Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/22/25 in Berichten
-
J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr784 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
3 punten
-
De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis3 punten
-
Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. š¤£š¤£š¤£š¤£š¤£ ( van de shogun website )3 punten
-
https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de āinvesteringenā met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen āik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnenā en āik ben daadwerkelijk een moestuin begonnenā ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....3 punten
-
@Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra š3 punten
-
Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr783 punten
-
@Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproductā¦.. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemenš. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )3 punten
-
@Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering š3 punten
-
Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiĆ«nt afweer wapen, voor de zelfverdediging van ā¬130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds ā¬130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.3 punten
-
Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.3 punten
-
3 punten
-
Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top š ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! š¤3 punten
-
Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.3 punten
-
Inderdaad. Voor de geĆÆnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !3 punten
-
š¤Ŗ. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn š.3 punten
-
Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tvās uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt š¤En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.3 punten
-
3 punten
-
3 punten
-
Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkelā¦. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ā¦.. je moet preppen op je eigen levensomgeving.3 punten
-
3 punten
-
Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit3 punten
-
Je kan het beste Jeroen Klaassen van de https://www.prepshop.nl/berichten/bericht/2017/06/waarom-kiest-iemand-ervoor-om-te-preppen.html vragen hij kan je uitgebreid antwoorden dat doet hij vaker, de doorsnee prepper houd het liefs alles wat privƩ. Want je kan je zelf en je gezin in gevaar brengen met een SHTF,3 punten
-
Doordat ik een rabbit hole in ging, kwam ik op dit forum terrecht. Voor de gein deze categorie bekeken, en ik zag iemand met een kleine schattige fietskar langs komen. Dus ik dacht: laat ik de mijne eens tonen. Dit is mijn fietskar. Heeft een "geveerd" frame. Is verlengbaar en in te korten. Vlak vloer oppervlak van 1.50 x 1 meter. Heeft rondom allemaal ogen om spanbanden aan vast te zetten. Heeft achterop een stel uitklapbare poten. Dit is helaas 1 van m'n meest recente foto's, maar tegenwoodig heeft hij aan beide zijkanten een rood LED achterlicht, ipv 1 midden achterlicht. Natuurlijk oranje reflectors voor en achter. Oh, en hij heeft onderhand ook een liertje gekregen met een capaciteit van 250 kg. Met deze zitmaaier erop haal ik met gemak nog de 25 km/u. Yep, die fiets is zelfbouw E, en street-legal. Actie radius zonder kar, tussen de 250 en 300 km. Met kar en ~100 kg lading, 200 km bereik. Heb ooit 250 kg aan kliklaminaat vervoerd, maar dat vond de kar niet fijn. Tegenwoordig probeer ik hem niet meer dan 200 kg te laten tillen. Oh, en ik heb ook een 1kw 230v inverter voor bij m'n zelfbouw accu. Hier kan ik de meeste van m'n zwaardere powertools op laten draaien. Laden van de accu gaat trouwens ook vlot met m'n 36v 15A lader. (vaak zijn e-bike laders rond de 2-3A) Ik had ook nog een MPPT solar charger en 4 paneeltjes van 290 Wp per stuk gekocht... Maar helaas vond de woningbouw het niet ok om die op de garagebox te klappen. (maar kan ik als prepper sowieso op de kar doen, of alle 4 naast elkaar neer leggen op een veldje oid)2 punten
-
