Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid


lewieke

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Intussen ga ik weer een stapje verder in het ontwikkelen van onze energie-onafhankelijkheid. PV panelen hebben we al. Onze elektriciteitsproductie hebben we dermate onder controle dat we zelfs op jaarbasis een overproductie hebben. Vanzelfsprekend wordt er meer elektra geproduceerd in de zomer dan in de winter. Dat is een potentieel probleem, want zodra de regelgeving wijzigt en er gewerkt wordt met slimme meters, riskeren we niet vergoed te worden voor onze inspanningen (en investering) als we energie terugleveren op het net. Het is de bedoeling om ons verbruik van elektriciteit en het moment van productie dichter bij elkaar te brengen.

 

Om dit te realiseren

 

- laden we de batterijen van onze elektrische fietsen overdag. Alleen hebben die fietsbatterijen te weinig vermogen nodig.

 

- maken we gebruik van olieradiatoren in het tussenseizoen. Als er maar een beetje verwarming nodig is, verwarmen we elektrisch en krijgen we zo een lagere gasrekening.

 

- bouw ik mijn bestaande verwarmingsinstallatie om.

 

Ik heb op de flens van de inspectieopening van mijn boiler een schroefstuk laten lassen in 6/4". Dit laat me toe om een natte elektrische weerstand te monteren op die flens. Met die natte weerstand, voorzien van thermostaat, wil ik de warmwaterbereider 120l verwarmen in de periodes dat er veel zonne-elekriciteit geproduceerd wordt. Op deze manier verbruiken we onze overproductie én kunnen we de boiler gedurende enkele maanden uitschakelen, wat dan weer gas bespaart - dat we moeten aankopen.

 

[ATTACH=CONFIG]5836[/ATTACH]

 

Ons gasverbruik op jaarbasis bedraagt momenteel 14500 kwh. Door deze maatregel zal ik wellicht 1500 à 2000 kwh aan gas kunnen besparen. Dat lijkt niet spectaculair maar het betekent wel 15% van ons gasverbruik. De kostprijs voor die hoeveelheid gas is ongeveer 200€.

 

De aanpassing aan de boiler kost me 200€ voor de weerstand en pakweg 100€ voor bekabeling, afwerking, aanpassing van de schakelkast en plaatsing van extra zekering. Om te vermijden dat ik mijn eigen verwarmingsinstallatie verknoei heb ik een identieke installatie op de kop getikt (op het internet) voor 50€.

 

Momenteel krijg ik de schroefdraad op de flens niet dicht. Deze probeer ik deze week te dichten met een speciale pasta. Als dit goed afloopt én ik ook de anode weer gemonteerd krijg, dan gaan we weer een stapje verder in het streven naar onze energie-onafhankelijkheid. Dan wil ik een zonneboiler assembleren en aansluiten op mijn bestaande verwarmingsinstallatie. Ook dit wordt een hele uitdagen. Met deze installatie wil ik mijn gasverbruik met 7000 kwh laten dalen. Meer info over de stand van zaken volgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besparen op warm water doe ik met een wtw tussen de douche en de afvoer. Hiermee geeft het warme afvoerwater wat de put in loopt haar warmte af aan het koude aanvoer water. Hierdoor heb je minder heet water nodig. Daarnaast gebruik ik een zonneboiler op het dak voor warm water. wtw1.JPG.d139a34460e0e91f70d99f5083a37fe5.jpg wtw2.JPG.8eab8bce765f2ec05566d61b9f3933f5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt heel eenvoudig al heel wat besparen op gas\elektra en water. Op de boot deed ik dat al standaard om water uit te sparen. Even snel onder de douche om nat te worden, dan kraan uit, inzepen, wassen, dan kraan weer aan en afspoelen. Zo kun je gemakkelijk douchen\wassen met 10 liter water.

 

Zelfde doe ik in Spanje. Ik zet een keteltje water op en doe deze in een 10 liter gieter. Dan aanmengen met koud tot de gewenste temperatuur. Gieter over je kop heen met 1\3 van je water, inzepen, wassen en dan afspoelen met de rest. Werkt voor mij prima.

 

De gemiddelde douchebeurt is 40-60 liter warm water verbruik, dus als je al 25% korter onder de douche staat, dan win je al.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt heel eenvoudig al heel wat besparen op gas\elektra en water. Op de boot deed ik dat al standaard om water uit te sparen. Even snel onder de douche om nat te worden, dan kraan uit, inzepen, wassen, dan kraan weer aan en afspoelen. Zo kun je gemakkelijk douchen\wassen met 10 liter water.

 

Zelfde doe ik in Spanje. Ik zet een keteltje water op en doe deze in een 10 liter gieter. Dan aanmengen met koud tot de gewenste temperatuur. Gieter over je kop heen met 1\3 van je water, inzepen, wassen en dan afspoelen met de rest. Werkt voor mij prima.

 

Voor mezelf zou dat niet eens een probleem zijn. Met een vrouw en een dochter in huis wordt het een ander verhaal. En eerlijk ? Preppen is voor mij niet hetzelfde als afstand doen van alle modern confort. De bedoeling is een aanvaardbare levensstandaard aan te houden, niet om terug te keren naar het stenen tijdperk. Maar wel respect voor jouw keuzes - die duidelijk niet de mijne zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf zou dat niet eens een probleem zijn. Met een vrouw en een dochter in huis wordt het een ander verhaal. En eerlijk ? Preppen is voor mij niet hetzelfde als afstand doen van alle modern confort. De bedoeling is een aanvaardbare levensstandaard aan te houden, niet om terug te keren naar het stenen tijdperk. Maar wel respect voor jouw keuzes - die duidelijk niet de mijne zijn.

