Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/24/25 in Berichten

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur 🔥 of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm 🤓
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ‘investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ‘ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ‘ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra 👋
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemen😏. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering 🙂
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiënt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top 👍 ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geïnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn 👌.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt 🤓En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Je kan het beste Jeroen Klaassen van de https://www.prepshop.nl/berichten/bericht/2017/06/waarom-kiest-iemand-ervoor-om-te-preppen.html vragen hij kan je uitgebreid antwoorden dat doet hij vaker, de doorsnee prepper houd het liefs alles wat privé. Want je kan je zelf en je gezin in gevaar brengen met een SHTF,
    3 punten
  25. @JJ&A >Zorg voor goede drainage met Hydro korrels onderin de pot. Kan het ook met grind op de bodem of heeft deze iets speciaals?.
    2 punten
  26. Even Google op los laten 6-8 euro per stuk . @Roel ik heb een keertje een smeed oventje gemaakt met gasbeton . Die klapten ook kapot idd. Vwb DEZE idee van WS En ja op andere manieren staan hier genoeg op het forum . Van soepblik tot sneeuw . ( ik gebruik ook graag beschuitblikken van de kringloop. Perfect voor een snelle bak koffie)
    2 punten
  27. Hee ik kende deze niet . Het is ook maar net wat voor materiaal je voorhanden hebt . Als je vier blokken moet kopen , is het nog een duur geintje. Ikzelf heb heel lang aan een andere verhouding vast gehouden ipv 1:1. Maar laatste paar jaar zie je voornamelijk die stalen vierkante kokerbuis overal opduiken. Een ander praktisch voordeel van verschillende diameters is dat het in elkaar geschoven kan worden voor vervoer . Linksom of rechtsom het blijven super efficiënte en zuinige kook toestellen.
    2 punten
  28. Zeep maskeert wel de muffe aantrekkelijke geur van wol voor motten ! Cederhout kruidnagel kaneel lavendel munt zijn de gehate geuren voor motten. en een zonnebad is natuurlijk perfect anti mot . Je kunt het ook natsproeien om te helpen het stof af te voeren . Echter als u het tot in de schemer buiten laat hangen , moet je het extra goed uitkloppen alvorens op te bergen. hardschaal koffers zijn muis vrij maar ook motvrij. 👍🏼
    2 punten
  29. Dit is de niet bewezen theorie van Autoweek en ik vind het wel plausibel. Waar winterbanden in de sneeuw voor een kortere remweg zorgen (is er eigenlijk iemand die turft hoeveel mensenlevens er hiermee gered worden?), zijn ze nu in dit vervroegde voorjaar ten opzichte van zomerbanden al maandenlang goed voor extra meters bij noodstops. In die extra meters (Er wordt vermeld tot 25% langere remweg) moeten (volgens de omgekeerde theorie dat winterbanden in de sneeuw mensenlevens zouden redden) bosjes slachtoffers vallen. En dan de theorie van het fijnstof door extra slijtage (veronderstelling) en ze slijten sneller vooral als het warmer wordt. Bij 4 mm profiel is de winterband in de sneeuw al niet meer bruikbaar, dus nu in de zachte winters slijten ze extra snel en heb je snel weer nieuwe winterbanden nodig voor de echte sneeuwwinter of naar de wintersport. LEES VERDER OP AUTOWEEK Er zijn ook gevaarlijke winterbanden volgens de Consumentenbond; We testen de veiligheid van de autobanden uitvoerig. Opvallend: een groot aantal banden haalt een extreem lage score voor rijden op een nat wegdek. Twee merken zijn ronduit gevaarlijk! De beste winterband: advies consumentenbond En dan sluit ik me aan bij een van de reacties bij het artikel; Winterbanden zijn ook geen winterbanden, maar sneeuw -en ijsbanden. Zomerbanden zijn geen zomerbanden, maar 4-seizoen banden. In Nederland volstaan 4-seizoenbanden uitstekend. Per saldo het veiligste als iedereen het hele jaar op deze 4-seizoenbanden (hier dus foutief zomerbanden genoemd) zou rijden. Het trieste is dat mensen met sneeuw -en ijsbanden een vals gevoel van veiligheid ondervinden en daardoor harder rijden dan veilig is, meestal in omstandigheden waarbij de sneeuw -en ijsbanden nog slechter presteren dan de 4-seizoenbanden (zomerbanden). Dus op droog of nat asfalt. Wel is een winterband in het voordeel als er een besneeuwde helling bereden wordt dan is de grip beter heb ik uit eigen ervaring. Dus de aangedreven voorwielen hebben een betere grip dan de gewone banden.
