TyrionLannister Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 In het boek One Second After van William R. Forschten wordt beschreven dat oude auto's van voor de jaren '80 het na een EMP aanval nog zouden doen omdat er geen micro-electronica in zit. Echter in deze scene uit film The Day After wordt er (voorafgaand aan een gewone atoomaanval) eerst een EMP-aanval gedaan en alle auto's vallen uit: De film is uit 1983, ik denk niet dat veel auto's toen micro-electronica aan boord hadden. Mijn vader had wel in 1984 een Renault 25 die een sprekende boordcomputer had wat ik toen heel gaaf vond. Maar dat was een unicum (het was een executive auto die tot het duurdere segment behoorde), in die tijd hadden de meeste auto's simpele dashboards met metertjes en wijzertjes. http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_25 Zijn oude auto's toch vatbaar voor EMP? Of komt het omdat die auto's tijdens de EMP-aanval al gestart waren? In elk geval waren de makers van de film bekend met het effect. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Als de EMP zo krachtig is dat er zekeringen en zo gaan smelten, dan gaan ook oude auto's stilvallen. Maar dit is, zeker voor een diesel, gemakkelijk zelf te herstellen. Bij wagens met een ECU is het zelf onherstelbaar, tenzij je alle elektronica zelf kan vervangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 ik rij in een volvo uit 82 ,bijna electronica vrij. de injectie moet je anders instellen,de bougie en verzekering moeten vernieuw worden.en dan zou die moeten rijden,zo niet zet ik er 2 ezels voor.rij die auto trouwens niet om emp redenen. ik houd gewon van grote oude bak dit is mijn eigen minitank. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 22 september 2012 Delen Geplaatst: 22 september 2012 Er zijn ook berichten dat de ijzeren kooi die de auto eigenlijk is als een soort kooi van faraday fungeren, maar zekerheid heb je natuurlijk niet. Voor de kleine beurs is het ook een idee om een oldtimer brommer te kopen, je kunt er ook op rijden met een lage verzekering onveer 4 euro per maand. En het enige elektrische kun je reserve nemen de onstekening of bobine afhankelijk van het type. In tijden van een TSHF is denk je je rijdende oldtimer als snel in beslag genomen door de overheid of sterke kerels En een oude brommer kun je nog effe in de schuur laten totdat de kust veilig is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Er zijn ook berichten dat de ijzeren kooi die de auto eigenlijk is als een soort kooi van faraday fungeren, maar zekerheid heb je natuurlijk niet. Voor de kleine beurs is het ook een idee om een oldtimer brommer te kopen, je kunt er ook op rijden met een lage verzekering onveer 4 euro per maand. En het enige elektrische kun je reserve nemen de onstekening of bobine afhankelijk van het type. In tijden van een TSHF is denk je je rijdende oldtimer als snel in beslag genomen door de overheid of sterke kerels En een oude brommer kun je nog effe in de schuur laten totdat de kust veilig is. Je auto is wel degelijk een Faraday kooi. Ik heb ooit een inslag van een bliksem bol mogen ervaren op mijn auto terwijl ik erin zat. Was wel even geschrokken maar kijk ik ben er nog. De mensen die rondom mij in hun auto zaten en dit zagen gebeuren waren wel lijkbleek Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nvd72 Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Je auto is wel degelijk een Faraday kooi. Ik heb ooit een inslag van een bliksem bol mogen ervaren op mijn auto terwijl ik erin zat. Was wel even geschrokken maar kijk ik ben er nog. De mensen die rondom mij in hun auto zaten en dit zagen gebeuren waren wel lijkbleek wouw.. lijkt me een behoorlijke broekvol moment.. had de auto veel schade? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 wouw.. lijkt me een behoorlijke broekvol moment.. had de auto veel schade? Tot mijn grote verbazing , niks een beetje een mate plek op de verf waar de inslag was. Kwam toen terug van Denemarken en de hemel was helder blauw op minuten werd die pek zwart en het begon te gieten enorm. Stond daar in file en toen begon het te bliksemen, ik hou daar niet van. En dan bang, dat was echt een luide knal. