Ga naar inhoud
GENEGEERD

Papier tekort


Sterredag

Aanbevolen berichten

En toen las ik dit artikel en kom er nu dus voor het eerst achter dat we gewoon te maken hebben met een papier schaarste. Als liefhebber van lezen, vind ik dit toch best een ding, Kartonnen dozen ivm webwinkelen zorgen nu voor problemen met het drukken van boeken.

Maar prep gerelateerd, hier sta je niet zo snel bij stil. Papier preppen!! Echt nooit aan gedacht. En dat terwijl ik toch menig film/serie heb gezien waar papier inderdaad schaars is geworden na de SHTF. Ik heb onlangs Stephen Kings "De Donkere Toren" gelezen. En daarin werd papier bijna als goud gezien. Papier is zo alom aanwezig en zo vanzelfsprekend, dat je niet zo snel zonder denkt te komen zitten, maar wat als er idd iets groots gebeurd?

Wie heeft daar eigenlijk bij stil gestaan? Papier te preppen? Of wie denkt nu ook, verhip dat is eigenlijk een goeie, die zie je niet zo snel in de lijstjes voorbij komen.
Heb jij wat aan papier preppen gedaan, of geïnvesteerd in de kennis zelf schrijfmateriaal te kunnen maken? Wat voor opties zijn er dan, welke kennis van vroeger wordt het meest praktisch?

https://nos.nl/artikel/2394045-papiertekort-groot-probleem-voor-boekensector-sommige-titels-even-niet-voorradig
 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Papier preppen: ah ja,leuk onderwerp!

Zelf heb ik wel een voorraadje papier aangelegd ,maar dat is meer omdat ik nog veel op papier werk.

Ik onderzoek mijn familiegeschiedenis en dat doe ik zowel digitaal als op papier

( back- up). 

Geloof me ,daarbij gaat er aardig wat papier doorheen.

Maar tegenwoordig wordt veel snel even in de smartphone ingevoerd of op pc, dan denk je niet zo snel meer aan papier op voorraad hebben.

Terwijl het in SHTF situatie idd heel belangrijk kan zijn.

Zorg dat je dan het papier kunt hergebruiken door met potlood te beschrijven,dat scheelt al iets.

Mijn puzzelboekjes ( ja ja,gewoon de ouderwetse papieren!) vul ik om die reden altijd met potlood in.

Boekje vol? Uitgummen en opnieuw gebruiken!

Zo deed Anne Frank in het Achterhuis dat ook....

Dus ook gummen en potloden preppen zou ik zeggen 😀

En papier blijft lang goed,dus flink inslaan kan best.

( wel muisproof opbergen!)

Zelf papier maken kan wel natuurlijk,al is het veel werk en kost het vlgs mij ook veel water,maar ik ken het procede

niet precies.

En je moet er de grondstoffen voor hebben .

Bij nader inzien misschien best een handige skill.....

 

bedankt voor dit topic!

groet,mevr.Grijpstra

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

prijsontwikkelingen voor een pak A4 Double A Presentation 100G. Prijspeil op Bol.com

Ik koop tegenwoordig 100 grams papier omdat de kwaliteit van 80 grams om te huilen is.

 

Gelukkig ben ik geen grootverbruiker want dat zou aardig in de papieren gaan lopen 😉

 

19 mei 2021                 € 7,13

 

26 juni 2021                € 9,59

 

21 september 2021   € 12,49

 

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, Sterredag zei:

Hoe maak je papier

https://www.greenevelien.com/blog/zelf-papier-maken

Of als je een wat minder kind-blije-vrije-tijd-gerichte site wilt; https://nl.wikihow.com/Papier-maken

 

Of van planten vezels. Het kan met onkruiden etc, dan moet je alleen na het koken wel de harde stukjes/ takjes verwijderen. Hier een voorbeeld van gras:

 

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, MamaM zei:

https://www.greenevelien.com/blog/zelf-papier-maken

Of als je een wat minder kind-blije-vrije-tijd-gerichte site wilt; https://nl.wikihow.com/Papier-maken

 

 

 


Interessant. Echter deze methodes bevatten allemaal andere te preppen dingen. Die ze 1000 jaar voor christus nog echt niet hadden. Wel grappig om het basisprincipe te leren kennen zo.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

@MamaM,puntenslijpers is goeie tip! 

En die geldt idd alleen bij bug- in. Bij bug- out gebruiken we natuurlijk een mes 😜.

Want ja,ook in de vluchttas zit schrijfgerei en papier .

en watervaste marker.

ik zoek nog watervast papier! anyone??


Voor watervast papier, tip, kijk op geocaching webshops, geocachers zijn dol op watervast papier als logboek.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ja daar zit ik ook mee, ik borduur mijn eigen kaarten en daar heb je dus karton voor nodig. Inmiddels genoeg (linnen) karton voor de komende 2/3 jaar ingeslagen in diverse kleuren. En heb je gelijk wat te doen. Gelukkig is er nog de voordeel boekhandel 🤭

In mijn vakantie ga ik opruimen, lees ordenen, zodat ik precies weet wat ik heb, en mag pas volgend jaar weer nieuw kopen 😅 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik verzamel wel goede boeken, omdat ze geen stroom of iets anders nodig hebben, en je ze altijd nog kan eten of verbranden, maar blanco velletjes preppen? Wat ga je printen als SHTF, en zijn er niet zat bedrijven die toch een enorme voorraad hebben die je zo nodig jezelf toe zou kunnen eigenen?

 

Ik verzamel dan weer enorm veel slijpschijven en vijlen omdat ik die zelf niet kan maken, maar wel goed kan gebruiken om andere dingen mee te maken. 

 

De grote vraag is wat "goud" waard is als de maatschappij verandert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, JHaas zei:

Ik verzamel wel goede boeken, omdat ze geen stroom of iets anders nodig hebben, en je ze altijd nog kan eten of verbranden, maar blanco velletjes preppen? Wat ga je printen als SHTF, en zijn er niet zat bedrijven die toch een enorme voorraad hebben die je zo nodig jezelf toe zou kunnen eigenen?

 

Ik verzamel dan weer enorm veel slijpschijven en vijlen omdat ik die zelf niet kan maken, maar wel goed kan gebruiken om andere dingen mee te maken. 

 

De grote vraag is wat "goud" waard is als de maatschappij verandert...


Ik vind het bijzonder dat je denkt in "printen". Alsof gewoon schrijven niet bestaat. Dus dat, om te schrijven, om dingen op bij te houden, om diezelfde reden als mensen vandaag de dag dingen noteren. Er zijn dan geen computers meer etc om van alles op bij te houden. Papier kun je makkelijk meenemen. Om brieven te schrijven etc. Je hoeft geen miljoenen papier te hebben, maar voordat we massaal opnieuw hebben bedacht hoe we papier moeten maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...