Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 08/10/15 in alle zones
-
Afgelopen week flink bezig geweest met het tot in de puntjes uit te werken van een geprint plan van aanpak tijdens een SHTF oid. Op het forum is hierover vrijwel niks te vinden over hoe je het plan moet opstellen etc. Het plan is wel het meest belangrijke wat je kan voorbereiden, niet alleen in je hoofd maar ook uitgewerkt. Stel nou jij bent aan de andere kant van de wereld maar je familie zit thuis en er gebeurt iets, weten zij wat ze moeten doen, hoe ze moeten handelen en noem maar op. Natuurlijk zijn hier preppers waarvan de familie of het gezin maar minimaal op de hoogte is van jou bezigheid en als ze hier goed van op de hoogte zijn zullen ze waarschijnlijk anders tegen de SHTF aan kijken dan wij. Hierdoor ben ik begonnen met een fatsoenlijk uitgewerkt plan op te stellen zodat, als ik er niet ben dit plan geraadpleegd kan geworden en hier moet in staan wat er gedaan moet worden en informatie over een bepaalde crisis. Het plan is opgedeeld in: 1. voorpagina met RAMPENPLAN 2. Belangrijke INFO 3. Inhoudsopgave 4. Woord vooraf 5. De sirene gaat af 6. aardbeving 7. Nucleaire ramp 8. Black-out 9. Extreem weer 10. Overstroming 11. Ziektegolf & epidemie 12. Brand en Explosie 13. Terrorisme & oorlog / derde wereldoorlog 14. Cyberaanval 15. Kaarten van Nederland en omgeving 16. Vertrekken van huis 17. Persoonlijke bug out bag 18. Crisis analyseren en bewaken 2. Belangrijke info Op deze pagina staat de meest belangrijke informatie, en dat is persoonlijke informatie. Op deze pagina staan ook de radiofrequenties van radiostations en telefoonnummers van personen die er toe doen. 4. Woord vooraf Hierin staat geschreven waarvoor het rampenplan is, net zoals dat het belangrijk is om de crisis in de gaten te houden via het nieuws, de locatie van allerlei 'preps', en dat als dit plan nodig is zoveel lege flessen, vazen etc. gevuld moeten worden met water. 5. De sirene gaat af Hierin staat waarom de sirene af kan gaan net als wat je stappen zijn om uit te voeren op het moment dat het luchtalarm afgaat. 6. Aarbeving Waardoor aardbevingen kunnen ontstaan in Nederland en hoe je hierop moet handelen. 7. Nucleaire ramp Hierin staat de basisinformatie over je hoe moet handelen bij een nucleaire ramp, maar hier staat ook bij vermeld wat de impact is van een atoombom, net als de gevolgen van een nucleaire ramp/ atoombom. Hierbij staan ook de zone's beschreven zodat makkelijk gekeken wordt binnen welke zone je valt. 8. Black-out De basisinformatie wordt hierin behandeld, maar ook hoe het zit als er sprake is van een EMP en hoe andere hier achter zouden kunnen komen. 9. Extreem weer De basisinformatie wordt hierin behandeld, maar ook de verschillende fases voor extreem weer. 10. Overstroming Hierin staat wat je moet doen als je zult moeten vertrekken of je wilt blijven tijdens de overstroming. 11. Ziekte en epidemie De basisinformatie wordt hierin behandeld, maar ook hoe je de kans kan verkleinen. 12. Brand en explosie De basisinformatie wordt hierin behandeld. 13. Terrorisme en oorlog De basisinformatie wordt hierin behandeld. 14. Cyberaanval De basisinformatie wordt hierin behandeld. 15. Kaarten van Nederland en de omgeving Hierin staan de kaarten van de omgeving waar meer details bij zijn aangeven, maar ook een kaart van Nederland. De kaarten van Nederland met verschillende scenario's die van het forum komen zitten hier ook tussen. 