 

Dat probleem heb ik ook hoor met mijn vrouw en 3 kids, maar toch probeer ik ze het een en ander bij te brengen. :o

 

Daarnaast als ik in Spanje ben doe ik heel zuinig aan met het water. In de winter heb ik een overvloed en in de zomer doe ik zuiniger aan. Ik heb ook een zwart 1000 liter vat op het dak van een bijgebouw staan en 's zomers vul ik deze ongeveer halfvol. Dan heb ik een heerlijke buitendouche aan het einde van de dag (anders is het te heet geworden dus ik moet in de morgen OF laat in de middag dan hoef ik niet bij te mengen). Dat soort dingen krijg ik een kick van wanneer je gebruik maakt van de natuur en zijn wetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Intussen ga ik weer een stapje verder in het ontwikkelen van onze energie-onafhankelijkheid. PV panelen hebben we al. Onze elektriciteitsproductie hebben we dermate onder controle dat we zelfs op jaarbasis een overproductie hebben. Vanzelfsprekend wordt er meer elektra geproduceerd in de zomer dan in de winter. Dat is een potentieel probleem, want zodra de regelgeving wijzigt en er gewerkt wordt met slimme meters, riskeren we niet vergoed te worden voor onze inspanningen (en investering) als we energie terugleveren op het net. Het is de bedoeling om ons verbruik van elektriciteit en het moment van productie dichter bij elkaar te brengen.

 

Om dit te realiseren

 

- laden we de batterijen van onze elektrische fietsen overdag. Alleen hebben die fietsbatterijen te weinig vermogen nodig.

 

- maken we gebruik van olieradiatoren in het tussenseizoen. Als er maar een beetje verwarming nodig is, verwarmen we elektrisch en krijgen we zo een lagere gasrekening.

 

- bouw ik mijn bestaande verwarmingsinstallatie om.

 

Ik heb op de flens van de inspectieopening van mijn boiler een schroefstuk laten lassen in 6/4". Dit laat me toe om een natte elektrische weerstand te monteren op die flens. Met die natte weerstand, voorzien van thermostaat, wil ik de warmwaterbereider 120l verwarmen in de periodes dat er veel zonne-elekriciteit geproduceerd wordt. Op deze manier verbruiken we onze overproductie én kunnen we de boiler gedurende enkele maanden uitschakelen, wat dan weer gas bespaart - dat we moeten aankopen.

 

[ATTACH=CONFIG]5836[/ATTACH]

 

Ons gasverbruik op jaarbasis bedraagt momenteel 14500 kwh. Door deze maatregel zal ik wellicht 1500 à 2000 kwh aan gas kunnen besparen. Dat lijkt niet spectaculair maar het betekent wel 15% van ons gasverbruik. De kostprijs voor die hoeveelheid gas is ongeveer 200€.

 

De aanpassing aan de boiler kost me 200€ voor de weerstand en pakweg 100€ voor bekabeling, afwerking, aanpassing van de schakelkast en plaatsing van extra zekering. Om te vermijden dat ik mijn eigen verwarmingsinstallatie verknoei heb ik een identieke installatie op de kop getikt (op het internet) voor 50€.

 

Momenteel krijg ik de schroefdraad op de flens niet dicht. Deze probeer ik deze week te dichten met een speciale pasta. Als dit goed afloopt én ik ook de anode weer gemonteerd krijg, dan gaan we weer een stapje verder in het streven naar onze energie-onafhankelijkheid. Dan wil ik een zonneboiler assembleren en aansluiten op mijn bestaande verwarmingsinstallatie. Ook dit wordt een hele uitdagen. Met deze installatie wil ik mijn gasverbruik met 7000 kwh laten dalen. Meer info over de stand van zaken volgt.

 

Intussen heb ik een mof laten lassen op de flens. De flens kreeg ik niet dicht aan het schroefstuk. Een bevriend technicus heeft er een speciale pasta op gedaan om dit euvel te verhelpen. Net even de flens gemonteerd en ik heb vastgesteld dat alles netjes dicht is. Nu nog de bedrading voorzien en ik kan mijn boiler warm stoken met de elektriciteit van mijn PV panelen. Door ons bijzonder zuinige huishouden hou ik elk jaar ongeveer 1000 kwh over (op een geïnstalleerd vermogen van 4.2 kw piek). In plaats van deze stroom gratis terug te leveren stook ik hem op in mijn boiler en met olieradiatoren zodat ik ook mijn gasverbruik flink kan reduceren. Dit zal me toelaten de cv installatie volledig stil te leggen zolang ik nog stroom 'op overschot' heb. De besparing hiervan zal ongeveer 150€ op jaarbasis bedragen (of 150m3 gas) op een jaarlijks verbruik van 800m3. Dit betekent dat ik de investering terugverdien op max 1.5jaar.

 

Zodra deze stap volledig is afgewerkt wil ik de tweedehandsboiler die ik kocht aansluiten op vacuümcollectoren, die ik dan in serie wil schakelen met mijn bestaande verwarmingsinstallatie. Met deze twee maatregelen moet ik normaliter het volledige jaar rond in mijn warmwaterproductie kunnen voorzien. Hiermee hoop ik onafhankelijk te worden van de gasleverancier. De periodes waarin te weinig zon is, wil ik mijn water elektrisch verwarmen met eigen opgewekte energie die teruggeleverd werd aan het net.

 

[ATTACH=CONFIG]6322[/ATTACH]

Op de flens van het inspectieluik werd een mof gelast. Hierop plaatste ik een elektrische weerstand. Eindelijk kreeg ik deze dicht. Nu nog een anode aanpassen zodat ze functioneert in de nieuwe situatie. Het probleem met water is dat het zo dun is he.

 

[ATTACH=CONFIG]6323[/ATTACH]

De PV panelen waarmee ik groene stroom opwek. Japanse makelijk, niet goedkoop maar degelijk en met hoge energie-opbrengst. 245w/paneel.

 

[ATTACH=CONFIG]6324[/ATTACH]

Tweedehands boiler identiek aan mijn bestaande boiler. Die kocht ik (samen met de brander) voor 50€. Van deze boiler paste ik de flens aan. Mijn oude flens gaat op deze boiler. Zo vergroot ik het opslagvolume. Door een aansluiting voorzien van intelligente sturing wil ik graag een systeem bouwen waarbij de boiler in combinatie met mijn bestaande boiler warm water met elkaar uitwisselen. Schema's volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Hoe heb je geregeld dat de boiler alleen maar opwarmt als er overproductie van je panelen is? Dus dat als je huis 1500 watt nodig heeft en je panelen 3000 watt leveren, je boiler met 1500 watt gaat verwarmen?

