Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zou het kunnen dat je vaatwas niet zoveel stroom verbruikt om met warm water te wassen, maar wel tijdens de droog cyclus op het einde waarin er stoom wordt gemaakt ten einde alles relatief droog te krijgen?

Ook veel kans dat je vaatwasser niet die 55° of zo "meet" maar gewoonweg minder lang de verwarming aanzet. Vanuit processturing simpeler en veiliger... dus logisch in mijn ogen al men daarvoor gekozen heeft.

Als je dus hotfill gebruikt, zou je dus het verwarmingselement niet meer mogen gebruiken, behalve op het einde van het was proces (droog cyclus)... Niet onmogelijk om dit te gaan knutselen... Maar of het rendabel is?

 

Hoeveel water neemt je vaatwas eigenlijk op aan koud water uit de leiding totdat hij warm water krijgt en wat is dan de eindtemperatuur van dit mengsel? Want veel kans dat je gewoon wast met lauw water als de

leiding afstand vrij groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het energieverbruik fors terugdringen, zonder comfortverlies, dat is een hele uitdaging.

 

De halogeenspots in de keuken, woonkamer en bureau werden al vervangen door equivalenten met Led-technologie. Dat is een van de meest rendabele zetten. Je vervangt een Led-spot van 50w door eentje van 5w. Je besparing is 45w per spot, reken dat er gemiddeld 5 à 10 spots per avond branden gedurende een uur of 4. Dat vertegenwoordigt een hele hap uit het stroomverbruik. De spots met GU10 fitting werden dus al vervangen. Een 30-tal in totaal. Zelfs als de lampen het einde van hun levensduur nog niet bereikten loont het de moeite om ze onmiddellijk te vervangen.

 

Ook de lampen met E27 en E14 fitting werden vervangen door (oude nog voorradige) spaarlampen of led-lampen. Daarvan heb ik er intussen genoeg op voorraad voor de rest van mijn leven vermoed ik. In alle mogelijke lichtsterktes. Ook de kaarsvormige modelletjes. Elke spaarlamp die stuk gaat, wordt vervangen door eentje uit mijn voorraadje aan oude spaarlampen of door een ledlamp. Gewone spaarlampen worden niet meer gekocht. In totaal een 20-tal in de woning. Spaarlampen gaan om de 2 jaar stuk, defecte led lampen had ik nog niet. Toch experimenteer ik daarmee al jaren.

 

Er bleven tot vandaag nog enkele probleemarmaturen. Die in de badkamer (2stuks) voorzien van staafhalogeen lampen van 100w. Ten behoeve van de make-up van de dames in huis. Een vergelijkbaar model maar een langer staafje. Ik kocht al led-systemen voor mijn werklichten maar voor die armaturen bestaat er geen bruikbare oplossing. Vandaag heb ik de koe bij de horens gevat en beslist om de armaturen om te bouwen.

 

Ik kocht daarvoor :

- een doosje draadnippels 1.90€

- halogeen g9 fittingen 2st 6.00€

- een doosje verbindingen 2.65€

- een doosje bevestigingsasjes 3.50€

 

Ik dacht de klus te klaren in een half uurtje of zo. Niet dus. Het werd een oneindig gepriel met schroefjes, vastmaken, aanpassen, opnieuw proberen, ... .2 uur was ik zoet met 1 armatuur. Vanzelfsprekend zal de volgende sneller gaan. Dit was een proefproject.

 

Intussen is het gelukt. De led-lamp met g9 voetje past in de armatuur. Er wordt per branduur 95watt bespaard. 5 te veel volgens mijn echtgenote die vindt dat de lichtintensiteit niet meer sterk genoeg is. Om ook mevrouw tevreden te stellen bestelde ik een g9 led-lamp van 10watt. Nog altijd een besparing van 90%. Dat vind ik meer dan aanvaardbaar.

