Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

lewieke

Werken aan onafhankelijkheid: fietsen herstellen.

Recommended Posts

Het moest er een keer van komen. Eerst gaat de auto de deur uit en bespaar je op brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving, belastingen, ... . Dan moét je dus meer fietsen. Intussen ben ik daar nu al twee jaar mee bezig en we zijn het wel al 'n beetje gewoon. Ook de kids fietsen mee in het verhaal. Er worden dus heel wat kilometers afgereden. De enige overgebleven auto is vooral voor mama want die willen we tevreden houden, al heeft ook zij een alternatief voorhanden. Het punt is dat mevrouw met de auto gaat werken (elke dag 8 km heen en 8 km terug). Het zou anders kunnen maar we gaan niet moeilijk doen. In de winter is het natuurlijk niet fjin.

 

Zelf ga ik fietsend naar het werk, 14 km enkel. Elke dag. Vanaf september gaat ook mijn zoontje van 12 mee. De bedoeling is dat hij ook fietst. Dochterlief loopt school op 250m van onze woning, maar die fietst ook meer dan vroeger.

 

Intussen heb ik al ongeveer 15000 km met de fiets afgelegd en vanzelfsprekend krijg je dan wel je portie pech. Er zijn nog maar weinig onderdelen die ik niet gemonteerd krijg of afgesteld kreeg. Youtube filmpjes zijn vaak handig. Een overzichtje van de dingen waar ik al tegenaan liep. Oja, ik heb altijd een reservefiets klaarstaan. Voor het geval dàt. Intussen heb ik al 3 fietsen omgebouw naar elektrisch. Een beetje prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een auto. De ombouwen betaal ik met de vergoeding die ik krijg van mijn werkgever. Maar daarover volgt misschien later nog een topicje.

 

De meest voorkomende problemen :

 

- lekke banden. 25-50€/st

 

Het duurde een tijdje voor ik die onder de knie kreeg. Maar nu heb ik een relatief goed werkend systeem. Niet dat ik nooit meer lek rijd maar de frequentie ligt véél lager. In mijn eerste jaar reed ik minstens tien keer lek. En dat over nauwelijks 7500 km. Als je op je bestemming wil aankomen, dan is het niet de bedoeling dat je lek rijdt. Of indien wel, dat je snel verder kan. Veel hangt natuurlijk van de omstandigheden en van je materiaal af.

 

Kies voor kwaliteits buitenbanden. - 2 stuks op voorraad.

Daar is namelijk veel verschil in. Een goede buitenband kost al gauw 20-30€. Daar bespaar je best niet op. Laat de banden van 5€ bij de Action maar liggen. Ze zijn goedkoop maar dat merk je ook in het rijgedrag. Als het gaat vriezen ga je veel sneller onderuit dan met een goede kwaliteitsband van Michelin. Omdat ik met hulpmotor op het achterwiel fiets, slijt deze band ook sneller. Elk jaar vervang ik de achterband preventief. Na een jaar is ie toch bijna op en je bespaart je een hoop problemen. De voorband gaat een stuk langer mee en die gebruik ik gewoon 2 jaar. Ook na 2 jaar gaat die band er af. Vanzelfsprekend hebben al onze fietsen dezelfde bandenmaat (behalve de mountainbike) en bovendien ligt er altijd een stel banden klaar, voor het geval dat.

http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html

 

Dan de binnenband. 5€/st-12 stuks op voorraad.

Ook dat was een jaartje zoeken. Uiteindelijk is ook hier het recept eenvoudig. Ik koop binnenbanden die lekvrij zijn. De banden bestaan uit twee laagjes. Tussen het laagje zit een product dat automatisch gaatjes stopt. Dat betekent dat je veel minder lek rijdt omdat je lekken worden gestopt. Je merkt er niets van. Het is dus wel zaak om geregeld je banden te controleren op schade. Dergelijke binnenbanden kosten het dubbele van gewone banden. Daarvoor betaal ik 5€. Het is geen wondermiddel maar het helpt alvast om op je bestemming aan te komen. Tegen een doorstoot van een boordsteen, drempel of verhoging helpt het niet. Een spijker, een scherp steentje overleeft je band met een beetje geluk. Vanaf 3 lekken gaat je band toch druk verliezen en uiteindelijk loopt ie leeg. Dus wekelijks controleren is wel noodzakelijk.

http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html

 

Bandenspanning.

