Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkoper tanken in België


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Nonkel Jones

 

Ik begrijp je, maar enkele anderen ook. Je wordt stelselmatig genaaid (door de overheid) en een aangeleerde reactie is bewust terug naaien.

Gelukkig heb ik dit gedrag vele jaren geleden afgeleerd en doe gewoon mijn eigen ding. Goed zijn voor mijzelf en mijn omgeving.

Juist niet bewust een ander benadelen. Soms gebeurd dit als gevolg wel, maar meestal zijn de benadeelden dan niet helemaal zuiver bezig, kunnen niet genoeg krijgen of maken zelf misbruik van situaties.

 

Wat mij betreft : Positieve insteek, naar mogelijkheden en voordeel zoeken.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Nu de olieprijs de afgelopen week flink onderuit is gegaan is de brandstof weer ietsje goedkoper. Bij onze oosterburen daalt de prijs per liter echter veel meer mee dan in Nederland dus zoiets als voor elke 3 cent goedkoper hier is ie 5 cent goedkoper in Duitsland. Heb net getankt voor €1,419 terwijl de benzine hier in het dorp op het moment €1.699 is, een verschil van 28 cent per liter! Met een tank van 60 liter scheelt me dat bijna 17 euro! Ik ben best wel patriottistisch maar dit is gewoon teveel, voelt gewoon als diefstal, en daar hou ik niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij komen net terug uit Kleve, daar hebben we 125 liter E10 gehaald voor 1,39. Scheelt 30 cent de liter. Direct de koopjes b7j kaufen gehaalt.

En dit alles weer in combinatie met een museum bezoekje in berg en dal.

 

En zo hoort het ook!

 

En dan zijn Duitse pomphouders in de grensstreken met Nederland nog 'duur' vergeleken als je verder Duitsland in gaat. Die 30 cent per liter kan nog wel eens meer worden op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net getankt in Baarle-Hertog (België) voor €1,455 per liter voor Euro 95.

 

Ik vind het ook heel spijtig dat hierdoor de Nederlandse pomphouders aan het korste eind trekken, maar ook ik moet aan m'n portemonnee denken.

Als je een stapje verder gaat zou je het misschien zelfs als discriminatie kunnen zien: waarom kan ik, aan de rand van Nederland, tanken voor deze prijs en moet iemand in, laat zeggen Haarlem, 30 cent meer betalen?

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rumble, niet alle auto's kunnen op E10 ( 10% Ethanol en 90% Euro95) rijden. Mijn auto kan het wel, maar het het verbruik ligt wat hoger en ik ben wat vermogen kwijt. Dus persoonlijk zal ik dat, ondanks de prijs, niet meer tanken.

 

Mijn auto (Renault Laguna uit '97) rijdt juist zuiniger op de E10, hij is ook stiller en ik merk niks van dat ie minder kracht heeft. Auto zal er wel voor gemaakt zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rumble, niet alle auto's kunnen op E10 ( 10% Ethanol en 90% Euro95) rijden. Mijn auto kan het wel, maar het het verbruik ligt wat hoger en ik ben wat vermogen kwijt. Dus persoonlijk zal ik dat, ondanks de prijs, niet meer tanken.

 

 

De meeste auto's rijden prima op E10. Grote verschil met euro 95 is het percentage bio brandstof. Het grote probleem is niet de verbranding, maar bepaalde rubbers in je brandstof systeem diie daar niet tegen kan. Hier kan je checken of jou auto E10 mag gebruiken.

http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/

Hoger gebruik heb ik niet kunnen waarnemen.

Bdw euro95 heeft al 5% bio brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rumble, niet alle auto's kunnen op E10 ( 10% Ethanol en 90% Euro95) rijden. Mijn auto kan het wel, maar het het verbruik ligt wat hoger en ik ben wat vermogen kwijt. Dus persoonlijk zal ik dat, ondanks de prijs, niet meer tanken.

 

Dat is apart, want normaal hebben auto's op E10 een fractie meer vermogen en lopen ze er ietsje zuiniger op.

