Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveelheden VS calorieën


prepass

Aanbevolen berichten

Eindelijk weer eens een zinvol stukje informatie mbt voeding gevonden. Zoals al eens eerder opgemerkt op het forum is het zinvoller om te kijken naar de calorieën die een (nood)rantsoen geeft dan naar de hoeveelheid van het rantsoen. Zo ook de Mountainhouse gevriesdroogde maaltijden. De blikken geven vaak 5-9 "servings" wat overeen zou moeten komen met 5-9 maaltijden. Op zich niets mis mee, maar vaak wordt dan niet gekeken naar wat zo'n maaltijd dan aan calorieën geeft.

 

Neem bijvoorbeeld de Mountainhouse Lasagna (1 serving) zak, deze geeft 2522KJ grofweg 602Kcal.

Een man zou zo'n 2500Kcal dagelijks moeten innemen, maar stel dat je veel fysiek zwaar werk moet doen dan zijn die 2500Kcal niet voldoende. Immers in een flinke SHTF verwacht ik dat veel zaken handmatig zullen gaan en vervoer tot een minimum is beperkt....dus veel meer werk verrichten om aan je eten/veiligheid/onderdak/bescherming/hygiene te kunnen voldoen

 

Je moet dan dus over de gehele dag nog steeds flink wat Kcal's naar binnen werken als aanvulling op de bovenstaande maaltijd. Dat kan je natuurlijk voor elkaar krijgen door BP-5, havermout of pasta naar binnen te werken (of dat tour brood van @f150 natuurlijk!). Wat ik wil aangeven is dat veel mensen uitgaan van de hoeveelheid "serving" of maaltijden die je uit één verpakking kan halen. Verkijk je hier dus niet op, want het is belangrijker om naar de Kcal of Kj's te kijken per maaltijd. Die Kcal's moeten zo hoog mogelijk zijn, zoals je inmiddels wel begrijpt.....:D

 

Ik heb ooit eens in een wild en jong verleden met enige regelmaat in de bossen mogen bivakkeren en zelf eten bij elkaar moeten zoeken. In de zomer is dat nog best te doen maar in de herfst en winter wordt dat flink lastig. Zelfs in de zomer kom je er met flinke fysieke arbeid niet mee weg om alleen wat wortels, jonge blaadjes, vruchten etc te eten. En dan ben je een groot deel van de dag bezig met het zoeken naar eten.....

 

Dus nogmaals, kijk niet alleen naar de hoeveelheid van je maaltijd maar ook wat deze je biedt mbt energie!

 

Hieronder een artikel waarin grotendeels bovenstaande staat maar met wat meer info en tips :cool:

 

http://www.theprepperjournal.com/2015/08/28/how-long-will-your-food-last-after-shtf/

To really get a good idea for how much food you have, you need to look at how many calories that food you plan on eating is going to give you. You can’t simply look at serving amounts and call it done because a serving of a fruit roll-up might make you think you will get a meal out of it, but they won’t come anywhere near close to what you need.
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Persoonlijk kijk ik juist weer nauwelijks naar calorieën, maar voornamelijk naar de voedingsstoffen die in voeding zitten.

Zo kan je bijvoorbeeld mooi een kilo suiker naar binnen werken, dat zijn hartstikke veel calorieën. Maar naast dat je lichaam na de high in een enorme low raakt, heb je er qua voeding natuurlijk helemaal niets aan. Terwijl dat in mijn ogen toch echt is wat je voeding zou moeten doen: je voeden.

 

Als je voeding eet die je lichaam daadwerkelijk voedt, met een lange energieafgifte ipv een snelle piek (en de daarop volgende dip) en dan bijvoorbeeld 1500kcal haalt, is dat denk ik nog altijd beter dan 2500kcal aan troep waar je lichaam niets tot weinig aan heeft.

 

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat je niet naar die porties moet kijken die aangegeven staan, en ik vind het erg goed dat daar op gewezen wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen een waardevolle aanvulling van je, mbt de voedingsstoffen! Ben ik compleet vergeten te benoemen. Je vergelijking met suiker is inderdaad een hele duidelijke, hoe het NIET moet dus....:D Neemt niet weg dat suiker best een goed onderdeel van je complete voeding inname mag zijn. Lange energie afgifte is waar je het ook grotendeels van moet hebben, vandaar dat ik ook havermout en pasta als voorbeeld noem....:D

 

En het gaat ook juist niet om de huidige dagelijkse inname maar juist in tijden van SHTF waardoor je dus extra energie verbruikt door meer lichamelijke en geestelijke inspanning...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo las ik laatst dat het helpt om warm te blijven als je in de wintermaanden een beetje suiker in de thee doet. Ik drink normaal nooit thee met suiker maar zal het komende winter eens uitproberen als het koud is. Ben nogal een koukleum. Ik gebruik liefst oerzoet ipv gewone kristalsuiker. Bij mij blijft dan de bloedsuikerspiegel stabieler.

Aan koffie een beetje kokosolie of roomboter toevoegen geeft ook lang energie en gemakkelijk extra calorieën.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass pasta geeft toch niet zoveel lange energie af? Het hangt af van de granen waar deze uit bestaat. Heel simpel: volkoren granen geven energie voor de lange termijn. Heb je dus gewone witte pasta, dan is dat voor de korte termijn.

