Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 01/05/14 in alle zones

  1. Ik heb meerdere Diamant D525 graanmolens staan. Het leek me voor mensen die op zoek zijn naar 'n graanmolen handig wat info te posten over dit type graanmolen. Er zijn 2 verschillende soorten Diamant D525 molens, nl. met stenen maalschijven en met metalen maalschijven. De D525 werd oorspronkelijk geleverd met stenen maalschijven. Tegenwoordig is hij alleen nog maar leverbaar met metalen maalschijven. Ik heb begrepen dat het malen van natte/vettige producten nog weleens problemen wilde geven met de stenen maalschijven en dat men daarom de schijven vervangen heeft door metalen schijven. De metalen schijven zijn er in 3 varianten (3 verschillende groften). Welk typenummer metalen schijven overeenkomt met de grofte van de oorspronkelijke stenen maalschijven weet ik nog niet. De behuizing van de molens van beide molens is exact hetzelfde, echter er zijn een paar belangrijke verschillen. Doordat de stenen maalschijven dikker zijn dan de metalen schijven heeft de molen met stenen schijven een bredere maalkamer. Er werd een vulring gebruikt om de kamer te verbreden. Bij de molen met metalen schijven is deze vulring niet nodig omdat de maalschijven een stuk dunner zijn. Naast dit verschil is er nog een belangrijker verschil; de wormas van een molen met stenen maalschijven is langer als de worm-as van de molen met metalen schijven. Wil je dus metalen schijven monteren op een oude molen waar oorspronkelijk stenen schijven op zaten dan zul je de worm-as moeten vervangen (duur) of aanpassen. Wil je dus een 2e hands Diamant molen aanschaffen let er dan op voor welke maalstenen hij bedoeld is. (Het aanpassen van de worm-as is mogelijk maar vereist slijpwerk aan de as en het gebruik van een vulschijf). Ik heb tot nu toe alleen nog de molen met stenen maalschijven en tarwekorrels getest. Wat meteen opviel is de snelheid waarmee hij maalt. Met de stelschroef is de grofte goed te regelen. Dit heb je snel genoeg door. Stel je hem strak dan draait hij zwaar en heb je in één keer fijne bloem. Wil je wat minder weerstand dan draai je de stelschroef gewoon wat terug, gooi je het maalsel opnieuw in de molen en ga je voor ronde twee. Het is verstandig de molen op een houten plaat of tafel te bevestigen zodat je je volledig kunt uitleven op het draaien van het wiel. Omdat ik de molen sporadisch gebruik heb ik hem na gebruik uit elkaar gehaald (1 minuut werk) en de kale metalen onderdelen (worm-as, maalkamer) met een kwastje ingesmeerd met wat sla olie om roest te voorkomen. Bij dagelijks gebruik van de molen is dit uiteraard niet nodig. Ik wil binnenkort ook de molens met metalen schijven gaan proberen met tarwekorrels. Ben benieuwd naar het verschil in eindproduct bij gebruik van de stenen en metalen schijven. Zal proberen wat filmpjes te maken als ik de molen ga testen. (op Youtube zijn overigens al de nodige filmpjes van de Diamant D525 molen te vinden). Positief - Oerdegelijk en zwaar gebouwd (+/- 22 Kg); gaat generaties mee. - Ziet er nostalgisch uit maar wordt nog gewoon geproduceerd dus alle onderdelen zijn nog nieuw te bestellen. - Met snaar aan te drijven. - Zwaar vliegwiel dus soepele draaibewegingen. - Groot maalvermogen. - Makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Negatief - Prijs (Nieuwprijs 840 euro). Hoop dat iemand wat heeft aan deze info.
