Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/25/25 in Berichten
-
J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr784 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
3 punten
-
De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis3 punten
-
Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. š¤£š¤£š¤£š¤£š¤£ ( van de shogun website )3 punten
-
https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de āinvesteringenā met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen āik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnenā en āik ben daadwerkelijk een moestuin begonnenā ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....3 punten
-
@Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra š3 punten
-
Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr783 punten
-
@Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproductā¦.. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemenš. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )3 punten
-
@Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering š3 punten
-
Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiĆ«nt afweer wapen, voor de zelfverdediging van ā¬130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds ā¬130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.3 punten
-
Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.3 punten
-
3 punten
-
Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top š ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! š¤3 punten
-
Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.3 punten
-
Inderdaad. Voor de geĆÆnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !3 punten
-
š¤Ŗ. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn š.3 punten
-
Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tvās uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt š¤En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.3 punten
-
3 punten
-
3 punten
-
Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkelā¦. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ā¦.. je moet preppen op je eigen levensomgeving.3 punten
-
3 punten
-
Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit3 punten
-
Dat werkt niet zoals ik uit ondervinding weet. Het vet en zelfs was trek door het leer en dat ga je heel onplezierig vinden. Het gevolg is dat je je kleren amper meer van je lijf krijgt. š Maar die zijn dan wel ongelooid. Trommelvellen maak je van ruwe huid anders wordt er niet getrommeld.2 punten
-
De firesteel is binnen . Het heeft wel lang geduurd maar okĆ© ( drie weken) Bear Grylls survival firestarter Magnesium flint rod , noemen ze het. En het is echt helemaal prima voor dat geld ā¬5 zonder verzenden. Staand proberend vielen wat vonken tot de grond die nog een beetje na branden. Als je er nog geen of niet genoeg hebt , zeker een aanrader! 15 cm Fun.2 punten
-
Tja Lucas, de animo voor deze zaken is hier niet erg groot. Tot voor kort werden preppers beschouwd als wat zonderlinge complotdenkers en weggezet als niet helemaal goed bij hun verstand, want wat kon ons nu helemaal gebeuren? Nu, dat er iets kan gebeuren zie je nu om je heen, noodpaketten, ontspoorde energie- en brandstofprijzen, we zitten er opeens midden in. En nu kom jij, en anderen gingen je voor, en wilt iets gaan doen met het onderwerp. Maar dat wil een serieuze prepper helemaal niet. Die gaat op geen enkele manier ruchtbaarheid geven aan zijn bezigheden op prep-gebied. Dus, ik help het je hopen, maar geef je weinig kans.2 punten
-
Ik ben dus een beginnende prepper, heb een tas waar ik beetje bij beetje de kleinere voorraad in verzamel. Ben nu aan het denken, wat als de stroom uitvalt ? Uiteraard heb ik waxinelichtjes en kaarsen maar hoe ga ik eten opwarmen ? Mijn eerste gedachte was een camping gasbranderje maar eigenlijk vind ik het idee van een gasbusje in huis een beetje eng. Ik ben klein behuisd en heb geen garage oid, alleen een klein fietsenschuurtje. Is een gasbusje in huis gevaarlijk en wat zijn evt de alternatieven ? Groetjes2 punten
-
JIC vergeet je IFAK niet en als je de MAG niet kunt vinden KISS en onthou de 7Pās . Voor je het weet is het TEOTWAWKI WROL ! š2 punten
-
2 punten
-
