Ulco Geplaatst: 4 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 Waterbed is inderdaad een hele grote watervoorraad. Hou er wel rekening mee dat dit water er al jaren in kan zitten en stil staat. Niet iets om klakkeloos op te drinken maar prima om mee te wassen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 Sommige mensen zeggen een jaar. Zelf zou ik het elke 6 maanden verversen en de inhoud van de oude jerrycan in de stortbak ban je wc gieten. Zo verspil je niets en heb je altijd redelijk vers water  Bronnen? Ik heb al vaker zitten googlen maar heb niets zinvols kunnen vinden. Wel genoeg mensen die na dagen/weken/maanden het water weggooien, maar vervolgens wel roepen dat ze slootwater koken zodra de watervoorraad op is. Of even door hun waterfilter halen.  Water kan volgens mij niet bederven, alleen bacteriën etc kunnen erin groeien.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Assim ef Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 en met een beetje bleekmiddel kun je die bacteriën tegen gaan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 en met een beetje bleekmiddel kun je die bacteriën tegen gaan  Nu heb ik gelezen dat het ongeparfumeerd bleekmiddel moet zijn, maar waar haal je dat dan? Ik heb in de supermarkt gevonden:  Op eigen merk C1000 staat: bevat oa Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Assim ef Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 ik zit het zelf ook uit tezoeken als ik een merk heb gevonden dan geef ik het door Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rlsailer Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 ik zelf heb 1 boot waar ik 2 water tanken in heb zitten van 300 liter totaal deze word elk jaar gevult en dan gaat daar ongeveer 1 eetlepel gloor in geen dikke en kan het water het hele jaar gebruiken en je proeft er geen verschil in Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Assim ef Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 @rlsailer mag ik vragen welk merk het is zou handige informatie voor iedereen zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rlsailer Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 lol oke hier het merk C1000 dunne bleek gele fles met 5% natriumhypochloriet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kets_One Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 @Tom Goede aanvulling! Volgens mij zit grondwater ruwweg overal op dezelfde diepte. In de buurt van rivieren of andere watermassa's zal het iets lager liggen. Filteren en koken moet je altijd doen.   Drinkwater is prio 1 om te overleven. Altijd belangrijk om een redelijke voorraad van te hebben. Natuurlijk heb ik ook een flink gedeelte van opslagruimte voor water gebruikt. Het is daarom ook heel belangrijk om aan drinkwater te komen als het (onvermijdelijke) moment komt dat je voorraad op raakt.  Pardon Ulco, er zijn GROTE verschillen in de grondwaterstand. In het westen kan de grondwaterstand zelf boven maaiveld zijn (continu pompen dus en geen gat in de afsluitende kleilaag maken); in Limburg Brabant en op de veluwe kan het zomaar 20 tot 30 meter diep zitten. Je hebt trouwens ook seizoensverschillen en meerdere 'watervoerende pakketten'. In de Haarlemmermeer kan het doorsteken van een kleilaag dus zomaar een minifonteintje veroorzaken.  Als je het mij zou vragen is het maken van een boring tot omgeveer 10 a 20 meter diep doorgaans voldoende om goed bruikbaar drinkwater aan te boren mbv een Edelmanboor. Hup, peilbuisje erin en met een handmatige slangenpomp kan je vervolgens water putten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ulco Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Pardon Ulco, er zijn GROTE verschillen in de grondwaterstand. In het westen kan de grondwaterstand zelf boven maaiveld zijn (continu pompen dus en geen gat in de afsluitende kleilaag maken); in Limburg Brabant en op de veluwe kan het zomaar 20 tot 30 meter diep zitten. Je hebt trouwens ook seizoensverschillen en meerdere 'watervoerende pakketten'. In de Haarlemmermeer kan het doorsteken van een kleilaag dus zomaar een minifonteintje veroorzaken. Als je het mij zou vragen is het maken van een boring tot omgeveer 10 a 20 meter diep doorgaans voldoende om goed bruikbaar drinkwater aan te boren mbv een Edelmanboor. Hup, peilbuisje erin en met een handmatige slangenpomp kan je vervolgens water putten.  