Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koelkast aansluiten op UPS noodstroom


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Pompen, compressors en andere motoren, maar ook dingen als laserprinters, horen niet achter een normale UPS. Ze hebben een hele slechte power factor en houden niet van de modified sine wave die uit de UPS komt (die is namelijk blokkerig ipv een echte sinus). Je sloopt je compressor er op termijn mee en je UPS wordt er ook niet blij van om belast te worden op een manier waar 'ie niet voor bedoeld is.

 

Daarnaast is het vrij doelloos om een koelkast aan een UPS te hangen. Als de UPS het een uurtje volhoudt dan mag je blij zijn en dat extra uur zet geen zoden aan de dijk. Voor langer dan een uur zal je een generatortje nodig hebben en als je die toch hebt dan kan je net zo goed de koelkast stekker even ompluggen.

 

Het is een stuk nuttiger om 'm te gebruiken voor dingen als LED verlichting, batterij opladers en radio ontvangers e.d..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki op je beperkte ervaring met UPSen na is het een goede post :rolleyes:

De meeste UPSen zijn gemaakt voor computers en ik heb er eigenlijk maar weinig gezien, behalve de allergoedkoopste, die geen sinus output gaven?

Ik zou dan ook willen adviseren om elke UPS die wel een blokgolf maakt meteen weg te gooien.

Een geschakelde voeding, elke computer, maakt gehakt van zo'n blokgolf omvormer.

(Fase aansnijding en een blokgolf enz...)

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste kleinere UPS'en die ik gezien heb waren echt geen pure sine wave bakken. Ja, de smart-ups'en van APC wel, maar back-ups van ze bijvoorbeeld is al lang niet altijd pure sine wave en mijn ervaring met de kleinere goedkope niet-APC upsjes is al niet veel beter. De moderne line-interactive UPS'en zijn wel gewoon pure sine wave.

 

Maar dan nog, inductieve belastingen zoals pompen, motoren en compressors e.d. horen niet aan een UPS, capacitieve belastingen zoals computers wel. De capaciteitsberekening van je UPS zal flink de mist in gaan bij inductieve belasting en als je 'm daarmee een paar keer goed "leeg" trekt dan heb je ook nog eens kans dat de management computer over de zeik gaat en denkt dat je accu's dood aan 't gaan zijn. Gevallen genoeg waarbij die zo ver buiten de specs getrokken wordt dat 'ie het niet meer kan compenseren, ook niet bij nieuwe accu's en waardoor 'ie denkt dat de accu bijna leeg (of stuk) is. Dan moet je in de firmware gaan knoeien (of een speciale dongle bestellen bij APC in de US) om die management computer te resetten naar normale waardes.

 

Wat de beperkte ervaring betreft, ik gebruik die dingen al zo'n 15 jaar, van 600VA tot een 5000VA systeem. Heb heel wat accu's en apparaten gesloopt zien worden bij klanten door fout gebruik. Een UPS is normaal gesproken gemaakt voor computers en niet voor inductieve belastingen. En dan hebben we 't nog niet eens over de inschakel belasting van motoren die veel te hoog is voor de gemiddelde UPS. En misschien ben ik te voorzichtig met m'n "alleen computers er aan" regel, maar de accu's van de UPS'en die ik in m'n beheer heb houden 't over 't algemeen beduidend langer vol dan wat APC aangeeft. Als je aan een van mijn UPS'en een koelkast (of een stofzuiger, meerdere keren zien gebeuren bij meerdere klanten) zou hangen, dan zou ik 'm er direct weer uit trekken en je vriendelijk verzoeken om met je tengels van m'n UPS af te blijven :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki heeft wel gelijk; een UPS is niet de oplossing om je koelkast of vriezer aan de praat te houden. Ik heb een 3000VA APC UPS in mijn meterkast, maar uitsluitend voor de servers/camera's/doormeldingen, diverse LED lampen, router/wifi en de CV ketel. Het geeft je de tijd om bij een langdurige stroomstoring de generator op te starten. Een goede UPS is ook niet de goedkoopste oplossing. Een 3000VA UPS kost al snel € 1.200 en voor dat geld heb je ook een redelijk goede generator die minstens zoveel power levert.

 

Voor portable gebruik en noodgevallen heb ik nog een kleine 50 liter koelkast op gas liggen, en in de bak van de auto zit een 40 liter A++ compressor koelkast gemonteerd die het een volle week op de extra deep cycle accu uithoudt zonder dat deze door een rit wordt bijgeladen. Zo'n kleine compressor koelkast gebruikt maar 62 kW per jaar en kan met een klein zonnepaneel en goedkope loodaccu ook continu gekoeld blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen idee maar het is wel zo ;)

voor de rest doet hij t prima dus ik ga geen nieuwe kopen, al zou een simpel bouwmarkt aggegraatje geen luxe zijn denk(dat en 20l benzine) dan kan je m evt leeg eten in de loop van de tijd

 

Je kan heel eenvoudig meten hoeveel de vriezer verbruikt door er een energiemetertje aan te hangen. Heb je een absurd hoge elektriciteitsrekening, dan is dàt wellicht de slokop. Heel vaak loont het wèl de moeite om minder efficiënte apparaten te vervangen door zuinige. Maak gewoon de berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Die Goalzero Yeti 1250 dat is eigenlijk ook gewoon een UPS met zuivere sinus net als de APC Smart-UPS (heeft ook zuivere sinus). Van die Goalzero Yeti wordt geadverteerd dat je daar alles op kan aansluiten, ze noemen ook expliciet dat een koelkast erop aangesloten kan worden

 

Misschien dat die Yeti een hoger piekvermogen kan leveren dan de Smart-UPS.

 

Ik denk dat ik de UPS dan beter kan gebruiken voor andere zaken en dat ik misschien eens moet kijken naar een camping koelkastje als alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Hoe houden jullie de koelkast en/of dieprvries koud bij stroomuitval?

 

Ik heb een absorbtie koelkast die werkt op petroleum. Moeilijk aan te komen (dump/mp) maar je kan natuurlijk ook een 2de handse gebruiken uit een caravan die op gas werkt.

Heb je tijdens camperen wat aan en in geval van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...