    5 punten
  2. Maf wetenschappelijk nieuws weer. Het blijkt dat honden gevoelig zijn voor het aardmagnetisch veld en netjes noord-zuid gaan staan bij het poepen en plassen. Kun je je hond als globaal kompas gebruiken? 'k Ga toch eens opletten als ik zo'n schijterd in de buurt zie. http://www.nu.nl/wetenschap/3667245/honden-poepen-in-lijn-met-aardmagnetisch-veld.html
    1 punt
  3. Graag had ik jullie wat informatie meegegeven wat je kan doen bij brand. Het begrip vuur. Voor elke verbranding zijn 3 verbrandingsfactoren noodzakelijk. 1 brandbare stof 2 energiebron (temperatuur) 3 zuurstof (lucht) Deze kan je voorstellen in de vuurdriehoek. Van zodra één of meerdere zijden worden weggenomen is de driehoek verbroken, vuur is niet meer mogelijk en de brand is dus geblust. De ontwikkeling van een brand: Een brand ontstaat meestal klein (sigaret, vonk, ...) De ontwikkeling is sterk afhankelijk van de brandbaarheid van het materiaal. In het begin verspreidt het vuur zich door direct contact met de vlammen. In een verder stadium zal door de warmtestraling pyrolise (vergassing) plaatsvinden waardoor brandbare gassen vrijkomen. In geval van zuurstoftekort is er ook vorming van het giftige CO gas. Meer en meer brandbare gassen stapelen zich op. Als deze ontbranden spreekt men van vlamoverslag = flashover. De snelheid van de temperatuurstijging is afhankelijk van een aantal factoren. De brandbaarheid, de grootte van de ruimte, eigenschappen van de wanden (muren) Het is indrukwekkend en vooral angstaanjagend hoe snel flashover zich voor doet. Deze vlamoverslag kan ook plaatsvinden bij een plotse toetreding van zuurstof. Bv. een ruit die springt, een wand begeeft het, een deur wordt geopend, ... De verspreiding van brand gebeurt in 6 richtingen (denk aan een kubus). Eerst naar boven, dan zijdelings, dan onder. Er ontwikkelt zich ook rook. De grootste gevaren van rook: verdringt de lucht (verstikking), bevat giftige gassen (CO), is warm (verbranding), belemmert het zicht (verlies oriëntatie), paniek verwekkend, veroorzaakt nevenschade, is explosief. De aard van brandbare materialen wordt opgedeeld in verschillende klassen. A= vaste stoffen, B = vloeistoffen, C= gassen, D = metalen Elke klasse vereist een eigen blustechniek (*zie blusstoffen en blustechnieken) Het blussen op basis van de vuurdriehoek. -Wegnemen van de brandbare stof. Moeilijk toe te passen. -Verminderen van de zuurstoftoevoer = verstikken van de vlam. Zuurstof vervangen door onbrandbaar gas CO2, door stoom (water), verstikken met schuim, afdekken met aarde, zand, een deken. Enkel toe te passen bij vlammen, bij gloeien kan de warmte niet meer weg. -Verlagen van de temperatuur, is het meest geschikt voor gloeibranden te blussen. Beste middel is hier ook water (stoom) 1 liter water zorgt voor 1700 liter stoom. Een samenvatting van de blusstoffen: Blusstoffen en blustechnieken. water: koelt af en verstikt. Altijd in de vlamhaard, niet in de vlammen. vernevelen om af te koelen en vlamoverslag uit te stellen of te vermijden. Toepassing bij klasse A brandhaarden vooral de gloeibranden. Klasse B nagenoeg niet toepasbaar, Klasse C en D totaal niet toepasbaar. nadelen van blussen met water zijn de elektrische geleiding en de waterschade. schuim: schuimlaag sluit de brand af van de lucht. Het water in het schuim zorgt voor verkoeling. Toepassing voor klasse B branden, het schuim zo laag mogelijk over de vloeistof spuiten, daar is de temperatuur het laagst. Bij Klasse A branden NIET gebruiken in de gloeifase. nadelen van schuim zijn elektrische geleiding en aantasting van de omgeving. CO2: blussing door vervanging van de lucht en verstoring van mengverhouding bij een gasbrand. zo laag mogelijk op de vuurhaard aanbrengen, eens het vuur is gedoofd nablussen met water om de temperatuur naar beneden te krijgen. nadelen: verstikkend, geen koeling, soms vervriezing