 

Om de 3 armaturen aan te passen, is er nog 10€ nodig. In totaal kost dit project dus 23.75€ en enkele uren van mijn tijd. De besparing die ze realiseert is :

- behoud van de bestaande armaturen

- energiebesparing 3u/dag à 100w/u = 300w/u *300d = 90kwh à 0.2€ = 18€/jaar. Aan de huidige prijzen. Houden we rekening met de sterk stijgende energiekost, dan is deze investering binnen het jaar terugverdiend. Toch een besparing van 3% op ons jaarverbruik. Toch zal ons verbruik stijgen door de bijkomende waterpomp en de zonneboiler met cv-pomp. Die verbruikt natuurlijk ook stroom. Toch is dat geen probleem omdat het verbruik gerealiseerd wordt overdag terwijl stroom wordt geproduceerd door de pv panelen én voor de zonneboiler op zonnige momenten. Het is vooral het sluip-, avond- en nachtverbruik dat we willen indammen.

 

De besparing zal op haar beurt gebruikt worden om nieuwe besparingen te betalen. Zo heb je steeds minder nodig. Daarnaast bereid ik de weg voor om eventueel een batterijbuffer te plaatsen zodra die in massaproductie vervaardigd worden. Tesla en Panasonic voeren momenteel een reeks tests uit. Om dat project haalbaar te houden moet het energieverbruik drastisch omlaag. Het is een hele klus om je gezin te laten wennen aan de nieuwe gewoontes. Door het in stapjes te doen verklein je de weerstand en hou je het haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen dat je vaatwas niet zoveel stroom verbruikt om met warm water te wassen, maar wel tijdens de droog cyclus op het einde waarin er stoom wordt gemaakt ten einde alles relatief droog te krijgen?

Ook veel kans dat je vaatwasser niet die 55° of zo "meet" maar gewoonweg minder lang de verwarming aanzet. Vanuit processturing simpeler en veiliger... dus logisch in mijn ogen al men daarvoor gekozen heeft.

Als je dus hotfill gebruikt, zou je dus het verwarmingselement niet meer mogen gebruiken, behalve op het einde van het was proces (droog cyclus)... Niet onmogelijk om dit te gaan knutselen... Maar of het rendabel is?

 

Hoeveel water neemt je vaatwas eigenlijk op aan koud water uit de leiding totdat hij warm water krijgt en wat is dan de eindtemperatuur van dit mengsel? Want veel kans dat je gewoon wast met lauw water als de

leiding afstand vrij groot is.

 

De vaatwasser staat net onder het aanracht. Door de kraan even te laten stromen voor de vaatwasser wordt aangezet, zorgen we er voor het aangevoerde water warm(er) is (40-50°). Wellicht heeft het inderdad te maken met het droogproces. Nu is 0.7kw voor een vaatwasbeurt natuurlijk niet zo vreselijk veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel benieuwd naar het verbruik van de afwasmachine met een hotfill. Ik heb een tijdje hotfill gehad voor de wasmachine maar is er weer af;

Vreemd dat je geen verschil meet. Als je een brushrecorder aansluit kun je de verschillende tijdstippen terugzien waarop de machine stroom vraagt..

 

Interessante materie; is je pompproject gereed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel benieuwd naar het verbruik van de afwasmachine met een hotfill. Ik heb een tijdje hotfill gehad voor de wasmachine maar is er weer af;

Vreemd dat je geen verschil meet. Als je een brushrecorder aansluit kun je de verschillende tijdstippen terugzien waarop de machine stroom vraagt..

 

Interessante materie; is je pompproject gereed?

 

Daar is al een draadje over. http://preppers.nl/forum/threads/12962-Werken-aan-onafhankelijkheid-water

 

Intussen is ook een beregeningscomputer geplaatst die zorgt dat mijn groententuintje voorzien wordt van water. De oogst is dan ook navenant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouw je eigen compost warm water verwarmer. Moet je wel een redelijke tuin voor hebben :-)

 

http://waldenlabs.com/7-steps-to-build-a-compost-water-heater/

 

Zou idd goed moeten werken, denk aan een kuilbult met hooi dat gaat broeien....