Hoi allen, Afgelopen tijd heb ik mij geĆÆnteresseerd in het opslaan (en explicit zo lang mogelijk houdbaar houden) van water. Inmiddels heb ik uren online āonderzoekā gedaan naar de beste, maar ook goedkoopste, oplossingen. Uiteraard heb ik ook het forum hier eerst doorgespit. In het kort zijn er veel verschillende methodes van water opslaan, maar vind iedereen hier hun āeigenā van. Een consensus van de beste methode heb ik nog niet kunnen vinden. Zelf had ik op voorhand ook een (simpele) methode in gedachten, maar ik kan hier dan juist weer niks over vinden. De methode die ik in gedachte heb is het water bottelen. Gezien ik zelf sporadisch als hobby bier brouw, was dit het eerste wat in mij op kwam. Omdat ik hier zo weinig over kan vinden twijfel ik of ik niet een hele simpele tekortkoming over het hoofd zie. Graag leg ik mijn idee in dit topic uit, zodat iedereen die geĆÆnteresseerd is hierover mee kan denken of op kan schieten. Hoe ik het aan zou pakken is als volgt: Net als bij het brouwen van bier is het belangrijk dat het materiaal steriel is, of zo steriel mogelijk. Zowel de glazen flessen als de kroonkurken. Het (kraan)water wordt gekookt om bacteriĆ«n te doden. Ik ben er niet over uit of ik het water zou laten afkoelen, of zo heet mogelijk in de flessen giet. Bier laat je altijd afkoelen, maar dat doe je in principe voor de gist. Na het vullen van een fles zsm de kroonkurk op de fles. Droog, donker en koel bewaren. Mijns inziens zou dit ertoe moeten leiden dat het water schoon en steriel is wanneer het in de fles gegoten wordt. Doordat er geen zuurstof bij kan komen zou het water goed moeten blijven. Ten aanzien van bijvoorbeeld plastic flessen, zouden de glazen varianten niet moeten bederven/ plastic of kunststof moeten lekken in het water. Eventueel zou dit met de kroonkurk wel kunnen gebeuren. Ik weet niet hoelang een kroonkurk goed blijft, maar als ik de flessen rechtop bewaart zou het water de kroonkurk niet aanraken en daarmee vermoedelijk lang goed blijven. Verder is de prijs wat mij betreft aantrekkelijk. De kosten van de glazen flessen is iets meer dan een euro per liter. Dit is goedkoper dan het specifiek lang houdbare water wat je online kunt kopen. De rest van de kosten zijn dermate nihil dat je deze niet hoeft mee te rekenen. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Zou deze methode valide kunnen zijn, of mis ik iets cruciaals?2 punten
-
2 punten
-
JIC vergeet je IFAK niet en als je de MAG niet kunt vinden KISS en onthou de 7Pās . Voor je het weet is het TEOTWAWKI WROL ! š2 punten
-
Ik bewaar het zelf koel, droog en donker, in de originele verpakking. Wanneer ik de voorraad aanvul, zet ik die achterop. Zodat er geen oude voorraad blijft staan. Zoals Roel aan aangeeft, zijn deze droge producten van zichzelf al heel lang houdbaar. Vroeger stonden er zelfs geen datums op verpakkingen. Dan beoordeelde je het product op geur, kleur, klonteren en smaak.2 punten
-
2 punten
-
Heerlijk ,dialect! Leuk en dankjewel voor je mooie wensen! Ik ben dol op dialecten, vind dat heeel waardevol ! Ik sprak laatst heel gezellig hier in mijn "nieuwe" zeeuwse woonplaats met een voormalig Grunninger (gewoon,zomaar spontaan in de supermarkt haha) en die wenste mij dit ook zo toe : veul hail en zegen in 't nijjoar.... Ik geef die mooie wens hier dan ook maar weer aan anderen door.. ..is te vertalen in elke taal en elk gewenst dialect !! ps: in het flakkees is het : Gelokkug Nieuwjaer ! š2 punten
-
Tja ta3a ik help altijd graag, maar nogmaals ik steun dit niet. Ik vindt nog altijd dat je eerst research moet doen of een expertise moet ontwikkelen voordat je een dergelijke website maakt. Ik zal wel ouderwets zijnš2 punten
-
Hallo allemaal. Van een oude 2cilinder Lister en een oude 220v alternator uit een boot heb ik een generator gebouwd. Werkt prima. Compressor, zaagmachines en gewone lampen doen het er op........maar dat ding geeft dus 220v blokstroom. Acculaders, telefoon en computer probeer ik maar niet eens......want als ik het goed begrepen heb sloop je daar die dingen mee. Gooi de spullen voor me neer en ik bouw je een huis, maar electronica valt niet niet in mijn kennisgebied.......maar goed......wat moet ik doen, cq toevoegen om daar een zuivere sinus uit te krijgen?2 punten
-
