Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Omdat we vaak tot in mei nog nachtvorst kunnen hebben is het raadzaam voor mensen zonder kas om van te voren op de vensterbank vast te zaaien rond maart/april. Hiervoor begin ik altijd rond december met het bewaren van kartonnen eierdozen, wc-rollen en plastic champignondozen met deksel. De champignondozen fungeren als een soort mini-plantenkasje.. Je doet er wat aarde en zaaigoed in en je doet het plastic dekseltje met gaatjes er op. Je hoeft slechts af en toe te sproeien met de plantenspuit; De eierdozen gebruik ik ook om te kiemen: per ei-gat 3 zaadjes en na opkomst de sterkste laten staan. In mei knip je elk ei-gat met plantje uit en zet het zo in de grond, evt bodem wegknippen... Hetzelfde kan je doen met wc-rollen. Zet in een plastic doos allemaal wc-rollen naast elkaar, vul ze met aarde en zaai.. na half mei hup! de wc-rollen de moestuin in.. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
eva1986 Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 De eierdoos techniek werkt redelijk goed, maar met de WC rollen heb ik slechte ervaringen... schimmels die t karton verteerden, verteerden ook mijn jonge plantjes. Droger houden was ook geen optie, te weinig water voor mn jonge kiempjes om goed te groeien! Voor een mini kasje, gemaakt met gerecyclede plastic verpakkingen is zeker een goed idee, maar zorg wel voor een paar gaatjes onderin. Goed voor afwatering en "bodem" structuur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Bedankt voor de tip. Ik ben blij dat je hier nu mee komt en niet dat je in april zegt wat je in december had moeten doen. Ik ga meteen wat eier dozen bewaren. Thx. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 De eierdoos techniek werkt redelijk goed, maar met de WC rollen heb ik slechte ervaringen... schimmels die t karton verteerden, verteerden ook mijn jonge plantjes. Droger houden was ook geen optie, te weinig water voor mn jonge kiempjes om goed te groeien! Voor een mini kasje, gemaakt met gerecyclede plastic verpakkingen is zeker een goed idee, maar zorg wel voor een paar gaatjes onderin. Goed voor afwatering en "bodem" structuur. Oh jammer van de schimmels, ik heb er zelf geen last van gehad tot nog toe..Ik zet wel alles achter glas in de zon (zover die schijnt dan..) Ik heb nu toevallig wel een avokado-plant (van pit ) waarvan de aarde helemaal onder de schimmel zit.. hij is al te groot om er last van te hebben maar het is wel opmerkelijk.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Oh jammer van de schimmels, ik heb er zelf geen last van gehad tot nog toe..Ik zet wel alles achter glas in de zon (zover die schijnt dan..) Ik heb nu toevallig wel een avokado-plant (van pit ) waarvan de aarde helemaal onder de schimmel zit.. hij is al te groot om er last van te hebben maar het is wel opmerkelijk.. Hoi Piroska, die avokado pit kan je die zo in de aarde stoppen? Deze heeft zeker veel zon en warmte nodig. Wel een interessant experiment, wil ik graag ook eens uitproberen:p Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
netuyas Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Goeie tip van de eierdoosjes. Dank je Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 Hoi Piroska, die avokado pit kan je die zo in de aarde stoppen? Deze heeft zeker veel zon en warmte nodig. Wel een interessant experiment, wil ik graag ook eens uitproberen:p Ja hoor geen probleem, hij was na 3 maanden al een halve meter hoog.. toen heb ik hem getopt anders wordt het een lang dun ding dat omvalt, nu krijgt hij takjes en nieuw blad. Je kan hem ook eerst in een glaasje water zetten, waarbij de onderkant van de pit het water raakt en de bovenkant niet.. maar rechtstreeks in de grond geeft bij mij altijd ook goed resultaat. Je kan hem gewoon als kamerplant houden, maar ook in de tuin in pot, dan naar binnen als het gaat vriezen, en vooral: niet te veel water geven hij wil geen natte voeten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 Bedankt voor de tip. Ik ben blij dat je hier nu mee komt en niet dat je in april zegt wat je in december had moeten doen. Ik ga meteen wat eier dozen bewaren. Thx. haha ja anders zou je in april in een week honderd eieren moeten eten...vandaar dat ik het nu even zeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fluitketel Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Ik ga straks een experiment met een ananas planten aan. Duurt 16 mnd eer er een ananas vanaf komt, dus veel geduld. Die champinonen doosjes vind ik erg slim, wc rollen had ik al bedacht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 Ik ga straks een experiment met een ananas planten aan. Duurt 16 mnd eer er een ananas vanaf komt, dus veel geduld. Die champinonen doosjes vind ik erg slim, wc rollen had ik al bedacht. grappig! ik heb net een ananas als ontbijt gehad, ik dacht er toevallig over om het groen in een pot te zetten, ik ben alleen weer bang voor schimmel omdat er zo weinig zon is in dit seizoen, hoe ga jij het aanpakken? Vroeger is het mij wel eens gelukt, maar toen was ik kind, geen idee wat ik toen bedacht had hiervoor .. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 voor die leuke tip kudo van mij Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Holbewoner Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Goede tip, zal ook eens beginnen met eierdozen sparen. Heb zelf een tijdje geleden een enorme berg plastic potjes gekocht van 9 x 9 cm, deze gebruik ik nu al jaren. Het is inderdaad niet zo milieuvriendelijk als eierdozen, maar doordat ze jaar na jaar herbruikbaar zijn vond ik het in het kader van preppen wel geoorloofd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fluitketel Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 grappig! ik heb net een ananas als ontbijt gehad, ik dacht er toevallig over om het groen in een pot te zetten, ik ben alleen weer bang voor schimmel omdat er zo weinig zon is in dit seizoen, hoe ga jij het aanpakken? Vroeger is het mij wel eens gelukt, maar toen was ik kind, geen idee wat ik toen bedacht had hiervoor .. Deze vond ik van de week op youtube 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 [quote=Fluitketel;72900 Deze vond ik van de week op youtube leuk leuk leuk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 oh flip dat hele filmpje is mee geciteerd... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fluitketel Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 opgelost ja vond ik ook leuk. er staan ook filmpjes over bosuitjes op youtube erg gaaf. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2012 voor die leuke tip kudo van mij sjenk joe! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Aha, dus zo doe je dat. Dank je wel @Fluitketel. Sappige tip Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tnt1997 Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 zaailingen en stekjes kan je het beste in zaai en stekgrond zetten dit is een grond met weinig voeding zodat de wortels niet verbranden Hierzelf gooi ik nog ongeveer 10 % perliet doorheen om een constantere vochtigheid in de grond te krijgen en tevens meer lucht in de grond TnT Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepperpappa Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 @Piroske Goede tips ! Ik heb al vaker geprobeerd ind evensterbank te late kiemen maar dat is niet succesvol geweest want het is denk ik toch teveel temperatuurschommelingen. Onder de vensterbank heb ik de cv en bij het raam is natuurlijk een licht (koude) tocht ,vooral als het buiten vroest. Maar die eierdozen is misschien wel een oplossing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepperpappa Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 @Fluitketel Grappig,zal er dan ook ananas aan gaan groeien?,dat lijkt me niet,in ieder geval niet binnenshuis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fluitketel Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 geen idee. volgens de youtube filmpjes wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Richa Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Ja hoor geen probleem, hij was na 3 maanden al een halve meter hoog.. toen heb ik hem getopt anders wordt het een lang dun ding dat omvalt, nu krijgt hij takjes en nieuw blad. Je kan hem ook eerst in een glaasje water zetten, waarbij de onderkant van de pit het water raakt en de bovenkant niet.. maar rechtstreeks in de grond geeft bij mij altijd ook goed resultaat. Je kan hem gewoon als kamerplant houden, maar ook in de tuin in pot, dan naar binnen als het gaat vriezen, en vooral: niet te veel water geven hij wil geen natte voeten! Bij nood helpt het blad van de Avocadoplant bij disenterie en parasieten. Goed om bij een eventuele SHTF te weten..... Als je de avodaco blaadjes een kwartiertje kookt, kun je het aftreksel drinken als thee. Minimaal 3x per dag als thee drinken, voor het eten. Oh ja, nooit aan honden geven, die kunnen er echt niet tegen, mensen wel. Maar alleen bij nood dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bandoeng Geplaatst: 16 december 2012 Delen Geplaatst: 16 december 2012 Hooo... eier doos net op tijd gered, hij lag al op papierbak. Maar wat zal ik eens ga planten??? behalve tomaat en pepers?? Dank je @Piroska, je bent tof Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 16 december 2012 Delen Geplaatst: 16 december 2012 Deze kon je al toch, @Bandoeng? http://www.lowtechmagazine.be/2010/03/groenten-en-fruit-in-verticale-moestuin.html Nog een leuke, voor inspiratie: http://www.foodpath.nl/category/projecten/binnentuin/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.