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boesboes Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Ik heb ook ooit een blikseminslag van dichtbij mogen meemaken. Je krijgt daarna toch weer wat meer respect voor de natuur Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Auto is geen kooi van faraday (anders zou je er in op je mobieltje geen bereik hebben) maar je bent er wel vrij veilig in bij bliksemdreiging. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Auto is geen kooi van faraday (anders zou je er in op je mobieltje geen bereik hebben) maar je bent er wel vrij veilig in bij bliksemdreiging.[/quote Leg dat is uit? Auto beschermd je tegen inkomende elektriciteit maar dat staat voor jou gelijk aan een radio golf? Hmm Ik ken niet veel van dit soort dingen maar ergens klopt jouw uitleg niet hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 23 september 2012 Delen Geplaatst: 23 september 2012 Mijn transit MK5 2.5Di diesel is electronica vrij als hij loopt. Je moet m wel starten met een startmotor en de stopsolenoid moet spanning hebben om de brandstofleiding 'open' te houden. Je kunt die solenoid inkorten / weghalen. Probleem is dan dat je je auto niet meer uit krijgt. Dan zou je een kraantje in de dieselleiding moeten zetten. Een tractor werkt vaak zo, die gaat niet uit als je er de sleutel uit trekt maar je hebt een aparte hendel waar je aan trekt om m af te zetten. Bij auto's werkt dit met een stopsolenoid. Een kraantje die open staat als je er 12V op zet en sluit als de stroom weg is. Mogelijk interessant om dit om te draaien. Een solenoid die standaard open staat en 12V gebruikt (met een schakelaar) om de kraan te sluiten. Als er dan iets misgaat loopt de auto nog maar zal hij niet meer afslaan. Voor het stoppen moet je dan een paar secondes die knop inhouden. (mechanische maken kan altijd nog) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 24 september 2012 Delen Geplaatst: 24 september 2012 volgens mij moet. wij ook nog een preppers garage openen.of zon garage huren voor een weekend om samen onze autos om te bouwen.grease monkeys unite. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 25 september 2012 Delen Geplaatst: 25 september 2012 volgens mij moet. wij ook nog een preppers garage openen.of zon garage huren voor een weekend om samen onze autos om te bouwen.grease monkeys unite. Ik ben geen top prepper, dat wil zeggen dat ik bijna geen eten in huis heb. Ik denk dat het opzich geen kwaad kan dus wij proberen ook elke week tenminste 1 langhoudbaar blik. Helaas kan mijn vriendin zo lekker koken dat we het allemaal niet te vreten vinden. En om nou een paar honderd blikken tht 2015 dan weg te moeten gooien....... Heb wel een maandvoorraad aan bar's (ook niet te vreten maar een mooie basis voor 'on the move'. Ik ga ervanuit dat mijn autorit van (normaal) 10 uur wel eens enkele weken kan duren. Wat voor mij het zelfredzame is: Overal genoeg vanaf weten om in je eigen behoeftes te voorzien. Ik wil je dus vooral stimuleren een auto te kopen waar veel over bekend is (geen Kia Sorento..... zucht ) en gewoon lekker te gaan sleutelen. Ik heb een onverwoestbare Transit maar kon het nog niet over min hart verkrijgen mijn Kia Sorento de deur uit te doen. Nu blies ik vorige week de turbo op. Heb even overwogen de auto maar weg te doen, na wat wikken en wegen wilde ik toch deze sleutelkans niet laten schieten. Een turbo vervangen en intercooler reinigen, dan moet toch de halve auto uit elkaar. Mijn ervaring met sleutelen..... nihil. Ik heb deze zomer voor het eerst het oliefilter van mijn tractortje vervangen en recent ook alle filters van mijn transit (is nog te zien aan een mega olievlek op de stoep, foutje. Wel een bak onder het carter, was vergeten dat er ook wat olie uit het filter zou komen.) Juist daarom