16. Vertrekken van huis Hierin staat dat het soms niet mogelijk is om thuis te kunnen blijven en waar er naar toe gegaan kan worden, met hierin verschillende situaties/mogelijkheden. Hierbij zitten situaties waar we richting mijn ouders gaan in het dorp tot vertrekking richting het grote bos. Hierbij staat ook een standaard lijst van een bug out bag. 17. Persoonlijke bug-out bag Hierin staat wat er in de persoonlijke BOB zit, zo is het makkelijk te zien wat hier op het laatste moment nog aan toegevoegd kan worden. Dit hangt natuurlijk ook sterk af van de situatie. 18. Crisis analyseren en bewaken Hierin wordt toegelicht hoe de crisis gevolgd moet worden en wat bijgehouden moet worden hiervan. Hierin staat bijvoorbeeld dat nieuws berichten opgeschreven moeten worden met belangrijke details erbij zoals de tijd en locatie. Hierin staat ook dat het op de betreffende kaarten bijgehouden moet worden, zo kan er gezien worden hoe ver het hier vandaan is en of het mogelijke routes of BOL's belemmert. Bij elke scenario staat tevens een stappenplan over hoe ik zou handelen, hierbij staan stappen ingedeeld in vooraf, vroeg ervoor/tijdens, en tijdens de crisis. **Buiten dit rampenplan is er ook nog een sh*tload aan bestandjes op USBsticks aanwezig. Dit rampenplan/ SHTF-Plan/ Emergency-Plan is opgesteld naar eigen inzicht over handelen, informatie over verschillende scenario zijn van internet gehaald. De grootste bronnen voor dit plan waren: - http://www.theprepperjournal.com/2015/08/05/prepping-plans-if-youre-reading-this-i-may-be-dead/ - http://www.crisis.nl/ - http://graywolfsurvival.com/157027/disaster-the-first-9-things-to-do-when-shtf/ - http://americanpreppersnetwork.com/2015/07/should-i-stay-or-should-i-go.html - http://americanpreppersnetwork.com/2015/05/earthquake-preparedness-tips-and-guidelines.html - http://www.theprepperjournal.com/2015/07/10/knowing-when-to-bug-out/ - http://www.theprepperjournal.com/2015/07/11/when-to-bug-out/ Ik hoop dat jullie er iets aan hebben voor het opstellen van jullie eigen plan. En toevoegingen zijn altijd welkom!2 punten
-
Het afgelopen weekend ben ik bij @Fubar op bezoek geweest voor een fotoshoot. Ik wilde even delen wat voor leuke ervaring dat was. Binnenkort (als ze gelukt zijn) de foto's op mijn website! En hij was zo aardig om me met een prepperstarterskit te verrassen, echt super Dat ga ik nu aanvullen...1 punt
-
Bedankt allemaal voor de goede tips. Jammer dat het met een auto accu niet zo makkelijk, snel en goedkoop te doen is. Het was zoals @Shush zei inderdaad vooral ook voor de leuk, handig en niet perse voor de meest praktische oplossing. @wodan en @Raycoupe kruiken zijn waarschijnlijk hetgeen wat het wordt als er, om wat voor reden dan ook, geen stroom is. Het nadeel daaraan is dat het nogal knus is met minstens 6 van die dingen en dat ik dan doodstil moet liggen om het ook maar een beetje warmer te krijgen.1 punt
-
Ik heb me er altijd over verbaasd dat een luchtbed van 15 cm dikte zo veel kouder aanvoelt dan een therm-a-rest matje van 3 cm hoewel natuurkundig het allemaal precies te beredeneren is. Lucht is op zich een redelijke isolator maar alleen als het stilstaande lucht is. De lucht in je luchtbed staat echter bepaald niet stil en is dus de hele nacht bezig om lichaamswarmte uit te wisselen tegen grondkou. Qua comfort wint het luchtbed het van de meeste isolatiematjes en dat gaat wel meetellen als je wat ouder wordt. Onze dikke isolatie matten liggen weliswaar comfortabel maar opgerold heeft een zo'n mat het formaat van twee slaapzakken. Als alternatief kun je het luchtbed ook voorzien van een extra isolerende laag. Goed bruikbaar is iets wat voorzien is van een alu laagje zoals bijvoorbeeld de matje die bij de winterdag gebruikt worden om autoruiten ijsvrij te houden.1 punt
