Ga naar inhoud

Charlie

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je voorbereid wilt zijn zul je moeten trainen. Fysiek, met een instructeur die verstand van zaken heeft.

Aan een wapen ''zoals de kobutan'' heb je niks als je niet weet hoe je moet handelen. Onthoud daarbij dat het in Nederland zo is dat als je iets bij je hebt met de intentie het als wapen te gebruiken het dus automatisch verboden is. Just saying.

Natuurlijk kun je boeken lezen , dvd's kijken, youtube afstruinen enz. Maar zoals met alles. Je leert zaken pas als je het daadwerkelijk doet. Net als vuur maken met een fire steel zul je moeten oefenen. Oefenen tot je het in een stress situatie ook kunt. Dus geen quick fix door een gizmo te bestellen maar je zult van de bank af moeten komen en TRAINEN!

 

cc

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je wapens wilt gebruiken heet het geen zelfverdediging meer, maar een aanval. maar dat even allemaal terzijde.

 

het is leuk om je op te winden achter je PC met leuke filmpjes van "pet lee, snacky jam en jan kloot naar dam" (if you know what i mean)

je kan trainen tot je een ons weegt maar diep van binnen weet je of je een type bent die de aanval in durft te zetten of niet...

 

voorbeeld: Je loopt s'avonds over straat en er staan een groepje "bontkraagjes" al luid te praten en te doen. ze staan in de weg want jij moet daar lang.......... wat doe jij? wat voel je?*

 

beantwoord deze vraag voor je zelf en niet via dit forum (anders krijg je toch van die "internet soldiers" met stoere antwoorden)

 

als je deze vraag voor je zelf heb beantwoord kun je verder kijken wat je in een shtf zal doen...

als je in deze situatie een angst heb is en je wilt het ontwijken zal zelf een goede training je niet helpen doordat je het niet kan uitvoeren.

 

neem van mij aan dat het 2 verschillende werelden zijn... het zien (op internet/boekje)/trainen (thuis of in een sportschool) en het daadwerkelijk uitvoeren in een situatie (op leven en dood)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je wapens wilt gebruiken heet het geen zelfverdediging meer, maar een aanval. maar dat even allemaal terzijde.

 

het is leuk om je op te winden achter je PC met leuke filmpjes van "pet lee, snacky jam en jan kloot naar dam" (if you know what i mean)

je kan trainen tot je een ons weegt maar diep van binnen weet je of je een type bent die de aanval in durft te zetten of niet...

 

voorbeeld: Je loopt s'avonds over straat en er staan een groepje "bontkraagjes" al luid te praten en te doen. ze staan in de weg want jij moet daar lang.......... wat doe jij? wat voel je?*

 

beantwoord deze vraag voor je zelf en niet via dit forum (anders krijg je toch van die "internet soldiers" met stoere antwoorden)

 

als je deze vraag voor je zelf heb beantwoord kun je verder kijken wat je in een shtf zal doen...

als je in deze situatie een angst heb is en je wilt het ontwijken zal zelf een goede training je niet helpen doordat je het niet kan uitvoeren.

 

neem van mij aan dat het 2 verschillende werelden zijn... het zien (op internet/boekje)/trainen (thuis of in een sportschool) en het daadwerkelijk uitvoeren in een situatie (op leven en dood)

 

Het zit erin of het zit er niet in. goed gezegd

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je wapens wilt gebruiken heet het geen zelfverdediging meer, maar een aanval. maar dat even allemaal terzijde.

 

het is leuk om je op te winden achter je PC met leuke filmpjes van "pet lee, snacky jam en jan kloot naar dam" (if you know what i mean)

je kan trainen tot je een ons weegt maar diep van binnen weet je of je een type bent die de aanval in durft te zetten of niet...

 

voorbeeld: Je loopt s'avonds over straat en er staan een groepje "bontkraagjes" al luid te praten en te doen. ze staan in de weg want jij moet daar lang.......... wat doe jij? wat voel je?*

 

beantwoord deze vraag voor je zelf en niet via dit forum (anders krijg je toch van die "internet soldiers" met stoere antwoorden)

 

als je deze vraag voor je zelf heb beantwoord kun je verder kijken wat je in een shtf zal doen...

als je in deze situatie een angst heb is en je wilt het ontwijken zal zelf een goede training je niet helpen doordat je het niet kan uitvoeren.