van de uitstroomopening. Groot voordeel is dat er geen nevenschade is en dat het niet elektrisch geleidend is. Ideaal voor het blussen van elektrische installaties. Poeder: er zijn vele types poeder met elk hun eigenschappen. de blussende werking is anti-katalyse poeder in de vlam werpen, zorg voor een goede verdeling over de reactiezone. toepasbaar bij klasse A in vlamfase (gloeifase altijd met water), klasse B: maar altijd nakoelen om herontsteking te voorkomen, klasse C: poeder is ideaal, opletten voor explosie. nadelen van poeder: vermindert het zicht, koelt niet, niet geschikt voor electronica en voedingsmiddelen. blusdeken: kleine vloeistofbranden of andere branden zijn makkelijk te blussen door het deken over de vlam te werpen. zand/aarde: blussing berust op afdekking, Slorpt vloeistof op bij klasse B branden. ook toepasbaar bij klasse D branden. Nog enkele gevaren: Flashover: aanwijzingen: zichtbare rook/dampen, vlammentongen in de rook, en een grote stralingswarmte, zwartgeblakerde vensters, rookstoten uit kieren, gloed in kieren onder de deur. bestrijding: afkoeling, afvoer van brandbare gassen, water verneveld in de lucht spuiten in pulsen werken. veiligheid: goede bescherming tegen de warmte (bv natte kledij), lans aan de ingang, indien mogelijk ventileren, ontsnappingsroute, deuren altijd inspecteren op hitteaanwijzing, ook de stoom is gevaarlijk.. (gloed onderaan, VLUG de klink eens voelen), altijd gebukt houden (laag bij de grond is de temperatuur veel lager), gebruik pulsen waternevel naar het plafond toe. bewustzijn van de flash-over en backdraught*. *Een backdraught kan als een flashover beschouwd worden. Plotse toevoer van zuurstof zorgt hier voor een explosieve ontbranding van de opgestapelde gassen. Heel gevaarlijk bijvoorbeeld bij het openen van een deur. Indien het vereist is een kamer te betreden met symptomen van backdraught gaat men als volgt te werk. Als de deur naar jou toe opengaat gebruik dan de deur zelf als bescherming. Indien de deur van jou weg opengaat dient men naast het deurgat plaats te nemen. Verstikking brand in een gesloten ruimte is bijzonder verstikkend. Het ideale is een beademingstoestel. Een NATTE doek voor neus en mond werkt ietwat. In andere gevallen dient men de adem in te houden, één hap rook kan je het bewustzijn doen verliezen. Vergiftiging zie verstikking instorting Minder gevaarlijk zijn houten en betonnen constructies, gevaarlijkst zijn staalconstructies. Staal reageert zeer sterk op warmte, vervorming kan muren omver duwen, staal wordt slap tgv de warmte. ontploffing aanwezigheid van explosieve stoffen, denk aan een tank, aanwezigheid van explosiefe gassen. Men dient zich steeds te kunnen afschermen indien een explosie zich kan voordoen. electrocutie blussen met water, ontblote elektrische kabels, bij aanraking kan een dodelijke shock plaatsvinden. Bij het doorzoeken van een ruimte aftasten met de rug van de hand, nog beter is de elektriciteit uitschakelen. Praktisch blussen van enkele soorten branden: Branden op personen. 1/3 van het lichaam verbrand = dodelijk. opslaan van de vlammen naar aangezicht en haar is gevaarlijk voor de ogen, inademen van de gassen kan de longen beschadigen. bestrijding: vermijden dat het slachtoffer wegloopt (aanwakkering) om te doven het slachtoffer afdekken met een blusdeken ( of jas e.d.) anders het slachtoffer over de grond (laten) rollen. brandwonden overvloedig koelen met water (20 minuten minimum, zelf bij kleine brandwonden) nooit brandzalven gebruiken, in de huid gebrandde kledij niet verwijderen, enkel bij een brand door schadelijke chemische stof moet de doordrenkte kledij wel verwijdert worden. Branden in omgeving van elektriciteit Elektrocutie is een heel groot gevaar. reeds vanaf 30mA kan in bepaalde omstandigheden de dood veroorzaakt worden. Vandaar dat een verliesstroomschakelaar wettelijk verplicht is. Hoe