Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, mevr.Grijpstra zei:

@loiskeu:

 

En waar blijft u nu zelf, mevrouw????

Niet netjes om hier een verzoek om medewerking te plaatsen en vervolgens zelf niet af&toe even terug te koppelen.

 

Mijn excuses @mevr.Grijpstra, ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn oom nog een levensverwachting heeft van 4 weken door een zeldzame vorm van kanker. Ik heb daarom inderdaad op dat moment even de keus gemaakt om mij op dat moment daar op te richten.

En ik vind dat @gerard zeer interessante gedachtes deelt. Je noemt ook een noodpakket, hier ben ik het zelf persoonlijk ook mee eens. De overheid heeft hier ook vaker campagnes over gevoerd maar toch wordt er terughoudend gereageerd door de bevolking met het aanschaffen hiervan. Ik vraag mij dan af of de oorzaak mogelijk ligt bij de afzender of de vorm van communicatie? Waarom (willen) mensen zich niet voorbereiden om in geval van nood goed voorbereid te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste @loiskeu

 

Veel sterkte toegewenst in deze en komende moeilijke tijden.

 


Om naar mijn mening een zo goed mogelijk antwoord op uw vraag te geven.

De oorzaak ligt zowel bij de afzender als bij de ontvanger.

 

Afgelopen maandag is de uitzending van Black-out op NPO1 uitgezonden. 
Welke een goede toeging kan zijn aan uw onderzoek.

 

In deze uitzending is een fictief scenario besproken/uitgebeeld van een grote stroomuitval in meerdere provincies.
Ik ga niet inhoudelijk het hele programma uitschrijven, maar som de positieve en negatieve punten op. Die mij zijn opgevallen.

 

Positie punten zijn naar mijn idee,
-De boodschap word op een andere manier gebracht.
Met een stukje verrassing effect.

-De tijdlijn en gevolgen van de stroomuitval worden aangehaald, en lijken mij aannemelijk.


Negatief 
-Er is zeker in het begin van de uitzending niet duidelijk dat het om een fictief scenario gaat.
In tijde van veel desinformatie en nep nieuws, vind ik het belangrijk dat de staatsomroep zo geloofwaardig mogelijk blijft.

-de gevolgen van de stroomuitval, zijn maar heel kort toegelicht.


Zoals bijvoorbeeld is gezegd; voorzieningen zoals waterzuivering vallen ook uit.
Maar er word niet ingegaan op wat de gevolgen hiervan zijn.

 

Verder zijn er veel gesprekken te zien die niks/weinig toevoegen.
Zoals bijvoorbeeld een gesprek met een commando/militair.
Zijn advies is: maak een plan maar verder word nergens ingegaan op wat een goed plan dan inhoud.

 


De ontvangende partij heeft naar mijn idee ook nodig de nodige verbeterpunten,

 

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk nuchter, maar helaas ook nonchalant.
De wereld kan bij wijze van spreken in brand staan. Maar de meeste landgenoten vinden het wel allemaal meevallen.

Oorlog, natuurrampen en terrorisme is volgens vele iets wat alleen in het buitenland gebeurd.
Als reactie hoor ik vaker; waarom zou je je voorbereiden op iets wat hier niet kan gebeuren.

 

Echter valt mij na de uitzending van NPO1 op, dat de uitzending toch emoties losmaakt bij een groep.


De meningen lopen erg uiteen,
Sommige vinden het een goed initiatief en vinden dat ze hierdoor wakker werden geschud.

 

Andere laten zich negatief uit, en laten weten dat het ongepast is, noemen het bizar om dit op NPO uit te zenden. Of geven aan het het veel paniek oproept.


Een paar willekeurige reacties:

 

Reactie op X
Als waarschuwen hier en daar niet helpt, 
is dit wel een goed concept.
Wel even schrikken als je zapt en er midden in valt.

 

Reactie op X
Het schrikeffect van #Blackout om ons wakker te schudden zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn.

 

Reactie op X
Wauw zit even Black-out te kijken, ik viel erin dus in het begin dacht ik even dat het echt was, was even raar. #Blackout

 

Reactie op X
Wat een stupiditeit van de #EO . Zet minstens in de lichtkrant : ipv van #stroomuitval, maar van FICTIEVE stroomuitval !!! Een  #Blackout van de #EO !!!!