 

neem van mij aan dat het 2 verschillende werelden zijn... het zien (op internet/boekje)/trainen (thuis of in een sportschool) en het daadwerkelijk uitvoeren in een situatie (op leven en dood)

 

Is er ook niet een optie om de andere kant op te lopen? Weglopen is geen verkeerde optie hoor. De confrontatie aangaan kom soms net de verkeerde beslissing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook niet een optie om de andere kant op te lopen? Weglopen is geen verkeerde optie hoor. De confrontatie aangaan kom soms net de verkeerde beslissing zijn.

 

zoals ik boven in me post zei:

als je wapens wilt gebruiken heet het geen zelfverdediging meer, maar een aanval. maar dat even allemaal terzijde.

 

ik ben tegen de aanval. tenzij het niet anders kan... ik loop meestal weg in een situatie die gevaarlijk is. maar ik weet ook dat ik me grond blij staan als het moet.

dat heb ik zelf ondervonden (op zowel de goede als zeer slechte manier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere kant op lopen, omlopen en een confrontatie voorkomen is altijd de beste oplossing. Jezelf fysiek verdedigen is het laatste redmiddel. Training in zelfverdediging moet dus altijd inhaken op het herkennen en voorkomen van vervelende situaties. Bij institute krav maga netherlands - contact combat leer je dat allemaal.

 

Ik haakte met mijn opmerking over iets bij je dragen in op het begin van deze hele thread, namelijk de kobutan.

Het is verboden iets bij je te hebben, waarvan het de bedoeling is het in een ''zelfverdedigings''situatie te kunnen gebruiken als wapen. Of dat nou een zakmes is, een kobutan, een paracord met een bout aan het einde geknoopt of een schroevedraaier. Pas daar dus mee op.

 

Het is waar dat de mindset en fighting spirit die je nodig hebt in een shtf/selfdefense situatie bij de een meer aanwezig is dan bij de ander. Maar het is altijd trainbaar. Iedereen, ongeacht lichamelijke conditie of achtergrond kan leren zichzelf en anderen beter te leren verdedigen. En heel vaak is dat dus het leren voorkomen van ellende ipv het oplossen ervan.

 

Zoals een prepper zich voorbereid door het juiste gereedschap te hebben voor verschillende situaties, zou een ieder ook het ''gereedschap'' (en daarmee bedoel ik vaardigheden en niet een cold steel mes) moeten hebben om zichzelf en anderen te kunnen beschermen.

Krav Maga bij ons instituut is als een multitool, een stuk gereedschap voor veel verschillende situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, met die insteek, duidelijk. Ben bij veel km scholen geweest, nog nooit onder de indruk geweest, soms wel van de instructeurs. die dankten hun bedrevenheid in vechten aan andere vechtkunsten voordat ze km gingen doen.

 

Het wiel is allang uitgevonden, die commerciele hype trappen veel mensen in. Veel te duur wat basis mzv leren.

 

Nee dank je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas word het systeem idd heel vaak misbruikt vanwege de toenemende populariteit.

Het is idd ook zo dat er erg veel scholen zijn die de plank behoorlijk mis slaan. De ene krav club is de andere niet zullen we maar zeggen.

Zelfs als de instructeur zn mannetje staat vanwege zn ervaring dan wil dat nog steeds niet zeggen dat er ook goed les word gegeven. Als je goed kan kickboksen ben je niet ook meteen een goede kickboks instructeur.

Het wiel is zeker al uitgevonden. Maar zat er eerst een houten wiel aan de wagen, inmiddels zijn we verder.

Basis mzv lijkt me wat beperkt als je zelfverdediging serieus wilt nemen.

