Ga naar inhoud

Ulco

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sommige mensen zeggen een jaar. Zelf zou ik het elke 6 maanden verversen en de inhoud van de oude jerrycan in de stortbak ban je wc gieten. Zo verspil je niets en heb je altijd redelijk vers water

 

Bronnen? Ik heb al vaker zitten googlen maar heb niets zinvols kunnen vinden. Wel genoeg mensen die na dagen/weken/maanden het water weggooien, maar vervolgens wel roepen dat ze slootwater koken zodra de watervoorraad op is. Of even door hun waterfilter halen.

 

Water kan volgens mij niet bederven, alleen bacteriën etc kunnen erin groeien....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Goede aanvulling!

 

Volgens mij zit grondwater ruwweg overal op dezelfde diepte. In de buurt van rivieren of andere watermassa's zal het iets lager liggen.

Filteren en koken moet je altijd doen.

 

 

Drinkwater is prio 1 om te overleven. Altijd belangrijk om een redelijke voorraad van te hebben. Natuurlijk heb ik ook een flink gedeelte van opslagruimte voor water gebruikt.

Het is daarom ook heel belangrijk om aan drinkwater te komen als het (onvermijdelijke) moment komt dat je voorraad op raakt.

 

Pardon Ulco, er zijn GROTE verschillen in de grondwaterstand. In het westen kan de grondwaterstand zelf boven maaiveld zijn (continu pompen dus en geen gat in de afsluitende kleilaag maken); in Limburg Brabant en op de veluwe kan het zomaar 20 tot 30 meter diep zitten. Je hebt trouwens ook seizoensverschillen en meerdere 'watervoerende pakketten'. In de Haarlemmermeer kan het doorsteken van een kleilaag dus zomaar een minifonteintje veroorzaken.:cool:

 

Als je het mij zou vragen is het maken van een boring tot omgeveer 10 a 20 meter diep doorgaans voldoende om goed bruikbaar drinkwater aan te boren mbv een Edelmanboor. Hup, peilbuisje erin en met een handmatige slangenpomp kan je vervolgens water putten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pardon Ulco, er zijn GROTE verschillen in de grondwaterstand. In het westen kan de grondwaterstand zelf boven maaiveld zijn (continu pompen dus en geen gat in de afsluitende kleilaag maken); in Limburg Brabant en op de veluwe kan het zomaar 20 tot 30 meter diep zitten. Je hebt trouwens ook seizoensverschillen en meerdere 'watervoerende pakketten'. In de Haarlemmermeer kan het doorsteken van een kleilaag dus zomaar een minifonteintje veroorzaken.:cool:

 

Als je het mij zou vragen is het maken van een boring tot omgeveer 10 a 20 meter diep doorgaans voldoende om goed bruikbaar drinkwater aan te boren mbv een Edelmanboor. Hup, peilbuisje erin en met een handmatige slangenpomp kan je vervolgens water putten.

 

Je hebt helemaal gelijk. De aanname dat het grondwaterpeil ruwweg op de zelfde diepte zit was gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Ik heb op verschillende plaatsen in Nederland gewoond maar dat was altijd in het westen en noorden van het land waar het grondwaterpeil altijd hoog is. Bedankt voor de verbetering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik ben hier nieuw en zit een beetje bij te lezen. M'n hoofd tolt van alle ideeën!

 

Ik heb onlangs een water distileerapparaat gekocht (waar je overigens méér mee kan distileren, maar daar gaat het nu niet over), omdat ik wegens een dieet per dag zo'n 2 ltr water moet drinken en ik dan toch liever schoon water heb. Ik woon ook nog es vlak bij een rivier, dus - zolang er stroom is - heb ik goed water. Zelfs als je maar enkele uren stroom per dag zou hebben kan ik het daarmee nog wel redden. Een voorraadje Bar le Duc is natuurlijk nooit weg en zo'n 10-liter zak is ook een goed idee. Verder heb ik nog een "Steripen", geleverd met 4 oplaadbare joekels van batterijen, waarmee ik (met 1 lading) 130 kan zuiveren... glas voor glas, dát wel, maar binnen 1 minuut. Zie: http://www.steripen.com/.

 

En als je geen waterfilter bijdehand hebt, koolstof in de filter van de koffiezetter en pruttelen maar.

Ik hoor hier alleen over het ontsmetten van water met chloor. Da's nou juist één van de dingen die ik probeer d.m.v. distileren te vermijden. Heeft iemand al de mogelijkheid onderzocht om hier waterstof peroxide voor te gebruiken? Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul. De "foodgrade" wordt zelfs - sterk verdund - door mensen gedronken voor hun gezondheid. Veel info op youtube in het engels, zoek op hydrogen peroxide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik ben hier nieuw en zit een beetje bij te lezen. M'n hoofd tolt van alle ideeën!

