Ga naar inhoud
GENEGEERD

Thuis blijven of vluchten als de SHTF?


Jester

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi preppers, wat ik mijzelf vaak afvraag is: wat zal het moment zijn dat de keus gemaakt moet worden om thuis te blijven of huis en haard te verlaten om naar een (hopelijk) veiliger lokatie te vluchten?

[...]

Zoals je leest bij mijn nog een hoop blanco's, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die koste wat het kost in eigen huis zullen blijven, of ook juist bij de eerste echte hapering van het systeem (bv. als de pin het al 8 uur landelijk niet doet) direct het land verlaten?

 

Naar mijn idee ligt het er aan wàt er gebeurt, en wààr op deze aardkloot. Thuis blijven lijkt in de meeste gevallen een ideale situatie, zoals @Joris Driepinter al aangeeft. Echter denk ik dat iedere langdurige SHTF-situatie uiteindelijk toch problemen gaat geven als je thuis blijft, een paar duizend hongerig buren zal je niet tegen kunnen houden. Alle SHTF-situaties zien we wel aankomen (oorlog, caldera, meteoriet), waarbij een zonnestorm toch wel de kortste waarschuwingstijd zal hebben (48 uur) - in dat geval lijken alleen de echte preppers het naar (hun) veiliger oord te kunnen halen, de rest is tegen de tijd van inslag nog aan het inpakken en bezig te verzinnen waar naar toe.

 

Wegwezen lijkt mij vooralsnog de beste optie - alleen hoe snel en waar naar toe, daar ligt de sleutel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter denk ik dat iedere langdurige SHTF-situatie uiteindelijk toch problemen gaat geven als je thuis blijft, een paar duizend hongerig buren zal je niet tegen kunnen houden. Alle SHTF-situaties zien we wel aankomen (oorlog, caldera, meteoriet), waarbij een zonnestorm toch wel de kortste waarschuwingstijd zal hebben (48 uur) - in dat geval lijken alleen de echte preppers het naar (hun) veiliger oord te kunnen halen, de rest is tegen de tijd van inslag nog aan het inpakken en bezig te verzinnen waar naar toe.
Persoonlijk ben niet zo van de zonnestormen en caldera heb ik nog nooit gegeten dus ik weet niet of dat lekker is ;) Als de Duitsers ons weer eens gaan bezetten kan je inderdaad maar beter weggaan. Voor de rest wat de hongerige buren betreft: als je die thuis achter je stenen muren niet tegenhoudt, dan houd je ze al helemaal niet tegen lopend op straat met je bobje op je rug en ook niet vanuit je boomhut. Daarnaast is Nederland nog altijd wel één van de kleinste en één van de dichtstbevolkte landjes, het enige waarvoor ik me dan kan voorstellen om alles achter te laten is dus of om je aan te sluiten bij een grote groep - Shelter Camping yeeha - of om naar een ver buitenland te vertrekken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik was van plan om óf te maken dat we wegkomen vóór de rest helemaal doorheeft wat er gebeurd, of te druk is met paniekerig doen, óf om (mocht ik te laat zijn om de een of andere reden of de mogelijkheid is er niet) onszelf in te graven (b.w.v.s) en de eerste/ergste chaos uit te zitten om vervolgens alsnog de benen te nemen naar (hopelijk) de shelter groep. (o.i.d) en hoe we daar komen... vooralsnog lopend. bewapend en met 2 grote en 1 kleine rugzak en een dubbele buggy... niet ideaal maar iets beters kan ik er niet van maken op het moment. we zouden een boot kunnen 'lenen' maar zonder enige ervaring op het water, en de kids ook niet doe ik dat liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf thuis, om de simpele reden dat mijn medicatie voor meer dan een paar dagen al niet te verplaatsen is. Daarbij weet ik hoever ik kan lopen met de hoeveelheid spierkracht.

Daarbij heb je alles tot je beschikking waardoor je kans op overleven stukke toeneemt.

 

Aangezien voor mij het niet echt een optie is weg te gaan ben ik dagelijks bezig een zo goed mogelijk beeld van mijn woonplaats te krijgen. Ik woon hier al bijna 19 jaar, maar goed daar in heb je niet alles ontdekt:

 

-Ongezien te verplaatsen.

>Door poortjes heen

>Wachten en zorgvuldig luisteren.

>De plaatsen van lichtsensoren uit je hoofd leren.

>Weten waar je wel en niet kan lopen als het geregend heeft.

>Wat zijn de plekken waar meestal overlast is.

>Waar zijn honden vaak in de tuin

>leegstaande huizen, de tuin is eventueel als schuil plaats te gebruiken voor korte tijd.