Je hebt helemaal gelijk. De aanname dat het grondwaterpeil ruwweg op de zelfde diepte zit was gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Ik heb op verschillende plaatsen in Nederland gewoond maar dat was altijd in het westen en noorden van het land waar het grondwaterpeil altijd hoog is. Bedankt voor de verbetering! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Guinan Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Hoi! Ik ben hier nieuw en zit een beetje bij te lezen. M'n hoofd tolt van alle ideeën!  Ik heb onlangs een water distileerapparaat gekocht (waar je overigens méér mee kan distileren, maar daar gaat het nu niet over), omdat ik wegens een dieet per dag zo'n 2 ltr water moet drinken en ik dan toch liever schoon water heb. Ik woon ook nog es vlak bij een rivier, dus - zolang er stroom is - heb ik goed water. Zelfs als je maar enkele uren stroom per dag zou hebben kan ik het daarmee nog wel redden. Een voorraadje Bar le Duc is natuurlijk nooit weg en zo'n 10-liter zak is ook een goed idee. Verder heb ik nog een "Steripen", geleverd met 4 oplaadbare joekels van batterijen, waarmee ik (met 1 lading) 130 kan zuiveren... glas voor glas, dát wel, maar binnen 1 minuut. Zie: http://www.steripen.com/.  En als je geen waterfilter bijdehand hebt, koolstof in de filter van de koffiezetter en pruttelen maar. Ik hoor hier alleen over het ontsmetten van water met chloor. Da's nou juist één van de dingen die ik probeer d.m.v. distileren te vermijden. Heeft iemand al de mogelijkheid onderzocht om hier waterstof peroxide voor te gebruiken? Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul. De "foodgrade" wordt zelfs - sterk verdund - door mensen gedronken voor hun gezondheid. Veel info op youtube in het engels, zoek op hydrogen peroxide. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Hoi! Ik ben hier nieuw en zit een beetje bij te lezen. M'n hoofd tolt van alle ideeën! Ik heb onlangs een water distileerapparaat gekocht (waar je overigens méér mee kan distileren, maar daar gaat het nu niet over), omdat ik wegens een dieet per dag zo'n 2 ltr water moet drinken en ik dan toch liever schoon water heb. Ik woon ook nog es vlak bij een rivier, dus - zolang er stroom is - heb ik goed water. Zelfs als je maar enkele uren stroom per dag zou hebben kan ik het daarmee nog wel redden. Een voorraadje Bar le Duc is natuurlijk nooit weg en zo'n 10-liter zak is ook een goed idee. Verder heb ik nog een "Steripen", geleverd met 4 oplaadbare joekels van batterijen, waarmee ik (met 1 lading) 130 kan zuiveren... glas voor glas, dát wel, maar binnen 1 minuut. Zie: http://www.steripen.com/.  En als je geen waterfilter bijdehand hebt, koolstof in de filter van de koffiezetter en pruttelen maar. Ik hoor hier alleen over het ontsmetten van water met chloor. Da's nou juist één van de dingen die ik probeer d.m.v. distileren te vermijden. Heeft iemand al de mogelijkheid onderzocht om hier waterstof peroxide voor te gebruiken? Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul. De "foodgrade" wordt zelfs - sterk verdund - door mensen gedronken voor hun gezondheid. Veel info op youtube in het engels, zoek op hydrogen peroxide.  Nou, op deze site wordt juist veelvuldig een goed waterfilter aangeraden. Bijv Katadyn. Voor noodoplossingen pak je de fles bleek erbij, bouw je een eigen filter met oa koolstof en kook je het water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 @lotte20 @Tom @assem ef  Je moet géén "bleekmiddel" gebruiken. Maar Chloor.  --> "Bleekmiddel" is slechts een productomschrijving (en bevat onder meer chloor).  Chloor is een element (gasvormig) , maar verkrijgbaar in tabletvorm.  - Zie hier bijvoorbeeld -  In veel landen wordt dit overigens standaard aan het leidingwater toegevoegd, maar in Nederland niet meer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Waterstof Peroxide. Da's gewoon water met een extra zuurstofmolecuul.  Pas op... Zo "gewoon & simpel" werkt scheikunde helaas niet  Een extra atoompje (in dit geval), levert een volledig andere stof, met ook volledig andere eigenschappen !!  We kunnen ook geen ozon ademen (O3 ipv O2) , dat is zwaar giftig. Of deuteriumoxide ("zwaar water" , 2H2O) drinken ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