 

Ik wal namelijk als ik straks weer een baksteenbewoner ben volledig off the grid wat stroom betreft en dan is het wel handig als je overproductie van stroom om kan zetten in warm water als de accu's vol zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner

 

Dat regel ik niet omdat het een netgebonden systeem is. De overproductie wordt aan het net teruggeleverd. De bedoeling is tweeledig :

1/ Overproductie opsouperen en niet (gratis) terugleveren en hierdoor aardgas besparen.

2/ Inderdaad het moment van verbruik dichter leggen bij het ogenblik van productie. Door de invoering van intelligente meters is het niet denkbeeldig dat er een verrekening zal gebeuren en dat je 'gestraft' zal worden voor het 'verleggen' van verbruik van zomer naar winter of van dag naar nacht.

 

Op het verwarmingselement zit een temperatuurregeling. Op de weerstand voorzie ik ook nog een timer zodat alleen overdag stroom wordt afgenomen. Je kan die timer zo afstellen dat ie enkel op de uren van de dag met het meeste zonlicht energie verbruikt.

 

Er bestaan systemen om dat te regelen, maar dat vind ik momenteel nog niet rendabel maar ik hou er wel rekening mee dat ik die later kan installeren. De kostprijs bedraagt ongeveer 1000€ en stelt je in staat om intelligent om te gaan met intelligente meters (die er niet komen voor ons voordeel maar enkel om onze portefeuille wat lichter te maken).

 

http://www.sma-benelux.com/nl_BE/producten/monitoring-systemen/sunny-home-manager.html

 

Ook de sunny portal biedt wat mogelijkheden.

http://www.sma-benelux.com/nl_BE/producten/monitoring-systemen/sunny-portal.html

 

Momenteel leg ik de focus op :

-energiezuinigheid (door aangepast gedrag, zuinige apparaten)

-energieonafhankelijkheid (auto weg, elektrische fietsen, pv panelen, voorraad brandhout, ISOLATIE uitbreiding, ...)

-energie-intelligentie : de beperkte middelen zo inzetten dat maximaal rendement gerealiseerd wordt. First things first. Eerst het verbruik naar beneden, dan investeren, daarna werken aan aanpassingen, apparaten vervangen, nog meer investeringen, ... ) Het is een meerjarenplan.

 

Een paar realisaties :

- Auto km's teruggebracht van 30.000 per jaar naar 12.000

- Fietskm's van 0 naar 7000 per jaar

- Electriciteit nettoverbruik van 0 kwh door eigen productie.

- Gasverbruik van 1500 m3 naar 800m3

- Kostprijs van verwarming op maandbasis aankoop alternatieven inbegrepen : 100€/maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ah ok, duidelijk. Bij mij valt straks het net weg dus die kan ik niet meer gebruiken als buffer. Daar komen wel wat accu's voor in de plaats maar als die vol zijn blijft er zeker in de zomer nog stroom over die ik kan gebruiken voor andere doelen, maar dan moet ik daar op een andere manier op puzzelen. Het is zonde om de boiler vanuit de accu's te gaan verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, duidelijk. Bij mij valt straks het net weg dus die kan ik niet meer gebruiken als buffer. Daar komen wel wat accu's voor in de plaats maar als die vol zijn blijft er zeker in de zomer nog stroom over die ik kan gebruiken voor andere doelen, maar dan moet ik daar op een andere manier op puzzelen. Het is zonde om de boiler vanuit de accu's te gaan verwarmen.

 

Het is ook niet erg realistisch vrees ik. Je zou een electricien in de arm kunnen nemen om een soort schakeling te maken waarbij je de stroom die je te veel maakt naar je verwarmingselement stuurt. Daar zullen wat relais en sturing aan te pas komen maar het lijkt me wel haalbaar. Over de kostprijs kan ik niets zinnigs zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Intussen heb ik in de woonkamer nog een paar 50w ledjes vervangen door 3w leds. Te koop bij action voor om en bij de 5€/st, even samen rekenen :

 

[ATTACH=CONFIG]9753[/ATTACH]

 

standaard spotje GU9 : 2€/St, levensduur +/- 1 jaar

Led spotje GU9 : 5€, levensduur +/- 10jaar

Verschil 3€

Na 10 jaar betaal je voor standaard leds in aankoop 20€ per lichtpunt, met ledspotjes 5€ besparing 15€ (levensduur af te wachten maar met 2.5jaar zijn we break-even)

 

Kostprijs elektriciteit :

50w tov 3w verschil 47w à 500 uur/jaar à 10 jaar = 235.000 w ofte 235 kw à 0.2€/kwh = +/- 55€ besparing aan elektriciteitsverbruik over tien jaar per lichtpunt.

Met vier lichtpunten maakt dat 220€ over 10 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Energie onafhankelijkheid, ofwel terug naar voor 1959 toen in Nederland de uitrol van het gasnetwerk door de ontdekking het Slochteren veld is gedaan. Ook wordt nu ongeveer 50% van het verbruik door de woning "zelf" gebruikt (of lees apparaten die je niet van de energievoorziening kunt halen) en dat moet beter kunnen lijkt mij. Mooi separaat topic hierover!

 

Zelf ben ik ook aan het werk aan het zelfvoorzienend maken van de woning. Isolatie is de eerste investering geweest, van de winter was ons dak als enige wit na een sneeuwbui een teken dat de warmte niet meer makkelijk naar buiten gaat! Over twee weken komt overal Hr glas in en worden de houten delen vervangen door geïsoleerd kunststof. Volgende stap is een houtkachel om gasverbruik terug te dringen en omdat "het zo gezellig staat" Of PV een optie is voor ons twijfel ik aan gezien de ligging van het dak, of beter de aanwezigheid van bomen die er voor schaduw zorgen. Toch denk ik dat een home grind de toekomst heeft dus wil nagaan wat er wel mogelijk is. @lewieke Aantal vraagjes over je PV systeem, zou mij op weg helpen.

 

- Is de 245 per jaar per paneel optimaal of werkelijk? Uitgaande van een gemiddelde efficiëntie van 90% en 18 panelen denk ik optimaal anders mis ik namelijk ongeveer 440kwh ten opzichte van de 4000kwh die je aangeeft op te wekken en ben ik natuurlijk benieuwd hoe je dat hebt bereikt. (Of reken ik ergens niet juist?) en hiermee samenhangend loopt je opwek met 0,5% per jaar terug of heb je een andere ervaring?