    2 punten
  30. Het is niet heel ingewikkeld. Kijk even hoe de samenstelling is van rijst en pasta's. Mits koel, donker en droog bewaard... Eeuwig is misschien wat lang, maar mijn tijd zal het wel duren.😊
    2 punten
  31. Super! Dank jullie wel voor de tips. Ik heb het inmiddels gehad over de folder van de overheid over voorbereiden op een noodsituatie, daarna ook over hoe je het moet aanpakken qua water. Lifestraw, voorraad thuis. Volgende aflevering gaat meer over noodrantsoen. Daarna wil ik het meer gaan hebben over goed SHTF-plan. Alle input/suggesties voor afleveringen zijn meer dan welkom. Het is vooral heel leuk om je te verdiepen in alle opties. Ik ben hier heel af en toe om te lezen, dus excuses alvast als het lang duurt voordat ik reageer.
    2 punten
  32. Kunnen koken met wat je hebt (en vooral als dat bepekt is) is denk ik echt een ondergeschoven kindje. Lekker eten wordt nu zo voor lief genomen. En het kan echt een oppepper zijn als je lekker eten heb ipv waterige smurry met prut. Misschien een leuk ideeetje is om de lijst van de overheid af te gaan pellen. Wat staat erop, is het nuttig, of zijn er betere alternatieven? En wat heel erg vergeten wordt is een risico-inventarisatie en omgevingsscan voordat je begint. Heel leuk een bunker in de tuin, maar als je tussen een gevangenis, TBS-kliniek en criminele wijk woont zou ik misschien gewoon een bug-out nemen. Of bij een lichte storm je bunker in een zwembad veranderd. Beide lichtelijk overdreven natuurlijk. Maar wat zijn de risico's? Ga je dagelijks met ov, auto, fiets. Woon je midden in de randstad of juist helemaal achteraf? wat heeft het voor effect op je preps? Is een bug-in reeël, waar zou een bug-out heen gaan en wat zou je ervoor nodig hebben. Dus veel meer het hoe dan met wat. En wat ik heel leuk vond van een US-prepper podcasts was een, hoe betrek je je kinderen erin en hoe ga je ermee met hen over weg.