Wij houden er een volledig, voor zover je ooit volledig kunt zijn, uitgeruste medische kit op na. D.w.z. het "gereedschap". Scalpels, verbandmiddelen, ontsmettingsmiddelen, hechtdraad, sterliele gazen en watten, scharen, etc. Handboeken voor zelfmedicatie en een keur aan boeken over natuurgeneeswijzen. Kijk wij zijn geen van beiden medisch onderlegd behalve dan BHV en dat is altijd beter dan niets. Ik denk dat je in een crississituatie of een defintieve terugkeer naar een eenvoudiger manier van leven vooral veel voorzichtiger moet worden. Geen scherpe zaken aanpakken zonder handschoenen, niet blootsvoets gaan waar je je zou kunnen bezeren, goed weten hoe met mes en bijl om te gaan en al dat soort zaken. Al was het alleen al om infecties te voorkomen want dat zijn vaak de grootste boosdoeners. Je weet wel, voorkomen is beter en zo. Wij hebben wel twee paar krukken die we ooit hebben aangeschaft toen we ze nodig hadden en nu blijven ze hopelijk voor eeuwig op zolder liggen, maar je weet maar nooit. Nou ja en zaken als antibiotica e.d. is wel aan te komen, maar moet je met enige regelmaat vervangen want niet eeuwig houdbaar. Wormtabletten zijn wel lang houdbaar en ook best handig.2 punten
-
Wc papier š. In de jaren 90 verzamelde een kennis nog oude kranten om naar Suriname op te sturen, voor wc papier. wat denk je van elektriciteit. Water uit de kraan . Pleisters en verbandmiddelen. Nooddekens. Radio televisie telefoon . Geld automaat , supermarkt. Multivitaminen, seizoensongebonden groentes, ponchoās, firesteel , lucifers , kant en klare waterfilters. Plastic containers, -kleding, -tent , -paracord. Gas , petroleum . Onze opaās en omaās hadden in hun normale dagelijkse leven , niet eens de beschikking over verreweg de meeste genoemde producten. En dan pretenderen bepaalde mensen niet meer zonder te kunnen. Voor een korte periode.2 punten
-
En dan durf jij nog te zeggen dat je van huis uit niet zo'n prepper bent ? 𤣠š2 punten
-
2 punten
-
Zie je die legen PET fles? Ja, die ja, die je zojuist in die statie-geld tas stopte die ondertussen begint te overstromen en je Ʃcht een keertje moet gaan inleveren. Die fles, ofja, die overstromende zak aan flessen, kan alles worden wat jij nodig hebt... Ik ben een fan van 3d printen, nee 3d printen is niet mijn hobby, ik engineer, design en maak graag dingen, en zo'n volledig geautomatiseerd lijmpistool is ƩƩn van de gereedschappen die ik daar voor gebruik. Nou denk je misschien: Gozert, wat heeft dit met prepper te maken, ga terug naar je 3d-print vriendjes die gearticuleerde glow-in-the-dark draken printen... Maar het mooien van 'additive manufacturing' is dat je nagenoeg alles kunt maken dat je kunt bedenken! Een verloop voor je water filter, de beugel waarmee je je walky-talky mee aan je dashboard bevestigtd, dat ene onderdeel van de combobulator dat kapot is gegaan, containers, of een scheldel als ornamant op de motorkap van je auto als je voor de Mad Max vibe gaat. "Maar Scrappy, get to the point" Aight, die overstromende tas aan flessen, die kan omgetoverd worden in 'filament' voor 3d printers. Dit wil effectief zeggen dat als je een paar lege flessen hebt je deze kunt gebruiken om alles te printen/maken dat je mogelijk nodig zult hebben. Ja, met een frees- en draaibank kun je dit ook, Ɣls je het rouwe materiaal kunt vinden, en geloof mij dat ik als urbex scavenger niet vaak bruikbaar materiaal daar voor vind... To the point, hier is een link van CNC Kitchen die die PET-filament test: Als er genoeg interesse is wil ik gerust zoeken naar een tuttorial hier voor. Nou is PET niet het enigste materiaal dat recyclebaar is, hoe je een Pulltrusion machine maakt kunnen julie zelf ook opzoeken. Als er genoeg interesse is in dit onderwerp wil ik gerust opzoek gaan naar de beste tutorials/links, en als hier iemand nu denkt: 'Misschien is 3d printen minder voor nerds als ik eigenlijk dacht', dan wil ik gerust jullie helpen om deze "hobby" in te stromen. Als jullie mij excuseren, ik ga een mega Faraday cage bouwen voor mijn printer en computer.2 punten
-