Heel Belangrijk om te vermijden dat je lek rijdt is je bandenspanning. Zelf pomp ik de banden met de compressor op. Ik zet ze standaard op 3 bar. Dat is behoorlijk hard voor een stadsfiets. Je rijdt soepeler en er is minder wrijving. Rennersfietsen worden tot 5bar opgepompt maar dat vind ik voor een gewone fiets veel te veel. Zeker als ie n tijdje in de zon staat. 2 wekelijks controleer ik de spanning.

 

Werkplaatsgeheimpje. Bovenstaande maatregelen beschermen je al behoorlijk tegen lek rijden. Al ben je nog altijd niet helemaal zeker. Als ik de band plaats, dan blaas ik 'm op met de compressor. Als ie goed gemonteerd is (ik heb wel een paar binnenbanden naar een andere wereld geholpen voor ik het goed kon) los ik de band weer. Daarna pomp ik de band op en vul ik hem met het reparatieschuim dat wordt gebruikt voor motoren. Niet van die kleine flesjes die je voor fietsen koopt omdat die te duur zijn. (Ik heb er wel eentje bij voor noodgevallen !) Voor een flesje van 500 ml betaal je tussen 10 en 15€, afhankelijk van het merk. Het gebeurt ook dat ik een autospuitbus gebruik.

Dankzij al deze maatregelen samen rijd ik nog ongeveer 1x per jaar lek. Dat krijg je bij een werkgever wel uitgelegd. Vanzelfsprekend heb ik een sleutelset, een engelse sleutel, een fietspomp, een fietsherstelkit, lijm, schuurpapiertje, en een binnenband bij. Over de inhoud van mijn herstelsetje hebben we het straks. Als ik dan toch lek rijd, dan verwittig ik mijn werkgever en binnen het half uur, maximaal binnen het uur is het euvel verholpen. Op deze manier beperk ik de schade en de hinder.

http://www.heuts.nl/shop/tyre-leaks-500ml-spuitbus?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=tyre-leaks-500ml-spuitbus?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discardeddefault

 

Wielen

Als je veel fietst dan gebeurt het wel eens dat je een dorpel, verhoging, putje past. Als dat bij hoge snelheid gebeurt kan het gebeuren dat je wiel beschadigd raakt. Ik heb altijd een reservefiets (met hulpmotor) klaarstaan. Mijn turbobike reken ik even niet mee. Ook de wielen die ik demonteerde hou ik bij zodat ik de fietsen altijd en snel kan repareren. Ik heb in 2 jaar één wiel gebroken door tegen 45 km/u tegen een boordsteen te rijden. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om mij van de fiets af te gooien, anders was ik niet meer in staat geweest om voor een nageslacht te zorgen. :-)

 

Als ik een motor inbouw, dan zorg ik altijd dat ik een volledige set spaken bij bestel. Als je ze nodig hebt, zijn ze niet beschikbaar en vaak is de levertijd verschillende weken omdat die dingen op maat gemaakt worden. Vandaar dat het handig is om een set bij de hand te hebben. Een of twee spaken en een spaaksleutel heb ik meestal bij in mijn GHB die in de fietstas zit. Als een spaak breekt kan je die snel vervangen en ondanks het feit dat de spaak misschien niet perfect gespannen is, kan je toch gevolgschade vermijden en voorkomen dat je wiel de vorm van een 8 gaat krijgen. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal een wiel beschadigd is krijg je dat nooit meer goed.

[ATTACH=CONFIG]11980[/ATTACH]

 

Trapas.

Voor het verwijderen en vervangen van de trapas is een speciaal tooltje nodig. Eentje om de trappers te verwijderen en eentje om de trapas los te maken. Ik kocht een goedkoop setje (29€ waarin het meeste materiaal aanwezig was). Ik kon me er mee behelpen, al heb ik nog veel ander materiaal wat ik ook vaak nodig heb.

[ATTACH=CONFIG]11978[/ATTACH]

Er zijn betere en completere kits. Maar toen ik het materiaal kocht wist ik niet of het een blijvertje zou zijn. Als de nood zich aandient koop ik nog wel een setje beter materiaal.

Tegenwoordig vervang ik de goedkope trapasjes door trapassen in een busje. Je hoeft ze niet te smeren, ze lijden minder onder vocht en vuil. Uiteindelijk heb je dan minder onderhoud en minder herstellingen. Kost ongeveer 15€/st. Er ligt er geen op voorraad. Ik moet eens kijken of onze fietsen allemaal dezelfde maat trapaslager hebben.