    2 punten
  33. Als dislect las ik in eerste instantie imam. dat terzijde . Humor is de vele wapens die hier verkrijgbaar zijn . Kapmessen hakbijlen en hellebaard. Mijn humor zou zijn een item yperiet of waterstofcyanide maken met huishoudelijke producten, en dat je dan allebei voor pampus ligt op de keukenvloer als het gelukt is . Maar ik weet niet of je daar veel mensen/ views mee trekt. 🤔 Leuker is misschien buskruit met vogelpoep en paardenpis . Dat je daar dan een week aan werkt en de hoeveelheid hebt om een knalerwtje te maken 🤣 Aanleiding voor dat item zou kunnen zijn. Dat je het anarchist cookbook zou bestellen om jezelf te verdedigen🤪. Tja ik heb wel andere humor dan gemiddeld. Functioneel en erg inspirerend voor jou als heilige graal is het sas handboek en uiteraard de Nederlandse versie , het handboek voor de soldaat ( de volledige versie) Welk nummer die heeft weet ik even niet. Je moet in elk geval niet de dunne versie voor de dienstplichtige soldaat hebben . Maar die met de uitgebreide survival info . Ik weet zeker dat in al die handboeken wat nuttige en grappige items instaan voor je podcast. Bv ook hoe je met zijn twee letters kunt vormen , om boodschappen door te geven . Of een item vlaggetjes zwaaien. Of boobytraps te maken voor de zombies. En allerlei diy gasmaskers enz. Zon 5 liter waterkan met ducktape aan je hoofd ala pestmasker is ook grappig. of omgekeerd met een tuinslang eraan als duikersklok voor de overstromingen. Echt nuttig zijn de vele tips en ideeën om water en eten te vinden in de natuur. Simpele waterzuiveringstechnieken enz enz. Shelters maken. Ikzelf heb een paar verschillende handboeken voor de soldaat ( o.a. geniesoldaat en gezondheids zorg, deze zijn wel vrij verkrijgbaar ) en dat beschouw ik wel als heilige graal en basis voor al mijn bushcraft en survivals skills en ervaringen. tot slot een item wat hier vaak verkeerd ingeschat wordt is inderdaad de firesteel. Iedereen koopt zo’n ding , maar velen kunnen er niet mee omgaan. Zonder kennis kun je dat ding schrapen tot je een ons weegt. Maar dat is dan ook het enige waar je het warm van krijgt😃 hetzelfde als witte rijst/ basmatirijst , zo een zak van tien kilo kost geen drol en is dertig jaar houdbaar. Maar om daar op te overleven is helemaal niet zo gezond en verstandig. Dit wordt niet voor niks gebruikt om af te vallen. Een beter alternatief is zilvervliesrijst. Maar ja droog brood bevat al bijna het dubbele aan voedingswaarde. 😘 have fun!
    2 punten
  34. Je kunt tegenwoordig gewoon honingzalf / wondhoning online bestellen, en dan zit je eigenlijk altijd goed. Dat is steriel en medisch bedoeld. De honing van een imker zou ik zelf niet in een wond smeren. Het is niet steriel en er kunnen sporen/ bacteriën of kleine deeltjes in zitten. In een wond wil je juist zo schoon mogelijk werken en er is dus een beter (medisch) alternatief. Wat betreft dat er in heel veel medicijnen gewoon plantextracten zitten is te kort door de bocht. Dat sommige medicijnen ooit uit planten/mineralen zijn afgeleid, betekent niet dat een “natuurlijk alternatief” hetzelfde effect geeft. Een medicijn is een geïsoleerde en gestandaardiseerde werkzame stof: je weet precies wat erin zit, hoeveel, hoe het wordt opgenomen en wat de bijwerkingen/interacties zijn. Bij plantenextracten wisselt de samenstelling per plant/oogst/bereiding en heb je vaak geen betrouwbare dosering of zuiverheid. Zelfs als er “dezelfde stof” in zit, kan de vorm en opname totaal anders zijn. Kortom
    2 punten