hoger de spanning hoe hoger de kans op een vlamboog en hoe krachtiger deze zal zijn. Eerste prioriteit is afsluiten van de stroom. branden bij hoogspanning zijn niet te blussen zolang de stroom aanwezig is. In een hoogspanningscabine liggen hulpmiddelen om de stroom uit te schakelen maar beter verwittigd men telefonisch de elektriciteitsmaatschappij. Hoogspanning komt niet enkel voor in de industrie. Gasbranden brandbaar en ontplofbaar, lichter dan lucht, verstikkend (verdrijft de zuurstof) indien mogelijk de toevoer afsluiten. Een gasbrand moet men laten branden tot de toevoer is afgesloten, enkel de nevenbranden mogen geblust worden. Gas opgeslaan in een tank of flessen moeten gekoeld worden om explosie te vermijden, ook niet brandbare gassen zijn door de druk explosief. Indien een gasfles ontbrand (de mond) dient men eerst de kraan af te sluiten, gebruik hiervoor vuurbestendige handschoenen. Dan pas de vlam doven met bv een snelblusser. Als de fles reeds geruime tijd brand moet men de omgeving ontruimen en op veilige afstand de fles koelen. Nevenbranden blussen. In een gesloten ruimte NOOIT de vlam doven indien men de kraan niet kan toedraaien, ontploffingsgevaar. Als een fles zich in de brand bevindt. koelen of flessen verwijderen uit de brand. Nakoelen is zeer belangrijk. Nog enkele richtlijnen: NEEM NOOIT ONNODIGE RISICOS!! Gebruik van een poederblusser. Zet de poederblusser met een stevige smak op de grond (om het poeder los te maken in de fles) Gebruik enkel voor begin van een brand. Ken de lig/hangplaats van deze apparaten, haal er in huis als je er nog geen hebt. Bij voorkeur met 2 blussen, elk met een blusapparaat. Niet de ene na de andere fles leegspuiten. Niet in het wilde weg spuiten. Nooit tegen de wind in spuiten. 2-5 m afhankelijk van blustoestel, afstand nemen. een blustoestel spuit 15-20 seconden, spuit in pulsen niet constant, lege blustoestellen legt men plat op de grond, volle plaatst men rechtop. vloeistofbranden dienen wel ononderbroken geblust te worden, kijk steeds naar het effect van de blussing. Nooit met de rug naar het vuur staan. Evacuatie Bij brand, zelf een kleine brand zal er paniek zijn. Men dient regelmatig evacuatieoefeningen in te lassen, ook bij jou thuis zijn evacuatieoefeningen van levensbelang. Een brand kan zich in enkele minuten uitbreiden, evacuatie moet dan ook onder de 2 minuten voltooid zijn. Bij voorkeur onder de minuut. Investeer in een goede brand/rookmelder. Hou bij evacuatie rekening met kinderen, ouderen, mindervaliden, controleer ruimtes op achtergebleven personen. De evacuatieplaats dient vooraf te worden bepaald. Melding Brand dient te worden gemeld aan de brandweerdienst. Ken het nummer van de lokale brandweer van buiten of gebruik het noodnummer 112. Alarmering: er zijn tal van systemen die personen aanmanen te evacueren. De kwaliteit van het toestel is belangrijk. Particuliere hulpmiddelen voor brandbestrijding: kwalitatieve rookmelder, blusdeken, blusapparaat (poeder en/of co2), waterlans met vernevelkop, vuurbestendige handschoenen. Zorg ook voor een evacuatieplan en vluchtroutes, oefen regelmatig. Zorg dat je blusmaterialen gecontroleerd zijn en altijd makkelijk berijkbaar zijn.
    1 punt
  4. Vandaag dit systeem eens uitgeprobeerd samen met mijn vriendin @SuzieQ een wandeling gemaakt, en na afloop een lekker kopje koffie gezet met deze constructie. [ATTACH=CONFIG]7329[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]7328[/ATTACH]
    1 punt
  5. @lonewalker deze mobile breather is echt een absolute aanrader, we gebruiken hem nu vanaf september afgelopen jaar voor al onze was en vind het zelf erg prettig in gebruik. Binnen 2 keer 2 minuten heb je het volledige wasprogramma (eerste keer) en spoelprogramma (2e keer) gehad en boven of vlakbij de verwarming hangen, dan heb je de grootste kans dat het de volgende ochtend ook echt droog is.