[ATTACH=CONFIG]11979[/ATTACH]

 

Verlichting en reflectoren.

Alle fietsverlichting is op batterijen. Batterijen kunnen leeglopen. Daarom heb ik standaard 2 batterijtjes AAA bij. Bovendien voorzie ik de fietsen van een reserve voor- en achterlichtje. Voor het geval er eentje beschadigd of gestolen wordt. Ik had de reservesetjes al geregeld nodig. De banden zijn voorzien van een reflecterende strook. Daarnaast voorzie ik in de spaken ook nog 2 reflectoren in elk wiel. Dat kost bijna niets, weeg nauwelijks iets maar verhoogt je veiligheid.

 

Ketting. 10€

Vandaag voor het eerst in twee jaar mijn ketting gemeten. 24 schakels moeten 305mm meten. Met de schuifmaat heb ik dat gecontroleerd en vastgesteld dat de ketting tot op de draad versleten was. De ketting was véél langer dan zou mogen. Die werd onmiddellijk vervangen. Ik heb ook een reserveketting en twee extra sluitstukjes meegebracht. Een extra sluitstukje wil ik in mijn GHB stoppen. Zo kan ik eventueel een defecte ketting onderweg herstellen. In de toekomst zal ik de ketting om het jaar vervangen. Zo hoop ik te sparen op tandwielen en cassettes.

 

Remmen

Gewoon controleren tijdens het gebruik. Tijdens het rijden kan je ze een beetje strakker aandraaien aan het stuur. Door de hulpmotor verslijt ik om het kwartaal een setje remblokjes op het achterwiel. Vooraan vervang ik ze ongeveer 2x per jaar. Daarvan heb ik dan meestal ook een tiental stuks op voorraad liggen. Ook in de remblokjes is een kwaliteitsverschil. Ik kies meestal voor de grotere remblokken bestemd voor mountainbikes omdat die een groter remoppervlak hebben. Ik wil ze ook liever niet te hard omdat ik remkracht toch wel belangrijk vind. Een remblokje kost ongeveer 3€/st. Daar wil je echt niet op besparen.

 

Een set remkabeltjes ligt gewoon klaar voor gebruik. Ik heb in 2 jaar tijd al 1 set versleten. Dat vind ik nogal meevallen. Voor 2 remkabeltjes betaal je pakweg 3€. Er bestaan ook betere systemen zoals hydraulische remmen. Ik vind ze persoonlijk nogal duur en moeilijk in onderhoud. Ik kies bewust voor de eenvoudige mechanische remmen van het type v-brake. Alle fietsen bij ons thuis hebben hetzelfde systeem remmen. Dat maakt herstellingen en onderhoud eenvoudiger. Ik kies er voor om de remblokken met houdertje en boutjes te vervangen omdat ik daar nu eenmaal meer vertrouwen in heb dan in de rubbertjes die je kan vervangen. Wekelijks maak ik 2 à 4 noodstops omdat een of andere automobilist het nodig vind om op het fietspad te rijden, een fout maakt, geen voorrang verleent of me gewoon de pas afsnijdt. Dan wil je graag kunnen stoppen als het nodig is.

[ATTACH=CONFIG]11981[/ATTACH]

 

Uitrusting :

 

Vandaag zag ik een werkplaatsvoet tegen een redelijke prijs staan. Het probleem bij het herstellen van fietsen is dat je vaak voorover gebogen staat. Dat is niet erg bevorderlijk voor mijn rug. Vandaar dat ik morgen voor 85€ een werkplaatsvoet haal. Dan kan ik rechtstaand aan de fietsen sleutelen. Het is geen noodzakelijke maar een nuttige uitgave. Uiteindelijk moet het ook een beetje prettig blijven.

 

Omdat ik toch wel vaak sleutel aan fietsen merk ik, wil ik in de garage een bijkomend daglicht installeren zodat ik met betere verlichting kan werken.

 

Een kabelklemtang zou handig zijn maar omdat ik ze te weinig zou gebruiken schaf ik me die niet aan.

 

Een paar nuttige filmpjes :

 

Vervangen trapaslager.

 

Vervangen ketting.

 

Afstellen derailleur.

