Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gekocht: machette


fritsimeel

Aanbevolen berichten

@Raycoupe,

 

Vandaar mijn advies om een cold steel te kopen.deze gaat echt niet kapot van iets te hard op een verkoolde boomstam slaan.

 

In geval van nood kun je er een heel huis mee slopen,duurd even maar het kan wel.(zie youtube noss knife destruction)

 

Betreft het lassen van welk mes/machette dan ook : NOOIT DOEN.dit is levensgevaarlijk!!

Hoe goed je ook kan lassen dit blijft altijd een zwak punt,hierdoor kan hij weer breken met alle gevaren vandien.

Gewoon weggooien dus of iets nieuws maar dan korter van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Raycoupe,

 

Vandaar mijn advies om een cold steel te kopen.deze gaat echt niet kapot van iets te hard op een verkoolde boomstam slaan.

 

In geval van nood kun je er een heel huis mee slopen,duurd even maar het kan wel.(zie youtube noss knife destruction)

 

Betreft het lassen van welk mes/machette dan ook : NOOIT DOEN.dit is levensgevaarlijk!!

Hoe goed je ook kan lassen dit blijft altijd een zwak punt,hierdoor kan hij weer breken met alle gevaren vandien.

Gewoon weggooien dus of iets nieuws maar dan korter van maken.

 

Die foto hierboven, is ook een cold steel........

 

'k Heb geen verstand van lassen, maar die kameraad van me wel. Zie ook antwoord van @Riesie.

Hij is inmiddels aardig getest en nog niet gebroken, de eerste keer schrok ik me ook rot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe,

 

Helaas is de gebroken kukri op jou foto geen cold steel.Dit model en met deze afwerking en zonder de altijd aanwezige merktekens is nooit door cold steel gemaakt.en als dat wel zo is ,is mijn verzameling nog niet compleet.

 

Heb het antwoord van @Riesie gelezen en daarom extra duidelijk proberen te maken dat dit echt levensgevaarlijk is.(heb zelf wel verstand van lassen en enige materialenkennis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorgloeien of voorverwarmen om het spanningsvrij te maken (550-580 graden) krimpspanningen kun je dan uit je materiaal halen, en het zogenaamd "dunner vloeibaar" te maken of beter vloeibaar.

Hierdoor is je overgangsgebied tussen moedermateriaal en toevoegmateriaal (lasdraad/elektrode) vele malen groter waardoor je staal moleculen beter in lijn komen te liggen door betere vermenging. Harden (mits nodig) nagloeien en/of temperen doet dan de rest.

Ik denk dat @Bandoeng het nog mooier kan uitleggen dan dat ik hier doe.

 

Nee hoor, je doet het prima. Ik ben slechts een messen maker en geen metalurgisch ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe,

 

Het bijltje is vast de goedkoopste optie.

Maar zo'n cold steel sk5 kukri is echt zoveel meer fun!

 

En de gemiddeld prepper betaald 250 Euro voor een hakmes, koop ik tien bijlen voor bij de Gamma, kan ik op elke stash een kwijt.

Ik koop liever iets minder pimp en bling, en dan iets goeds waarvan de kracht en kunde vele malen langer bewezen is.

Ga naar elk dorp in Zuid Amerika en zie daar het wonder wat elke man, vrouw of kind tot zijn beschikking heeft.....en niets anders dan dat.

San-mai is in het bos niet te slijpen, en Bear Grilloven hakmessen breken tussen je tanden.

 

Mag ik je voorstellen aan: De Parang.

 

http://www.benorford.com/BushcraftWoodcraftKnives/tabid/154/mid/760/ProjectId/142/wildRC/1/Default.aspx

parang-kota-belud-.jpg.f89da4a806d5dab22c702a516a7ebf0e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het gebruikt om te hakken zou ik voor wat anders gaan maar gebruik je het ook voor de heb of voor de afschrik is het een prima 'werktuig'

Ik heb zelf een machete uit Quatemala met leren schede.

Op youtube is veel te vinden over Cold Steel producten met uitgebreide testen enzo.

Om te hakken is een Cold Steel Pipe Hawk een (wel iets duurder) alternatief waar je ook nog mee kan hameren en evt als werpbijl.

http://www.prepwinkel.nl/bijlen-en-tomahawks/p-1a/5021--cold-steel-pipe-hawk-tomahawk.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee @Lekker, waar gebruik je die zelfgemaakte Bahco voor? Het is hard staal, nogal breekbaar van zichzelf. Heb je een hittebehandeling gegeven?