 

- Heb je een geschakeld systeem liggen of meerdere strings? En waarom heb je daarvoor gekozen?

 

- Welke omvormer gebruik je voor je PV systeem? Een met opslag capaciteit toevallig? (zijn systemen met 6,9 en 12 kw opslag ken alleen nog niemand die ze heeft geïnstalleerd).

 

- Heb je de PV installatie op een aparte groep zitten (vanwege veiligheid) of gekoppeld aan bestaande? Waarom die keuze gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de verbouwing van mijn huis gekozen om enkel nog te verwarmen met hout. Heb een kachel staan die 46KW kan leveren. Waarin een spiraal zit die 25KW warmte waterzijdig kan opwekken. Dit warm water gaat naar buffertank van 1000 liter. Hieruit haal ik de warmte om door de vloerverwarming te sturen. Bedoeling is om op termijn het buffervat ook te gebruiken om een sanitaire boiler te voeden (samen met zonnepanelen) zodat hier geen elektriciteit meer moet voor gebruiken. Voordeel van dit systeem is dat het redelijk goedkoop is in gebruik (afhankelijk hoe duur je hout kan kopen) en het geen gas verbruikt. De ruimte waarin de kachel staat is snel opgewarmd (indien te warm zetten we deur open zodat de warmte naar boven kan).

 

Nadeel is dan wel dat je hout moet kunnen stockeren ( verbruik is ongeveer 17kuub per winter).

@lewieke Er zitten een aantal goeie tips in die ik ook ga toepassen. Die lampen van bij de action zijn die goed? Heb al slechte ervaringen met het kopen van goedkope lampen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zonnepanelen ellende, heb al eerder iets geplaatst over belasting op zonnepanelen-stroom maar wordt dan ergens anders onder geplakt.

Kan het ook niet meer terugvinden.

Nu dit onderwerp maar eens hier proberen;

 

Financiële kater voor consument met zonnepanelen

 

Veel consumenten met zonnepanelen op hun dak krijgen bij de jaarafrekening aanzienlijk minder geld terug van hun energiebedrijf dan zij hadden verwacht. Het gaat vooral om klanten van Delta, Electrabel, Energiedirect.nl en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), meldt Gaslicht.com.

Volgens de vergelijkingssite hebben deze energiebedrijven een maas in de wet gevonden, waardoor klanten jaarlijks tientallen tot honderden euroÂ’s kunnen mislopen. Zij komen daar vaak pas bij de jaarafrekening achter.

 

LEES MEER OP TELEGRAAF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zonnepanelen ellende, heb al eerder iets geplaatst over belasting op zonnepanelen-stroom maar wordt dan ergens anders onder geplakt.

Kan het ook niet meer terugvinden.

Nu dit onderwerp maar eens hier proberen;

 

LEES MEER OP TELEGRAAF

 

Zonnepanelen ellende, niet echt een fan van zelf energie opwekken en dus onafhankelijk(er) zijn?

 

Energiebedrijven zijn wettelijk verplicht het teruggeleverde volume te salderen tegen je gecontracteerde energieprijs (tot 5000 kWh) en de energiebelasting en btw over het teruggeleverde volume te crediteren. Als je zonnepanelen laat plaatsten moet je dus inderdaad ZELF uitzoeken wat voor tarief je hebt. Kies je bijvoorbeeld voor een enkel tarief dan krijg je dat altijd terug. Ook kun je een leverancier zoeken de wel tegen hoog tarief saldeert als je in die schaal gaat terugleveren. Dat laatste is inderdaad de meest rendabele optie voor de eigenaar van de panelen maar wel een die verliesgevend is voor het energiebedrijf, lijkt mij dat die dus langzaam gaan terugkomen op dat principe.

 

In de geest van dit topic denk ik dat het doel ook moet zijn zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. In mijn ogen betekend dit zelf je opgewekte energie gebruiken danwel opslaan. Hoef je ook niets terug te leveren en gaat je energienota omlaag. Immers elke kuub of kWh die je niet afneemt hoef je niet te betalen. Hier heeft Ben woldering natuurlijk geen boodschap aan want die wordt betaald door de energieleveranciers op basis van het werkelijke geleverde volume (tot enkele honderden euro's per jaar, zelf regelen dat is dus pas besparen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen ellende, niet echt een fan van zelf energie opwekken en dus onafhankelijk(er) zijn?

 

Energiebedrijven zijn wettelijk verplicht het teruggeleverde volume te salderen tegen je gecontracteerde energieprijs (tot 5000 kWh) en de energiebelasting en btw over het teruggeleverde volume te crediteren. Als je zonnepanelen laat plaatsten moet je dus inderdaad ZELF uitzoeken wat voor tarief je hebt. Kies je bijvoorbeeld voor een enkel tarief dan krijg je dat altijd terug. Ook kun je een leverancier zoeken de wel tegen hoog tarief saldeert als je in die schaal gaat terugleveren. Dat laatste is inderdaad de meest rendabele optie voor de eigenaar van de panelen maar wel een die verliesgevend is voor het energiebedrijf, lijkt mij dat die dus langzaam gaan terugkomen op dat principe.

 

In de geest van dit topic denk ik dat het doel ook moet zijn zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. In mijn ogen betekend dit zelf je opgewekte energie gebruiken danwel opslaan. Hoef je ook niets terug te leveren en gaat je energienota omlaag. Immers elke kuub of kWh die je niet afneemt hoef je niet te betalen. Hier heeft Ben woldering natuurlijk geen boodschap aan want die wordt betaald door de energieleveranciers op basis van het werkelijke geleverde volume (tot enkele honderden euro's per jaar, zelf regelen dat is dus pas besparen).

 

De mensen die binnen 5-10 jaar niet zelf hun energie opwekken zijn straks het grootste deel van hun inkomen kwijt hieraan. Iemand moet onze verouderde infrastructuur gaan betalen. Naast de hogere prijzen voor de energie zelf zul je steeds meer belastingen, vastrecht en andere toeslagen gaan betalen. Veel kabels en pijpen liggen al weer een jaar of 30-40 in onze grond dus er is investering nodig in ons netwerk wat erg uitgebreid is overigens.