Momenteel kortingen bij hbm https://www.hbm-machines.com/nl/zoeken?q=generator Ik heb die van 3800 W laten komen. 40% korting omdat de bestickering niet klopt. Er staat 8000 op, maar is 3800 (keurig aangegeven op de site). Wel een groot ding, maar ik zie de stroomuitval komende winter met vertrouwen tegemoet.2 punten
-
Met dergelijke info delen op internet, bereik je vaak weer net de verkeerde mensen . https://www.hartvannederland.nl/112/crime/artikelen/utrecht-grote-actie-paddenstoelen-stropen2 punten
-
2 punten
-
Ja beste @monsa, Dat is een hele koude does als je plots dakloos word. Ik heb het een paar keren mee gemaakt voor dat mijn huidige vrouw ontmoeten en zij had het ook al een paar keren mee gemaakt en wij samen ook, terwijl we hele nette fijne mensen zijn, en weten zo dat je daklozen niet zo maar over een kamp kan scheren. Ik ken de ook een man Willem Bol die filiaalhouder was van een ABN-AMRO bank in een grote Friese plaats, later was hij ook bekende Willem Bol, een voormalige Nederlandse tv-presentator die eind jaren ā80 bekend werd door het programma Showmasters en later zijn eigen talkshow Bol is de naam kreeg. Later was hij zelf ook dakloos. Woonomstandigheden: Na een periode in de auto te hebben geslapen, woont hij nu met zijn vrouw in een klein vakantiehuisje dat door een vriend beschikbaar is gesteld. Het contrast met zijn vroegere succes is groot: van een bekende, goedverdienende tv-persoonlijkheid naar iemand die door ziekte en tegenslag aan de rand van de samenleving leeft Jaren geleden zijn aardig wat Amerikanen dakloos geworden. Ja, daar zit een heel verhaal achter ā en het gaat vooral over de grote Amerikaanse huizencrisis van 2007-2009, die leidde tot massale dakloosheid en financiĆ«le ellende. Massale executies: Banken zetten miljoenen mensen uit hun huis. In sommige staten kon dat razendsnel, zonder veel juridische bescherming voor de huiseigenaar. Gevolg: Tussen 2007 en 2010 verloren miljoenen ook rijke Amerikanen hun woning. Sommigen kwamen terecht bij familie of vrienden, maar velen belandden op straat of in noodopvang. De vicieuze cirkel Uit onderzoek blijkt dat huisuitzetting niet alleen een gevolg is van armoede, maar ook een belangrijke veroorzaker ervan. Zonder adres is het moeilijk werk te vinden of te behouden. Gezinnen raken uit elkaar, kinderen verliezen schoolcontinuĆÆteit. Gezondheidsproblemen en depressie nemen toe. Sociale netwerken vallen weg, waardoor terugkrabbelen nog lastiger wordt. Het blijvende beeld Vandaag de dag zijn er nog steeds honderdduizenden Amerikanen dakloos. In 2020 ging het om ruim 580.000 mensen. --------------------------------------------------------------------. Ook al zijn we nu bejaard nog steeds staan we door NL overal in geschreven als woningzoekenden, want dakloos worden is zo gebeurd, er hoeft maar een fikse brand te ontstaan en je hebt geen huis meer of wat ook veel gebeurd in NL dat je weg word gepest door buren, wat zelfs levens bedreigen kan zijn, en moet je maken dat je weg komt. Misschien ben jij goed terecht gekomen en kan je weer fijn tot je recht komen. Ja en je bent ook heel fijn hier terecht gekomen, en kan je ook fijn tot je recht komen, je leven kan een hele positieve verandering onder gaan. Goed voorbereid zijn op wat kan gebeuren. En wel overwogen voorraad van voedsel, drinkwater, medicatie, kleding die bestand is tegen de elementen van de natuur, een wel gevulde rugzak met uitsluiten de beste dingen. Ja dat kost geld wat ons ook niet op de rug groeit, ook daar mee kunnen we je helpen, nee we geven haha geen geld weg, meer laten je zien hoe je uitsteken op dingen kan besparen, en er ook nog gezonder op kan worden. Dus van harte welkom op ons fijn forum, wees fijn je zelf, doe lekker mee. Heb je vragen stel ze gerust, wij zijn er ook voor jouw. Als je het leuk vind kan je ook dit door lezen: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/2 punten
-
2 punten
-
Ik heb de kippen en hanen niet voor het vlees .... Enkel voor de eieren ( mijn mediacatie - volwaardig voedsel en waardevolle voedingstoffen ) en voor de voortplanting en nageslacht , het moet door , ook in de toekomst , er zijn bijna geen mRNA vrije kippen en hanen meer ....... JJ&A , maar konijnen is ook niet verkeerd ..... maar niet mijn ding , zoals ik al zei eitjes is mijn medicatie ...... De mRNA gevaccineerde generatie kippen en hanen zullen elk moment het loodje leggen ....... ( net als de mens )2 punten
