Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/26/25 in Berichten

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur šŸ”„ of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm šŸ¤“
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ā€˜investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ā€˜ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ā€˜ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra šŸ‘‹
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemenšŸ˜. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering šŸ™‚
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiĆ«nt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top šŸ‘ ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geĆÆnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn šŸ‘Œ.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt šŸ¤“En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Echte Bushcraft prachtig, en oefening baard kunst. Er zijn beslist wel handige dingen bij.
    2 punten
  25. Hoi allen, Afgelopen tijd heb ik mij geĆÆnteresseerd in het opslaan (en explicit zo lang mogelijk houdbaar houden) van water. Inmiddels heb ik uren online ā€˜onderzoek’ gedaan naar de beste, maar ook goedkoopste, oplossingen. Uiteraard heb ik ook het forum hier eerst doorgespit. In het kort zijn er veel verschillende methodes van water opslaan, maar vind iedereen hier hun ā€˜eigen’ van. Een consensus van de beste methode heb ik nog niet kunnen vinden. Zelf had ik op voorhand ook een (simpele) methode in gedachten, maar ik kan hier dan juist weer niks over vinden. De methode die ik in gedachte heb is het water bottelen. Gezien ik zelf sporadisch als hobby bier brouw, was dit het eerste wat in mij op kwam. Omdat ik hier zo weinig over kan vinden twijfel ik of ik niet een hele simpele tekortkoming over het hoofd zie. Graag leg ik mijn idee in dit topic uit, zodat iedereen die geĆÆnteresseerd is hierover mee kan denken of op kan schieten. Hoe ik het aan zou pakken is als volgt: Net als bij het brouwen van bier is het belangrijk dat het materiaal steriel is, of zo steriel mogelijk. Zowel de glazen flessen als de kroonkurken. Het (kraan)water wordt gekookt om bacteriĆ«n te doden. Ik ben er niet over uit of ik het water zou laten afkoelen, of zo heet mogelijk in de flessen giet. Bier laat je altijd afkoelen, maar dat doe je in principe voor de gist. Na het vullen van een fles zsm de kroonkurk op de fles. Droog, donker en koel bewaren. Mijns inziens zou dit ertoe moeten leiden dat het water schoon en steriel is wanneer het in de fles gegoten wordt. Doordat er geen zuurstof bij kan komen zou het water goed moeten blijven. Ten aanzien van bijvoorbeeld plastic flessen, zouden de glazen varianten niet moeten bederven/ plastic of kunststof moeten lekken in het water. Eventueel zou dit met de kroonkurk wel kunnen gebeuren. Ik weet niet hoelang een kroonkurk goed blijft, maar als ik de flessen rechtop bewaart zou het water de kroonkurk niet aanraken en daarmee vermoedelijk lang goed blijven. Verder is de prijs wat mij betreft aantrekkelijk. De kosten van de glazen flessen is iets meer dan een euro per liter. Dit is goedkoper dan het specifiek lang houdbare water wat je online kunt kopen. De rest van de kosten zijn dermate nihil dat je deze niet hoeft mee te rekenen. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Zou deze methode valide kunnen zijn, of mis ik iets cruciaals?
    2 punten
  26. Ineens verkopen ze weer firesteels op Ali . En dan moet je niet die van 0,45 cent kopen natuurlijk . Het enige is dat ze het geen Ferro rod noemen dus opletten op het bijbehorende filmpje. in het kader van kunjenietgenoegvanhebbedingetje . Heb ik er een besteld . Als het binnen is dan en update. Hexagonale 12,7x153 mm €11,76 ( daar durven ze bij bol 43 euro voor te vragen ) Ik weet niet hoe het kan maar profiteer ervan !
    2 punten
  27. De firesteel is binnen . Het heeft wel lang geduurd maar okĆ© ( drie weken) Bear Grylls survival firestarter Magnesium flint rod , noemen ze het. En het is echt helemaal prima voor dat geld €5 zonder verzenden. Staand proberend vielen wat vonken tot de grond die nog een beetje na branden. Als je er nog geen of niet genoeg hebt , zeker een aanrader! 15 cm Fun.