't Verschil met Euro 95 is zeer klein echt omdat, zoals @rumble al opmerkt, de normale benzine ook al 5% ethanol bevat.

 

Rijden op E85 dat tikt echt aan qua vermogen, de Koenigsegg Agera krijgt dan zelfs 25% meer vermogen (ruim 200pk meer), maar ja, die is er speciaal voor gebouwd.

 

M'n Pandaatje heeft 8km/h hogere topsnelheid op E10 vergeleken met Euro 95.

 

Het is jammer dat er niet meer wordt ingezet op dit soort alternatieve brandstoffen, in NL is (voor zover te krijgen) E85 veel duurder dan gewone benzine, dat is in Duitsland juist weer goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is apart, want normaal hebben auto's op E10 een fractie meer vermogen en lopen ze er ietsje zuiniger op.

't Verschil met Euro 95 is zeer klein echt omdat, zoals @rumble al opmerkt, de normale benzine ook al 5% ethanol bevat.

 

Rijden op E85 dat tikt echt aan qua vermogen, de Koenigsegg Agera krijgt dan zelfs 25% meer vermogen (ruim 200pk meer), maar ja, die is er speciaal voor gebouwd.

 

M'n Pandaatje heeft 8km/h hogere topsnelheid op E10 vergeleken met Euro 95.

 

 

Ik denk dat het ook aan het motormanagement ligt, ik heb hier natuurlijk geen duurtest mee gedaan. Het is dus in mijn geval een moment opname, waar meerdere factoren een rol in gespeeld kunnen hebben.

 

Ethanol heeft wel een lagere calorische waarde dan benzine, dus een lager vermogen. Maar daar staat weer een hogere klopvastheid tegenover, wat weer kan resulteren in een hoger vermogen

Dus het zou goed kunnen dat het motormanagement door effectief gebruik van de klopsensor, de instellingen zo kan aanpassen dat er een wat hoger vermogen beschikbaar is.

 

Dus misschien geef ik het nog wel een keer een kans, wie weet.

 

Het is jammer dat er niet meer wordt ingezet op dit soort alternatieve brandstoffen, in NL is (voor zover te krijgen) E85 veel duurder dan gewone benzine, dat is in Duitsland juist weer goedkoper.

 

Ik heb wel een dubbele gedachte bij bio-brandstof. Als het uit afval komt, prima. Maar als het aangeplant gaat worden op plaatsen waar eerst voedsel gekweekt werd, heb ik toch mijn twijfels.

Maar dat is weer een hele andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook aan het motormanagement ligt, ik heb hier natuurlijk geen duurtest mee gedaan. Het is dus in mijn geval een moment opname, waar meerdere factoren een rol in gespeeld kunnen hebben.

 

Ethanol heeft wel een lagere calorische waarde dan benzine, dus een lager vermogen. Maar daar staat weer een hogere klopvastheid tegenover, wat weer kan resulteren in een hoger vermogen

Dus het zou goed kunnen dat het motormanagement door effectief gebruik van de klopsensor, de instellingen zo kan aanpassen dat er een wat hoger vermogen beschikbaar is.

 

Dus misschien geef ik het nog wel een keer een kans, wie weet.

 

 

 

Ik heb wel een dubbele gedachte bij bio-brandstof. Als het uit afval komt, prima. Maar als het aangeplant gaat worden op plaatsen waar eerst voedsel gekweekt werd, heb ik toch mijn twijfels.

Maar dat is weer een hele andere discussie.

 

Dank voor je uitleg. De door mij aangehaald Koenigsegg motor is speciaal ontwikkelt voor het gebruik van zowel gewone benzine, als E85 en E100.

 

M'n pa z'n 12 jaar oude Skoda rijdt zuiniger op E10 dan op Euro 95. Met m'n Panda hou ik ook netjes alle liters en km's bij, echter die heb ik maar kort en ik tank bijna altijd E10, dus lange termijn cijfers over het verschil in verbruik heb ik niet, alleen die topsnelheid. (zelfs dat zijn moment opnames uiteraard)

 

Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...