Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Nickx Brander


Tanfana

Aanbevolen berichten

Bij de brievenbus lag een bubbeltjes enveloppe. Nickx brander was er! Ik voelde me jarig toen ik de enveloppe opende. In een ziplock zakje zaten de plaatjes die op de foto van Nickx te zien zijn. Als eerste het zakje met plaatjes op de weegschaal gelegd. 140 gram licht zijn de plaatjes. Nu mocht ik hem uitpakken van mezelf. Het materiaal voelt heel anders als staal of aluminium. Het oppervlak is wat ruw. Als de plaatjes tegen elkaar aan komen maken ze een heel eigen geluid.

Nickx zei dat er geen gebruiksaanwijzing bij hoeft. :confused: Het brandertje is simpel in elkaar te zetten.

 

‘S avonds waren er wat scouting jongens en meiden. Die heb ik gevraagd of ze de brander ook in elkaar wilde zetten. Het koste wat denkwerk en overleg maar toch kwamen ze er uit.

 

Als test wilde ik eerst mijn Trangia brander gebruiken om wat water te koken. Helaas kreeg ik de Trangia-brander niet in de Nickx-brander. Dit was een kleine teleurstelling, maar gelukkig heeft de jongste hier al eens een spiritusbrander van colablikjes (60 mm) gemaakt (je weet wel, een is geen) De cola-brander past wel in de Nickx-brander. Spiritus er in en 11 minuten later kookte een liter water en was het tijd voor een kopje thee. Het pannetje had een klein beetje roet aanslag.

 

IMG_7703.jpg.1986261f70de7bcf7f6e3e8abf438f2b.jpg

 

De tweede test was met takjes. Ik vroeg een van de scouting jongens die bij ons waren om wat berken- en dennentakjes uit het bos te halen. Hij kwam terug met wat dunnen dennentakjes. Hij heeft snel het vuur aangemaakt. We merkten al snel dat met hele dunne stokjes,

 

IMG_7709.jpg.815501cb44244cb5a9779d31c4d32644.jpg

 

IMG_7710.jpg.7d645758619b762ae7c6d5bc80d67637.jpg

 

Twee dagen later was het tijd voor een tweede poging. De jongste kwam net terug van scoutingkamp waar hij een hak en vuur insigne heeft gehaald. Perfecte timing voor de volgende test. Samen met @styx heeft de jongste houtjes van ongeveer 1,5 x 1,5 cm gehakt. Daar hebben we feathersticks van gemaakt. Met wat droogtrommeltondel en berkenbast was het simpel om met de firesteel het vuur aan te maken. Een turboaansteker vinden de heren hier beneden hun waardigheid. Het vuur brandde prima. De houtjes moeten niet te dik zijn. Anders passen ze niet door het deurtje. Het deurtje is klein. En de ruimte in de brander ook. We hebben een extra blokje hout voor de brander gelegd om de houtjes horizontaal de verbrandingskamer in te laten steken. Het zelfde pannetje met een liter koud water er op en ongeveer een half uur later kookte het water. De pan was helemaal zwart van de roet.

 

IMG_7713.jpg.fdc0ca8cf83389faeacf113e9eb3d5c5.jpg

 

Conclusie:

Als je de Nickx-brander op hout wilt stoken neem dan even de tijd om goed hout of pink dikke takjes te zoeken. Op hout duurt het langer voor het water kookt. Je moet het vuur blijven voeden. Maar ik vind het een meditatieve bezigheid. Een goede reden om even rust te nemen.

Op de SC heb ik samen met oa Heksenboot met de Vargo Hexagon titanium van de Prepshop ‘gespeeld’. Deze had een grotere verbrandingskamer en toevoerdeur als de Nickx-brander. Voor hout vond ik dat prettiger.

 

 

Op internet ben ik daarna nog even gaan zoeken naar kleine titanium branders. Gelijk vond ik de pocket stove titanium. Met daarbij een afbeelding hoe de Trangia brander in de Nickx-brander past :o. Tijd voor test vier. De Trangia past perfect in de Nickx-brander. Het deurtje schuift er wat stroef in. Maar de Trangia zit klemvast. Het geheel voelt heel stevig. De pan weer gevuld met een liter water. Spiritus in de brander. Deze keer wel met een aansteker vuur gemaakt. Het water begon na ongeveer 10 minuten te borrelen.

Conclusie: De brander voelt stevig aan als de Trangia er in zit. Dit lijkt me toch veiliger als met de cola-brander. De vlam brand gelijkmatig. Er is geen rook, dus je trekt minder aandacht als met een vuurtje. Ik vind dit handiger dan de Trangia Stormcooker.

 

IMG_7724.jpg.76449ac78e59eb97ea258e958c11e8a5.jpg

 

Eindconclusie:

De Nickx-brander en de Trangia-brander gaan mee op fietsvakantie. Als de spiritus op is of niet te krijgen kunnen we op houtjes koken. Als ik op fiets vakantie ga zal ik niet vaak een hele liter water koken. Waarschijnlijk op zijn hoogst 0,6 liter. Dat zal veel sneller gaan. Een paar plaatjes als gebruiksaanwijzing is toch wel handig. Al met al een leuke brander waar wij zeker veel plezier van zullen hebben. Dank je wel @Nickx.

 

@Nickx krijgt van de scouting jeugd complimenten voor zijn vakmanschap en een schouderklopje voor zijn karma.

 

Nu alleen nog de pan schoon boenen ...:cool:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Goeie review van een prachtige brander.

 

Van een scout hier op het forum heb ik geleed: smeer de pan van te voren in met groene zeep, dan kan je hem later makkelijk schoonmaken.

Gelijk getest met gewoon afwasmiddel: werkt ook.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

De afgelopen drie weken is de Nickx brander mee geweest op fietsvakantie. We hebben veel plezier gehad van de brander. De brander was ideaal om een kopje thee of soep te maken. Uitgebreid koken op de brander hebben we niet gedaan. Er waren zo veel mogelijkheden om de plaatselijke bevolking geld aan ons te laten verdienen dat wedaarvoor gekozen hebben. Onderweg vond ik een parasolzwam en die hebben we wel als lunch gebakken op de brander.

@Nickx nogmaals dank voor de brander.

 

IMG_8509.jpg.1d9bf5aedd7dd274b8c0ff245f736fed.jpg

 

IMG_8766.jpg.d33c8b1d6d9e552e4c6d852b2823c810.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nu zovelen de brander hebben ontvangen en wellicht mensen nog hun bevindingen willen delen leek het mij een goed idee dit draadje weer naar boven te halen.

Als ik zelf een brand test doe (met hout) dan zal ik dat ook hier delen.

Overigens vond ik nog dit:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...