 

Vervangen achterwiel

 

Vervangen tandwielcassette

http://www.zie.nl/video/fiets/Fiets-onderhoudsvideo-Cassette-monteren/m1gz738flx14

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna zoals ik met mijn fiets omga. Goede buiten en binnenbanden, op tijd nieuwe erop, zelden lekke banden.

Ik mis iets wat hier thuis ook een gewoonte is. In de herfstvakantie, half oktober is dat, werden alle fietsen uit het gezin nagekeken en gecheckt op vitale punten. Het licht, de remmen, de versnelling, de spaken. Ook regenkleding voor de kids werd gepast en eventueel maat groter aangeschaft.

Deze winterbeurt voorkwam dat je ineens in het donker erachter komt dat het licht stuk is terwijl je de volgende morgen in het donker wel de weg op moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lewieke, een heel mooi topic weer en leerzaam. Gisteren ben ik toevallig bij een grote outdoor gigant genaamd Decathlon wezen kijken. Ook naar de mountainbikes en de prijzen in Spanje. Ik wil een paar mountainbikes op de finca hebben in de toekomst om met wat mensen tochten te maken. In spanje op onverharde wegen krijgen die krengen het dus extra zwaar te verduren.

 

Weet jij waar ik op zou moeen letten als ik een redelijke fiets wil kopen, niet te duur en ook niet de goedkoopste?

 

@Changing the mindset, kom er ook maar in......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic weer! Ik kan niet alles zeggen over een fiets omdat ik nu eenmaal een dikke leek ben hierin. Ja, als fietsenmakershulpje zelfs. Er schiet nu overigens teveel info in mn hoofd om het allemaal zo ff te plaatsen. Neem maar een rijwiel mee naar een SC en ik ga erop los! ;-).

 

Ik las iets over bandenspanning: 3 bar. Waarom geen 4? Dan haal je meer uit je banden wat wegligging betreft en anti-lek laag Of moet zo'n fiets veel bagage mee waardoor de druk te hoog zou worden voor 4 bar? In de werkplaats monteer ik standaard de buitenbanden van Schwalbe! Uitstekend merk wat slijtvast betreft. Ze hebben een paar goeie antilekbanden op de markt: varierend van €20,- tot €37,-

 

Als je vragen hebt of spullen nodig? ik kan misschien kijken wat er wegggegooit wordt wat nog bruikbaar is. Inkoopprijzen gaat em niet worden, sorry!

 

Groetjes,

 

CtM

Share this post


Link to post
Share on other sites
@lewieke, een heel mooi topic weer en leerzaam. Gisteren ben ik toevallig bij een grote outdoor gigant genaamd Decathlon wezen kijken. Ook naar de mountainbikes en de prijzen in Spanje. Ik wil een paar mountainbikes op de finca hebben in de toekomst om met wat mensen tochten te maken. In spanje op onverharde wegen krijgen die krengen het dus extra zwaar te verduren.

 

Weet jij waar ik op zou moeen letten als ik een redelijke fiets wil kopen, niet te duur en ook niet de goedkoopste?

 

@Changing the mindset, kom er ook maar in......

 

 

Ik ben geen fietsenspecialist. Ik ken wel veel mensen die letterlijk fortuinen uitgeven aan fietsen. Dan spreken we over bedragen tussen 2 en 5000€ per stuk al zag ik ook wel op maat gemaakte carbonfietsen van ruim 10.000€. Dat gaat me allemaal veel te ver. Wij gaan zuinig en bewust om met ons budget en bovendien is onze conditie niet van die aard dat een dergelijke dure fiets het verschil maakt.

 

Twee jaar geleden kocht ik op een zoekertjessite een mountainbike met 18 versnelling voor 30€. Ik heb alleen de remmen en de banden vervangen. Intussen is ook het trapaslager versleten. Ik twijfel nog of ik hem herstel. Misschien dat ik het morgen eens probeer. Het was een stalen fiets, wat je tegenwoordig nauwelijks nog vindt. Ik wilde bewust een zwaardere en stevige fiets omdat ik er een hele krachtige elektrische motor in heb gemonteerd. Voor mij voldeed hij. De motor wordt morgen opgestuurd naar de leverancier omdat ik er bij het knutselen in slaagde de controller op te blazen.

 

Voor het stallen van fietsen in het buitenland zou ik persoonlijk opteren voor niet al te dure -eventueel tweedehands- fietsen, tenzij je er permanent wil wonen. Ik hou rekening met het risico dat ze gestolen kunnen worden tijdens je afwezigheid.

