Ga naar inhoud
GENEGEERD

Naaktslakken bestrijding


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Ik geloof er eigenlijk niets van dat met water verdunde wijn, aangelengd met verzuurde wijn, werkzaam is tegen slakken en kan geen enkel aanknopingspunt ontdekken waarom het wel zo zou kunnen zijn.

 

't Is niet zo moeilijk hoor. ;) Slakken gebruiken geur op de lekkere plantjes te vinden. Sterk geurende planten of substanties verstoren dit geurbeeld.

Ook laten ze in hun slijmsporen geurstoffen achter, zodat ze de volgende dag die lekkere plantjes terug kunnen vinden, dat verstoor je met wederom een sterke geur.

 

Uw aanknopingspunt is dus geur

 

Wat de meest effectieve geur is om slakken het leven zuur te maken, daar valt over te twisten. Knoflookthee, tabakthee, brandnetelgier, zure wijn, wat is het beste middel? Kwestie van experimenteren, gelukkig passen ze allemaal in een biologische moestuin. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dus als ik het goed begrijp verkeert de slakkenbestrijding op basis van goedkope- en verzuurde wijn nog in een experimenteel stadium.

 

Ik heb nog wat flessen aftershave van het merk Skunk liggen, die ik niet gebruik, en ga daar maar eens mee aan de slag. Oom Tjedde uit Emmer-Compascuum boekte er - volgens horen zeggen - goede resultaten mee, al was dat tegen zwerfkatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken houden niet van tijm. Ik pluk ze uit de tijm

Slakken houden niet van gebroken eierschalen. Ik heb SM slakken

Slakken houden niet van koffie: De mijne hebben ADHD en zijn verlekkerd op koffie

Slakken houden niet van scherp zand. De mijne maken er zandkastelen mee

Slakken houden van bier. De mijne zijn lid van de AA

Slakken houden niet van azijn. De mijne zijn azijnpissers

Slakken houden niet van lavendel. De mijne parfumeren zich ermee

Slakken houden niet van houtschilfers. De mijne bouwen er hun huisjes mee

Slakken houden van slakkenlokmiddel. Dat strooi ik dus bij de buren maar de roep van malse sla is sterker dan de roep van blauwe korrels

Maar!

Nematoden, meerbepaald Phasmarhabditis hermaphrodita, houden van slakken ;)

Ok het is wat duurder maar het is zeer effectief en het enige wat ook echt helpt zonder onder stroom staande draden te moeten spannen op verhoogde bedden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Slakken houden niet van tijm. Ik pluk ze uit de tijm

Slakken houden niet van gebroken eierschalen. Ik heb SM slakken

Slakken houden niet van koffie: De mijne hebben ADHD en zijn verlekkerd op koffie

Slakken houden niet van scherp zand. De mijne maken er zandkastelen mee

Slakken houden van bier. De mijne zijn lid van de AA

Slakken houden niet van azijn. De mijne zijn azijnpissers

Slakken houden niet van lavendel. De mijne parfumeren zich ermee

Slakken houden niet van houtschilfers. De mijne bouwen er hun huisjes mee

Slakken houden van slakkenlokmiddel. Dat strooi ik dus bij de buren maar de roep van malse sla is sterker dan de roep van blauwe korrels

Maar!

Nematoden, meerbepaald Phasmarhabditis hermaphrodita, houden van slakken ;)

Ok het is wat duurder maar het is zeer effectief en het enige wat ook echt helpt zonder onder stroom staande draden te moeten spannen op verhoogde bedden.

 

Ben zelf ook benieuwd hoe goed de nematoden werken. Ik ga er niet van uit dat ze een blijvende populatie opbouwen ofzo. Dus zal je ze steeds weer moeten aanvullen.

 

Ik zou op safe gaan. En het combineren met handmatige bestrijding. In mijn ogen is dat, afgezien van nematoden, de enige manier die echt werkt. Slakken zijn niet bestand tegen een goede Morakniv of een sateprikker. Elke avond in de schemer een rondje doen met je zaklamp kost ook weer niet heel veel tijd, en het helpt behoorlijk goed om de slakken onder controle te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mijn slakken waren helemaal weg na een paar dagen sproeien met mijn knoflook-azijn-alcohol mengsel. En een hoop ander ongedierte ook.