Maar goed, de een bereidt zich beter voor dan de ander....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jarenlang vechtsport ervaring,ook succesvol in de ring gestaan,zat ingegrepen bij vechtpartijen,maar weet uit ervaring,dat alleen een op een vechten je veel profijt geeft.Voor de rest,de meest beste tip! zorg dat je een goede basic conditie heb,je moet minimaal 8 kilometer kunnen hardlopen,zonder te stoppen,kan je dat dan interval gaan trainen,en dan kan je wegrennen als je met meer dan een persoon te maken krijg.Zet gewoon je trots opzij ,en ren ren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens een ws KM gedaan en de instructeur dankte zijn kunde aan een achtergrond van verschillende Martial Arts, beginners een beetje laten klooien zonder te leren hoe te moeten slaan of trappen zonder zich pijn te doen is imo onverantwoord training geven.

 

Als ik zie hoe de 'beginners' slaan is het goed dat het los contact is en/of er op oefenkussens geslagen kan worden, aangezien vele hun knokkel of polsen zouden breken indien er een kracht achter de slagen gezet wordt en er adrenaline door het lijf stroomt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

jiu jitsu gedaan... werkt nog altijd als ik het nodig heb. eerst het gevecht uit de weg gaan want je hebt altijd miserie...

voor de rest vind ik, hetzelfde welke sport je doet... als je ze goed kunt heb je een voordeel.

voor vrouwen vind ik jiu jitsu leuk omdat ze aanleren wat de gevoellige plekken en punten zijn... ballen, oren, ogen...

en hoe ze gebruikt kunnen maken van een paraplu tot een balpen of sleutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat ik hier lees welke budo disciplines je niet zou moeten volgen, mijn ervaring is dat er geen enkele budo/ krijgskunst is die heel de lading dekt van mogelijke aanvallen/situaties.

Tai-chi , Aikibudo worden zelfs compleet afgeschreven, iemand die zich een beetje verdiept in deze disciplines zal toch snel moeten concluderen dat de basis hiervan niet uit de lucht is gegrepen.

Aikido / Aikibudo is ontwikkelt door de Samurai in het oude Japan, waar toch echt op leven en dood werd gestreden. Het gebruik kunnen maken van ontwijk technieken, klemmen die botten breken en spieren afscheuren was het grote verschil als je zonder

zwaard verder moest strijden. Tai-Chi is gericht op het verstoren van balans en de kennis hiervan en je lichaam onder controle kunnen houden, erg makkelijk als je tegenstander 2 meter breed is en 3 meter groot.

MMA is inderdaad een mooie en complete vechtsport, alle budo sporten vormen hiervan de basis omdat deze ( oude ) technieken hun waarde hebben laten blijken in echte gevechten.

Toch is deze sport niet voor de gemiddelde persoon en vergt dit zeer veel tijd om het onder de knie te krijgen. Mijn ervaring is dat als je 3 tot 5 technieken echt eigen maakt en dit inderdaad veelvuldig oefent ( thuis met je vrouw, kinderen ) op een speelse wijze

je het ook automatisch toepast in de praktijk als het nodig is zonder dat je hoeft na te denken. Herhaling is de sleutel, net als dat je je voorraad voedsel en water checkt.

Dit laatste is het aller belangrijkste omdat het verschil tussen leven en dood in extreme situaties in secondes is uit te drukken.

Google eens op PSD ( practical self defense ) ik denk dat veel mensen hier wat aan zouden hebben.

 

Ush,

 

Ushiro

 

Goed punt. Een verdedigings systeem zou zo compleet mogelijk moeten zijn, dus de meeste traditionele martial arts zoals aikido vallen idd af.

 

Als je een zelfverdedigingsvorm wilt beoefenen, die je zo goed mogelijk voorbereid op álle mogelijke situaties, dan zou er voor alle vragen hieronder een antwoord/oplossing moeten zijn:

 

Verdedigen staand, liggend en zittend. Aanvaller komt van voor, achter of welke hoek dan ook. Komt het gevaar van relatief langere afstand, medium range, of op zeer korte afstand? 1 belager of meer? Jij bent alleen, of met meer ?( vriendin, kind, enz) . Aanvaller(s) zijn gewapend of ongewapend? Moet ik mezelf in veiligheid brengen, of mijn dierbaren? Kan ik een alledaags object als wapen gebruiken? Heb ik veel ruimte om me heen, of is de ruimte beperkt, zoals in een auto of een treinstel of lift?

 

Hoe zijn de omstandigheden? Misschien schemert het, of is het donker? Draag ik een tshirt en bijvoorbeeld een korte broek of een winterjas, met handschoenen en een sjaal?