    2 punten
  28. Hallo Allemaal, Sorry voor het late reageren! Ik had dit topic uit het oog verloren. Leuk om te lezen dat jullie er zo mee bezig zijn. Ik heb het kaartje eraf gehaald en in de kast gelegd voor gebruik. Gewoon beneden in het dressoir. Hij is echt in nieuwsstaat en ongebruikt. Die man is een vriend van mij en doet veel met meubels. Zo af en toe krijgt hij dan wel eens wollen dekens mee. Zo ook deze. Ik was zelf vergeten dat hij die had! Ik vroeg of hij een deken had voor mijn noodpakket en jawel hoor. Ik had dit niet verwacht šŸ˜‡
    2 punten
  29. Ik ben dus een beginnende prepper, heb een tas waar ik beetje bij beetje de kleinere voorraad in verzamel. Ben nu aan het denken, wat als de stroom uitvalt ? Uiteraard heb ik waxinelichtjes en kaarsen maar hoe ga ik eten opwarmen ? Mijn eerste gedachte was een camping gasbranderje maar eigenlijk vind ik het idee van een gasbusje in huis een beetje eng. Ik ben klein behuisd en heb geen garage oid, alleen een klein fietsenschuurtje. Is een gasbusje in huis gevaarlijk en wat zijn evt de alternatieven ? Groetjes
    2 punten
  30. Daar heb je uiteraard meer dan gelijk in @Roel voor mij is het vanzelfsprekend dat dat hand in hand hoort te gaan, vaardigheden moet je blijven oefenen tot sommige zaken als vanzelf gaan, net als met fietsen of autorijden moet je niet meer over de handelingen nadenken, maar alleen maar over de omgevingsfactoren (zoals verkeer) zodat je alle opgedane kennis en ervaring kan gebruiken om tot een zo goed mogelijke uitkomst te komen. Het bekende " practice makes perfect" GreetZ, Pjotr78
    2 punten
  31. Ziet er goed uit. Zo iemand is i.d.d. een vriend te noemen. šŸ‘
    2 punten
  32. JIC vergeet je IFAK niet en als je de MAG niet kunt vinden KISS en onthou de 7P’s . Voor je het weet is het TEOTWAWKI WROL ! šŸ˜‚
    2 punten
  33. Wauw! Wat een hoop reacties. Wel grappig om te lezen dat jullie eigenlijk alles al in huis hebben. Dan snap ik dat een 'noodpakket' niet nodig is. Maar voor een niet prepper is het toch wel handig om een soort lijst te hebben. Ik ben er aan begonnen. En heb 3 lucht en licht dichte boxen. En ben die aan het vullen met Radio, waterzuivering (de bleek vind ik iets te spannend ;)) En ook voedsel zoals aardappelpurree poeder etc. Ik lees verder mee met alle ervaringen!
    2 punten
  34. Ik wil even reageren op een paar dingen die ik hier lees. Ik zie dat mensen ā€œnatuurlijke alternatievenā€ zoeken voor medicatie die is voorgeschreven door een arts. Dat zou ik zelf niet aanraden. Medicatie is vaak afgestemd op jouw situatie en risico’s. Met natuurlijke alternatieven heb je vaak een andere werking, wisselende dosering of soms gewoon geen bewezen effect. Ik zou dan liever kijken of je in overleg met arts/apotheek, wat meer van je noodzakelijke middelen op voorraad kunt hebben (denk aan hartmedicatie, antistolling, epilepsiemedicatie etc.). Soms bestaan er ook alternatieven met een andere toedieningsvorm en daarmee langere houdbaarheid (bijv. nitro spray vs smelttablet), daar kun je gewoon over in gesprek met je behandelaar. Verder zie ik dat sommige mensen codeĆÆne in hun noodvoorraad stoppen. Met welke reden precies? CodeĆÆne dempt de hoestprikkel, terwijl hoesten in veel situaties juist een nuttig mechanisme is om slijm kwijt te raken. Als je dat onderdrukt, blijft slijm in de luchtwegen zitten en dat kan juist problemen geven (o.a. verhoogd risico op een longontsteking, zeker bij kwetsbaren). Wat veel mensen niet weten: codeĆÆne wordt voor een groot deel in de lever omgezet in morfine. Het heeft dus ook een pijnstillend effect, maar ook de bekende bijwerkingen van opiaten (sufheid, duizeligheid, misselijkheid, obstipatie). En niet iedereen reageert hetzelfde: dat hangt o.a. af van het leverenzym CYP2D6 (snelle/tragere/geen omzetting). Honing voor wondbehandeling: klopt dat dat in de praktijk gebruikt wordt, maar dat is doorgaans medische/steriele wondhoning. Gewone supermarkt-honing zou ik daar niet voor adviseren. Wat ik volgens mij bij niemand teruglas: Xylometazoline neusspray. Dat helpt bij een verstopte neus door vasoconstrictie (bloedvaatjes in het neusslijmvlies laten samentrekken). Diezelfde werking kan ook helpen bij een bloedneus (nadat de standaard stappen bij neusbloeding zijn doorlopen). In uiterste nood kun je hiermee zelfs een bloedende wond stelpen als er geen medische zorg meer beschikbaar zou zijn in een calamiteit. Uiteraard blijft bij alles: bij serieuze klachten, ga naar een arts.