 

Knoflook fijnstampen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss Jade je schrijft knoflook enkele uren laten trekken doe je dat door het in die alcohol te leggen of wat ??

ik heb nu een ander probleem wel geen slakken meer , maar sprinkhaantjes en die vreten je plantjes ook kaal en omzeilen dus ook

bordjes met water onder je planten :mad: dus ik ben benieuwd of je middeltjes daar ook tegen werkt ;)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss Jade je schrijft knoflook enkele uren laten trekken doe je dat door het in die alcohol te leggen of wat ??

ik heb nu een ander probleem wel geen slakken meer , maar sprinkhaantjes en die vreten je plantjes ook kaal en omzeilen dus ook

bordjes met water onder je planten :mad: dus ik ben benieuwd of je middeltjes daar ook tegen werkt ;)

gr will

 

Sprinkhanen zijn vaak behoorlijk hardnekkig, maar je zou het kunnen proberen.

 

Mijn 'recept': Één hele bol knoflook drie uur of meer laten trekken in 300 ml water dat net van het vuur is.

Het beste is om het geheel af te dekken wanneer het staat te treken, dit in verband met de geur.

Wanneer het stinkende prutje is afgekoeld, scheutje alcohol en scheutje azijn erbij.

 

Ik koos gewoon de goedkoopste natuurazijn en afgrijselijk vieze whisky.

 

Dit in een plantenspuit en sprayen maar; zowel op de planten als rondom. Kijk wel uit dat het goedje niet tegen jezelf terug waait, dan stink je namelijk echt letterlijk nog een uur in de wind :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss Jade je schrijft knoflook enkele uren laten trekken doe je dat door het in die alcohol te leggen of wat ??

ik heb nu een ander probleem wel geen slakken meer , maar sprinkhaantjes en die vreten je plantjes ook kaal en omzeilen dus ook

bordjes met water onder je planten :mad: dus ik ben benieuwd of je middeltjes daar ook tegen werkt ;)

gr will

@Wafels : Een DIY-insecticide wordt beschreven in een oudere posting.

gr. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk dat middel ken ik wel , maar heb daar zo mij bedenkingen tegen want je haalt de teer en nicotine uit de tabak , beide giftig , ook voor ons

(ook in kleine hoeveelheden deze nicotine ) en omdat nu op eetbare planten te spuiten ???

gr will

 

De teer ontstaat pas bij het roken van tabak. Er zit van nature dus geen teer in tabak. De nicotine komt wel uit de tabak, daar gaat het juist om. Natuurlijk nicotine is echter afbreekbaar. Ik zou het niet gebruiken vlak voor het oogsten! Het recept heb ik zelf ergens van het internet gehaald, maar ik weet niet waarvandaan. Alleen het beetje afwasmiddel in het recept voor een fijne nevel is van mij. Een andere mogelijkheid om insecten te bestrijden is met diatomeeën-aarde. Google: diatomeeënaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk niet aan gedacht dat de teer ontstaat bij de verbranding van de tabak :o ik dacht dat dit druppeltje afwasmiddel bedoelt was om de oppervlakte spanning van het water te verlagen

ik kende dit diatomeeenaarde niet dus inderdaad even gegoogled interessant ook voor hond en kat voor mijn kat Wafels zeer interessant eens kijken of ik het hier kan kopen ook dat het een heel veel teopassingen heeft , overigens wel interessant dat het hetzelfde is als kiezelgoer (dat kende ik wel dat werd/wordt gebruikt om dynamiet te maken ;))

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn eerste ervaringen met naakt slakken is vandaag voor mij ook een feit. Een paar dagen geleden heb ik de eerste stappen gezet voor onze moestuin en toen ik vanochtend verder ging zag ik dat mijn andijvie en sla een paar blaadjes misten en zag 3 glimmende naakt slakken als verdachten. Meteen dit topic helemaal doorgelezen en weet wat mij te doen staat. Bier bij de buurman gehaald en eens kijken wat ik morgen aantref in de tuin.

