Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nut van wetenschappelijke spullen en uitrusting


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Maritimesurvival, zou je me kunnen uitleggen wat VWO is?

 

Met de module bacteriën die ik volgde leerde ik soms ook dingen die 'prepper-handig' zijn :)

 

VWO betekent Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.

 

Dit is een niveau binnen het Middelbaar onderwijs ,die bedoeld is voor mensen met een hoog gemiddeld IQ.

Het verschil vergeleken met andere niveau's binnen het Middelbaar onderwijs dat de leerlingen hier voorbereid worden op een wetenschappelijke vervolg opleiding zoals universiteit.

We gaan bijvoorbeeld veel onderzoek doen zoals onderzoek naar teksten (bronnenonderzoek ,,Hee laten we wat onafhankelijk naar politieke zaken kijken ;) )

Maar ook onderzoek naar natuur(verschijnselen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

VWO betekent Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.

 

Dit is een niveau binnen het Middelbaar onderwijs ,die bedoeld is voor mensen met een hoog gemiddeld IQ.

Het verschil vergeleken met andere niveau's binnen het Middelbaar onderwijs dat de leerlingen hier voorbereid worden op een wetenschappelijke vervolg opleiding zoals universiteit.

We gaan bijvoorbeeld veel onderzoek doen zoals onderzoek naar teksten (bronnenonderzoek ,,Hee laten we wat onafhankelijk naar politieke zaken kijken ;) )

Maar ook onderzoek naar natuur(verschijnselen).

 

In België hebben we dat niet, jammer, want het klinkt interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gerommeld met weefselkweek van planten (puur vermeerderen van zeldzame planten en geen Monsanto toestanden voor diegene die het niet begrijpt)

Niet nuttig om snel voedzame gewassen te vermeerderen.

Onderzoek wijst tevens uit dat sommige planten zwak groeien.

Denk maar eens na over het feit dat als je een millimeter van een plant pakt met wat genetische schade dit direct in alle opgekweekte planten zit.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wetenschappelijke matrialen en kennis zeer nuttig kunnen zijn, denk aan de wederopbouw, en aan het onwikkelen van medicijnen, ik heb thuis een degelijke microscoop staan, en gebruik deze ook af en toe, gewoon om eens te kijken hoe voorwerpen er van dichtbij uitzien. Ook wil ik laters iets met de biologie gaan doen, als het maar buiten is.

Maar wetenschap is heel belangrijk, en de kennis die we nu hebben mag niet verloren gaan, dus moeten we die ook na een ramp door kunnen geven aan de jongere generaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België hebben we dat niet, jammer, want het klinkt interessant.

ohw jawel hebben we hier ook,

ik volg een TSO opleiding biotechnische wetenschappen

om later verder te studeren in farmaceutica en daarna klinische biologie

http://www.pts-boom-mechelen.be/opleidingen/pts-mechelen/wetenschappen.html

10 mei is het opendeurdag en en presenteren we onze projecten het mijn is bijvoorbeeld penicilline maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wetenschappelijke matrialen en kennis zeer nuttig kunnen zijn, denk aan de wederopbouw, en aan het onwikkelen van medicijnen, ik heb thuis een degelijke microscoop staan, en gebruik deze ook af en toe, gewoon om eens te kijken hoe voorwerpen er van dichtbij uitzien. Ook wil ik laters iets met de biologie gaan doen, als het maar buiten is.

Maar wetenschap is heel belangrijk, en de kennis die we nu hebben mag niet verloren gaan, dus moeten we die ook na een ramp door kunnen geven aan de jongere generaties.

 

En wat is een van de eerste dingen die je onder je eigen microscoop bekijkt? :p :rolleyes: ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohw jawel hebben we hier ook,

ik volg een TSO opleiding biotechnische wetenschappen

om later verder te studeren in farmaceutica en daarna klinische biologie

http://www.pts-boom-mechelen.be/opleidingen/pts-mechelen/wetenschappen.html

10 mei is het opendeurdag en en presenteren we onze projecten het mijn is bijvoorbeeld penicilline maken

 

Is die eigenlijk vrij toeganklijk?

Want dan kom ik zeker kijken:)

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf
water destileren vraagt meer energie dan het opbrengt, een microscoop kan zeer handig zijn oa bv een ziekte op je oogst identificeren

 

O.i.d. kan natuurlijk ook C2H5OH zijn :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was aan het denken, als je met relatief weinig middelen de bloedgroep kunt bepalen, zou je in een 'community' dan ook 'misdaden' kunnen oplossen? Als er iets gestolen wordt, en de dief laat bloeddruppels achter, dan zou je het kunnen vergelijken met dat van de verdachten.