 

Zorg dus dat je op de een of andere manier niet meer afhankelijk bent en wordt zelfvoorzienend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de verbouwing van mijn huis gekozen om enkel nog te verwarmen met hout. Heb een kachel staan die 46KW kan leveren. Waarin een spiraal zit die 25KW warmte waterzijdig kan opwekken. Dit warm water gaat naar buffertank van 1000 liter. Hieruit haal ik de warmte om door de vloerverwarming te sturen. Bedoeling is om op termijn het buffervat ook te gebruiken om een sanitaire boiler te voeden (samen met zonnepanelen) zodat hier geen elektriciteit meer moet voor gebruiken. Voordeel van dit systeem is dat het redelijk goedkoop is in gebruik (afhankelijk hoe duur je hout kan kopen) en het geen gas verbruikt. De ruimte waarin de kachel staat is snel opgewarmd (indien te warm zetten we deur open zodat de warmte naar boven kan).

 

Nadeel is dan wel dat je hout moet kunnen stockeren ( verbruik is ongeveer 17kuub per winter).

@lewieke Er zitten een aantal goeie tips in die ik ook ga toepassen. Die lampen van bij de action zijn die goed? Heb al slechte ervaringen met het kopen van goedkope lampen

 

- Ik vind je systeem uitstekend, jammer genoeg heb ik dat niet voorzien en kan ik met de nodige waterleidingen geen weg. Het zou ingrijpende verbouwingen vragen die ik nu niet wil doen. Daarnaast ben ik niet zeker of de extra kosten de waarde van mijn woning verhogen. Iedereen vindt een inbouwhaard leuk. Niet iedereen vindt hoofdverwarming op hout leuk. Dus voorlopig toch maar even niet. Een zonneboiler ben ik wel aan het bestuderen. Ik vind je plan prima.

 

- Met lampen heb ik veel ervaring. Om na te gaan hoe lang ze meegaan in tijd (niet in branduren) noteer ik de datum van in gebruik name op de fitting (met een alcoholstift). Dan krijg je verrassende vaststellingen. De Philips spaarlampen die ik (duur) kocht bleken niet lang genoeg mee te kunnen om de aankoopkost van de lamp te verantwoorden. De lamp gaat niet stuk. De ingebouwde starter dus wel. Die komen er hier dus niet meer in. Vaak vind ik b-merken van lampen die wél goed zijn.

 

Sinds het begin geloof ik in de led technologie. Wat het nadeel biedt dat je dan opgezadeld zit met lampen die op de duur achterhaald zijn qua technologie omdat de evolutie wel snel ging. Die gebruik ik nu in mijn bureau voor het verlichten van minder belangrijke hoekjes. Ik heb nog NOOIT een ledlamp stuk gekregen. Die van de Action kosten relatief gezien zo weinig en zijn zo goed dat je het risico wel kan nemen. Bovendien is de besparing echt wel groot. De Led-spots van 3w vervangen spots van 50w. De lamp die je hierboven ziet (3w) vervangt halogeenlampen van 50w. Intussen branden ze ruim een jaar en er is er nog geen enkele stuk (al heb ik natuurlijk wel enkele reserve liggen). De Ledlampen kosten op de lange termijn veel minder dan spaarlampen. Je kan rekenen tot je een ons weegt. Ik zou adviseren : Gewoon doen. Koop er één of enkele, kijk of ze voor jou voldoen (neem een geelachtig licht van miniaal 2700k en liefst zelfs 3000k) en dan is het licht qua helderheid ook aangenaam. Dat staat gewoon op de verpakking. Lukt dat, vervang dan gewoon alle lampen. De oude kan je nog altijd als reserve gebruiken. Of je gebruikt ze in ruimtes waar je weinig komt of weinig verlichting nodig hebt. Zo kan je de uitgave een beetje spreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie onafhankelijkheid, ofwel terug naar voor 1959 toen in Nederland de uitrol van het gasnetwerk door de ontdekking het Slochteren veld is gedaan. Ook wordt nu ongeveer 50% van het verbruik door de woning "zelf" gebruikt (of lees apparaten die je niet van de energievoorziening kunt halen) en dat moet beter kunnen lijkt mij. Mooi separaat topic hierover!

 

Zelf ben ik ook aan het werk aan het zelfvoorzienend maken van de woning. Isolatie is de eerste investering geweest, van de winter was ons dak als enige wit na een sneeuwbui een teken dat de warmte niet meer makkelijk naar buiten gaat! Over twee weken komt overal Hr glas in en worden de houten delen vervangen door geïsoleerd kunststof. Volgende stap is een houtkachel om gasverbruik terug te dringen en omdat "het zo gezellig staat" Of PV een optie is voor ons twijfel ik aan gezien de ligging van het dak, of beter de aanwezigheid van bomen die er voor schaduw zorgen. Toch denk ik dat een home grind de toekomst heeft dus wil nagaan wat er wel mogelijk is. @lewieke Aantal vraagjes over je PV systeem, zou mij op weg helpen.

 

- Is de 245 per jaar per paneel optimaal of werkelijk? Uitgaande van een gemiddelde efficiëntie van 90% en 18 panelen denk ik optimaal anders mis ik namelijk ongeveer 440kwh ten opzichte van de 4000kwh die je aangeeft op te wekken en ben ik natuurlijk benieuwd hoe je dat hebt bereikt. (Of reken ik ergens niet juist?) en hiermee samenhangend loopt je opwek met 0,5% per jaar terug of heb je een andere ervaring?

 

- Heb je een geschakeld systeem liggen of meerdere strings? En waarom heb je daarvoor gekozen?

 

- Welke omvormer gebruik je voor je PV systeem? Een met opslag capaciteit toevallig? (zijn systemen met 6,9 en 12 kw opslag ken alleen nog niemand die ze heeft geïnstalleerd).

 

- Heb je de PV installatie op een aparte groep zitten (vanwege veiligheid) of gekoppeld aan bestaande? Waarom die keuze gemaakt?