(kijk hierbij vooral verder dan alleen de wijk waarin je woont, want die ken je toch wel)

 

-Waar in je woonplaats kan je (zonder te plunderen ect.) eten zoeken of vangen.

>Bijvoorbeeld een bos.

>visrijke sloten/meren

>welk wild loopt in jou omgeving

 

Allemaal dingen die heel handig zijn om te weten. En ik kan nog wel ffe doorgaan :) Dit soort dingen weet je wellicht wel redelijk of kan je binnen een korte tijd weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was van plan om óf te maken dat we wegkomen vóór de rest helemaal doorheeft wat er gebeurd, of te druk is met paniekerig doen, óf om (mocht ik te laat zijn om de een of andere reden of de mogelijkheid is er niet) onszelf in te graven (b.w.v.s) en de eerste/ergste chaos uit te zitten om vervolgens alsnog de benen te nemen naar (hopelijk) de shelter groep. (o.i.d) en hoe we daar komen... vooralsnog lopend. bewapend en met 2 grote en 1 kleine rugzak en een dubbele buggy... niet ideaal maar iets beters kan ik er niet van maken op het moment. we zouden een boot kunnen 'lenen' maar zonder enige ervaring op het water, en de kids ook niet doe ik dat liever niet.

Wat bedoel je met een boot lenen, heb je iemand die jou in dat soort situaties een boot zou uitlenen? (op het moment dat hij hem zelf nodig zou hebben misschien?)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met een boot lenen, heb je iemand die jou in dat soort situaties een boot zou uitlenen? (op het moment dat hij hem zelf nodig zou hebben misschien?)

 

Lees: Stelen, wat weer nare gevolgen kan hebben mocht je de eigenaar treffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je houd de eer aan jezelf en je probeert een eigen boot te krijgen en niet de boot van een ander te stelen. ;) Weetje als het uiteindelijk toch niet anders kan als laatste optie, tja, dan is het niet anders.

Echter vind ik het een slechte zaak dat je het stelen van een boot alvast als optie meeneemt voor een bug out.

 

Ik wil in het algemeen nog even kwijt dat ik het heel vervelend vind dat als iemand iets van plan is wat niet mag, er altijd om heen word gedraaid. Als je dan zo stoer bent om iemand zijn spullen te stelen, kom er dan ook direct voor uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa met lenen bedoel ik eigenlijk, meenemen... op het moment dat de meeste mensen zijn gevlucht, gedood of ingegraven. en ik zag geen enkele andere mogelijkheid om weg te komen. als laatste optie dus idd! :) en @appelflapje ik heb absoluut geen budget om zelfs maar te denken aan een eigen bootje. een opblaasboot misschien, maar dat lijkt me geen goed idee. teveel tijd, energie en als er op het water iets gebeurd ben je de klos met al je plastic...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa met lenen bedoel ik eigenlijk, meenemen... op het moment dat de meeste mensen zijn gevlucht, gedood of ingegraven. en ik zag geen enkele andere mogelijkheid om weg te komen. als laatste optie dus idd! :) en @appelflapje ik heb absoluut geen budget om zelfs maar te denken aan een eigen bootje. een opblaasboot misschien, maar dat lijkt me geen goed idee. teveel tijd, energie en als er op het water iets gebeurd ben je de klos met al je plastic...

 

Quote vanuit Wiki:

In veel landen, zelfs in Westerse democratieën die normaal gesproken de doodstraf afzweren kunnen buitengewone maatregelen genomen worden tegen plunderaars in het geval van een crisis. Plunderaars mogen zomaar neergeschoten worden door de politie, het leger of eigenaren van spullen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plundering

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje dit heeft niks met stoerheid te maken. ik zeg toch als allerlaatste redmiddel. en geloof me, als ik in het nauw zit met mn 2 kids en de enige mogelijkheid is een boot STELEN of gedood worden dan dat eerste hoor! en als jij liever dood gaat of ernstig gewond raakt of liever het risico loopt dat je kinderen iets ergs overkomt dan dat je een boot steelt dan is dat jouw zaak. ik zou de boot stelen. 10 als het moet. liever helemaal nooit. dus appelflapje ik ben absoluut niks van plan dat niet mag. maar wie bepaald tegen die tijd wat wel en wat niet mag? desalniettemin, als het mijn aller-laatste redmiddel is kan je er prat op gaan dat ik het doe, maar speciaal voor jou appelflapje, zal ik een briefje achterlaten met mijn telefoonnummer en welgemeende excuses...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grappige is dat veel schapen dit (plunderen) juist als eerste "redmiddel" zien! Maar ja, wij zijn preppers, wij hebben dat niet nodig!