Hoe staan jullie hierover?

 

Ik heb nu ook het volgende lijstje:

 

1. Met microscoop ziektes achterhalen (blaasontsteking, malaria, oogstziektes, dierenziektes)

2. Met microscoop waarden bepalen (bloedgroep, water controleren)

3. Op agarplaten antibioticaschimmels kweken (penicilline)

4. Bodemonderzoek met microscoop

5. Allerlei materialen microscopisch bekijken (bouwmaterialen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon alledaagse dingen hoor, blaadjes, insecten, haren, dat soort dingen @Raycoupe,

Maar ik vroeg me af, hoe kun je met een microscoop bijvorbeeld dingen zien zoals bloedcellen, bacteriën en dat soort hele hele kleine dingen, dat kan met die van mij namelijk niet?

 

daarvoor heb je 1000x vergroting nodig, afhankelijk van de bacterie.

Ook worden de bacteriën aangekleurd (meestal met een gramkleuring:http://nl.wikipedia.org/wiki/Gramkleuring)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Aan een microscoop alleen heb je niet zoveel, je moet ook andere spullen hebben zoals preparaat glas , dekglas, canadabalsem naalden, pincetten, pipetten , buretten, thermometers densimeters, kleurstoffen, reagens, ontleedmessen, etiketten petrischalen en noem maar op! Ook de kennis van het gebruik hiervan is noodzakelijk. Kennis van een chemisch analist is nog geen kennis van biologisch analist. Je moet weten wat je ziet en kunnen herkennen (referentie materiaal hebben) Kortom een vakgebied apart!

Zoals eerder aangegeven na een SHTF is de 1e prioriteit overleven, pas daarna weer een zaak van opbouwen, dan zullen deze goederen nog wel te vinden zijn in grote of prive laboratoria, Een goede laborant kan deze spullen e.v.t. zelf maken, maar het belangrijkste is dan de kennis om deze spullen ook te kunnen gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon alledaagse dingen hoor, blaadjes, insecten, haren, dat soort dingen @Raycoupe,

Maar ik vroeg me af, hoe kun je met een microscoop bijvorbeeld dingen zien zoals bloedcellen, bacteriën en dat soort hele hele kleine dingen, dat kan met die van mij namelijk niet?

 

Met de 400x (oculair en objectief) van de microscoop op school heb ik bacteriën op deze grootte kunnen waarnemen:

 

Bacteien.jpg.c35f3cddca3bb04ee9d8bfe21408af62.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de 400x (oculair en objectief) van de microscoop op school heb ik bacteriën op deze grootte kunnen waarnemen:

 

Bacteien.jpg.c35f3cddca3bb04ee9d8bfe21408af62.jpg

 

bacillen denk ik ,

met kleuring kun je inderdaad beter bekijken .

en vergroting van 400x is genoeg voor bacterien en schimmels en gisten.

virussen kweken bekijken identificeren is een ander verhaal;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bacillen denk ik ,

met kleuring kun je inderdaad beter bekijken .

en vergroting van 400x is genoeg voor bacterien en schimmels en gisten.

virussen kweken bekijken identificeren is een ander verhaal;)

 

 

Deze zijn idd gekleurd, maarre heb je voor virussen geen luchtsluizen en ubersteriele werkruimten en pakken nodig?

 

Trouwens, ben jij op de infodag de enige met penicilline? Hoe zou ik je kunnen vinden?

 

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zijn idd gekleurd, maarre heb je voor virussen geen luchtsluizen en ubersteriele werkruimten en pakken nodig?

 

Trouwens, ben jij op de infodag de enige met penicilline? Hoe zou ik je kunnen vinden?

 

Mvg,

Dauntless

 

Alleen voor de hele gevaarlijke virussen, maar dat geldt uiteraard ook voor bacteriën. De builenpest uit de Middeleeuwen werd veroorzaakt door een bacterie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zijn idd gekleurd, maarre heb je voor virussen geen luchtsluizen en ubersteriele werkruimten en pakken nodig?

 

Trouwens, ben jij op de infodag de enige met penicilline? Hoe zou ik je kunnen vinden?

 

Mvg,

Dauntless

voor virussen ben ik aan het experimenteren met eieren

waarschijnlijk zijn we met 2 of 3 bij de penicilline maar vraag maar gewoon naar Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...