 

Ik probeer even op je vragen te antwoorden. Ik ben geen specialist maar heb wel mijn huiswerk grondig gemaakt. Er zijn verschillende aspecten die je moet in overweging nemen voor je een dergelijke beslissing neemt want het is toch een complexe materie. Wat ik deed :

 

1/ Zelf heb ik eerst ons verbruik fors naar beneden gehaald door : zuinige apparaten gekocht (oude verkocht tegen spotprijs en iemand blij gemaakt), spots en lampen vervangen door Led, vaatwasser aangesloten op warmwatertoevoer uit de boiler (zo hoef je niet elektrisch te verwarmen), geen sluipverbruik meer (afstandbediende schakelaars), aanpassing gedrag en opvoeden van de kinderen ivm energieverbruik. We leveren niét in aan comfort en toch doen we het met véél minder energie (minimaal ongeveer 3000 kwh/jaar ipv 5000 kwh).

 

2/ Haalbaarheid bekijken op technisch vlak. Is de plaats aanwezig voor plaatsing van panelen ? Is de positie optimaal tov het zuiden (Azimuth), de dakhelling, schaduw ? Dat moet je ter plekke bekijken. Verkopers willen alleen maar verkopen. Er is een tooltje waarmee je één en ander kan narekenen.

 

3/ Haalbaarheid financieel. Koop je ze en betaal je die investering of financier je ? Wat is de verhouding kostprijs/rendement ? Wat zijn de gevolgen voor je stroomvoorziening, en voor je aansluiting op het net ? Zijn er belastingen ? Of subsidies ? Zijn er beperkingen ? Komt er een belasting op je panelen ? Op je geproduceerde energie ? Andere ? In Vlaanderen was er een gunstige subsidieregeling (afgeschaft intussen) én een belastingvoordeel waardoor de zeer hoge investering werd terugverdiend op 4.2 jaar. Een overheid is per definitie onbetrouwbaar en ook hier willen ze extra heffingen leggen op PV panelen. De oplossing is dat je je panelen gewoon niet declareert. Of een verplaatsbaar systeem bouwt dat je kan wegnemen indien nodig. Ik overweeg om mijn systeem uit te vergroten op deze manier (niet netgekoppeld eventueel).

 

4/ Kwaliteit. Er zijn veel producenten, veel leveranciers, veel types, veel merken. Je koopt geen prijs maar een product. Je berekening is gebaseerd op de levensduur van die dingen. Ik hoef geen Chinese rommel. Ik kocht de veel duurdere Japanse panelen (Sanyo intussen overgenomen door Panasonic) en werkte met gekende merken (SMA, marktleider in Duitsland). Deze merken geven garantie onafhankelijk van de installateur. Als die failliet gaat (zoals 80% in Vlaanderen !) heb je toch nog garantie en kan je nog onderdelen krijgen die passen op jouw systeem. Je moet afwachten of er problemen komen of niet maar door niet te besparen op de kwaliteit verkleint je risico. Ik betaalde hierdoor minstens 20% meer dan voor een goedkoop merk.

 

5/ Technologie. Ik opteerde voor hoogrendementspanelen omdat mijn dakoppervlak beperkt is en ik mijn volledige jaarverbruik wilde dekken. Met panelen met lager rendement lukte dat niet. Ook dat is een afweging die je maakt. Vandaag zou ik het op dezelfde manier doen.

 

 

Tips en tricks.

 

1/ Het vermogen van de panelen is wél degelijk correct. Nu even goed opletten. Elk paneel wordt bij de leverancier getest. En krijgt een zogeheten flash certificaat dat aangeeft wat de output is van het paneel. Die worden niet gegeven aan de klant. Ik heb de certificaten GEEIST als voorwaarde bij het afsluiten van het contract. De certifikaten moesten worden afgeleverd voor de betaling.

 

2/ Onderhandelen over de aankoopprijs is één ding. Het probleem is dat veel mensen maar het halve werk doen. Op de offertes staat overal aangegeven bij het vermogen +/-3 % vermogen. Dit betekent dat panelen kunnen afwijken. Ze worden nà de productie ingedeeld bij een categorie die een bepaald vermogen heeft. De leveranciers krijgen loten binnen met panelen en KIEZEN welke panelen ze leggen. Als je te hard onderhandelt over de prijs krijg je panelen met een negatieve tolerantie ! Ik eiste dat al mijn panelen MINIMAAL 245 wp nominaal vermogen zouden hebben. Dat scheelt 3% op je aankoop !

 

3/ Je redenering ivm output is te kort door de bocht. Je kan dat niet zomaar stellen. Het hangt af van : de hoeveelheid zonlicht die JOUW STREEK krijgt, de dakhelling, je positie tov het Zuiden (optimum), schaduw op één of meerdere panelen, de efficiëntie van je omvormer, de lengte van je bekabeling (transportverlies in de vorm van warmte), je dakhelling, ... . Mijn panelen liggen met een afwijking van 20° tov het zuiden, iets meer oost gericht waardoor ik geen 100% rendement heb. Daarnaast wijkt ook de dakhelling een paar graden af. Je kan jouw situatie simuleren adh dit tooltje : volgt. Wat je panelen opleveren kan je berekenen, de praktijk wijkt soms een beetje af. Mijn panelen geven wat ik verwachtte en wat ik berekende. In de praktijk leveren ze 4200 kwh per jaar. Al is het ene jaar soms beter dan het andere.

 

4/ 0.5% verlies? In de praktijk hield ik rekening met een jaarlijkse rendementsdaling van 1%. Dit betekent 20% over 20 jaar. Dat is ook ongeveer wat de meeste leveranciers garanderen. Afhankelijk van de kwaliteit van je panelen kan dat meer of minder zijn. Door mijn vermogen een klein beetje te overdimensioneren zal ik er in slagen om dit probleem te ondervangen. Binnen een jaar of 8 à 10 zijn de kinderen het huis uit waardoor ook mijn behoefte kan verminderen.

 

5/ Omvormer. Je houdt er rekening mee dat je je omvormer na 10j moet vervangen. Dat is een forse kost.

 

6/ Verzekering. Je zoekt een brandverzekering die geen bijpremie rekent voor pv panelen.