Het maakt dus wel wat los bij de bevolking, maar helaas wel pas als er een dreiging gaande is.

Soms moet je uit je comfort zone getrokken worden om de werkelijkheid/mogelijke scenario  te zien.

 

Ook de uren na de uitzending zie ik dat op meedere social media en nieuws berichten het programma word besproken.
In positieve en negatieve zin.

 

 

Ik verwacht dat het preppen/voorbereiden nu weer even in de aandacht is. 
Maar over een paar dagen weer snel naar de achtergrond verdwijnt.
In een wereld met vele prikkels zal dit evenveel indruk maken, als een druppel op een gloeiende plaat.
Het grote publiek zal dan weer veilig in haar bubbel van schijn veiligheid gaan zitten, en zich verlekkeren over de ellende ver van huis.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerard Dankjewel erg lief,😁

En ik moet de uitzending zelf nog kijken, iets voor vanavond!
Ik merk inderdaad om mij heen ook veel ''commotie'' over de uitzending. Ik vraag mij alleen af hoe zoals je zegt in een tijd van grote prikkels, hoe het mogelijk wordt om een onderwerp zoals dit toch actueel te houden. Stel dat organisaties waar we op dagelijkse basis mee te maken hebben ook een actieve rol gaan spelen bij het implementeren en onderhouden van voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld, de supermarkt, drogist etc. Ik ben benieuwd wat voor impact dit zou hebben op ons dagelijks handelen en denkwijze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een interessant vraagstuk.

6 uren geleden, loiskeu zei:

Stel dat organisaties waar we op dagelijkse basis mee te maken hebben ook een actieve rol gaan spelen bij het implementeren en onderhouden van voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld, de supermarkt, drogist etc


Zal dit een grotere impact hebben op de bevolking en de boodschap ook langer blijven hangen.


Maar ook dan is het belangrijk dat de bevolking hier zelf achter staat. Anders zal de boodschap snel vervagen.

 

Denk bijvoorbeeld aan de fluoriserend groene verkeerspoppetjes in 30km/h zones of de "ik rij mono" actie.
In het begin vallen de borden en advertenties op, maar na een tijdje valt het niet meer op.

 

Om de boodschap actueel te houden, moet de gedachtegang van de meerderheid van onze bevolking veranderen.
We zullen moeten inzien dat ook in Nederland rampen kunnen voorkomen.

En de taboe op preppen moet verdwijnen.
Dan zullen mensen hopelijk elkaar gaan stimuleren om te bereiden.

 

 

Wat ervoor nodig is om de (langetermijn) gedachtegang van een grote groep mensen te beïnvloeden. Kan ik geen goed antwoord op geven. Hiervoor kan beter iemand met meer psychisch kennis bijspringen.

 

Mensen zijn kudde dieren, (meestal) volgen ze de grote groep.

Let maar eens op wanneer er een brandalarm afgaat in een groot gebouw of winkel.

De reactie is meestal het zelfde:

-Alarm gaat af

-Personen kijken wat de rest doet

-Wanneer niemand het initiatief neemt en andere aanspoort om te evacueren.

-Zal iedereen weer verder gaan met hun bezigheden/winkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2024 om 13:48, loiskeu zei:

ik moet de uitzending zelf nog kijken

Heeft u de uitzending inmiddels bekeken?

 

Wat is uw mening over de uitzending? 

Vindt u dit een goede manier om Nederland wakker te schudden, of werkt dit na uw mening averechts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2024 om 20:55, gerard zei:

Wat ervoor nodig is om de (langetermijn) gedachtegang van een grote groep mensen te beïnvloeden. Kan ik geen goed antwoord op geven. Hiervoor kan beter iemand met meer psychisch kennis bijspringen.

Ik heb natuurlijk geen psychologische kennis 🤷‍♀️ ,maar ik weet wel dat er zoiets bestaat als "massavorming".

 

Waar het rampen,dreigingen en ander onheil betreft,heeft de mens soms de neiging tot verdringen, men denkt liever niet na over "vervelende dingen".

Dat geldt wellicht ook voor het voorbereiden-op?

Aan reacties op iets vertellen over preppen bv, valt me vaak op dat het als konfronterend ervaren wordt.