 

Een zaagblad is niet gemaakt van 1 soort staal maar uit 2 verschillende lagen. De tandlaag is hard (betere standdtijd van het blad) maar is maar een klein deel van het blad. De rest van het blad, alles boven de tanden zeg maar, is juist flexibel (zachter) zodat het blad minder snel breekt.

Hierdoor krijg je een goede combi van harde tanden en een flexibel blad.

http://extranet.snaeurope.com/ProdBlock.aspx?sectionID=2&CatalogueID=5

Tot zover een lesje zaagbladen (ik weet weer de meest Prepper onwaardige onzin :p )

 

IMAG2447.jpg.d78c52df45833d97339a170ab197336d.jpg

 

En ik gebruik hem voor al als nagel knipper.

 

Hij is gemaakt met een haakse slijper en zo maak ik hem om de zoveel tijd ook weer scherp, of anders even tussendoor met een vijl. Zoals ik al eerder aangaf, het is grof gereedschap, hier hoeft geen mooi geslepen snede op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken de machettes dagelijks, veel vaker dan bijl en mes. Een goeie koop dus naar mijn idee!

 

Je kan er aanmaakhoutjes mee tjoppen, bomen en struiken mee snoeien, tomaten mee snijden, afval op de composthoop klein mee maken een appeltje/kokosnoot mee schillen en flesjes bier mee openen etc .. Voor onderweg, in bos en veld is het wat onhandig meenemen, dan zou je ook een mooi mes er bij moeten hebben nog, dat is wat handzamer, behalve als je door de braamstruiken of door hoog riet gaat dan is de machette toch wel weer fijn, in dat geval is een leren huls waar hij inpast aan je broekriem prettig dan hou je je handen vrij als je hem even niet nodig hebt.

 

vraag die hoes maken aan @Black Back Pack Man die kan dat heel goed! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een zaagblad is niet gemaakt van 1 soort staal maar uit 2 verschillende lagen. De tandlaag is hard (betere standdtijd van het blad) maar is maar een klein deel van het blad. De rest van het blad, alles boven de tanden zeg maar, is juist flexibel (zachter) zodat het blad minder snel breekt.

Hierdoor krijg je een goede combi van harde tanden en een flexibel blad.

http://extranet.snaeurope.com/ProdBlock.aspx?sectionID=2&CatalogueID=5

Tot zover een lesje zaagbladen (ik weet weer de meest Prepper onwaardige onzin :p )

 

IMAG2447.jpg.d78c52df45833d97339a170ab197336d.jpg

 

En ik gebruik hem voor al als nagel knipper.

 

Hij is gemaakt met een haakse slijper en zo maak ik hem om de zoveel tijd ook weer scherp, of anders even tussendoor met een vijl. Zoals ik al eerder aangaf, het is grof gereedschap, hier hoeft geen mooi geslepen snede op.

 

Ja mooie. Duidelijk. Geen onzin voor mij, dank je voor de info.

Link is vreemd.

Ik zou dan weer de zaagtanden aan de achterkant laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

machetes van Ontario knives zijn ook een goede keuze misschien wel de beste waar voor je geld, heb een 18'' met D-handle, die is van zichzelf al zo zwaar dat hij eigelijk niet eens scherp geslepen hoeft te zijn maar de mijne heb ik toch bij een slijpbedrijf voor 7,50 euro laten slijpen, ik weet zeker deze heb ik voor het leven..

heb ook een 18'' SOGFARI gehad...waardeloos, na twee uurtjes flink testen stond het blad al krom, de week erop nog eens schuinhakkend getest op een iets te dikke acacia tak (polsdik) en het ding ontplofte gewoon in mn hand! ik had een oog kunnen verliezen ofzo, het beste is natuurlijk om takken niet dikker dan grofweg duimendik te hakken zeker met de modellen met een zaagsnede bovenop das alleen maar een zwakke plek in het blad maar een SOGFARI wil ik iig niemand aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een kukri machete van CS. volgens mij niet kapot te krijgen, op yt staat ook zon test, ze krijgen m niet kapot.

 

tja hij ligt niet lekker in de hand,

 

Dit kan ik volledig beamen. 3 jaar geleden deze machete eens fanatiek gebruikt bij het omhakken van wat struiken en 2 behoorlijke elsen. Ook goed getest bij het sprokkelen en kleinmaken van brandhout. Omdat hij niet lekker in de hand ligt en ik ook de gewichtsverdeling niet fijn vind gebruik ik hem vrijwel nooit meer.

 

Tegelijk is het natuurlijk wel een goedkope alleskunner, en met korting te koop bij onze forumsponsor KaTo:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...