@Roel als je pas vuur gaat maken als het donker is ben je een beetje aan de late kant , maar goed de firesteel mag ook altijd nog mee ,buiten spelen. Evenals de vuurslag mijn homemade lucifers, die kut exotac aansteker . De big aansteker, ik ben ook nooit te lui voor een frictionfire of vuurboog en in een gekke bui ga ik met chemicaliĆ«n aan de gang. Het is maar net hoe mijn pet staat en wat de weersomstandigheden zijn. Ik heb wel een vergrootglas als edc. @JJ&A als je googelt zie je verschillende Nederlandse aanbieders. En nee ik heb geen hoesje gemaakt . Pmma is redelijk slagvast en flexibel . En het past dus prima aan de rugzijde van mijn rugzak. Btw zoals gezegd gaat de fresnel lens ook niet zo vaak mee. Is gewoon geinig hebbeding. Ik heb altijd een vergrootglas in mijn zak , welke ik wel altijd gebruik. Ik rook en in het dagelijks leven zul je mij eerder het vergrootglas zien gebruiken als een aansteker, als het zonnetje schijnt. Dat is de enige onuitputtelijke bron voor vuur. Ik ben nou eenmaal een pyromaan. Daarom weet ik ook dat het gebruik van een vergrootglas , net als met de firesteel een handigheidje is. Ik heb zo vaak vrienden of collegaās dat ding in der handen gegeven als ze mij om een vuurtje vroegen š¤Ŗ2 punten
-
2 punten
-
Waarom een pakket? Je kunt toch ook gewoon los voorzien in de zaken die je zelf al noemde : iets voor igv stroomuitval en watervoorziening? Dus bv een paar goeie zaklampen met voorraad batterijen ,kaarsen met een windlicht en lucifers of met,als je het wat uitgebreider wilt, een solarpaneeltje en bv oplaadbare batterijen. Vwb water : wat voorraad in jerrycan, pakken of flessen en evt een waterfilter. Zorg ook dat je water kunt koken . Voor de zekerheid kan je dan nog zuiveringstabletten kopen en een fles dunne bleek om water te ontsmetten. Als prepper heb je de rest meestal allemaal al gewoon wel in huis. Gewoon je eigen "noodpakket" maken !!2 punten
-
Hard op weg naar landelijke rf dekking. Neem eens een kijkje bij Meshcore: https://forum.meshcore-net.nl/ Of de Telegram groep: https://t.me/meshcorenet2 punten
-
Ik bewaar het zelf koel, droog en donker, in de originele verpakking. Wanneer ik de voorraad aanvul, zet ik die achterop. Zodat er geen oude voorraad blijft staan. Zoals Roel aan aangeeft, zijn deze droge producten van zichzelf al heel lang houdbaar. Vroeger stonden er zelfs geen datums op verpakkingen. Dan beoordeelde je het product op geur, kleur, klonteren en smaak.2 punten
-
Onze insteek is al heel lang totale ontwrichting van de infrastructuur en de gevolgen daar van. Dus hebben we een grote moestuin waar we het jaar rond uit eten. Veel wecken en drogen dus. Een waterbron. Composttoilet en een grote voorraad aan allerlei lang houdbare etenswaren als rijst en pasta, iets wat op de juiste manier opgeslagen zeer lang houdbaar is. Een werkplaats om met handgereedschap nagenoeg alles op het gebied van hout aan te pakken, een smidse met een flinke voorraad ijzer en kolen. Kippen en konijnen voor de dierlijke eitwitten en een grote vijver met vis. In onze kas kweken we wat meer kwetsbaren zaken die misschien niet echt noodzakelijk zijn, maar het leven wel erg kunen veraangenamen. Pepers, paprika, aubergine, tomaten etc. Graan is meestal wel ergens te verkrijgen, malen doen we zelf en we hebben een houtfornuis met oven om brood te bakken. En als graan moeilijk wordt gaan we het zelf verbouwen, we hebben de ruimte er voor. Nou ja, plus 18 kuub brandhout voor dit moment en een bos om meer uit te oogsten. Ik zei dus al, totale ontwrichting en alles wat minder is dan dat brengt alleen maar minder problemen met zich mee. š2 punten
-
Tot ze op zijn en dan? Maar je hebt gelijk, bij zuinig gebruik kun je even vooruit. Flink oefenen is altijd het devies. Probeer een vuurtje te maken met de laatste lucifer die je nog hebt. Zoals jij weet is dat meestal een uitdaging die niet van het ene op het andere moment is uit te voeren.š Ik zie ook de blikopener liggen en daarbij blikjes die er geen nodig hebben. En mocht je die toch mee willen, je kent die hele kleine openers die het werk net zo goed doen en nauwelijk ruimte innemen. Voor de rest heeft ie het wel zo'n beetje voor elkaar zo te zien. Iedereen heeft uiteraard weer andere prioriteiten en zo hoort het ook.2 punten
-