 

Bedankt voor de aanvulling Johnny BravoNL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een hot topic schijnbaar, dat plunderen.

Een prepper die serieus over plunderen nadenkt is erg fout bezig. In plaats hiervan kan je er beter voor zorgen dat je niet hoeft te plunderen.

 

Oja, dat plunderen is uiteindelijk niet vol te houden. Je resources raken op den duur op, kost veel tijd/energie en je geluk raakt trouwens ook een keertje op. Er komt een moment dat je dus tegen de verkeerde aanloopt.... Doe nou gewoon het juiste en bereid je zo goed mogelijk voor en ga niet plunderen...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Angela ,

 

Mijn bericht was absoluut niet bedoeld om je af te vlammen :).

 

 

Ik snap ook dat je je kinderen ten koste val alles wil beschermen. Echter kwam op het op mij over of een boot stelen één van je eerste manier was/is om weg te komen uit een gevaren zone.

 

Het lijkt me niet verstandig dat ik verder in ga op je bericht aangezien dat vaak alleen maar een ja en nee wedstrijd word.

 

Laten we het vooral gezellig houden. En probeer, voor zo ver mogelijk uiteraard, manieren te vinden om weg te komen zonder daar iemand anders mee te benadelen.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een hot topic schijnbaar, dat plunderen.

Een prepper die serieus over plunderen nadenkt is erg fout bezig. In plaats hiervan kan je er beter voor zorgen dat je niet hoeft te plunderen.

 

Oja, dat plunderen is uiteindelijk niet vol te houden. Je resources raken op den duur op, kost veel tijd/energie en je geluk raakt trouwens ook een keertje op. Er komt een moment dat je dus tegen de verkeerde aanloopt.... Doe nou gewoon het juiste en bereid je zo goed mogelijk voor en ga niet plunderen...

 

Inderdaad, maar ik verschiet er iedere keer van hoe vaak mensen met een redelijk IQ, toch dat als optie zien... Zonder verder na te denken.

Als je het dan reflecteert naar hen zelf - een plunderaar voor hun eigen deur - dan hoor je de ene "politieke correcte" kromme redenering na de andere.

Maar verzekeringen tegen god weet wat, dat hebben ze wel, maar een beetje eten in voorraad, ho maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat zal allemaal best zo zijn, maar ik vind het naïef om te denken dat je alles van tevoren kan uitstippelen. dat is gewoon niet zo. ik zeg dus alleen, als de keus is, je leven of iets stelen. sorry hoor, maar dan is de keus voor mij snel gemaakt. ik keur het niet goed maar je kan niet alles van tevoren overzien. je bent alleen in controle over wat je zelf doet. niet wat anderen doen. en natuurlijk zal je alles doen om zulke situaties te voorkomen. en ik vind het niet prettig alsof nu net wordt gedaan alsof ik geen zin heb of te lui ben om fatsoenlijk te preppen en voor het gemak maar denk dat ik een boot ga stelen. ik zeg alleen dat als de omstandigheden je zouden dwingen om zoiets te ondernemen wat moet je dan? het niet zover laten komen... ja, dat snap ik... maar als morgen de hel losbreekt, nou sorry hoor, maar dan ben ik absoluut nog niet goed voorbereid. ik wil wel zo snel mogelijk, maar zoals ik zei, je hebt alleen in de hand wat je zelf doet. dus ik ben nu hier om zoveel mogelijk te leren en nee, niet over moraal nee. want dat heb ik zelf heus wel, mocht iemand daar aan twijfelen. dus i.p.v me de les te lezen, geef me liever tips over wat ik wel het beste zou kunnen doen dan als ik voor de haven in een hoek word gedreven... want daar is dit forum voor toch?

ik zeg maar nogmaals-in extreme nood... en nu gaat het ineens over dat AL DAT PLUNDEREN niet vol te houden is... dit alles word ontzettend uit zijn verband getrokken! wie heeft het in vredesnaam over al dat plunderen? ik word echt een beetje moe nu. dus tips graag (en geen bereid je voor) want dat snap ik zelf ook wel! daar ben ik mee bezig! bruikbare tips aub! en houd aub op mij neer te zetten als een of andere schaapachtige plunderaarster!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje okee, ik begrijp het. dank je voor je reactie en natuurlijk zal ik alles op alles zetten om te komen waar ik moet komen zonder iemand anders te benadelen. want ik heb ook heus wel door dat dat wel eens grote consequenties kan hebben en niet alleen voor ons. ook voor degene van wie de boot in kwestie is. en iemand benadelen is wel het allerlaatste wat ik wil! nu en dan ook. laten we het er maar op houden dat moeders erg ver gaan om hun kinderen te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee @Angela, ben je al een beetje afgekoeld? @appelflapje heeft het al bijgelegd toch?