    2 punten
  35. Tot ze op zijn en dan? Maar je hebt gelijk, bij zuinig gebruik kun je even vooruit. Flink oefenen is altijd het devies. Probeer een vuurtje te maken met de laatste lucifer die je nog hebt. Zoals jij weet is dat meestal een uitdaging die niet van het ene op het andere moment is uit te voeren.šŸ˜‰ Ik zie ook de blikopener liggen en daarbij blikjes die er geen nodig hebben. En mocht je die toch mee willen, je kent die hele kleine openers die het werk net zo goed doen en nauwelijk ruimte innemen. Voor de rest heeft ie het wel zo'n beetje voor elkaar zo te zien. Iedereen heeft uiteraard weer andere prioriteiten en zo hoort het ook.
    2 punten
  36. Wc papier šŸ˜„. In de jaren 90 verzamelde een kennis nog oude kranten om naar Suriname op te sturen, voor wc papier. wat denk je van elektriciteit. Water uit de kraan . Pleisters en verbandmiddelen. Nooddekens. Radio televisie telefoon . Geld automaat , supermarkt. Multivitaminen, seizoensongebonden groentes, poncho’s, firesteel , lucifers , kant en klare waterfilters. Plastic containers, -kleding, -tent , -paracord. Gas , petroleum . Onze opa’s en oma’s hadden in hun normale dagelijkse leven , niet eens de beschikking over verreweg de meeste genoemde producten. En dan pretenderen bepaalde mensen niet meer zonder te kunnen. Voor een korte periode.
    2 punten
  37. Er is niet eens veel Shit nodig om te ervaren dat je al snel op jezelf aangewezen bent vwb medische hulp. Ook onder normale omstandigheden speelt dat al snel : tijdens nacht-of weekenduren moet je in veel regio's behoorlijke afstanden reizen om ergens terecht te kunnen,zowel voor hulp als medicijnen. Niet iedereen kan dat zomaar even makkelijk oplossen. Dan is een beetje basiskennis en wat zelfzorgspullen hebben, erg prettig. Bij serieuze calamiteiten is dat sowieso heel belangrijk . Want zelfs al heb je zelf de vaardigheden niet, als je op z'n minst wat basisspulletjes hebt is er wellicht wel iemand anders die daarmee iets voor jou of anderen kan betekenen. Zelf beschik ik niet (meer 🤣!) over de benodigdheden om een veldhospitaal op te richten ,maar een klein,bescheiden noodpostje voor een aantal buren zou denk ik nog wel lukken . Zowel qua materiaal als EHBO vaardigheden. En last but not least: welkom terug hier, Sabrina šŸ¤
    2 punten
  38. Zie je die legen PET fles? Ja, die ja, die je zojuist in die statie-geld tas stopte die ondertussen begint te overstromen en je Ʃcht een keertje moet gaan inleveren. Die fles, ofja, die overstromende zak aan flessen, kan alles worden wat jij nodig hebt... Ik ben een fan van 3d printen, nee 3d printen is niet mijn hobby, ik engineer, design en maak graag dingen, en zo'n volledig geautomatiseerd lijmpistool is ƩƩn van de gereedschappen die ik daar voor gebruik. Nou denk je misschien: Gozert, wat heeft dit met prepper te maken, ga terug naar je 3d-print vriendjes die gearticuleerde glow-in-the-dark draken printen... Maar het mooien van 'additive manufacturing' is dat je nagenoeg alles kunt maken dat je kunt bedenken! Een verloop voor je water filter, de beugel waarmee je je walky-talky mee aan je dashboard bevestigtd, dat ene onderdeel van de combobulator dat kapot is gegaan, containers, of een scheldel als ornamant op de motorkap van je auto als je voor de Mad Max vibe gaat. "Maar Scrappy, get to the point" Aight, die overstromende tas aan flessen, die kan omgetoverd worden in 'filament' voor 3d printers. Dit wil effectief zeggen dat als je een paar lege flessen hebt je deze kunt gebruiken om alles te printen/maken dat je mogelijk nodig zult hebben. Ja, met een frees- en draaibank kun je dit ook, Ɣls je het rouwe materiaal kunt vinden, en geloof mij dat ik als urbex scavenger niet vaak bruikbaar materiaal daar voor vind... To the point, hier is een link van CNC Kitchen die die PET-filament test: Als er genoeg interesse is wil ik gerust zoeken naar een tuttorial hier voor. Nou is PET niet het enigste materiaal dat recyclebaar is, hoe je een Pulltrusion machine maakt kunnen julie zelf ook opzoeken. Als er genoeg interesse is in dit onderwerp wil ik gerust opzoek gaan naar de beste tutorials/links, en als hier iemand nu denkt: 'Misschien is 3d printen minder voor nerds als ik eigenlijk dacht', dan wil ik gerust jullie helpen om deze "hobby" in te stromen. Als jullie mij excuseren, ik ga een mega Faraday cage bouwen voor mijn printer en computer.