Hallo allemaal. Van een oude 2cilinder Lister en een oude 220v alternator uit een boot heb ik een generator gebouwd. Werkt prima. Compressor, zaagmachines en gewone lampen doen het er op........maar dat ding geeft dus 220v blokstroom. Acculaders, telefoon en computer probeer ik maar niet eens......want als ik het goed begrepen heb sloop je daar die dingen mee. Gooi de spullen voor me neer en ik bouw je een huis, maar electronica valt niet niet in mijn kennisgebied.......maar goed......wat moet ik doen, cq toevoegen om daar een zuivere sinus uit te krijgen?2 punten
-
Wij houden er een volledig, voor zover je ooit volledig kunt zijn, uitgeruste medische kit op na. D.w.z. het "gereedschap". Scalpels, verbandmiddelen, ontsmettingsmiddelen, hechtdraad, sterliele gazen en watten, scharen, etc. Handboeken voor zelfmedicatie en een keur aan boeken over natuurgeneeswijzen. Kijk wij zijn geen van beiden medisch onderlegd behalve dan BHV en dat is altijd beter dan niets. Ik denk dat je in een crississituatie of een defintieve terugkeer naar een eenvoudiger manier van leven vooral veel voorzichtiger moet worden. Geen scherpe zaken aanpakken zonder handschoenen, niet blootsvoets gaan waar je je zou kunnen bezeren, goed weten hoe met mes en bijl om te gaan en al dat soort zaken. Al was het alleen al om infecties te voorkomen want dat zijn vaak de grootste boosdoeners. Je weet wel, voorkomen is beter en zo. Wij hebben wel twee paar krukken die we ooit hebben aangeschaft toen we ze nodig hadden en nu blijven ze hopelijk voor eeuwig op zolder liggen, maar je weet maar nooit. Nou ja en zaken als antibiotica e.d. is wel aan te komen, maar moet je met enige regelmaat vervangen want niet eeuwig houdbaar. Wormtabletten zijn wel lang houdbaar en ook best handig.2 punten
-
Nou ja ik denk inderdaad dat als je zo spelenderwijs kunt ervaren . Dat het misschien wel veel gezellig is om in de tuin te bivakkeren met een kaarsje enz . Ipv met zijn allen in de bank voor de tv te gaan zitten . Dat jouw kleinkinderen ook heel anders gaan kijken tegen een shtf situatie. Ik denk dat mijn bushcraft/ survival ervaringen , dat voor mij ook voor een groot deel hebben gedaan . Naast de kennis over geschiedenis. Veel zaken welke vandaag de dag zo zelfsprekend zijn . Blijken pas iets van de laatste eeuw of laatste decennia . Dat is iets wat bij mij ook altijd in mijn hoofd mee speelt.2 punten
-
Nou de timing is prima . De zin en onzin rond corona is nu algemeen wel bekend . Danwel een stuk makkelijker eruit te filtreren dan destijds. Ik denk dat bv de serieuze medische voorbereiding een persoonlijk iets is . En sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie en kennis. maw als je de medische kennis niet hebt is het feitelijk onzinnig om in een noodpost te voorzien. Ikzelf en mijn gezin zijn momenteel niet direct medisch gezien hulpbehoevend. Het is voor mij niet handig om dus allerlei materialen en medicatie op voorraad te leggen van alle mogelijke ziektes en afwijkingen die we in de toekomst kunnen oplopen. Ik heb wel bepaalde kennis en vaardigheden, waardoor ik het van belang vindt om wat scalpels in huis te hebben. Zo blijkt maar weer dat het echt een persoons afhankelijk methode betreft. We kunnen nog wel discussiĆ«ren of de kwaliteit van de zorg achteruit is gegaan. Anderzijds kun je stellen dat de snelle toename van de bevolking naar 18 miljoen de capaciteit van de zorg heeft ingehaald. Waardoor er binnen de zorg meer ethische vraagstukken dan ooit op tafel liggen. En dus steeds vaker patiĆ«nten worden afgewezen. Met dit in gedachten is het aan jou zelf en je persoonlijke kwaliteiten hoe uitgebreid je wil en kan zijn in je eigen medische voorzieningen. Tot zelfs inderdaad als je de capaciteit hebt dat je een vangnet creĆ«ert voor mensen in jouw omgeving ivv een noodpost. Dat is heel nobel van je . Ik ben meer egoĆÆstischer van aard. jij bent dus meer dan welkom en ik hang de vlag voor jou uit š2 punten
-
Er zijn verschillende methodes, koud en warm. Met vijzelen kom je ook een heel eind. En volgens Felix imler is een handpers ook zo gemaakt. Hij heeft daar een filmpje van gemaakt. vwb outdoors dan. Dit is dan ook iets voor als je langdurig ergens buitenaf zit. En je de pulp nog op wil eten bijvoorbeeld. Als ik ga bushcraften begin ik daar natuurlijk ook allemaal niet aan. Dat heeft ook helemaal geen meerwaarde , om die olie dan te extraheren. Ik steek die noten gewoon rechtstreeks aan . Ik heb dat al eens uitgelegd in een andere topic kaarsjes maken. Het is onzin om met bushcraften zoveel moeite te doen als je ze rechtstreeks ook kunt gebruiken natuurlijk. Bovendien ga je met bushcraften eerder voor dennenhars danwel fatwood of een fakkeltje van berkenschors .2 punten