  35. Volgens mij zijn die supermarkten grotendeels weer uitgestorven. althans hier in de regio. Na de corona werd je doodgegooid met bv blikjes voor de horeca . Helemaal in het begin werd er ook veel vlees verkocht. Ook online . Dus kon je in de nasleep van corona, van de benzinepomp tot bij de bouwmarkt tray blikjes kopen voor weinig. Het waren dus voornamelijk ex horeca producten. Dan waren er veel producten bedoeld voor het buitenland die niet uitgeleverd waren. Daarom lagen er in de supermarkt ineens ook voornamelijk witte eieren. ( en nog steeds) Dan in die outlet supermarkten had je ineens shampoo en bv frisdrank met buitenlandse etiketten. Ook via picknick kregen we ineens Duitse cola ( die flessen konden we niet eens inleveren bij de appie) veel van die pop up winkels hebben zich nog in leven gehouden met restpartijen. Maar het moment is nu wel daar dat dit alles ook zo goed als uitverkocht is . Of met andere woorden , net zo beperkt beschikbaar als voor de corona. Hier zijn wel ineens z.g. Buitenlandse supermarkten. Maar als je de revieuws leest is de kwaliteit van bv versproducten super slecht. Veel mensen beweren ook ziek te zijn geworden na het nuttigen van deze producten of thuis aangekomen heel der groente en fruit alsnog in de kliko hebben moeten gooien. Dus ja alle waar naar zijn geld . o en bijna vergeten. Ik was twee jaar terug ofzo , zelf ook opgelicht met 10 kilo kipfilet. Wat het uiteindelijk was weet ik niet , het leek kipfilet maar dat was het zeker niet ( ik denk meer voor de verwerking in kipsalades en kipnuggets ofzo). Smaakte voor geen meter. Heb het aan een kennis gegeven voor de hond . Maar zelfs die liet het liggen. Van dezelfde leverancier had ik destijds grote ( horeca ) pakken gesneden kaas . Die smaakte best redelijk maar eer ik halverwege was met dat pak . Was de rest al weer beschimmeld. En achteraf was het meer kaas voor de tosti en hamburger dan dat het echt lekker was . nu blijkens mijn bezoek aan de kringloop winkel vorige week . Is er toch nog wel overschot aan het een en ander . Die hadden bv waspods van een of ander vaag buitenlands merk en verse eieren met dubbele dooier. Dus er zijn nog wel producten die nog steeds niet uitgeleverd kunnen worden aan de export. Misschien producten voor de Russische Markt??? ( ik heb in i.i.g. nog nooit zoveel eieren met dubbele dooiers bij elkaar gezien) het lijkt mij ook iets van wat normaal naar de mayonaise fabriek gaat ofzo. ikzelf sla voortaan over, met die goedkope meuk en aanbiedingen i.i.g. ga wel naar de jumbo. Het enige zuivere advies is ; ga de grens over voor boodschappen als je goedkoop uit wil zijn . Wat hier goedkoop aangeboden wordt is van dubieuze afkomst.
    2 punten
  36. Mooi man ! mogen wij er wel wat van zeggen ? nouja vragen staat altijd vrij toch….. wat zit er in dat lederen hoesje naast het bijltje? Is dat een klimhaak aan het paracord? Ter info : ikzelf heb geen meeneem of bugout tas, ik ga wel regelmatig op pad in de bossen. Dus er staat wel een kleine en een grote rugtas gevuld klaar om buiten te spelen. Ik heb dus wel ervaring om te leven van datgene wat er in een rugzak zit . Dus… wat ongevraagd advies moet ook kunnen toch…. een vergrootglas, wat lege plastic zakjes, stukjes schuurpapier of ander slijpmiddel lijkt me handig. Ikzelf heb in de rugzak waarmee ik altijd buiten speel. papier/ schriftje ( met wat knopen en vallen al erin getekend) een potlood en een gummetje. Plus ik hou van spiegeltjes 🤗 Wat ik zelf vaker heb gebruikt dan gedacht is naald en garen. wat ik zelf zelden gebruik, maar altijd mee heb genomen zijn vishaakjes en een schroefoog.