timo716 Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 xd ja ik ga h202 drinken alleen jammer dat je dan ieder vitaal orgaan van af je mond gaat vergifitgen en verbranden. Â Â maar nee ik heb chloortabletten genoeg voor heel erg veel water werk best goed en anders gras zand en norrit op koffiefilter en filteren maar tot het helder is Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Richard Friesland Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 woon hemelsbreed 250 meter van het ijsselmeer vandaan zolang de waterspiegel niet met 2,5 meter stijgt heb ik een onbeperkte watervoorraad met mijn katadin en 2 filters Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 @lotte20 @Tom @assem ef Je moet géén "bleekmiddel" gebruiken. Maar Chloor. --> "Bleekmiddel" is slechts een productomschrijving (en bevat onder meer chloor). Chloor is een element (gasvormig) , maar verkrijgbaar in tabletvorm. In veel landen wordt dit overigens standaard aan het leidingwater toegevoegd, maar in Nederland niet meer.  maar dit is dan om het water te reinigen voor en zwembad, hoe weet je de verhoudingen voor drinkwater? Dunne bleek is wel te gebruiken om schoon drinkwater voor langere tijd op te slaan las ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Assim ef Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 @lotte20 ik dacht 1/8 eetlepel  Edit: sorry theelepel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 @lotte20 ik dacht 1/8 eetlepel Edit: sorry theelepel  Voor de chloortabletten? Die maal je dan fijn of voor de dunne bleek? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Dunne bleek is wel te gebruiken om schoon drinkwater voor langere tijd op te slaan las ik. Â Je gaat toch geen bleekwater drinken he ?? . . . (!!) Â Bleekwater is absoluut niet hetzelfde als chloor : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Je gaat toch geen bleekwater drinken he ?? . . . (!!) Bleekwater is absoluut niet hetzelfde als chloor : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog   Oorspronkelijk geplaatst door Assim ef : en met een beetje bleekmiddel kun je die bacteriën tegen gaan Mijn reactie: Nu heb ik gelezen dat het ongeparfumeerd bleekmiddel moet zijn, maar waar haal je dat dan? Ik heb in de supermarkt gevonden:  Op eigen merk C1000 staat: bevat oa Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepperpappa Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Dus gaat er dan op elke 10 liter water 1/2 theelepel chloor of 1/2 theelepel bleek in? Â De watermaatschappij van Groningen zegt dat als je water uit de kraan in een afgesloten fles bewaard maar 3 dagen goed te houden is in de koelkast. Lijkt me iets aan de voorzichtige kant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Op eigen merk C1000 staat: bevat oa Juistem ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Chloor wordt dus gebruikt als bleekmiddel zoals Glorix, maar die is Niet geschikt als desinfectie voor drinkwater omdat er Een alkalimiddel bij in zit...  0,2-0,4 mg chloor per liter is voldoende om water te desinfecteren: http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-chloor.htm  Volgens advivo is de dunne bleek zoals die vd c1000 niet geschikt. :-( We zoeken rustig verder... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepperpappa Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 Heeft iemand een chloor merk dat wel geschikt is voor drinkwater? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.