziektes te verwerken kreeg dan de omringende volken...

doe je ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ik, dat was een speciale afsluitdop voor de rioolbuis. Dat was in de post over langdurige stroomuitval en het risico op een overloop bij hevige regenval van het riool. zie mijn bericht van 21/2 http://preppers.nl/forum/threads/28-Geen-stroom-meer-en-dan/page4?highlight=rioolbuis ook voor @Carnivora

 

Helemaal nooit meer open krijgen is misschien niet helemaal handig of je moet later een stuk van de buis kunnen afzagen. Misschien is er een speciale kit die wel waterresistent is maar ook weer te verwijderen is?

 

Inderdaad ja! Was ik al weer vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik kwam vandaag deze site tegen, met wat 'oplossingen' afhankelijk van je locatie:

http://www.tacticalintelligence.net/blog/survival-sanitation-how-to-deal-with-human-waste.htm

 

Zelf woon ik op een flat, en ik wil daar ook WSHTF een plan hebben wat ik moet doen met het probleem van menselijk afval tijdens een bug-in.

 

Zelf prep ik overigens voor max. 7 dagen bug-in, dus ik ga niet zover dat ik wil nadenken over langdurige opslag, compostering, of van het balkon gooien van het afval.

Waar ik wel rekening mee wil houden is het 'ergste' scenario wat je kan gebeuren: geen stromend water meer, door langdurige black-out werkt het riool ook niet meer, en ik kan niet naar buiten ivm straling of gifwolk.

 

De meeste praktische oplossing is denk ik het gebruik van je eigen toilet als zitting, met daarin (stevige) plastic zakken om je ontlasting in op te vangen. Omdat ik ook een kat in huis heb, heb ik ook altijd voldoende grit in huis om dat over de zaak heen te gooien, zowel om klonten te maken (van de urine) als de geur een beetje te neutraliseren. Ook lees ik dat je bleekwater kunt gebruiken voor desinfectie, maar ik vraag me af of dat niet gevaarlijk is (in verband met vorming van chloorgassen ofzo)?

 

En met alleen het opvangen van je ontlasting ben je er nog niet, want je hebt natuurlijk ook iets nodig om mee af te vegen. Ik hoor/zie mensen praten over een flinke opslag van regulier toiletpapier, maar ik denk dat vochtig toiletpapier veel handiger is in deze situatie:

Neemt veel minder ruimte in beslag, niet gevoelig voor vocht, zal in gebruikte toestand niet zoveel ruimte innemen als normaal papier en tot slot als je geen stromend water hebt (om te kunnen douchen tijdens die periode) is het ook hygiënischer. Ook voor in een bug-in bag of in de auto is zo'n klein pakje natuurlijk veel handiger van formaat dan normale rollen (die je tevens in de regen erg goed moet beschermen anders worden ze onbruikbaar).

 

Nadelen zijn wel dat je het minder lang kunt bewaren (na iets van een jaar moet je de doekjes toch vervangen ivm uitdroging), en dat het (na berekening op basis het eigen geschat gebruik) circa 5x duurder is dan normaal papier. Maar zoals ik al zei, voor de 7 dagen die ik wil aanhouden voor een 2-persoonshuishouden kun je met gemak vooruit op 4 van die pakjes met 40 velletjes (en dan heb ik het echt heel ruim aangehouden), dat kost je nog geen 5 euro.

 

Binnenkort maar eens proberen of die zakkenmethode in combinatie met kattengrind en vochtig toiletpapier goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...