 

Dat gaat niet werken in een woonwijk en het composthoopje van 1x1m doet het 'm ook niet vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de tweede badkamerarmatuur omgebouwd naar een g9 fitting. In afwachting dat mijn bestelling met krachtige leds uit China geleverd wordt, heb ik 2 halogeens van 50w gemonteerd. Alvast een beparing van 100w/stuk. Uiteindelijk koos ik voor leds van 12w. De ombouw van de tweede armatuur kostte mij een half uurtje. Nu blijft er maar eentje meer om te bouwen. Die in het toilet. Bij de doe-het-zelf waren geen g9 fittingen meer beschikbaar. Dat wordt dus even wachten op het aanvullen van de voorraad.

 

Het oppompen van bronwater kost pakweg 1w/liter. De besparing van van 90 kw zal dus goed zijn voor 90m3 aan gepompt water. Dat kan ik overdag met zonnestroom oppompen en zo mijn piekproductie 'afschaven'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de tweede badkamerarmatuur omgebouwd naar een g9 fitting. In afwachting dat mijn bestelling met krachtige leds uit China geleverd wordt, heb ik 2 halogeens van 50w gemonteerd. Alvast een beparing van 100w/stuk. Uiteindelijk koos ik voor leds van 12w. De ombouw van de tweede armatuur kostte mij een half uurtje. Nu blijft er maar eentje meer om te bouwen. Die in het toilet. Bij de doe-het-zelf waren geen g9 fittingen meer beschikbaar. Dat wordt dus even wachten op het aanvullen van de voorraad.
Bedoel je met ombouwen een adapter erin zetten?Zoals deze?

l_g9%20naar%20e27%20adapter%20fitting.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de tweede badkamerarmatuur omgebouwd naar een g9 fitting. In afwachting dat mijn bestelling met krachtige leds uit China geleverd wordt, heb ik 2 halogeens van 50w gemonteerd. Alvast een beparing van 100w/stuk. Uiteindelijk koos ik voor leds van 12w. De ombouw van de tweede armatuur kostte mij een half uurtje. Nu blijft er maar eentje meer om te bouwen. Die in het toilet. Bij de doe-het-zelf waren geen g9 fittingen meer beschikbaar. Dat wordt dus even wachten op het aanvullen van de voorraad.

 

Het oppompen van bronwater kost pakweg 1w/liter. De besparing van van 90 kw zal dus goed zijn voor 90m3 aan gepompt water. Dat kan ik overdag met zonnestroom oppompen en zo mijn piekproductie 'afschaven'.

 

opletten met die LEDs.

Mijn ervaring met zowel chinese, als dure merk-LEDs, is dat boven de 6W ze maar een korte levensduur hebben door de warmte dat ze genereren.

(lees: tussen de 6 maand à 2 jaar)

 

1 van de oorzaken is dat in vele gevallen de armatuur niet ontworpen is om de LEDs voldoende af te koelen, of het contactoppervlak van de LED te laag is.

Vooral bij ombouw van een standaard armatuur naar LED kan potentieel problemen geven.

de meeste standaard armaturen laten het lekker warm komen, want dat maakt voor een halogeen of gloeilamp minder uit dan voor LEDs...

 

onder de 6W is de heatsink dat in de lamp zelf zit meestal wel voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

opletten met die LEDs.

Mijn ervaring met zowel chinese, als dure merk-LEDs, is dat boven de 6W ze maar een korte levensduur hebben door de warmte dat ze genereren.

(lees: tussen de 6 maand à 2 jaar)

 

1 van de oorzaken is dat in vele gevallen de armatuur niet ontworpen is om de LEDs voldoende af te koelen, of het contactoppervlak van de LED te laag is.

Vooral bij ombouw van een standaard armatuur naar LED kan potentieel problemen geven.

de meeste standaard armaturen laten het lekker warm komen, want dat maakt voor een halogeen of gloeilamp minder uit dan voor LEDs...

 

onder de 6W is de heatsink dat in de lamp zelf zit meestal wel voldoende.

 

We zien wel wat het wordt. De lampjes kosten iets meer dan een euro per stuk. En ze besparen over 2 jaar 20€ per stuk aan stroom. Dat vind ik nogal aanvaardbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...