Ga naar inhoud
GENEGEERD

Trainen met slings


FKAGB
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat deze hier wel op zijn plek is.

 

Sinds een paar jaar ben ik met ups and downs bezig krachttraining. Ik doe dat thuis met dumbbells omdat ik sportscholen echt niet leuk vind. Ik train zo vaak als kan, meestal 5 dagen in de week gericht op een spiergroep.

 

Laatst kwam ik op een site met sportartikelen een TRX slingtrainer tegen. Hiermee train je met twee banden die je aan een deur bevestigd.Je kunt door gebruik te maken van je lichaamsgewicht oefeningen zo zwaar maken als je zelf wilt en dat met minimale middelen! Je hoeft de slingtrainer niet eens persé aan een deur te bevestigen, buiten kan ook als je maar een beetje stevige boompje beschikbaar hebt. Enige nadeel van het model wat ik zag was de prijs van € 300,-. Een beetje duur om het even uit te proberen.......

 

Gisteren waren er echter slingtrainers in de aanbieding bij de Lidl voor de prijs van € 17,99. Dat vind ik een veel leuker prijs. Heb hem dus gehaald en vanochtend even snel geprobeerd. Mijn eerste conclusie is dat het leuk is. Sowieso is de afwisseling leuk, maar na een paar simpele oefingen voelde ik dat mijn spieren aardig aan het werk waren gezet. Wat ik zo lees op internet is dat je er niet direct een enorme spiermassa mee op zal bouwen, maar dat je wel het uithoudingsvermogen van je spieren traint.

 

Zijn er meer mensen hier die wel eens met zo'm ding trainen? Je hebt inmiddels verschillende sets op de markt vanaf een euro of 30 maar de handige prepper kan hem makkelijk zelf maken natuurlijk. Voor die € 17,99 van de Lidl had ik echter niet eens de materialen los kunnen kopen dus vandaar dat ik niet achter de naaimachine ben gekropen. Je kunt met de slingtrainer kun je dus op een goedkope manier op veel plekken trainen en daarmee lijkt het me ook een aardig item voor de prepper die wat aan zijn conditie en kracht wil werken. Tijdens een SHTF kan dit goed van pas komen.

 

Nog even wat links voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb.

 

https://www.trxtraining.com/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_training

 

www.youtube.com/watch?v=NAEig9izpqc

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als mijn voet uit de gips is en ik kan weer normaal stappen . Was ik van plan ook een beetje te trainen . Dat is bij mij nu al zo een 30 jaar geleden . Ik had het niet nodig zolang ik aan het werk was . Maar sinds ik niet meer actief ben komen de kilo's er snel bij . Zeker nu ik bijna 3 maand op bed lig met de koeken doos naast mij .

Ik had gedacht aan iets simpels ,, een springtouw ,, ook al is dit ding wat hier getoond wordt ook wel interessant maar ik zal geen schoeven in mijn deurkozijn mogen draaien van de andere helft van mijn trouwboekje .

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ze ook zien liggen, leuke dingetjes! Maar persoonlijk vind ik dat je niet zo veel nodig hebt om je spieren te kunnen trainen. Ik heb zelf 2 halters van 10kg, maar je kan je ook optrekken aan een boomtak of rekstok in een speeltuin. Verder doe ik vooral pushups. Er zijn verschillende soorten pushups waarmee je de nadruk kan leggen op verschillende spiergroepen. Smalle pushups, waarbij je armen langs je lichaam glijden als je naar beneden zakt, zijn extreem goed voor je triceps.. De originele pushups zijn goed voor borst en schouder/rug, maar je dan dat ook flink wat zwaarder maken door je duimen en wijsvingers tegen elkaar te houden als je je vingers op de grond plaatst, zodat je een driehoek vormt. Van alle pushups waarbij je met handen en voeten op de grond blijft is wat de zwaarste.

