Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brood


Aanbevolen berichten

Klinkt goed! Die wil ik graag uitproberen....

 

13 gram droge gist

500 gr witte bloem

4 gram zout

Als je van de smaak houdt 1/2 theelepel kaneel

80 gr echte boter

1 ei (dooier en wit)

70 gram fijne kristalsuiker

1 zakje vanillesuiker

100 ml melk (of 100 ml water en melkpoeder)

100 ml water

 

De alles in de broodmachine, en laat het programma deeg maken zijn werk doen.

Als het deeg klaar uitrollen op een bakplaat en vormpjes in de vorm van een mannetje of paard uitdrukken (of snijden)

30 min in de warme luchtoven laten rijzen op 30°C.

(mocht het niet voldoende gerezen zijn naar je zin nog 15 min laten rijzen op 50° - hangt van je oven af.)

Hierna instrijken met lauwe melk (ik doe er ook een beetje eigeel bij)

Afbakken 13 min op 220°

 

Je betaalt hiervoor bij de bakker om en bij de 15€/kg voor. Als je het zelf maakt is het nog eens zo lekker !

Ik hou er van met kaneel, maar ik zou eerst eens proberen zonder kaneel, niet iedereen houdt van de smaak van kaneel.

 

De vormpjes zijn ongeveer 10-12 cm groot, anders krijg je te veel harde korstjes.

 

Of nog eens nalezen in dit draadje : http://preppers.nl/forum/threads/8032-Streven-naar-onafhankelijkheid-Klaaskoeken-van-eigen-deeg?highlight=klaaskoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zeg @lewieke, wat kost eigenlijk zo'n broodmachine? Ik ben namelijk niet zo'n broodbakker, maar wil het toch een keer gaan proberen.

Dat hangt er maar van af wat je wil. Ik koop ze altijd bij een Nederlandse keten en heb zelfs een reserve klaarstaan. Met 105€heb je een nieuw mét receptenboekje. Van dit apparaat ben ik héél tevreden en het gaat ook al drie jaar lang mee. Elke dag gebruiken we het ding. Kost op jaarbasis 25€ of zo.

http://www.redcoon.nl/B157938-Unold-Extra-68511-Backmeister_Broodbakmachines

 

Je kan ook eentje kopen op tweedehands sites. Voor een prikje maar dan moet je wel goed kijken of het ding deugdelijk is. Je wil je woning niet zien afbranden. Vanaf 10€. Let wel dat elke machine anders werkt en je telkens de machine moet leren kennen, daarom kies ik altijd voor hetzelfde model. Al vond ik Panasonic ook best goed, maar veel te duur in vergelijking met Unold.

http://www.marktplaats.nl/z/broodmachine.html?query=broodmachine&sortBy=price&sortOrder=increasing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt er maar van af wat je wil. Ik koop ze altijd bij een Nederlandse keten en heb zelfs een reserve klaarstaan. Met 105€heb je een nieuw mét receptenboekje. Van dit apparaat ben ik héél tevreden en het gaat ook al drie jaar lang mee. Elke dag gebruiken we het ding. Kost op jaarbasis 25€ of zo.

http://www.redcoon.nl/B157938-Unold-Extra-68511-Backmeister_Broodbakmachines

 

Je kan ook eentje kopen op tweedehands sites. Voor een prikje maar dan moet je wel goed kijken of het ding deugdelijk is. Je wil je woning niet zien afbranden. Vanaf 10€. Let wel dat elke machine anders werkt en je telkens de machine moet leren kennen, daarom kies ik altijd voor hetzelfde model. Al vond ik Panasonic ook best goed, maar veel te duur in vergelijking met Unold.

http://www.marktplaats.nl/z/broodmachine.html?query=broodmachine&sortBy=price&sortOrder=increasing

 

Bedankt voor de info @lewieke! Ik zie dat je ze in verschillende prijsklassen en maten hebt. Dat wordt moeilijk kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met een broodoven buiten,heb hem gisteren gebouwd bij een kameraad.

Vandaag was er daar opentuindag,beziens dat da spel had.

Volgende week gaan we hem instoken en brood bakken,en pizza natuurlijk.

Maar vermits we geen ervaring hebben,nu ja hij heeft kippen en konijnen.:D

 

grtn verkenner

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het verband tussen brood en kippen ? Of wil je het voor de kippen bakken ? Het lijkt me een behoorlijke kunst om in een steenoven brood te bakken. Het moeilijkste zal een stabiele temperatuur zijn. Succes er mee. Ik zou alvast regelmatig kijken of het nog niet aangebrand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste probleem gaat zijn,de temperatuur in de bakoven.Misschien moeten we een speciale thermometer aanschaffen.

Er kunnen acht broden in,maar we gaan beginnen met 1.

Wordt vervolgd,als ze mislukken hebben de kippen brood.

 

Er bestaan van die eenvoudige oventhermometers. Veel kans dat je er zelfs eentje in je oven hebt staan. Daarmee kan je al veel problemen oplossen. Kost een stuk of tien euro. Die kan je in je oven ook nog gebruiken dan.

[ATTACH=CONFIG]10598[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorm zit al in de konstruktie van de fabrikant,zou vuurvast moeten zijn,dan eerste laag cement met vermikuliet ongeveer 3 centimeter.

Dan isolatie,zijkanten dubbel,dak 3 maal,dan kippen gaas,dan leem 5 zakken.

Nu wachten tot hij droog is,en dan in stoken in etappes.

 

grtn verkenner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...