 

7/ Productie. Omdat ons verbruik zo veel efficiënter is, we ook nog eens 500 kwh energie krijgen van het energiebedrijf, hebben we momenteel een stroomproductie die 20 à 25% groter is dan onze behoefte. Omdat we die stroom niet willen 'weggeven' aan het nutsbedrijf souperen we die op. We hebben olieradiatoren gekocht (2de hands) om in het tussenseizoen onze kamers te verwarmen met elektriciteit, we bakken zelf brood, gebruiken de oven vaker dan nodig, ... . De kans is heel groot dat de 'gratis' 500 kwh binnenkort wegvalt waardoor we toch voldoende produceren voor het dekken van ons eigen verbruik.

 

8/ Voordelen : Genoten van een belastingvoordeel, genoten van een fors subsidievoordeel, eigen stroom dus meer onafhankelijkheid, we hebben ons beschermd tegen prijsstijgingen (in de toekomst door te investeren in een betrouwbaar systeem), milieu, ...

 

Nadelen : grote investering, onbetrouwbare overheid (dus mogelijkheid voor bijkomende belastingen, heffingen, ...), netgekoppeld (geen eigen stroom bij uitval van het net ! maar wel mogelijkheid tot ombouw/aanpassing), soms hogere brandverzekeringspremie, financieel risico (je moet het kunnen blijven betalen, de bank kan vervelend gaan doen, je panelen kunnen stuk gaan, ...)

 

Conclusie : Met de HUIDIGE stand van zaken (en die kan veranderen!) is dit een van de beste investeringen die ik deed, rekening houdend met de fiscale en financiële voordelen, de huidige stroomprijzen, de bevoorradingsonzekerheid, ... . Binnen één jaar heb ik de volledige installatie terugverdiend. Daarna is alles wat ze oplevert (1440€ subsidies per jaar + 900€ stroom per jaar) pure winst. Een dergelijke investering is alleen maar verantwoord als je EERST je verbruik naar beneden haalt, anders moet je een veel te grote installatie bouwen (die ook weer meer kost, meer risico, ...)

 

9/ Technisch :

 

Ik heb 2 strings. Dit biedt het voordeel dat je hele systeem niet uitvalt als er een probleem is met een van de panelen, dan werk ik verder op 50%.

Ook 2 strings die ongeveer met elkaar in evenwicht zijn wat betreft de output, zodat op dat vlak geen onevenwicht bestaat.

 

De installateur kan je het beste adviseren over de keuze van het aantal strings, keuze van omvormer. Vanzelfsprekend controleer je dat met een andere aanbieder !

 

De omvormer is van het merk SMA. Het type wordt gekozen in functie van je vermogen. Ik wil dat wel even opzoeken welke het is . In elk geval eentje uit de reeks sunnyboy 4000, alleen weet ik niet (meer) of ie met of zonder transfo is. SMA is nog altijd marktleider en heeft het meeste ervaring.

 

De omvormer zit op een aparte groep of 3 fasen. We hebben bij de bouw van onze woning 3-fase voorzien omdat dit veel meer toelaat naar uitbreiding toe, gebruik van lasapparatuur of zware motoren. Dit bleek dus een juiste beslissing.

 

Het is een systeem zonder opslag en wel om volgende reden : hoge investering, onderhoudsgevoeligheid, veiligheidsrisico, juridisch kader in Vlaanderen. Een backup systeem is enkel mogelijk bij eilandbedrijf, niet bij netgekoppelde systemen. (Je wil bij onderhoudswerken aan het net de technicus geen stroomstoot bezorgen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Wij hebben sinds het voorjaar een PV installatie. Zelf gekocht, zelf aangelegd.

8 panelen a 240Wp. Dus 1,9kW in totaal. Het is één van de nieuwste technologieën van Solar Edge.

 

Een paar antwoorden:

1) Rendement onze 240WattPiek panelen geven 240W per paneel als de zon er optimaal op staat. Dat is in ons geval: 45graden dak, pal op het zuiden van ongeveer 12:00 tot 14;00 uur. Je systeem gaat nl. niet aan/uit maar vertoont een curve aangezien de zon om je huis heen draait. In de zomer anders dan in de winter. Dus rendement is (sterk) afhankelijk van de ligging.

 

2) Door de nieuwe technologie hebben wij maximale opbrengst per paneel en niet per keten. In een conventioneel systeem werkt de keten als één geheel. Dat houdt in dat het zwakste paneel (qua opbrengst) het vermogen bepaald van je HELE keten/installatie.

Voorbeeldje: 8 panelen van 200Wp geven in één keten 1600Watt af (8x200) Als nu één paneel inkakt ten gevolge van een wolk, schaduw etc. tot 100W dan wordt de rekensom 8x100W=800Watt en niet 7x200 plus 1x100 !

 

Bij solaredge krijg (koop) je bij elk paneel een optimizer die dmv een hoop elektronica per paneel de optimale stroom/voltage regelt. Je zou kunnen zeggen dat je dan 8 kleine omvormers hebt ipv één grote. Die grote heb je zo wie zo om alles terug te brengen naar onze 220v 50Hz.

 

3) Je moet je installatie altijd separaat als één groep aansluiten. Dit voorkomt ellende als je ergens kortsluiting krijgt.

Vb Groepenkast > lamp > pv installatie. Als je lamp kortsluiting maakt gaat bij de groepenkast de stop er uit. Maar op de lamp blijft 1.9kW aan stroom/spanning staan. Dat kan er voor zorgen dat je BOB/BOL/BOT afbrand.

 

4) Opslag. Hier heb ik geen verstand van maar mijn gezond verstand zegt dat ik heeeel veel accu's nodig heb om de opbrengst van één dag, +/- 13kW daarin op te slaan.

En dan nog, ga ik als het donker is 13kW op maken ?

 

5) nee, ik heb geen aandelen solaredge maar ik heb wel de ervaring dat het werkt. Ik kan nl. de gehele installatie monitoren dus kan per paneel uitlezen wat het doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Wij hebben sinds het voorjaar een PV installatie. Zelf gekocht, zelf aangelegd.

8 panelen a 240Wp. Dus 1,9kW in totaal. Het is één van de nieuwste technologieën van Solar Edge.