Men wil niet graag gekonfronteerd worden met nare dingen.

 

Dat brengt me op de rol van supermarkten ed. :

 

een rol en invloed op ons dagelijks handelen en denken hebben supermarkten en div.organisaties al door middel van hun reclame.

Maar de boodschap van reclame is altijd gericht op een goed resultaat,een blij en gelukkig leven enz enz. 

Daar zal het publiek eerder ontvankelijk voor zijn dan reclame-beinvloeding die is gericht op rampspoed en onheil !

"Crisis" verkoopt niet...blijft niet hangen...

 

 

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen steken graag hun hoofd in het zand. Dit zeg ook ook even vanuit mijn ervaring in de brandpreventie. Het "gebeurd mij toch niet"-gedachtengoed en het "mijn huis voldoet toch aan de regelgeving"

De meesten veranderen niet hun gedrag totdat ze zelf iets hebben meegemaakt of als ze echt overtuigd worden door het risico (maar vooral bij de laatste wil dat niet zeggen dat ze dit ook volhouden).
In Culemborg is 2x in een aantal jaar stroomuitval geweest door helikopters in de hoogspanningslijn. Waarbij de 1e keer (2007) het dagen duurde voordat er weer spanning was. Maar toch zit Culemborg niet vol met preppers (zover ik weet)

Het probleem van "tegenwoordig" is het rubberen tegel paradijs waar we in leven. We hoeven niks voor te bereiden want er wordt wel voor ons gezorgd. Van een goede wegenwacht, supermarkten/apotheken die nog niet (of wel) 24/7 open zijn, 1-dags levering bij online bestellen. Bij elk zuchtje wind wordt er wel een code oranje uitgeroepen, en je hoeft niet eens meer 112 te bellen, want je auto doet dat voor je. 

Dat maakt de (meeste) mensen gemakzuchtig. En zolang je blijft pamperen zal er in de maatschappij ook niks aan veranderen. Hoeveel leuke docu's je er ook tegen gooit. Want mensen denken even -> ow wat erg, en gaan dan weer verder met de waan van de dag en de drama in hun favo tv-serie. 

Wat misschien het beste werkt is bij kinderen proberen het besef tussen de oren te krijgen en zo de ouders ook wat op te voeden (is ook een tactiek van de brandweer) Jonge geleerd is oud gedaan. 

Mijn kinderen leren ook jong om niet afhankelijk te zijn van anderen (maar wel dat ze het kunnen vragen) Dus moeten ze ergens heen fietsen, ookal zijn ze in een groep -> ken de route. Heb een reparatie setje bij (langere weg), wat extra water, wat te knabbelen en een lampje (naast de tellie, want die is om te bellen). 

Wat doe ja als het in huis brand? Wat als we een ongeluk hebben en de volwassenen zijn buiten bewustzijn? Wat als (na de dreigingen van deze week) er iemand in school rondrent met een pistool. 
Maak ik ze er bang mee? Nee, (dat doet de media zelf wel) want ik laat ook zien wat we er tegen doen (rookmelders, blusmiddelen, dekens in de auto etc.) Dus ze voelen zich voorbereid i.p.v. angstig voor een situatie. En ja, er word flink boos naar mij gekeken als ze zelf die band moeten plakken, maar naderhand zijn ze wel blij dat het lukte en dat ze het kunnen. 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Red zei:

Wat doe ja als het in huis brand? Wat als....

Zo'n "wat als" vragenspelletje werkt vaak heel goed bij kinderen !

Zo leren ze spelenderwijs probleemoplossend denken.

En je staat soms versteld van wat ze weten te bedenken !

Tegelijkertijd kun je zo je eigen gezinsnoodplan weer es onder de aandacht brengen, of op z'n minst een onderdeel ervan.

Want inderdaad, jong geleerd is oud gedaan !

Misschien is voorbereiden op en een noodplan maken ook es een thema voor in de klas?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gerard zei:

Heeft u de uitzending inmiddels bekeken?

 

Wat is uw mening over de uitzending? 

Vindt u dit een goede manier om Nederland wakker te schudden, of werkt dit na uw mening averechts?