 

Kijk, we zijn hier op het forum echt om elkaar te helpen. En elkaar wijzen op bepaalde dingen hoort daar ook bij.

We praten niet over religie en wapens. En we gaan niet plunderen. That's all.

 

Voorbereiden?

Zorg voor water en een waterfilter.

Leg een voorraadje voedsel en brandstoffen aan. Kaarsen en petroleum.

Petroleum-brander, -stelletje, -lampen.

Kweek zelf groenten en ga drogen en wecken.

Zorg voor een survival-setje en leer vuur maken op verschillende manieren.

Leer koken en brood bakken op waxine-lichtjes.

En nog een paar dingen, zoals BOB, BOV en BOL.

 

Hoe? Leer eerst de zoek-functie gebruiken.

Kan je het niet vinden? Vraag het gerust.

 

Dat je alles voor je kinderen over hebt, begrijpt en waardeert iedereen. Zo zijn wij ook.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot ik had het niet tegen Appelflapje. en nog maar eens- ik was niet van plan om te plunderen!!!!! waarom leest er niemand eens goed wat ik heb geschreven allemaal? ik ben druk bezig met me voor te bereiden, maar als dus morgen de hel losbreekt, en dat is de enige manier om veilig weg te komen... dat is alles wat ik wilde zeggen. en het is moeilijk om rustig te blijven als iedereen reageert alsof plunderen mijn nieuwe lifestyle gaat worden. ik bedoel, ben op de vlucht, wapens weg, b.o.b weg en geen enkele plek om je nog te verstoppen... een extreme situatie dus. maar ik denk dat ik het woord stelen (en ik bracht het nog wel voorzichtig...) beter kan vermijden hier. ik weet waar de zoekfunctie is en maak daar ook gretig gebruik van. ik heb hopelijk een b.o.l en ben bezig een goede b.o.b te maken. geld voor een b.o.v heb ik niet. en dat blijft voorlopig zo. dat heb ik op een ander topic al eens gezegd. dus, om iedereen blij te maken doen we gewoon net alsof angstige en misschien wel ernstig (geestes) zieke mensen eigenlijk heel erg lief en voor rede vatbaar zijn en dat mijn b.o.b aan mn rug zit vastgeplakt met superlijm! zo, situatie opgelost...

en om eerlijk te zijn ben ik heel erg geschrokken hiervan. want het word steeds erger... van in uiterste nood een boot naar al dat plunderen is niet vol te houden...

er worden me gewoon dingen in de mond gelegd! dus voor de hartfunctie van iedereen zal ik niet meer reageren op dit onderwerp. dank aan degenen die WEL met nuttige tips kwamen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik had het niet tegen Appelflapje. en nog maar eens- ik was niet van plan om te plunderen!!!!! waarom leest er niemand eens goed wat ik heb geschreven allemaal? ik ben druk bezig met me voor te bereiden, maar als dus morgen de hel losbreekt, en dat is de enige manier om veilig weg te komen... dat is alles wat ik wilde zeggen. en het is moeilijk om rustig te blijven als iedereen reageert alsof plunderen mijn nieuwe lifestyle gaat worden. ik bedoel, ben op de vlucht, wapens weg, b.o.b weg en geen enkele plek om je nog te verstoppen... een extreme situatie dus. maar ik denk dat ik het woord stelen (en ik bracht het nog wel voorzichtig...) beter kan vermijden hier. ik weet waar de zoekfunctie is en maak daar ook gretig gebruik van. ik heb hopelijk een b.o.l en ben bezig een goede b.o.b te maken. geld voor een b.o.v heb ik niet. en dat blijft voorlopig zo. dat heb ik op een ander topic al eens gezegd. dus, om iedereen blij te maken doen we gewoon net alsof angstige en misschien wel ernstig (geestes) zieke mensen eigenlijk heel erg lief en voor rede vatbaar zijn en dat mijn b.o.b aan mn rug zit vastgeplakt met superlijm! zo, situatie opgelost...

en om eerlijk te zijn ben ik heel erg geschrokken hiervan. want het word steeds erger... van in uiterste nood een boot naar al dat plunderen is niet vol te houden...

er worden me gewoon dingen in de mond gelegd! dus voor de hartfunctie van iedereen zal ik niet meer reageren op dit onderwerp. dank aan degenen die WEL met nuttige tips kwamen.

 

Duidelijk Angela.

Ga nou maar gewoon even leuke dingen doen, daar lucht je van op.

Nog ergens hulp bij nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...