    2 punten
  37. Dit is de moderne versie van het 3rd pattern, ik heb deze ook en ook het 2e pattern, die vind ik prettiger in de hand, die heeft een grid pattern, die is wat ruwer in de hand. beide komen uit engeland bij de sheffield fabriek vandaan. Hier te koop: https://www.sofmilitary.co.uk/british-2nd-pattern-commando-dagger.html https://www.sofmilitary.co.uk/british-3rd-pattern-commando-dagger-british-made.html
    2 punten
  38. Inderdaad, daarom verkopen ze ook metalen balletjes. Het grote voordeel is de afstand , daar waar je met een schilmesje het fysieke contact aan moet gaan. Weer je met bv zo’n Vesta mensen op meters afstand. Ik heb zelf zo een ding , zoals eerder verteld. Met die silver of steelcore munitie, wordt de grens tussen afschrikken en uitschakelen flinterdun. De Praktijk: Voor wat betreft die Vesta sentinel . Ik gebruik die met de verlengde loop ( waarmee de joules flink oplopen) in elk geval op een zeven meter schietend op een binnendeur. dan schiet je de rubber en plastic balletjes in de deur. En de silver en steelcore balletjes vliegen er doorheen. Op die zelfde afstand kunnen plastic balletjes al een fles kapot schieten. Maar met die silver schiet je met gemak een champagne fles aan gruzelementen. Mijn praktijk ervaring is dus, dat zelfs met de rubber balletjes geen een held blijft staan. En heel graag wegloopt/ kruipt / rent. Ik vrees zelf dat met de silver of steelcore munitie , als je ze verkeerd raakt. Die mensen voorlopig even niet meer op staan. Ik heb daar verder geen ervaring mee of verstand van. Maar sluit dus zelfs niet uit dat je er iemand dodelijk mee kunt raken. @scrap mechanic Ter beeldvorming, we hebben hier wat stoere helden gehad. Die vooraf akkoord waren gegaan om ze met een rubber kogel te beschieten. Op der been of kont. Maar die haakten allemaal af bij het zien van dat ding in actie. En zelfs de vijftig euro beloning werd vriendelijk afgewezen 😜 terzijde ik krijg nog steeds meldingen van als er weer iets van op voorraad is. En de winkels krijgen nog steeds niet genoeg aangesleept om aan de vraag te voldoen. blijft toch bizar!
    2 punten
  39. Mooie machine 👍🏻 Met electrische start, dat is nog eens luxe. Ik moet de mijne gewoon met het start touwtje starten 😅 Ps. Vergeet niet om de aggregaat af en toe eens te laten draaien, zodat alles gangbaar blijft en de 12v accu weer word bijgeladn
    2 punten
  40. Zorg dat je een stapeltje zilveren munten hebt. Koop ze nieuw in de verpakking en doe de rekening er bij. Zo kan je altijd de echtheid aantonen. Ohja. Goud en zilver dit jaar al 30% omhoog😊 Duizend rollen wc-papier. En ga jagen en vissen. Deze kan je ook ruilen.
    2 punten
  41. Blijft het gegeven, als je iets ruilt weten na een tijdje meer mensen wat je hebt De kans dat ze het later komen halen zonder ruilen neemt toe. Als je je zaakje dan niet kunt/wilt verdedigen zul je het kwijt raken. Voor de rest klopt het wel een beetje.
    2 punten
  42. De winkel was in 2 delen, het eerste deel was voornamelijk kleding, toebehoren, verrekijkers, boogsport, airsoft, etc. Om in het tweede deel te komen moest een medewerker vanachter de balie een knop indrukken en kon je door een stevige metalen draaideur. De rest van het tweede gedeelte was afgeschermd met zware metalen tralies. Dus zeg maar een kooi in de winkel. Daar lagen de dubbelloops jachtgeweren, handvuurwapens, etc. Maar ook pcp wapens. De beste man gaf aan dat de meest krachtige door een motorblok van een auto konden schieten, tegen de 1000 joule, zonder vergunning verkrijgbaar. Daar schrok ik wel een beetje van. Ongetwijfeld heb ik niet alles gezien, dat geloof ik graag. De reden voor mij is geweest om mijn familie te kunnen beschermen als dat nodig is. Ik heb denk ik wel meer dan een dozijn boeken gelezen, waaronder ook Amerikaanse boeken. Maar die vond ik erg ver gaan met het aanleggen van een arsenaal in je huis Dus met 2 bogen vind ik het wel mooi zo. En als bonus aangezien ik dus voor bogen heb gekozen zou ik er ook mee kunnen jagen als STF zich voordoet.
    2 punten
  43. Nou Sep. succes met de haantjes. Ik woon in het noorden dus dat gaat het niet worden. En ik heb al een toom ongevaccineerde kipjes plus haan. En dus zouden die van jouw alsnog in de pan worden gehakt. 🤣 Ik hoop dat je een liefhebber vindt. 👍
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...