begin ik eraan. Het jammere van de Sorento is dat er bijna niets over op papier staat, geen aanhaal momenten, geen werkprocedures etc. Koop je een transit oid. dan koop je op internet voor een 50 euro en Haynes manual en je kunt hulp vinden op de verschillende fora. Opzich leuk een preppers garage, maar hoe kom je daar als je wagen stuk is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 25 september 2012 Delen Geplaatst: 25 september 2012 Mijn transit MK5 2.5Di diesel is electronica vrij als hij loopt. Je moet m wel starten met een startmotor en de stopsolenoid moet spanning hebben om de brandstofleiding 'open' te houden. Je kunt die solenoid inkorten / weghalen. Probleem is dan dat je je auto niet meer uit krijgt. Dan zou je een kraantje in de dieselleiding moeten zetten. Een tractor werkt vaak zo, die gaat niet uit als je er de sleutel uit trekt maar je hebt een aparte hendel waar je aan trekt om m af te zetten. Bij auto's werkt dit met een stopsolenoid. Een kraantje die open staat als je er 12V op zet en sluit als de stroom weg is. Mogelijk interessant om dit om te draaien. Een solenoid die standaard open staat en 12V gebruikt (met een schakelaar) om de kraan te sluiten. Als er dan iets misgaat loopt de auto nog maar zal hij niet meer afslaan. Voor het stoppen moet je dan een paar secondes die knop inhouden. (mechanische maken kan altijd nog) de ouderwetse plunjerpomp werkt nog steeds prima Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 25 september 2012 Delen Geplaatst: 25 september 2012 Als je nu in alle liefde op zoek gaat naar een oude transit zoek dan een non-turbo 2.5Di, turbo modellen hebben standaard een electrische lucas pomp (kan wel omgebouwd worden naar manuele bosch pomp). 2.5Di ook wel banana's genoemd zijn Bosch (tenzij verbouwd om wat voor domme reden dan ook) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TyrionLannister Geplaatst: 26 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 september 2012 Ik ben geen top prepper, dat wil zeggen dat ik bijna geen eten in huis heb. Ik denk dat het opzich geen kwaad kan dus wij proberen ook elke week tenminste 1 langhoudbaar blik. Helaas kan mijn vriendin zo lekker koken dat we het allemaal niet te vreten vinden. En om nou een paar honderd blikken tht 2015 dan weg te moeten gooien....... Blikken zijn veel langer te bewaren dan de THT. In Amerika hebben wetenschappers 100 jaar oude blikken uit een gezonken stoomschip opgengemaakt en getest. Het bleek nog eetbaar en vrij van bacterien. http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=180585 In Engeland heeft een man op zijn 50 jarig huwelijksjubileum een blik kip leeggegeten dat hij als geschenk kreeg toen hij en zijn vrouw gingen trouwen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/manchester/4693520.stm THT is niets meer dan een garantiedatum. Men garandeert dat het te eten is voor die datum maar dat zegt niet dat het daarna niet meer eetbaar is. Een TV die buiten de garantie valt gooi je toch ook niet weg als hij het nog doet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TyrionLannister Geplaatst: 27 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2012 Interview met William Forschten: http://www.youtube.com/watch?v=Ut3RSR0dDW0 Hij noemt Soviet Test 184, een EMP proefneming waarbij auto's ge"fried" werden. Dit was in 1962. Dus oude auto's die in beweging zijn kunnen door een EMP geraakt worden. http://www.futurescience.com/emp/test184.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