-
Ik heb zelf aantal accuās met zonnepanelen. Ik heb een de belangrijkste apparaten op een PDU welke 2 stroomingangen accepteert en 1 uitgang. Dan zet je prioriteit op stroomtoevoer 1 en als die eruit knalt gaat die naar ingang 2. Niet helemaal wat je wilt, maar je kan dus in theorie een 4e groep maken (die je of op groep in je meterkast doet of naar je generator).2 punten
-
@Airevias bij mij vallen er ook af , deels door de vogels, deels omdat ze gewoon klaar zijn. En een deel afgestoten door de boom. belangrijk ! De natuur regelt zichzelf en weet niet welke door de mens bepaalde kalendermaand het nu dan wel niet is. we hebben al extreem goed weer gehad natuurlijk. De dracht is ook wat zwaarder dan andere jaren. Dus er zullen automatisch ook wat meer afgestoten worden dan andere jaren. aldus deels zijn ze gewoon klaar en deels worden er afgestoten door het droge weer. Als je nu door de bossen loopt lijkt het soms ook wel herfst. We hadden een extreem goed voorjaar voor de natuur. Maar afgelopen periode is het weer overdreven warm en met tijden droog geweest. Planten en bomen stoten dan o.a wat extra blad af om niet te veel vocht te verliezen. En zoals bij elke vruchtdragende boom, worden er ook wat minder succesvolle vruchten (noten) afgestoten. Hoeveel appels ik al niet opgeraapt heb pfff. Terug komend op de hazelaar zie ik bij mezelf ook dat veel afgevallen noten niet goed ontwikkeld zijn en als ik er wat pluk deze veel verder ontwikkeld zijn . Aldus je bent life getuige van hoe natuurlijke selectie werkt. wat kun je er nu zelf aan doen ā¦.. extra regen creĆ«ren š plus eventueel wat voeding aanbieden ( de plant verwennen) . En accepteren dat de oogst niet een tijdstip is maar een periode. Afhankelijk van de hoeveelheid voeding, uren zon op een dag , en de vochthuishouding. ( zo beĆÆnvloedt te weinig water de oogst opbrengst, maar kan ook teveel water de oogst verpesten) bv tomaten klappen open als ze te nat staan. het is niet altijd te begrijpen of gewenst acceptabel, maar de plant /boom geeft genoeg zaad om zich te kunnen voortplanten. En vergis jezelf niet sommige doen dat al duizenden jaren heel succesvol, zonder inmenging van de mens. Het ene jaar blijft er wat meer over voor de mens dan het andere . Dus is de oogst groter of kleiner. tot slot anderzijds hebben we als mens weer snoei technieken en voeding schemaās ontwikkeld om een grotere vruchtdracht te creĆ«ren. Of denk aan het krenten van druiven of het plukken van de eerste aardbeien om de plant voor de gek te houden en te dwingen grotere en of meer vruchten aan te maken. Net zoals we met bloemen doen , dus bloemen knippen om een tweede bloei te stimuleren of te snoeien om een rijkere bloei te creĆ«ren. Als de plant stress krijgt gaat het zich meer focussen op die voortplanting in de vorm van bloemen of vruchten tot de hoeveelheid eterische oliĆ«n wat het aanmaakt. dus er is niets om je eigen druk over te maken , met die afgevallen oneetbare noten kun je nog wel kaarsjes maken š2 punten
-
@gerard je hebt meer in huis om te drinken dan alleen water . Dus drie dagen is al super easy. En wat is er mis met een pannetje water koken. @ allemaal ik heb nog een YouTube filmpje geplaatst, hoe simpele oplossingen men had toen er nog geen water uit de kraan kwam. Men vergeet dat we pas anderhalve eeuw water uit de kraan hebben. In die duizenden jaren daarvoor hebben we altijd prima overleefd. En nogmaals ben blij dat je in Nederland woont. Het stikt hier van het water en de regen . Dat is in veel landen wel anders. En daar komt heel dat water verhaal van. In Amerika zijn staten welke geen eigen waterbron hebben. In Afrika zijn ook regenwouden , maar ook gebieden met water schaarste. In India heeft men veel waterbronnen zelf vervuild enz enz enz. wij wonen in Nederland , of Belgiƫ. Met diverse natuurlijke bronnen , grond water zo hoog dat we er vaak last van hebben . Regen tot in den treure . Het laatste waar wij ons druk over hoeven maken is wel water. Opvang en zuiveringstechnieken is wel kennis wat je achter de hand moet hebben.2 punten