    1 punt
  6. Dus als de stroom ineens uitvalt of je mobieltje houdt er mee op en je hond staat niet inde gebruikelijke richting te schijten...: The Shit Has Hit The Fan XD...
    1 punt
  7. Ha, je bent me voor Heksie... 'k Heb ook nog wel een stukkie over... ook met dank aan @Wafels. Die man is echt van veel markten thuis en nog bijzonder handig ook!
    1 punt
  8. @ancestral-viking @Heksenboot Ik weet dat vuursteen verschillende vormen en kleuren heeft en wellicht dat dit van vindplaats verschilt dat het een goed idee is om wat foto's van onze vuurstenen te maken en deze hier te posten dan hebben mensen een idee waarnaar ze moeten kijken .Ik denk dat sommige mensen het zien dat ze zullen zeggen oh dat ligt hier ook . Dat hier ook kan strand zijn zoals bij mij maar ook andere plaatsen zoals afgravingen ed Ik weet niet waar ancestral-viking en heksenboot hun stenen vinden bij ligt het hier op strand en (dat weet ik niet zeker )ik vermoed dat het komt van stenen die ze voor de zeedijk hebben gestort Ik ben vanmorgen naar het strand gefietst en heb deze stenen meegenomen (ik weet het , ik had mijn fototoestel mee moeten nemen daarnaar toe en ze daar moeten fotograferen ) De foto's zij niet zo denderend maar toch goed genoeg (er was te weinig licht ) zoals je zien het zijn vuursteen ''knollen '' en gewoon kiezelstenen , deze laatste zijn ook vuursteen . hoe donkerder de vuursteen hoe harder , als je met google zoekt op vuursteen (plaatjes) krijg je ook een hoop foto's ervan Wat betreft het zoeken , het beste is een vuurstaal meenemen en wat je aan natuursteen vind gewoon uit proberen , want ook niet vuursteen maar harde natuurstenen als een kwarts ed geeft goede vonken dus gewoon proberen Daarnaast als je twee kiezelstenen (vuurstenen )tegen elkaar slaat ruik je een eigenaardige lucht aan de steen , die je goed ruikt probleem van kiezelstenen is dat ze veelal klein en rond zijn en je wilt een scherpe rand hebben die stukjes staal eraf snijdt Deze kiezelstenen die hier op de foto staan zijn duidelijk te klein , kun je grotere vinden probeer er scherven af te slaan [b]maar pas op je ogen want die (vuursteensplinters zijn vlijmscherp en vliegen een eind[/b] de vuurstaal Je kan die gewoon kopen (even snel gegoogled http://shop.remaininghistory.com/product.php?id_product=17) maar een stukje ijzerzaagblad van een beugelzaag voorbeeldje http://www.heelgoedgereedschap.nl/ijzerzaagbladen-stanley-32tpi-150mm-5-stuks-742 werkt ook prima (let er wel op dat je koolstofstaal blad neemt ,meestal zijn dit de goedkoopste ) en deze zijn helemaal voor niets en werken ook prima namelijk een stuk van een oude vijl of rasp dit moet wel een oude vijl zijn want die waren gereedschapsstaal oftewel koolstofstaal de nieuwe vijlen zijn allemaal van luchthardend staal gemaakt . oude vijlen zoals een Nicholson , Oberg of Molen vijl zijn prima gr will
    1 punt
  9. Ook net klaar met mijn hiking staf. Eiken, vond m te licht van kleur, dus even rondom gebrand, en geschuurd en gelakt. [ATTACH=CONFIG]7306[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]7307[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]7308[/ATTACH]
    1 punt
  10. 1 punt
  11. Ja ik maak vaak een stok als ik loop en vind het heerlijk om hem op een rustig moment mooier te maken. Ik vond een leuke op youtube Dit is de mijne geworden.
    1 punt
  12. Ik verwacht dat iedere hout liefhebber nu gek wordt van jaloezie.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...