Zo zijn er nog veel meer oefeningen die je kunt doen voor andere spiergroepen. Pushups, situps, squats, pullups en zelfs omgekeerde situps (ga op je buik liggen en kom met je borst en gestrekte benen een beetje van de grond) voor je rug. En wees creatief. Deze oefeningen kan je overal doen, maar als je een keer wat anders wil kan je ook als een soort Tarzan door de bomen gaan slingeren (of zoek een leuke speeltuin op), dat is pas goed voor je biceps! Dus mijn tip: doe oefeningen waar je niks voor nodig hebt, en gebruik voor de afwisseling je fantasie en omgeving.

En als je die slingtrainer nou echt leuk vind, ja, haal m dan bij de Lidl! Bespaart je een hoop geld.

Link naar reactie
Share on other sites

Als mijn voet uit de gips is en ik kan weer normaal stappen . Was ik van plan ook een beetje te trainen . Dat is bij mij nu al zo een 30 jaar geleden . Ik had het niet nodig zolang ik aan het werk was . Maar sinds ik niet meer actief ben komen de kilo's er snel bij . Zeker nu ik bijna 3 maand op bed lig met de koeken doos naast mij .

Ik had gedacht aan iets simpels ,, een springtouw ,, ook al is dit ding wat hier getoond wordt ook wel interessant maar ik zal geen schoeven in mijn deurkozijn mogen draaien van de andere helft van mijn trouwboekje .

Je hoeft hiervoor geen schroeven te gebruiken. Je klemt een band tussen de deur. Aan het einde van de band zit een metalen koker met foam erom die ervoor zorgt dat de band niet tussen de deur doorglipt. Het is dus een kwestie van de band over de deur hangen en de deur dicht doen.

@Kyokushinkai Een paar halters heb ik ook, maar die zijn minder makkelijk mee te nemen. Uiteindelijk kun je met de oefeningen die je doet inderdaad goed alle spiergroepen trainen. Ik heb een tijdje Insanity gedaan en dan gebruik je ook niks anders dan je lichaam. Naarmate je meer traint kan het wel fijn zijn om wat afwisseling te hebben. Dan weer pushups, squats etc, dan weer met gewichten en nu dus met slings. Wij hebben niet echte een speeltuin in de buurt. Waar ik voorheen woonde was een recreatieoord met een fitness baan. Allerhande klimattributen dus daar had de gemeente het begrepen.

Link naar reactie
Share on other sites

@FKAGB wat is je doel mbt krachtraining? Puur kracht training om sterker te worden of voor massa/spier opbouw?

Werken met dumbbells vind ik persoonlijk niet erg functioneel. Je bouwt er spiermassa en wat kracht mee op. Verder is het weinig functioneel omdat het erg statisch is. Die slings/suspension zijn daarintegen wel meer functioneel omdat je minder statische belasting hebt.

Ik heb af en toe jongens in m'n trainings groep lopen die "vers" uit de sportschool komen en flink "opgepompt" zijn. Formaatje koelkast en met armen dubbel zo dik als de mijne. Na een hindernisje of 3-4 zijn ze gewoon stuk. Dit komt met name door de massa die die jongens hebben. De spieren zijn alleen getraind om 1 enkele beweging te maken en om in korte tijd massa op te bouwen. Dan ook nog eens de combinatie met hardlopen en hindernis 5 halen ze niet meer.

 

Niks mis met lekker trainen in de sportschool met dumbbells (altijd nog beter dan thuis op de bank met een bak chips) maar het is niet erg functioneel. Met die slings ben je in mijn ogen wel beter bezig. :D

Link naar reactie
Share on other sites

@prepass, het is een combinatie van factoren. Ik ben twee jaar geleden een kilo of 17 afgevallen. Inmiddels ben ik daarvan weer 7 kilo aangekomen alleen dan in spiermassa. Ik heb meer kracht gekregen en hiervoor train ik met de dumbbells. Met name om meer vorm in mijn lichaam te krijgen. Uithoudingsvermogen train ik door te fietsen en hard te lopen. De slings wilde ik juist omdat je daarmee ook op uithoudingsvermogen traint en omdat je er je hele lichaam mee aan het werk zet. Uiteindelijk is mijn doel sterke spieren met voldoende uithoudingsvermogen. Formaat koelkast is absoluut mijn doel niet.

Link naar reactie
Share on other sites

Nog ff @Geert, ik zou als ik jou was niet meteen met touwtje springen beginnen. In ieder geval niet zonder overleg met een fysiotherapeut. Het heeft een behoorlijke impact op je lichaam.