preppie&kokkie Geplaatst: 27 september 2012 Delen Geplaatst: 27 september 2012 En de accu's overleven allemaal? Wellicht handig om je electronische circuit te onderbreken door het afkoppelen van de accu. Ik denk dat de gehele draadboom geroosterd wordt en daardoor het merendeel van de voertuigen door de leek niet meer te herstellen zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonpirat Geplaatst: 3 oktober 2012 Delen Geplaatst: 3 oktober 2012 Ik denk dat door de straling ook de bobine en relais kapot gaan. een auto is weldegelijk een kooy van faraday maar het verschil zit hem in het feit dat de kkoy tegen elektrische stroom beveiligt maar niet tegen straling en radiogolven, een oude diesel kopen met zominmogelijk elektronica en wat reservedalen in een een loden kist is de oplossing. oude diesels lopen op iedere olie sla olie bioolie alles het verbaast mij eigenlijk dat ik de oude houtgestookte autos uit de oorlog hier niet tegen kom en autos op stoom???? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nvd72 Geplaatst: 3 oktober 2012 Delen Geplaatst: 3 oktober 2012 Ik denk dat door de straling ook de bobine en relais kapot gaan. een auto is weldegelijk een kooy van faraday maar het verschil zit hem in het feit dat de kkoy tegen elektrische stroom beveiligt maar niet tegen straling en radiogolven, een oude diesel kopen met zominmogelijk elektronica en wat reservedalen in een een loden kist is de oplossing. oude diesels lopen op iedere olie sla olie bioolie alles het verbaast mij eigenlijk dat ik de oude houtgestookte autos uit de oorlog hier niet tegen kom en autos op stoom???? hier zijn dacht ik wel een aantal topics over dus even zoeken, en kun jezelf even voorstellen in het juiste topic? maar alvast welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
borg2 Geplaatst: 7 oktober 2012 Delen Geplaatst: 7 oktober 2012 maak u geen illusies: als een EMP krachtig genoeg is om alle elektronica binnen een radius van enkele kilometers uit te schakelen, ben je zowiezo dood binnen enkele uren. Een EMP die zo krachtig is komt ofwel van een zonne-uitbarsting die niet door het magnetisch veld kon worden tegengehouden en zoveel straling doet neerkomen op de aarde dat alles gesteriliseerd is, ofwel komt het van kernwapens en die EMP's daarvan gaan niet veel verder dan de fallout-radius. Zodus: maak je er geen zorgen over. ^^ Enne, het beste voertuig wanneer alle brandstoffen of elektronica op is, is en blijft de fiets. Stil, heeft geen brandstof nodig en valt niet op. Als je kijkt naar WO II was het een zéér belangrijk onderdeel van alle betrokken legers. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 8 oktober 2012 Delen Geplaatst: 8 oktober 2012 Wat wij radio noemen is slechts een stuk van het electro-magnetische spectrum. Net als stroom (50 Hz), geluid (20-20000Hz) en licht (vele TeraHz), allemaal deel van hetzelfde spectrum; een EM (Electro-Magnetische) trilling met een bepaalde frequentie en amplitude. Een EMP is niets anders dan een zeer krachtige Puls van EM energie. Een auto is absoluut geen kooi van faraday, hij blokkeert slechts plaatselijk EM golven. De reden dat je veilig zit bij bliksem is simpelweg doordat de auto op rubberen banden staat en rubber geen stroom geleidt. Vergelijk het met schrikdraad; als je op blote voeten staat en het aanraakt krijg je een enorme klap; sta je op goede dikke rubberen laarzen dan is 't slechts een tinteling. Stop je mobiel in een rubberen laars en hij zal 't nog gewoon doen. Rubber stopt stroom, maar er zijn genoeg radiogolven die er totaal geen moeite mee hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mantequilla Geplaatst: 13 november 2012 Delen Geplaatst: 13 november 2012 is het niet een idee om je ECU e.d. in aluminiumfolie te wrappen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 13 november 2012 Delen Geplaatst: 13 november 2012 is het niet een idee om je ECU e.d. in aluminiumfolie te wrappen? Neen, tenzij je alle draden gaat geaard afschermen, heeft zulks geen zin, via de draden wordt er spanning geïnduceerd en slaat alles intern in de ecu door. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mantequilla Geplaatst: 13 november 2012 Delen Geplaatst: 13 november 2012 ok, dan scherm je ook de kabels af. het hoeft niet persee geaard te zijn (daar is op internet veel over te lezen). maarja dan heb je nog radio, lampen etc waar ook allemaal kabels langs gaan dus dat zal toch geleiden.. lastig Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.