 

Heb ik nog tijd om weg te rennen, kan ik deescaleren of niet? Hoeveel geweld kan/moet/mag ik toepassen tijdens het incident? Is een duw genoeg of moet ik een klap uitdelen? Is een klap genoeg of moet ik met een stok op zn hoofd slaan om mezelf en/of mijn dierbaren veilig weg te krijgen?

 

Tijdens normale ROL omstandigheden moet ik me aan de wet houden en rekening houden met proportionaliteit.

 

Wat moet ik doen na het incident?

 

Alle mogelijke situaties en omstandigheden zouden in het ideale zelfverdedigings systeem moeten worden behandeld en geoefend.

Ook het kunnen toepassen van de principes onder stress is veelal iets wat over het hoofd word gezien. Functioneren onder stress in het kader van self-defense is iets wat trainbaar is.

Principes moeten zoveel mogelijk grof motorisch en zo natuurlijk mogelijk zijn. Het liefst zo min mogelijk verschillende technieken/principes voor zoveel mogelijk verschillende problemen. Het is niet wenselijk om 24 variaties te kennen om een verwurging af te weren maar liever 1 of 2 principes die in alle scenario's (staand zittend liggend enz ) toepasbaar zijn.

 

Hier een mooi filmpje over de geschiedenis van krav maga zoals wij het trainen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=CfshYeF1-Qk

 

deel 2

 

http://www.youtube.com/watch?v=QqgbyjvIIK4

 

Enjoy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt. Een verdedigings systeem zou zo compleet mogelijk moeten zijn, dus de meeste traditionele martial arts zoals aikido vallen idd af.

 

 

Dan toch wel raar dat ik in krav maga filmpjes vaak een poging tot aikido-klemmen en technieken zie passeren. Krav maga is geen systeem op zich, is een mix van verschillende invloeden.

 

Heb het nog al eens gezegd, maar het stoort me op een zekere hoogte dat KM mensen die het ook doorgeven hun stijl superieur vinden. Er zijn genoeg andere complete stijlen die evengoed een wederwoord bieden op de vragen die je stelde.

 

Aikido is een krijgskunst dat zich vooral baseert op cirkeltechnieken, kracht van tegenstander gebruiken om deze uit balans te brengen en ondanks er praktisch geen of in sommige stijlen geen trappen zijn, is een getrainde aikido-beoefenaar die het systeem begrijpt en leeft een persoon om rekening mee te houden. De stijl dat ik train heeft zeker invloeden van aikido maar heeft ook korte technieken, trappen, worpen, wapentraining...

 

Als we dan toch graag filmpjes zien: de bekendste aikido beoefenaar is Steven Seagal, voor sommigen een crappy acteur en de laatste jaren aardig wat bijgekomen maar heeft imo nog steeds een mooie techniek.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende meeting misschien eens het een en ander uitwisselen. misschien wel tof

 

want die crappy aanvallen slaan ook nergens op, van een kilometer zie je die klap al aankomen, en hij weet ook dat het een stomp naar zn neus wordt.

 

als je dit met elkaar gaat af zitten spreken, kan iedereen wel een kampioen lijken haha

 

en die aanvallertjes werken ook altijd maximaal nogal overdreven mee haha

 

maarja het ziet er mooi uit allemaal

 

Wel heb je gelijk dat er wel degelijk bruikbare elementen aanwezig zijn in aikido. in judo zowiezo dat heeft zich wel bewezen in mma.

 

Het enige wat mij dus een beetje dwarszit van die KM mensen. is dat het lijkt op die bodybuilders in fitness blaadjes en dan zon stom eiwitten shake potje erbij van als je dit gebruikt.. dan wordt je zo gespierd.

 

Regelrechte leugens, maar mensen trappen erin. ookal spuiten die gasten anabolen en trainen al 20 jaar.

 

Zo ook bij KM die imi lichtenfeld was een natuurtalent in boksen en worstelen en ging toen een aangepaste mzv vorm lesgeven.

Al die kopstukken in de KM hebben hoge dangraden in gedegen vechtsporten.

 

Vervolgens komen ze met krav maga.. dan zie je tijdens de les zeer matig muy thai, zeer matig bjj/mma en een redelijke goede vorm van militaire zelfverdediging.