 

Dat klopt . Maar er is touwtjespringen en touwtjespringen . In mijn jonge jaren heb ik gebokst en touwtjespringen was een op warmings oefening . Moest er iemand weten waar ik een professionele springtouw kan kopen hoor ik het graag .

Link naar reactie
Share on other sites

Dat klopt . Maar er is touwtjespringen en touwtjespringen . In mijn jonge jaren heb ik gebokst en touwtjespringen was een op warmings oefening . Moest er iemand weten waar ik een professionele springtouw kan kopen hoor ik het graag .

 

OK. Beter voor niks gezegd dan. Ik heb een aarding springtouw gekocht bij de Decathlon.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Trx is een super ding, ik gebruik het veel.

Je wordt er erg sterk van. En je gaat er van zweten.

Bij de Lidl lagen/liggen ze ook voor 17 euro.

Maar met wat handigheid maak je er zelf ook wel eentje.

YouTube staat vol met filmpjes.

 

Trainse

Net even de eerste training gedaan. Auw......... Werkt prima die van de LIDL en als je alles losse materialen moet kopen ben je ook als snel een dergelijk bedrag kwijt dus wat dat betreft is het echt een aanrader. Ga deze trainingen afwisselen met cardio en pure krachttraining met de dumbbels.

Link naar reactie
Share on other sites

Net even de eerste training gedaan. Auw......... Werkt prima die van de LIDL en als je alles losse materialen moet kopen ben je ook als snel een dergelijk bedrag kwijt dus wat dat betreft is het echt een aanrader. Ga deze trainingen afwisselen met cardio en pure krachttraining met de dumbbels.

Mooi man. Werkt echt goed.

Ik moest het gebruiken voor mijn herstel aan de enkel. Sindsdien gebruik ik hem vaker.

Missch ook wat als workshop tijdens een sc???

Link naar reactie
Share on other sites

Mooi man. Werkt echt goed.

Ik moest het gebruiken voor mijn herstel aan de enkel. Sindsdien gebruik ik hem vaker.

Missch ook wat als workshop tijdens een sc???

 

Sowieso zal ik hem meenemen als ik weer een SC meedoe. Beetje druk op het moment maar juist dat je hem zo makkelijk mee kan nemen en ergens een een boom kan knopen spreekt me aan en was een van de redenen hem te kopen.

Link naar reactie
Share on other sites

@FKAGB Die TRX is inderdaad pleures duur. Als je daar in plaats van gewoon een paar fitnessringen koopt dan kan je in feite dezelfde oefeningen doen plus meer! En dat voor een behoorlijke duit minder :). Bijvoorbeeld deze (al zijn ze ongetwijfeld nog goedkoper te vinden: http://gorillasports.nl/deal/11012/gymringen?gclid=CM2f6oWKzsMCFULKtAodlnkAQA (Foxxie heeft toevallig ook een setje vanaf Ebay :rolleyes: )

 

Uiteraard als je echt budget wilt gaan kan je ook zelf een dik touw pakken of enkele sjorbanden en wat improviseren. Wat @prepass ook zei, je traint hier veel minder statisch mee. Het is veel instabieler wat ervoor zorgt dat je o.a. je stabiliteit/evenwicht of 'core' goed traint. In mijn ogen kan je met deze ene tool in elk geval stukken effectiever trainen voor een eventuele SHTF. Hoeveel kan een gemiddelde brede gozer uit de sportschool bijvoorbeeld doen als het gaat om een degelijk setje pull-ups?

 

Leuke post overigens!

Link naar reactie
Share on other sites

@Kungfufox, de hele set was € 17,99 bij de Lidl. Dan ben je in een keer klaar. Ziet er allemaal heel degelijk gemaakt uit. De karabiners zijn de meest simpele die er zijn en ik wil nog echte voetlussen aan de handgrepen maken. Als ik nog een keer 5 euro aan materiaal uitgeef en een half uurtje achter de naaimachine heb ik een set die het net zo goed doet als de originele maar dan voor minder dan de prijs van de fitnessringen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...