 

Hier thuis hebben we -de mountainbike niet meegerekend- fietsen van het merk Novy, wat intussen niet meer geproduceerd wordt. Die kostten een tiental jaar geleden ongeveer 400€/stuk, wat toen best veel geld was. De fietsen hebben weinig kilometers en die heb ik gerecupereerd om ze om te bouwen. Voor de kinderen kocht ik een fiets bij een - hoe kan het ook anders - Nederlandse fietsenverkoper die ze rechtstreeks haalt uit Azië denk ik. http://www.matrabike.be We kochten niet de goedkoopste en niet de duurste. Ik keek vooral naar de banden, derailleur en versnellingen (Shimano), remmen V-brake, framemate (de jongste is nog net te klein voor een volwassen fiets. De fiets heeft een kleinere framemaat maar normale wielen, waardoor hij langer mee kan.) Verder hoeven we niet de lichtste fietsen, we geven de voorkeur aan wat steviger. Voor de fietsen van zowel mijn zoon als dochter betaalden we pakweg 400€/stuk. Hoefijzerslot inbegrepen. Vandaag zou ik er een Actionslot op monteren. Ze krijgen sowieso nog een eigen slot mee. We kochten een set van 4 losse fietssloten die werken met dezelfde sleutel, dat voorkomt gehannes met verloren sleutels, verkeerde sleutels, ... . Iedereen thuis kan dus in principe met iedereens fiets rijden. Het enige minpunt aan de fietsen steld ik vandaag vast. De bagagedrager heeft een rare vorm waardoor niet alle fietstassen kunnen gemonteerd worden.

 

De decathlonfiets (het was een goedkoop elektrisch model) leed in het begin nogal onder kinderziekten. Het aandrijfwiel werd tijdens de garantieperiode gratis vervangen maar ik werd wel een maand ontriefd omdat het materiaal niet beschikbaar/leverbaar was. Ze deden niet moeiljk over het wiel. De spaken sprongen omdat het blijkbaar slecht gespaakt was. Het volledige wiel werd gewoon in de vuilnisbak gekieperd wat ik zonde vond. Tegenwoordig worden de meeste wielen machinaal gespaakt en er zijn maar heel weinig fietsenmakers meer die dat manueel kunnen. Met de ervaring die ik nu heb zou ik geen fiets meer bij Decathlon kopen, tenzij het een model is waarvan je de onderdelen zelf kan vervangen. Ze hebben er mountainbikes vanaf 200€, wat bijzonder goedkoop is mijn inziens. Maar zelfs al is het goedkoop, het zou zonde zijn als je de fiets niet kan herstellen.

 

Vandaag verving ik de zadelbevestiging van de fietsen waarvoor je imbussleutels nodig had. Dit om het zadel gemakkelijker te kunnen verstellen zonder gereedschap. Zo zijn de fietsen polyvalenter inzetbaar en kunnen alle leden van ons gezin binnen de minuut met om het even welke fiets vertrekken als dat nodig zou zijn.

 

Wat de zorg voor het materiaal betreft is het zo dat we van onze kinderen vragen dat ze respect hebben voor hun materiaal. Daarom moesten ze voor hun eerste fiets een eigen bijdrage leveren van 50€. Bij verkoop van de fiets gebruiken pa en ma de opbrengst voor een nieuwe fiets en hoeven de kids niets meer bij te passen maar we vertellen hen wél dat ze nog altijd meebetaalden aan hun fiets. Ze zorgen er goed voor. Defecten moeten ze onmiddellijk aan mij melden en die worden dan ook prompt hersteld. De kids moeten er op letten dat hun verlichting werkt (er zijn genoeg reservesetjes en elke fiets is voorzien van 2 sets verlichting), dat ze hun kilometerteller niet verliezen (voor onderhoudsintervallen en aanleren verantwoordelijkheidszin), dat ze een hesje dragen, dat hun remmen werken en dat hun reflectoren er allemaal zijn. Als ze zonder hesje of verlichting rijden krijgen ze een week geen zakgeld.

 

Mijn herstelkit voor onderweg.

[ATTACH=CONFIG]11987[/ATTACH]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi topic weer! Ik kan niet alles zeggen over een fiets omdat ik nu eenmaal een dikke leek ben hierin. Ja, als fietsenmakershulpje zelfs. Er schiet nu overigens teveel info in mn hoofd om het allemaal zo ff te plaatsen. Neem maar een rijwiel mee naar een SC en ik ga erop los! ;-).