Wat belangrijk is in voeding zijn zoals al is genoemd: de hoeveelheid calorieën, de voedingsstoffen en de energie afgifte. Het toerbrood is een uitsteken voorbeeld van de perfecte combinatie van deze dingen. De granen, noten en vruchten bevatten een heleboel verschillende voedingsstoffen, het brood is ontzettend calorierijk, en door de afwisseling van lichte en volkoren granen zorgt het voor directe energie, maar ook voor energie voor de komende uren. Ik heb het zelf gemaakt en meegenomen tijdens een hike tocht en vond het fantastisch spul. Net lembas! :p Je neemt een stuk als je wakker wordt, en je kan direct aan de wandel. 2-3 uur later loop je nog steeds net zo vlot als toen je begon :)

@vheeswijk leuk weetje! Geldt dat ook voor het toerbrood als je dit met melk en roomboter bereidt (wat ook in het recept staat)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

[.....]

@vheeswijk leuk weetje! Geldt dat ook voor het toerbrood als je dit met melk en roomboter bereidt (wat ook in het recept staat)?

 

Jazeker! Dat heb je goed gezien. Koolhydraten + Vetten samen in brood. Optimale opname van calorieën!

 

Overigens: Als je gekookte pasta even opbakt met wat olie bereik je dit effect ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer ook eens uit wat de verschillende ideeen over eten met jouw lijf doen. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Ik val af met paleo, zoals de meeste mensen. Ik word er wel suf van in mijn hoofd. Ik heb een week of drie het low fat, high carb, vegan diet gedaan van John MacDougal. Daar schijn je van af te vallen want dan eet je dus nauwelijks vet. Ik kwam anderhalve kilo aan in drie weken. Dat is voor mij een hele kunst. Ik deed die dieten niet om af te vallen maar om uit te zoeken waar ik me het beste bij voel ivm mijn lastige gezondheid.

In mij geval zou een overwegend MacDougaldieet een goed idee zijn om niet teveel af te vallen als shtf. En rijst is dan toch al ons basisvoedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@allen het gaat me niet zozeer om de details in het verhaal maar met name om het idee dat één maaltijd of serving van een noodrantsoen vaak gewoon te weinig is icm met andere noodvoeding maaltijden. Iets om dus rekening mee te houden en niet de vergissingen te maken dat je jezelf rijk rekent en er uiteindelijk achterkomt dat je van je 3 maanden voorraad Mountain House (als voorbeeld) hooguit 1-1,5 maand goed kan leven in fysiek zwaardere omstandigheden..... Hou er maar rekening mee dat als de klap komt, niets meer makkelijk is en vanzelf gaat en alles veel meer kracht en energie kost dan je gewend was....niet de eerste 2-3 dagen maar de weken die volgen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker! Dat heb je goed gezien. Koolhydraten + Vetten samen in brood. Optimale opname van calorieën!

 

Overigens: Als je gekookte pasta even opbakt met wat olie bereik je dit effect ook!

 

Wij doen altijd een flinke scheut olijfolie door de gekookte pasta (zodat het niet te veel aan elkaar plakt en voor de smaak), telt dat dan ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk meer naar porties dan calorieën, omdat het erg verschillend is wat een persoon nodig heeft. De één kan op een boterham pindakaas een halve marathon lopen en de ander heeft een halfje brood hiervoor nodig. Zelfs bij de kinderen merk ik het verschil al. De een heeft aan een half bordje eten genoeg en de ander lust er wel pap van. Calorieën verschilt dus per persoon waar de één 1500 per dag nodig heeft, zal de ander het dubbele nodig hebben. Natuurlijk speelt bouw, leeftijd, lengte en gewicht hierbij ook een rol. Ik ken mensen die hun leven 75 kilo wegen en eten als een bouwvakker.

 

Mijn advies is dus om je eigen lichaam te leren kennen en dat van de mensen waarvoor je gaat preppen. Hierop moet je dan je weck\potten\blikken voer op afstemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voeding is een bijzonder iets, en hoe een lichaam er op reageert is misschien nog wel bijzonderder. @Keyser Suze heeft hier een hele tijd geleden ook een mooi topic over gemaakt http://preppers.nl/forum/threads/870-Voeding

 

Zelf vind ik macronutrienten (koolhydraten, vetten, eiwitten) en micronutrienten (vitamines, mineralen, sporenelementen) ook veel interessanter dan calorische waarde (al is het wel een goede om een beetje in het oog te houden), zo zal je van bladgroen veel meer (in portie grootte) moeten eten om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen, dan bijvoorbeeld van pasta.

 

Voor een voorraad is het juist handig om te kijken wat je nu al eet. Dus niet zomaar kilo's rijst en potten pindakaas in/opslaan, maar uitgaan van wat je nu eet/waar jij goed op functioneert -en vanuit daar een voorraad opbouwen. Wat betreft gedroogde maaltijden in zakjes/potten, MRE's e.d., vind ik zelf macro's en micro's ook interessanter dan het aantal calorieën. Anders zou je net zo goed bussen slagroom (een van de hoogste waarde calorieën/prijs verhouding die je in de supermarkt kan vinden) in kunnen slaan. Niet zo lang houdbaar, maar mag het idee duidelijk zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...