-
Ik ben ook niet overtuigd, ik had vroeger ook zoān draadzaag in mijn Rambo mes , en die had best wel leuke functies. Dat dan wel. Later ook nog eens zoān stuk kettingzaag op een uitstapje geprobeerd. Het werkt, maar super handig in de outdoors, is het zeker niet. Moeilijk positioneren ook. Dus ik heb ook alleen maar vouwzagen in de rugzak . misschien moet je ook maar eens met je nordic pocket zaag en een vouwzaag van de Lidl de bossen in. Kijken wat je er zelf van vindt. Zo een echte draadzaag ( dus geen stuk zaagketting ) is zeker wel handig voor in je blikje , maar die hoeft helemaal niet van goede kwaliteit te zijn om iemand te wurgen of om er een strik mee te zetten, spullen mee vast te binden of een stuk bot door te zagen . Daarom zitten ze in die blikjes . Niet als houtzaag. š2 punten
-
Ik heb de kippen en hanen niet voor het vlees .... Enkel voor de eieren ( mijn mediacatie - volwaardig voedsel en waardevolle voedingstoffen ) en voor de voortplanting en nageslacht , het moet door , ook in de toekomst , er zijn bijna geen mRNA vrije kippen en hanen meer ....... JJ&A , maar konijnen is ook niet verkeerd ..... maar niet mijn ding , zoals ik al zei eitjes is mijn medicatie ...... De mRNA gevaccineerde generatie kippen en hanen zullen elk moment het loodje leggen ....... ( net als de mens )2 punten
-
Ik heb zelf aantal accuās met zonnepanelen. Ik heb een de belangrijkste apparaten op een PDU welke 2 stroomingangen accepteert en 1 uitgang. Dan zet je prioriteit op stroomtoevoer 1 en als die eruit knalt gaat die naar ingang 2. Niet helemaal wat je wilt, maar je kan dus in theorie een 4e groep maken (die je of op groep in je meterkast doet of naar je generator).2 punten
-
Hee allemaal ik zie hier steeds meer mensen met een hond voorbij komen. Ik hoor echter niemand over over een lasten tuigje of een tactisch rugzakje voor de hond. Een gemiddelde hond is prima in staat om wat last mee te dragen , al is het maar zijn eigen voer of iets. Ik weet in elk geval dat in oorlog en rampscenarioās vaak nog honden ingezet worden voor transport van goederen . en vroeger was bv ook een hondenkar heel normaal. Anyway ik wilde dit even hernieuwd onder de aandacht brengen aan al die honden bezitters hier.2 punten
-
Jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt. Het ging mij niet om uw persoonlijke zaak, maar om de algemene misvatting. Ik weet inderdaad niet welke bank u heeft. Ik weet wel dat vrijwel geen een bank meer. Fysiek goud aanbied, buiten Rotterdam. De abn Amro en Rabo dnb enz geven alleen nog etf's uit. De bank in Amsterdam waar de meeste mensen ooit fysiek goud kochten/ onder brachten is jaren terug gestopt. Je kon toen of je goud daar snel ophalen , of je kreeg er een certificaat voor. ( Mooie munten of sieraden was je kwijt, slechts de goudwaarde kreeg je gecertificeerd) Ik wilde jou daar enkel op attenderen. Ik heb velen gesproken die dachten dat ze goud hadden gekocht bij een bank, maar niet beseften dat ze slechts een "optie" op goud hadden. Een ander vervelend/ geĆÆriteerd punt wat u aandraagt, te weten gewone banken hebben geen goud kluis. Wat dan elke wakkere zou weten. Is juist het geen ik bedoelde. Binnen elke gemeente is er wel een bank die kluisjes verhuurd, het staat u vrij om uw gekochte fysieke metalen, daarin op te bergen natuurlijk. Dus u koopt in Rotterdam of bij het goud huis , goud zaken, goudwissel kantoor enz iets van fysiek goud. En dat kun je in je gehuurde bankkluisje leggen. Waar u dus wel ten alle tijden de beschikking over kunt hebben. Besef wel dat al die banken dit al jaren aan het afbouwen zijn š Het wordt dus steeds lastiger om een kluisje te huren, daar waar het 20 a 30 jaar geleden, de normaalste zaak van de wereld was. Moraal van het verhaal met beleggen in fysiek goud, met terugkoop garantie. Is meer een marketing truc. En staat ver af van particulier bezit. Bovendien verliest u daarmee ook het aspect dat bv bepaalde munten of sieraden een hogere waarde/ rendement kunnen hebben dan, wat ze vertegenwoordigen aan goud gehalte. Uw verhaal en mijn visie staan los van elkaar. Maar zou dus wel vervelende raakvlakken kunnen hebben , waar u zelf niet bewust van zou kunnen zijn geweest.2 punten