 

Ik heb onlangs een water distileerapparaat gekocht (waar je overigens méér mee kan distileren, maar daar gaat het nu niet over), omdat ik wegens een dieet per dag zo'n 2 ltr water moet drinken en ik dan toch liever schoon water heb. Ik woon ook nog es vlak bij een rivier, dus - zolang er stroom is - heb ik goed water. Zelfs als je maar enkele uren stroom per dag zou hebben kan ik het daarmee nog wel redden. Een voorraadje Bar le Duc is natuurlijk nooit weg en zo'n 10-liter zak is ook een goed idee. Verder heb ik nog een "Steripen", geleverd met 4 oplaadbare joekels van batterijen, waarmee ik (met 1 lading) 130 kan zuiveren... glas voor glas, dát wel, maar binnen 1 minuut. Zie: http://www.steripen.com/.

 

En als je geen waterfilter bijdehand hebt, koolstof in de filter van de koffiezetter en pruttelen maar.

Ik hoor hier alleen over het ontsmetten van water met chloor. Da's nou juist één van de dingen die ik probeer d.m.v. distileren te vermijden. Heeft iemand al de mogelijkheid onderzocht om hier waterstof peroxide voor te gebruiken? Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul. De "foodgrade" wordt zelfs - sterk verdund - door mensen gedronken voor hun gezondheid. Veel info op youtube in het engels, zoek op hydrogen peroxide.

 

Nou, op deze site wordt juist veelvuldig een goed waterfilter aangeraden. Bijv Katadyn. Voor noodoplossingen pak je de fles bleek erbij, bouw je een eigen filter met oa koolstof en kook je het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lotte20 @Tom @assem ef

 

Je moet géén "bleekmiddel" gebruiken. Maar Chloor.

 

--> "Bleekmiddel" is slechts een productomschrijving (en bevat onder meer chloor).

 

Chloor is een element (gasvormig) , maar verkrijgbaar in tabletvorm.

 

- Zie hier bijvoorbeeld -

 

In veel landen wordt dit overigens standaard aan het leidingwater toegevoegd, maar in Nederland niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstof Peroxide. Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul.

 

Pas op... Zo "gewoon & simpel" werkt scheikunde helaas niet :o

 

Een extra atoompje (in dit geval), levert een volledig andere stof, met ook volledig andere eigenschappen !!

 

We kunnen ook geen ozon ademen (O3 ipv O2) , dat is zwaar giftig.

Of deuteriumoxide ("zwaar water" , 2H2O) drinken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

xd ja ik ga h202 drinken alleen jammer dat je dan ieder vitaal orgaan van af je mond gaat vergifitgen en verbranden.

 

 

maar nee ik heb chloortabletten genoeg voor heel erg veel water

werk best goed en anders gras zand en norrit op koffiefilter en filteren maar tot het helder is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

woon hemelsbreed 250 meter van het ijsselmeer vandaan zolang de waterspiegel niet met 2,5 meter stijgt heb ik een onbeperkte watervoorraad met mijn katadin en 2 filters

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lotte20 @Tom @assem ef

 

Je moet géén "bleekmiddel" gebruiken. Maar Chloor.

--> "Bleekmiddel" is slechts een productomschrijving (en bevat onder meer chloor).

Chloor is een element (gasvormig) , maar verkrijgbaar in tabletvorm.

In veel landen wordt dit overigens standaard aan het leidingwater toegevoegd, maar in Nederland niet meer.

 

maar dit is dan om het water te reinigen voor en zwembad, hoe weet je de verhoudingen voor drinkwater?

Dunne bleek is wel te gebruiken om schoon drinkwater voor langere tijd op te slaan las ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat toch geen bleekwater drinken he ?? . . . (!!)

 

Bleekwater is absoluut niet hetzelfde als chloor : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog

 

 

Oorspronkelijk geplaatst door Assim ef :

en met een beetje bleekmiddel kun je die bacteriën tegen gaan

Mijn reactie:

Nu heb ik gelezen dat het ongeparfumeerd bleekmiddel moet zijn, maar waar haal je dat dan? Ik heb in de supermarkt gevonden:

 

Op eigen merk C1000 staat: bevat oa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chloor wordt dus gebruikt als bleekmiddel zoals Glorix, maar die is Niet geschikt als desinfectie voor drinkwater omdat er Een alkalimiddel bij in zit...

 

0,2-0,4 mg chloor per liter is voldoende om water te desinfecteren: http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-chloor.htm

 

Volgens advivo is de dunne bleek zoals die vd c1000 niet geschikt. :-(

We zoeken rustig verder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...