 

Ik las iets over bandenspanning: 3 bar. Waarom geen 4? Dan haal je meer uit je banden wat wegligging betreft en anti-lek laag Of moet zo'n fiets veel bagage mee waardoor de druk te hoog zou worden voor 4 bar? In de werkplaats monteer ik standaard de buitenbanden van Schwalbe! Uitstekend merk wat slijtvast betreft. Ze hebben een paar goeie antilekbanden op de markt: varierend van €20,- tot €37,-

 

Als je vragen hebt of spullen nodig? ik kan misschien kijken wat er wegggegooit wordt wat nog bruikbaar is. Inkoopprijzen gaat em niet worden, sorry!

 

Groetjes,

 

CtM

 

Ik kijk soms nog te veel naar de prijs. Daarnaast wil ik graag gemakkelijk aan mijn materiaal kunnen komen zonder dat ik daarvoor heel ver moet rijden. Als je aan gereedschap kan komen of tips hebt, dan hoor ik dat graag. Ik heb nog niet met 4 bar gereden, misschien moet ik dat ook maar 'n keer proberen. Met drie bar werkt het momenteel prima maar beter mag altijd !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is altijd verteld als je een nieuwe ketting legt ook de tandwielen moet vernieuwen . Anders is de ketting in geen tijd weer versleten . Die gaat zich namelijk aanpassen aan de al afgsleten tandwielen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mij is altijd verteld als je een nieuwe ketting legt ook de tandwielen moet vernieuwen . Anders is de ketting in geen tijd weer versleten . Die gaat zich namelijk aanpassen aan de al afgsleten tandwielen .

 

Volgens de slijtage die ik zie schat ik dat je drie kettingen kan leggen voor de tandwielen versleten zijn. Een ketting kost beduidend minder dan de tandwielen. Ik betaalde vandaag 10€. Daarmee kan ik normaal gezien een jaar verder. Wellicht moet ik volgend jaar de tandwielen vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mij is altijd verteld als je een nieuwe ketting legt ook de tandwielen moet vernieuwen . Anders is de ketting in geen tijd weer versleten . Die gaat zich namelijk aanpassen aan de al afgsleten tandwielen .

 

Die kennis staat mij ook bij. Maar wat @lewieke zegt zou evt ook kunnen misschien. Ik hou het op persoonlijke keus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens de slijtage die ik zie schat ik dat je drie kettingen kan leggen voor de tandwielen versleten zijn. Een ketting kost beduidend minder dan de tandwielen. Ik betaalde vandaag 10€. Daarmee kan ik normaal gezien een jaar verder. Wellicht moet ik volgend jaar de tandwielen vervangen.

 

Van mij mag je doen wat je best lijkt . Maar je gaat lang niet de helft van de km afleggen met de ketting als je de tandwielen niet gelijk vervangt . Vraag het maar eens na .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die kennis staat mij ook bij. Maar wat @lewieke zegt zou evt ook kunnen misschien. Ik hou het op persoonlijke keus.

 

Ik hou het op strakke budgetcontrole. Dingen die aan vervanging toe zijn worden vervangen. Niet eerder. Een ketting die breekt is niet zo'n ramp aangezien het om een fiets gaat die elektrisch wordt aangedreven. In noodgevallen kom ik gewoon wat trager thuis enkel en alleen op de motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hou het op strakke budgetcontrole. Dingen die aan vervanging toe zijn worden vervangen. Niet eerder. Een ketting die breekt is niet zo'n ramp aangezien het om een fiets gaat die elektrisch wordt aangedreven. In noodgevallen kom ik gewoon wat trager thuis enkel en alleen op de motor.

 

Wise choice, @lewieke, Zolang je je banden elke week of om de 2 weken controleert op hardheid (4 bar) heb je naar mijn mening minder te vrezen van een lekke band, Ik raadt hierbij de Schwalbe buitenbanden met antileklaag aan. Binnenbanden met antilek zegt me niks, daar ga ik m'n collega over aanspreken na de vakantie. De ketting is goed bij te houden als je het om de zoveel tijd smeert en controleert op rek. Door je achterwiel naar achteren toe bij te stellen, maak je steeds optimaal gebruik van je ketting totdat de as niet verder meer kan.