 

Bedankt voor alle tips en inzichten en hier gaat een compleet nieuwe wereld voor mij open. Zal nog wel vaak op mijn bek gaan maar sta er helemaal open voor om te leren en te ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik al weer een paar weekjes ervaring opgedaan met m'n experimentele mengsel en het werkt gewoon goed tegen naaktslakken.

't Grappige is dat segrijnsslakken juist weer op de alcohol afkomen, maar die zijn niet zo vraatlustig op mijn broccoli, bovendien zijn die ook goed te eten, yummie met wat knoflookboter!

 

Ipv de planten te besproeien, trek ik nu alleen nog een soort 'grens'. Dit doe ik elke dag, streep voor de broccoli en spitskool langs en in mijn geval eentje voor de composthoop, want daar verschuilen die krengen zich overdags. Iedere naaktslak die ik dan 's avonds tegenkom steek ik doormidden met de schoffel. Je ziet die beesten echt omkeren bij de streep met verdunde wijn.

 

Mocht je het nu echt zat worden die slakken, dan zijn er ook 'goede' slakkenkorrels. Deze hebben de werkzame stof ferri fosfaat ipv het voor huisdieren en egels giftige metaldehyde.

 

Tips: http://www.dierenkliniek-schagen.nl/index.php/dieren-info/algemeen/slakkenkorrels

 

Escar Go van Ecostyle zijn dus wel veilig voor dieren: http://www.ecostyle.nl/tuin/slakken/producten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste ervaringen met naakt slakken is vandaag voor mij ook een feit. Een paar dagen geleden heb ik de eerste stappen gezet voor onze moestuin en toen ik vanochtend verder ging zag ik dat mijn andijvie en sla een paar blaadjes misten en zag 3 glimmende naakt slakken als verdachten. Meteen dit topic helemaal doorgelezen en weet wat mij te doen staat. Bier bij de buurman gehaald en eens kijken wat ik morgen aantref in de tuin.

 

Bedankt voor alle tips en inzichten en hier gaat een compleet nieuwe wereld voor mij open. Zal nog wel vaak op mijn bek gaan maar sta er helemaal open voor om te leren en te ervaren.

 

Bier van de buurman? Om biervallen te maken neem ik aan, 'k zou er niet mee gaan sproeien, geef je ze een gratis dressing bij de salade. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mr. Gold

De eerste week dat ik mijn tuintje had, werd ik van die slakken helemaal knorrig. Ik stond 's nachts met een zaklamp te zoeken naar slakken die ik dan netjes aan een barbecuestokje spieste. Zo kwaad was ik. Ik hield het een week vol en mijn vrouw kreeg er de slappe lach van. Toen begon ik met die ringetjes, dat werkt voor mij redelijk goed. Als je er ook nog fijn wit zand of as rond strooit breng je die slakken helemaal in de war.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 naakt slakken gevangen met Hertog Jan bier vallen (gewoon bier in een vaasje gedaan) En het mooiste is dat al mijn sla en andere prachtige plantjes geen enkele schade hebben opgelopen afgelopen 2 dagen. Zo blij mee.

 

Hertog Jan, toe maar, verwen die beesten maar! 'k Zou bijna naaktslak in jouw tuin willen zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kunst bestaat er in dat je een béétje bier in de valletjes doet en de rest zelf opdrinkt. Als je er eentje betrapt kan je ze ook spiessen met een tandenstoker.

 

Soms laat ik een plantje onbeschermd staan zodat de slakken dàt plantje aanvreten en de rest laten staan. Zo krijg je een indicatie over het aantal en de aanwezigheid van slakken. De korrels vind ik het beste werken. Enkele korrels zijn genoeg per bak. Ik leg er meestal een twintigtal op een viertal plaatsen. Ik tel de korrels, zo weet je hoeveel er verdwijnen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...