 

Maar.. weinig nieuws onder de zon.

 

 

Wel zou ik graag als het een beetje normale lidmaatschap prijzen zouden zijn.. meetrainen met serieuze KM mensen.

 

Heb jij wel eens getraind met die Krav maga tijgers @carismo? haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanvallen op de km filmpjes zie je ook van ver aankomen. Het gaat hier ook om een seminarie om technieken te laten zien. @Ronin Kogaratsu, ik weet dat jou manier van trainen en lesgeven in een ander kader is, maar met om klemmen en worpen te kunnen trainen train je met elkaar om de techniek onder de knie te krijgen en op een later niveau wordt er weerstand geboden. Klemmen best gevaarlijk iemand dat de klem ondergaat en tegenwerkt of te traag is krijg je wat er in het 2de fragment gebeurd.

 

http://www.youtube.com/watch?v=5Hoeb7sBqRc

 

Het vergelijken van stijlen onderling is ook iets wat veel gebeurd maar deze echter zijn deze opgebouwd op basis van verschillende structuren.

2 verschillende stijlen tegenover elkaar zetten in de ring geeft ook een heel ander beeld en alle technieken kunnen niet netjes uitgevoerd worden omdat er rekening gehouden word met elkaars stijl: bv een kickboxer zal tegen een goshindo beoefenaar zeer zuinig zijn met hoge trappen omdat in kickboxing geen grondgevechten zitten.

 

Een ander filmpje dat laat zien dat er in jui jitsu ook veel elementen van aikido zitten

 

 

In de situaties dat ik heb ervaren en getuige van was begint een gevecht meestal met wat borstbumpen, duwen en trekken (vastnemen aan polsen en kledij), in die tijdspanne moet een techniek uitgevoerd worden want wanneer er na dat eerste contact terug afstand is, is het meestal diegene het onverwachte initiatief neem dat in het voordeel is. Imo de beste technieken voor dat eerste contact zijn klemmen of worpen omdat je dan dichtbij bent en gebruik kan maken de middelpuntkracht waardoor het makkelijker is de tegenstander zijn kracht tegen zich te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, tot die conclusie was ik ook gekomen. wil je iets showen, dan moet er iemand meewerken idd. Ik heb 8 jaar van mijn leven die klemmen en worpjes geoefend tot de zwarte band jiujitsu aan. Maar merkte dat de principes die ik later leerde veel meer werkte in real life dan 1000 technieken bij elkaar.

 

Vandaar train ik nu enkel die principes, gecombineerd met mes, en wapen.

 

Dan is grappling, en vastpakken niet heel verstandig.

 

Maar leuke filmpjes idd, ziet er altijd mooi uit, en ze kunnen ook nog echt een klem goed uitvoeren.

 

Super kicke als je zon show kan geven! Alleen of het gaat werken op straat is een 2e

 

zijn shows vind ik ook altijd kicke om te zien

 

[video=youtube_share;Qt0X6wMOMcw]

 

deze leraar heeft net als ik ook in een huis stijl silat lesgehad, het kuntau, en gemixed met jiu jitsu.

 

[video=youtube_share;bKAA34ciTG8]

 

 

 

[video=youtube_share;Ir2tnu3ZZog]

 

 

 

 

Die laatste hebben de preppes ook nog iets aan haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja in die filmpjes vallen ze ook soepeltjes mee :cool: maar dat is meestal met demo's maar als men niet meegaat met zulke techniek dan zijn sommige blessures niet te overzien itt tot gecontroleerde slagen en trappen.

 

1000 technieken is voor niets nodig 3 technieken elk of zelfs 1 1000 keer trainen in elke situatie zal meer vruchten afwerpen...

 

die laatste had best in die Abraham president-vampierenfilm kunnen toegevoegd worden :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie filmpjes! :) Ong Bak is geweldig!

 

Wat is het verschil tussen een martial art, vechtsport en een self defense system?

 

 

Hier nog zomaar een paar leuke clips van onze km in een militaire setting.

 

 

 

 

 

Special units getraind door onze collegas in Servië.

 

 

Collega uit Hongarije.

 

Enjoy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...