Ja ik heb 'm inmiddels gekeken!
Ik moet eerlijk zeggen ik vond het erg taai en moeilijk om doorheen te komen. Misschien ben ik ook niet de doelgroep die ze hiermee hebben willen aanspreken. Ik ben geboren in de jaren '90 en ik kijk namelijk zelf al eigenlijk vrij weinig tv en dat de hele opzet in een talkshow variant is verwerkt maakte het daardoor voor mij erg moeilijk om geconcentreerd te blijven luisteren.  

Ook vond ik het op het begin erg rommelig en slecht te volgen wat nu eigenlijk de echte boodschap is. 
Er werd veel ''lose'' informatie gevuurd en daardoor voelde het voor mij op momenten alsof ik een uur lang naar een nieuwsuitzending aan het kijken was.  Informatie waar ik zelf als persoon weinig mee kan. Het is goed dat er getoond word welke elementen uitvallen maar het is als persoon moeilijk te koppelen aan ''wat kan ik hier nu eigenlijk zelf aan doen, in het moment of op voorhand''. Daardoor slaat de boodschap voor mij een beetje dood. Daarbij vind ik het afsluitende einde met ''ik had meer verwacht van mensen, want we waarschuwen hier al heel lang voor'' een verkeerde toon hebben.

 

Ook voelt het voor mij onrealistisch dat ze een realistisch beeld neer willen zetten maar wel heel veel gastsprekers uit kunnen nodigen. Ik vraag mij dan af hoe zij deze mensen hebben kunnen bereiken als het stroom/internet etc. er daadwerkelijk uit ligt. Wonen deze mensen nou allemaal toevallig in een gedeelte waar de stroom nog wel functioneert?

Al met al, ik vind het goed dat er een docu over gemaakt is, maar ik denk dat het niet verder komt dan de mensen die hier nu naar gekeken hebben, en over een aantal jaar als lesmateriaal op een basis/middelbare school. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 uren geleden, Red zei:

Jonge geleerd is oud gedaan

Zo ben ik (gelukkig) ook opgevoed

Ik kom van een boerderij, en daar veel geleerd van banden plakken, waterleiding repareren, tot aan machines repareren toe.

En wat je jong leert, blijft heel je leven bij.

 

3 uren geleden, loiskeu zei:

Al met al, ik vind het goed dat er een docu over gemaakt is, maar ik denk dat het niet verder komt dan de mensen die hier nu naar gekeken hebben, en over een aantal jaar als lesmateriaal op een basis/middelbare school. 

 

Ik ben bang dat het programma nu al is vergeten, een enkeling daargelaten.

Proberen om er lesmateriaal over te maken. Zou een hele stap voorwaarts zijn. 

Al vind ik dat de beste leerschool thuis is.

Ik heb meer onthouden van wat ik thuis leerde dan van school.

Maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat je lessen van belangrijke personen (ouders etc) meer invloed hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in het nieuws gelezen, dat in zweden opnieuw een boekje is verzonden naar alle huishoudens met info over prepare.

 

https://www.nu.nl/buitenland/6335897/noordse-landen-geven-nieuw-advies-aan-hun-burgers-voor-als-er-oorlog-uitbreekt.html

 

Het boekje is ook digitaal te lezen op:

https://www.suomi.fi/guides/preparedness

 

Mij lijkt deze aan pak veel serieuzer dan de uitzending van "black-out" pas geleden op NPO1

 

Ik heb het digitaal boekje nog niet helemaal doorgeven.

Hier staan aannemelijk drijgingen in en de maatregelen die de bevolking kan treffen.

 

Wat mij betreft mag dit in Nederland ook gedaan worden, zodat ook de mensen zonder tv, en media dit kunnen lezen.

 

Of er dan ook echt meer mensen gaan voorbereiden?

Mijn mening; zal een kleine groep worden overgehaald om meer aandacht aan preppen te besteden.

Maar de grote groep zal hier helaas niks met deze informatie doen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gerard zei:

Maar de grote groep zal hier helaas niks met deze informatie doen

 

Ach,dat weet je maar nooit.

Het advies "ga naar binnen en sluit ramen en deuren " is hier in Nederland ook aardig ingeburgerd.

Het is een goed initiatief van de zweedse overheid,vooral door idd de bevolking rechtstreeks met de info te benaderen. Dat komt toch wellicht anders over dan via e.o.a tv programma.

En herhaling,net zoals bij reclame das ook effectief denk ik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...