lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Klinkt goed! Die wil ik graag uitproberen.... 13 gram droge gist 500 gr witte bloem 4 gram zout Als je van de smaak houdt 1/2 theelepel kaneel 80 gr echte boter 1 ei (dooier en wit) 70 gram fijne kristalsuiker 1 zakje vanillesuiker 100 ml melk (of 100 ml water en melkpoeder) 100 ml water De alles in de broodmachine, en laat het programma deeg maken zijn werk doen. Als het deeg klaar uitrollen op een bakplaat en vormpjes in de vorm van een mannetje of paard uitdrukken (of snijden) 30 min in de warme luchtoven laten rijzen op 30°C. (mocht het niet voldoende gerezen zijn naar je zin nog 15 min laten rijzen op 50° - hangt van je oven af.) Hierna instrijken met lauwe melk (ik doe er ook een beetje eigeel bij) Afbakken 13 min op 220° Je betaalt hiervoor bij de bakker om en bij de 15€/kg voor. Als je het zelf maakt is het nog eens zo lekker ! Ik hou er van met kaneel, maar ik zou eerst eens proberen zonder kaneel, niet iedereen houdt van de smaak van kaneel. De vormpjes zijn ongeveer 10-12 cm groot, anders krijg je te veel harde korstjes. Of nog eens nalezen in dit draadje : http://preppers.nl/forum/threads/8032-Streven-naar-onafhankelijkheid-Klaaskoeken-van-eigen-deeg?highlight=klaaskoeken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cyberbeer Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Zeg @lewieke, wat kost eigenlijk zo'n broodmachine? Ik ben namelijk niet zo'n broodbakker, maar wil het toch een keer gaan proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Zeg @lewieke, wat kost eigenlijk zo'n broodmachine? Ik ben namelijk niet zo'n broodbakker, maar wil het toch een keer gaan proberen. Dat hangt er maar van af wat je wil. Ik koop ze altijd bij een Nederlandse keten en heb zelfs een reserve klaarstaan. Met 105€heb je een nieuw mét receptenboekje. Van dit apparaat ben ik héél tevreden en het gaat ook al drie jaar lang mee. Elke dag gebruiken we het ding. Kost op jaarbasis 25€ of zo. http://www.redcoon.nl/B157938-Unold-Extra-68511-Backmeister_Broodbakmachines Je kan ook eentje kopen op tweedehands sites. Voor een prikje maar dan moet je wel goed kijken of het ding deugdelijk is. Je wil je woning niet zien afbranden. Vanaf 10€. Let wel dat elke machine anders werkt en je telkens de machine moet leren kennen, daarom kies ik altijd voor hetzelfde model. Al vond ik Panasonic ook best goed, maar veel te duur in vergelijking met Unold. http://www.marktplaats.nl/z/broodmachine.html?query=broodmachine&sortBy=price&sortOrder=increasing Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cyberbeer Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Dat hangt er maar van af wat je wil. Ik koop ze altijd bij een Nederlandse keten en heb zelfs een reserve klaarstaan. Met 105€heb je een nieuw mét receptenboekje. Van dit apparaat ben ik héél tevreden en het gaat ook al drie jaar lang mee. Elke dag gebruiken we het ding. Kost op jaarbasis 25€ of zo. http://www.redcoon.nl/B157938-Unold-Extra-68511-Backmeister_Broodbakmachines Je kan ook eentje kopen op tweedehands sites. Voor een prikje maar dan moet je wel goed kijken of het ding deugdelijk is. Je wil je woning niet zien afbranden. Vanaf 10€. Let wel dat elke machine anders werkt en je telkens de machine moet leren kennen, daarom kies ik altijd voor hetzelfde model. Al vond ik Panasonic ook best goed, maar veel te duur in vergelijking met Unold. http://www.marktplaats.nl/z/broodmachine.html?query=broodmachine&sortBy=price&sortOrder=increasing Bedankt voor de info @lewieke! Ik zie dat je ze in verschillende prijsklassen en maten hebt. Dat wordt moeilijk kiezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 @Cyberbeer Ik zou gaan voor de unold Backmeister. Als je 50 x brood bakt heb je de kost er uit. Als je deeg bereidt voor broodjes heb je de kost er na 15x uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cyberbeer Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2014 @Cyberbeer Ik zou gaan voor de unold Backmeister. Als je 50 x brood bakt heb je de kost er uit. Als je deeg bereidt voor broodjes heb je de kost er na 15x uit. Dat is inderdaad wel een mooi apparaat. Nou, ik ga het even met de vrouw des huizes bespreken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 http://www.jihadwatch.org Een uitstekende site met info over radicale baarden. Geen loze kreten, maar gefundeerde meningen van mensen die zich professioneel bezighouden met deze tak van sport. Aanrader. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Dat is inderdaad wel een mooi apparaat. Nou, ik ga het even met de vrouw des huizes bespreken Lijkt me niet moeilijk haar te overtuigen. Echt brood, zonder troep, lekkerder, en goedkoper...daar kan niets tegenop toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Ja dankjewel lewieke Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Die Backmeister komt bij mij ook op de verlanglijst. Tnx @lewieke! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 @rupsjenooitgenoeg @Cyberbeer @yolo Als je in de knoei komt of vragen hebt, stuur maar een berichtje. Ik denk dat ik zowat elk probleem dat je kan hebben met bakken al wel n keer gehad heb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Iemand ervaring met een broodoven buiten,heb hem gisteren gebouwd bij een kameraad. Vandaag was er daar opentuindag,beziens dat da spel had. Volgende week gaan we hem instoken en brood bakken,en pizza natuurlijk. Maar vermits we geen ervaring hebben,nu ja hij heeft kippen en konijnen. grtn verkenner Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 En het verband tussen brood en kippen ? Of wil je het voor de kippen bakken ? Het lijkt me een behoorlijke kunst om in een steenoven brood te bakken. Het moeilijkste zal een stabiele temperatuur zijn. Succes er mee. Ik zou alvast regelmatig kijken of het nog niet aangebrand is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Eerste probleem gaat zijn,de temperatuur in de bakoven.Misschien moeten we een speciale thermometer aanschaffen. Er kunnen acht broden in,maar we gaan beginnen met 1. Wordt vervolgd,als ze mislukken hebben de kippen brood. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Eerste probleem gaat zijn,de temperatuur in de bakoven.Misschien moeten we een speciale thermometer aanschaffen. Er kunnen acht broden in,maar we gaan beginnen met 1. Wordt vervolgd,als ze mislukken hebben de kippen brood. Er bestaan van die eenvoudige oventhermometers. Veel kans dat je er zelfs eentje in je oven hebt staan. Daarmee kan je al veel problemen oplossen. Kost een stuk of tien euro. Die kan je in je oven ook nog gebruiken dan. [ATTACH=CONFIG]10598[/ATTACH] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Als je brood een kern temperatuur heeft ( van binnen dus in het deeg ) van 90 graden dan is je brood goed , kun je meten met zo'n vlees thermometer gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yoyo Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Als je brood een kern temperatuur heeft ( van binnen dus in het deeg ) van 90 graden dan is je brood goed , kun je meten met zo'n vlees thermometer gr will En als je op de bodem tikt en hij klinkt hol? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 @Yoyo dat klopt Yoyo , maar die thermometer truc is nog nauwkeuriger om te weten of je brood goed is gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 31 mei 2014 Delen Geplaatst: 31 mei 2014 Leuk draadje. De recepten inspireren me weer. Morgen ga ik gelijk dat recept met sojameel uitproberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 1 juni 2014 Delen Geplaatst: 1 juni 2014 Ik ga morgen een foto nemen van de brood bakoven,dan hebben jullie een idee hoe groot da spel eigenlijk is. Als hij voldoende droog is,al een eerste keer klein beetje opstoken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 2 juni 2014 Delen Geplaatst: 2 juni 2014 Hierbij de beloofde fotokes. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 2 juni 2014 Delen Geplaatst: 2 juni 2014 @verkenner erg mooi gemaakt. Wat voor een soort cement of klei gebruik je daarvoor en hoe maak je die vorm? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 2 juni 2014 Delen Geplaatst: 2 juni 2014 De vorm zit al in de konstruktie van de fabrikant,zou vuurvast moeten zijn,dan eerste laag cement met vermikuliet ongeveer 3 centimeter. Dan isolatie,zijkanten dubbel,dak 3 maal,dan kippen gaas,dan leem 5 zakken. Nu wachten tot hij droog is,en dan in stoken in etappes. grtn verkenner. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 2 juni 2014 Delen Geplaatst: 2 juni 2014 Even gezocht op tinternet.. http://www.broodoven.com/houtoven-zelfbouw Wel vrij prijzig maar lijkt mij een goede investering Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 2 juni 2014 Delen Geplaatst: 2 juni 2014 Ter informatie,de basis had hij al twee jaar liggen.Gekregen omdat hij werken uit gevoerd had. En die mensen hadden dit dubbel,is ook een manier van betalen. De rest heb ik voor hem gebouwd,gratis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.