 

Misschien wist je deze info al? :p Sorry maar ik citeer gewoon ff direct van mn eigen brein,

 

See ya,

 

CtM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wise choice, @lewieke, Zolang je je banden elke week of om de 2 weken controleert op hardheid (4 bar) heb je naar mijn mening minder te vrezen van een lekke band, Ik raadt hierbij de Schwalbe buitenbanden met antileklaag aan. Binnenbanden met antilek zegt me niks, daar ga ik m'n collega over aanspreken na de vakantie. De ketting is goed bij te houden als je het om de zoveel tijd smeert en controleert op rek. Door je achterwiel naar achteren toe bij te stellen, maak je steeds optimaal gebruik van je ketting totdat de as niet verder meer kan.

 

Misschien wist je deze info al? :p Sorry maar ik citeer gewoon ff direct van mn eigen brein,

 

See ya,

 

CtM

 

Thx voor de tips. Ik verhoog morgen de bandendruk naar 3.5bar, als dat goed gaat, volgende week naar 4 bar. Zodra mijn huidige banden versleten zijn leg ik Schwalbe. Is er een type wat de voorkeur geniet ? Het achterwiel laat ik netjes zitten, het maakt me niet zo veel uit of de ketting al dan niet optimaal gebruikt wordt. Als hij maar werkt zonder moeilijkheden. Breekt ie, ook geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik rijd de laatste jaren met de Schwalbe Marathon Plus. Misschien niet de snelste band, maar zeker het best bestand tegen lekken.

Daarvoor heb ik ook wel met Continental Sport contact gereden. (enkel asfalt) Snellere band, maar iets rapper kapot. (slick band)

 

Volgens mijn mening de beste voor gewoon / algemeen gebruik dus Schwalbe Marathon Plus. (goed profiel)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik rijd de laatste jaren met de Schwalbe Marathon Plus. Misschien niet de snelste band, maar zeker het best bestand tegen lekken.

Daarvoor heb ik ook wel met Continental Sport contact gereden. (enkel asfalt) Snellere band, maar iets rapper kapot. (slick band)

 

Volgens mijn mening de beste voor gewoon / algemeen gebruik dus Schwalbe Marathon Plus. (goed profiel)

 

Koop je die in de vakhandel ? Online ? Heb je een goeie leverancier ? Hoeveel betaal je normaal ? Wat in geval van ijzel, ga je dan niet te snel onderuit ? Ik vond net bikester.be. Die band tegen 22€, is dat een correcte prijs ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die banden al een tijd geleden gekocht, en ze zijn nog lang niet versleten.

Dus ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb, maar het was zeker meer dan 22 euro.

22 euro is goedkoop denk ik.

Er is hier een goede lokale fietswinkel en die bestelt alle banden voor mij.

Hij heeft ze niet in stock. Ik koop weinig via internet.

Ik kan moeilijk ver rondrijden voor fietsbanden dus ik doe niet moeilijk over een paar euro meer.

Ik heb er toch al meer dan 40 000 km op gereden zonder noemenswaardige sleet.

 

Ik weet eigenlijk niet hoe ze op ijzel zijn ten opzichte van gewone banden.

Naar mijn idee hebben ze goede grip.

Het stuur draait dus ook iets stroever.

Ik heb iets bredere/dikkere banden gekozen omdat ik geen vering wil.

 

Als er ijs ligt rijd ik overigens met een driewieler zodat ik zo hard kan blijven doorrijden als dat er geen ijs ligt.

Ook daar heb ik die marathon plus op liggen.

Op ijs is de driewieler onovertroffen kwa snelheid.

Af en toe wat opletten in bochten en bij het op tijd kunnen stoppen, maar omvallen is geen probleem.

Ik heb ooit gelezen dat brede banden beter zijn op sneeuw dan dunne. Dus ik heb brede banden gekozen. (kwa rolweerstand op sneeuw)

Op losse sneeuw is de tweewieler weer beter wegens die hoge rolweerstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds kort gebruik ik nu schuim om lekke banden te stoppen. Het gaat behoorlijk snel en is behoorlijk goedkoop. Als je de kleine spuitbusjes die in de handel te koop zijn gebruikt dan is dat natuurlijk niet het geval. Ik gebruik de grote spuitbussen die bestemd zijn voor auto's. De spuitbus kost 10€. Uit ondervinding weet ik dat je de banden ook preventief kan inspuiten. Dat biedt het voordeel dat je niet meer hoeft te stoppen bij een gaatje. De band stopt zichzelf. De bank blijkt alsnog leeg te lopen als er meer dan drie lekken zijn. Sinds ik dit systeem gebruik is het aantal lekke banden dat ik rijd nog maar een fractie van wat ik vroeger had. Let op : autobanden werken met Shraderventielen. Als je fiets een ander ventiel heeft, dan moet je ergens anders een klein verloopstukje vinden. Dat zit meestal bijgeleverd op zo'n busje voor fietsen.