-
Dag allemaal, Ja, eindelijk zijn de foto's van @Geert af! Dank voor de complimenten allemaal! Geert en ik hebben in overleg een locatie gekozen die niet tot hem te herleiden is, maar die toch qua sfeer aansluit bij het onderwerp. Zoals @Tanfana al zei wat SHTF-achtig. Ik geloof dat we daar wel in geslaagd zijn Eigenlijk jammer dat het zo'n mooi weer was... Wat mist of motregen was nog beter geweest (maar niet zo goed voor de apparatuur Ik ga nogmaals mijn oproep herhalen: wie heeft er zin en tijd om ook zo'n shoot te doen. Zoals al gezegd: we kiezen in overleg een locatie en jij beslist wat er wel en wat er niet te zien is. Ik hoop op nog wat aanmeldingen! Hartelijke groet, Maria1 punt
-
Semi tractie en full tractie wordt als term gebruikt voor accus die niet als startaccu(dus voor een auto) gebouwd zijn, maar bedoeld zijn voor langdurige belasting. de semi tractie is een beetje een combinatie en wordt veel in campers en boten gebruikt omdat daar de accu niet alleen voor het starten gebruikt wordt, maar ook als de motor niet draait. Dit type kan zowel een hoge kortstondige spanning(starten) leveren als een langdurige matige belasting aan. Een tractieaccu kan slecht tegen piekspanningen maar kan wel langdurig stroom leveren. Kortom, het onderscheid zit hem in de manier van gebruiken Aanvullend, als je een goede isolerende mat hebt, en voordat je in de slaapzak kruipt wat lichte oefeningen doet waardoor je het warm krijgt, dan slaap je (icm een goede slaapzak) zelfs bij -10% nog als een roos en koel je niet teveel af.1 punt
-
En er dan toch op klikken en alsnog schrikken van de prijs Mooi setje inderdaad ....*zucht*...1 punt
-
Het is eigenlijk heel simpel, een auto accu vind het niet fijn als hij met meer dan 30% wordt ontladen, een semi tractie accu kan al 50% ontlading aan en een Full tractie accu wel 70%. Dat betekend dat je bij een standaard auto accu van zeg maar 70Ah, maximaal 21Ah(x12V=250w-10% verlies door de omvormer = ca 225w) eruit mag trekken, en dan moet je hem weer tot vol opladen(dat is ongeveer 1 uur rijden) Als je deken 60W trekt, dan kan je op een standaard auto accu dus de deken 3.5 uur gebruiken. Als je dus de elektrische deken de hele nacht wilt gebruiken(SC nacht = 3 uur:p) zou het net aan kunnen. Als je een goede semi tractie accu kunt vinden van bijvoorbeeld 280ah, kun je er wel 140ah(x12V=1680w-10% verlies door de omvormer = ca 1500w)eruit trekken, dat is al bijna 25 uur gebruik van de deken, ofwel genoeg voor een weekend. als je dan thuis een acculader hebt staan, kun je daarna de accu weer vol maken. Maar het beste advies blijft in deze de aanschaf van een goede exped1 punt
-
1 punt
-
ja dat kan via een omvormer zoals https://www.navaudio.nl/autoshop-producten/12v-omvormer-200-watt-220v-usb-867?gclid=CIv_poWfn8cCFQLJtAodNKgLMA maar dan nog een vette accu kopen die de hele nacht stroom kan geven .. en die zijn duuuuuur1 punt
-
Het is mogelijk . Je koopt in een autoonderdeel zaak een omvormer. Min. 200 wat . en het werkt . Hoelang dat ligt aan jou batterij ( accu)1 punt
-
Goed idee @Pr3pper Alleen ga je hier zoveel info mee vastleggen dat het een handboek/naslagwerk/draaiboek wordt waarmee het risico bestaat dat het niet/nooit gelezen zal worden. Het is noodzaak dat deze plannen met enige regelmaat door worden genomen met de betrokkenen zodat er vooraf vragen gesteld kunnen worden etc. Zo'n plan moet een een soort van verkorte versie hebben met de minimale akties die nodig zijn in geval van. Hierna verwijzen naar de uitgebreidere info. Nogmaals goede opzet!1 punt