    2 punten
  39. Mooie machine šŸ‘šŸ» Met electrische start, dat is nog eens luxe. Ik moet de mijne gewoon met het start touwtje starten šŸ˜… Ps. Vergeet niet om de aggregaat af en toe eens te laten draaien, zodat alles gangbaar blijft en de 12v accu weer word bijgeladn
    2 punten
  40. Met dergelijke info delen op internet, bereik je vaak weer net de verkeerde mensen . https://www.hartvannederland.nl/112/crime/artikelen/utrecht-grote-actie-paddenstoelen-stropen
    2 punten
  41. Om je te helpen moet je eerst aangeven in welk gebied je zit . Of zelf even opzoeken. Er zijn namelijk heel veel plekken waarbij het waterbedrijf er al niet meer aan begint om het grondwater te proberen te zuiveren. In het algemeen is kelder water al niet aan te raden om te drinken. Helemaal niet zoals jij het beschrijft . Dan is het een grote bron van toxische schimmels. Het beton zelf kan het water al vervuilen . Wat het ook voor de tuin niet echt geschikter maakt. Dus of eerst eens laten testen , of Pomp erin en weg met die zooi. Een kennis van mij in BelgiĆ« heeft wel even kort door de bocht een waterkelder. En voor de goede orde , die ligt dus onder het huis , maar is wel afgeschermd van de muren en de verdiepingsvloer . Die gebruikt het inderdaad voor de wc en het wasmachine, het schijnt daarnaast ook prima drinkbaar te zijn. Tja waar maak je de scheiding met een gewone waterput. Dit om aan te geven , dat je echt zelf op onderzoek moet . Voor wat betreft grondwater in jouw gebied . Voor wat betreft hoe jouw kelder gebouwd is. Voor wat betreft de schimmels in jouw kelder. En dan persoonlijk zou ik bekijken in hoeverre het in de muren optrekt en wat die vochtigheid allemaal aan beestjes en gezondheids problemen met zich meebrengt in je huis. En als je in Nederland woond dat leef je al op een goudmijn van water. Ons probleem is nog nooit geweest dat er geen water zou zijn. 🤣🤣 En met een ondergelopen kelder ben jij het praktijkvoorbeeld van dat we eerder teveel water hebben dan te weinig šŸ˜
    2 punten
  42. Dan weten ze ook hoe ze hier evt. worden ontvangen.
    2 punten
  43. @gerard je hebt meer in huis om te drinken dan alleen water . Dus drie dagen is al super easy. En wat is er mis met een pannetje water koken. @ allemaal ik heb nog een YouTube filmpje geplaatst, hoe simpele oplossingen men had toen er nog geen water uit de kraan kwam. Men vergeet dat we pas anderhalve eeuw water uit de kraan hebben. In die duizenden jaren daarvoor hebben we altijd prima overleefd. En nogmaals ben blij dat je in Nederland woont. Het stikt hier van het water en de regen . Dat is in veel landen wel anders. En daar komt heel dat water verhaal van. In Amerika zijn staten welke geen eigen waterbron hebben. In Afrika zijn ook regenwouden , maar ook gebieden met water schaarste. In India heeft men veel waterbronnen zelf vervuild enz enz enz. wij wonen in Nederland , of Belgiƫ. Met diverse natuurlijke bronnen , grond water zo hoog dat we er vaak last van hebben . Regen tot in den treure . Het laatste waar wij ons druk over hoeven maken is wel water. Opvang en zuiveringstechnieken is wel kennis wat je achter de hand moet hebben.
    2 punten
  44. Ondanks dat dit een oud topic is, wil ik toch graag proberen wat Stropharia broed te krijgen van iemand die ze actief kweekt. Mijn gekochte batches slaan meestal niet zo goed aan. Groet, Bor
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...