 

De spuitbus is goed om ongeveer 6 à 10 fietsbanden mee te vullen. Die dure busjes speciaal voor fietsen zijn goed als noodoplossing maar in principe veel te duur.

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgenmiddag langs bij de fietsenmaker om een schwalbe marathon plus-band om te leggen aan m'n achterwiel. Ik betaal alleen de buitenband: €37,-. Arbeid verricht ik zelf;)

 

Was ook van plan om deze er gelijk bij te nemen: http://bbbcycling.com/accessories/minitools/BTL-41L

 

Heb een mooie tijd bij deze man gewerkt dus veel goeie info over materiaal en gereedschapskwaliteit en kwantiteit.:)

 

Groetjes,

 

CtM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vandaag ook weer een band moeten plakken...gelukkig maar een 10min klusje :cool:

 

Ik heb m'n binnenband ook gelijk maar vervangen. Oude was nog puntgaaf dus meegenomen als reserve.

 

Fiets heeft naast de nieuwe buiten en binnenband achter ook gelijk een nieuwe ketting gekregen. Oude zat er al op sinds 2010, of zelfs 2008.

 

Tooltje is ook supergaaf!:D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren heb ik een elektrische fiets op de kop getikt. Nieuwprijs 2400€, megenomen voor 200€.

 

De fiets is nauwelijks gebruikt maar heeft jaren in een garage gestaan. De batterij is defekt en verder zijn er wat kleine mankementen.

 

De analyse :

- na contact met de fabrikant blijkt de batterij 10j oud te zijn. En dus aan vervanging toe.

- het is een 36v systeem. Hierop kan ik eventueel mijn bestaande batterijen aansluiten.

- Een bedieningsorgaan is stuk, daarmee wordt de motorondersteuning geregeld. Ze lijkt me niet erg handig, die wil ik vervangen door een beter model.

- de fabrikant wil geen elektrische schema's leveren

 

 

De batterij is intussen gedemonteerd. Ik krijg de fiets aan de praat met mijn batterijen. Er komt enig verbouwwerk aan te pas :

- bestaande batterij gedemonteerd

- batterij in het frame verwijderd

- controller demonteren en verplaatsen want die zit in de behuizing van de batterij.

- bagagedrager aanpassen om een nieuwe beugel te monteren voor de batterij.

- een nieuw plaatsje vinden voor de controller en een leuke behuizing zoeken.

 

Een controller zoeken én juist aansluiten op het systeem. bij voorkeur zonder kortsluiting :-) Dit wil ik bestellen in China.

 

Hiermee vervang ik de fiets waarvan ik de controller opblies. Stilaan breidt onze vloot elektrische fietsen uit. Dit wordt betaald met de fietsvergoeding die ik ontvang van mijn werkgever (750€/jaar). In principe kan ik hiermee in het onderhoud van de 4 fietsen voorzien. Momenteel beschik ik over 4 fietsen en 2 werkende batterijen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou iedereen willen waarschuwen voor de Shimano Hollowtech (II) Bottom Bracket. (trapas)

Ik ben daar niet tevreden over.

Op mijn nieuwe (degelijke) fiets zit er zo eentje.

Op wat meer dan een jaar heb ik deze volledig kapot gereden.

Ik fiets veel en ook in slechte weersomstandigheden.

Op mijn oudere fietsen heb ik echter nog nooit een trapas kapot gereden.

Volgens de fietsenmaker is de hollowtech de best as, omdat die lichter zou rijden.

Duurdere modellen zouden enkel lichter zijn, en niet beter/slijtvaster.

Dus het heeft geen nut een duurder ding te kopen met andere woorden.

 

De Shimano hollowtech moet dus gelijk met de ketting vervangen worden als die versleten is.

Je kan dus best naast een voorraad kettingen en tandwielen/ cassettes/ remblokjes/ banden/ derailleurwieltjes, ook een voorraad trapassen voorzien.

Of proberen nog een oud model trapas te kopen.

 

Nieuw is niet altijd beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...