 

Een paar antwoorden:

1) Rendement onze 240WattPiek panelen geven 240W per paneel als de zon er optimaal op staat. Dat is in ons geval: 45graden dak, pal op het zuiden van ongeveer 12:00 tot 14;00 uur. Je systeem gaat nl. niet aan/uit maar vertoont een curve aangezien de zon om je huis heen draait. In de zomer anders dan in de winter. Dus rendement is (sterk) afhankelijk van de ligging.

 

2) Door de nieuwe technologie hebben wij maximale opbrengst per paneel en niet per keten. In een conventioneel systeem werkt de keten als één geheel. Dat houdt in dat het zwakste paneel (qua opbrengst) het vermogen bepaald van je HELE keten/installatie.

Voorbeeldje: 8 panelen van 200Wp geven in één keten 1600Watt af (8x200) Als nu één paneel inkakt ten gevolge van een wolk, schaduw etc. tot 100W dan wordt de rekensom 8x100W=800Watt en niet 7x200 plus 1x100 !

 

Bij solaredge krijg (koop) je bij elk paneel een optimizer die dmv een hoop elektronica per paneel de optimale stroom/voltage regelt. Je zou kunnen zeggen dat je dan 8 kleine omvormers hebt ipv één grote. Die grote heb je zo wie zo om alles terug te brengen naar onze 220v 50Hz.

 

3) Je moet je installatie altijd separaat als één groep aansluiten. Dit voorkomt ellende als je ergens kortsluiting krijgt.

Vb Groepenkast > lamp > pv installatie. Als je lamp kortsluiting maakt gaat bij de groepenkast de stop er uit. Maar op de lamp blijft 1.9kW aan stroom/spanning staan. Dat kan er voor zorgen dat je BOB/BOL/BOT afbrand.

 

4) Opslag. Hier heb ik geen verstand van maar mijn gezond verstand zegt dat ik heeeel veel accu's nodig heb om de opbrengst van één dag, +/- 13kW daarin op te slaan.

En dan nog, ga ik als het donker is 13kW op maken ?

 

5) nee, ik heb geen aandelen solaredge maar ik heb wel de ervaring dat het werkt. Ik kan nl. de gehele installatie monitoren dus kan per paneel uitlezen wat het doet.

 

Dat lijkt me wel een heel interessant systeem. Aangezien ik overweeg om mijn eigen installatie uit te breiden met (niet gedeclareerde) pv panelen om onafhankelijker te worden zou een prijsindicatie mij wel installeren. Heb jij foto's van je systeem ? Ik zou opteren voor een klein systeem als aanvulling op wat ik al heb. Dat zou ik dan off-grid nemen. Wishful thinking ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

omvormer van firma NEDAB heeft opslagcapaciteit. Hiermee kan je wanneer het net uitvalt , nog een tijdje voort. Een vriend van mij heeft dit zo uitgewerkt en geprobeerd en het werkt. Deze firma is ergens uit het Gentse, België. Mijn vriend gebruikt ook zijn fietsbatterij van 48 V met een omvormer om zijn panelen terug aan de praat te krijgen. Ikzelf heb pv 15*240 wat . We zijn met tweeën en kwamen op een overschot van 800 KW per jaar. Nu heb ik een warmtepomp (16 KW) geplaatst (lucht-water) om meer onafhankelijk te zijn van mazout. En kom ik natuurlijk niet meer toe met mijn PV installatie in de winter. Vanaf maart tot eind oktober heb ik gratis electriciteit. De rest betaal ik en kom goedkoper uit dan mazout. Ik heb wel nog een speksteenkachel. Het komt erop neer om zoveel mogelijk te differsifiëren qua energieopwekking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me wel een heel interessant systeem. Heb jij foto's van je systeem ? Ik zou opteren voor een klein systeem als aanvulling op wat ik al heb. Dat zou ik dan off-grid nemen. Wishful thinking ?

 

Fotos heb ik zo niet. Is ook niet zo boeiend wat het zijn gewone panelen op het dak en de omvormer ziet er ook niet spectaculair uit.

Kan wel een screenshot laten zien van de software met de layout van de panelen, het vermogen per paneel (nu in de regen) en de opties tot het maken van grafieken.

 

Prijzen variëren continu dus even googlen op solaredge.Omdat ik ook niet alle kennis in huis heb zijn alle onderdelen gewoon bij een zonnepanelenboer gekocht (http://www.zonnecollectoren-zonnepanelen.nl/)

Dat scheelt als je er niet uitkomt, een paar bouten mist of andere vragen hebt. Zo kon ik een tester lenen die de hele keten doormeet voordat je alles aanzet. ook schelelt het als je meer panelen koopt met anderen zodat je kan onderhandelen over prijzen.

 

Solar_Layout.jpg.86e37a9074fc7b6c7729e9ebf6d9377f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

omvormer van firma NEDAB heeft opslagcapaciteit. Hiermee kan je wanneer het net uitvalt , nog een tijdje voort. Een vriend van mij heeft dit zo uitgewerkt en geprobeerd en het werkt. Deze firma is ergens uit het Gentse, België. Mijn vriend gebruikt ook zijn fietsbatterij van 48 V met een omvormer om zijn panelen terug aan de praat te krijgen. Ikzelf heb pv 15*240 wat . We zijn met tweeën en kwamen op een overschot van 800 KW per jaar. Nu heb ik een warmtepomp (16 KW) geplaatst (lucht-water) om meer onafhankelijk te zijn van mazout. En kom ik natuurlijk niet meer toe met mijn PV installatie in de winter. Vanaf maart tot eind oktober heb ik gratis electriciteit. De rest betaal ik en kom goedkoper uit dan mazout. Ik heb wel nog een speksteenkachel. Het komt erop neer om zoveel mogelijk te differsifiëren qua energieopwekking.

 

Dat klinkt goed. Ik wil die Nedab wel even bekijken maar vond die niet gelijk terug. Goed om bij te houden omdat een omvormer toch ooit wel een keer stuk gaat en vervangen moet worden. Mijn panelen zijn gewoon netgekoppeld maar het is idd mogelijk om je panelen weer aan de praat te krijgen zonder net mits een paar aanpassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...