Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jagen


phaelin

Aanbevolen berichten

Maar probeer het eens? gewoon een ree of haas te naderen tot 20 meter.

Herten reeën zwijnen kijken niet omhoog maar om zich heen ..... dus zit je met een lading geduld en je compound boog in een boom dan is dat best de doen.

Op youtube staan redelijk wat boog-jachtfilmpjes.

 

Ikzelf zou deze vorm van jagen alleen gebruiken wanneer de nood echt echt hoog is en absoluut nooit als 'plezierjacht'... het duurt ondanks een goed schot toch langer voor het dier dood is en het dus ook pijnlijker (daarentegen voor het hert nog steeds beter als levend uit elkaar gescheurt te worden door een beer of pack wolven, maar das een ander verhaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ga wel konijnen vangen op het industrieterrein...barst er van de konijnen...daar zie ik er meer dan ik ooit in een bos zag.

 

Ja raar is dat he. ik heb ook een keer bij rotterdam bij care autoreparatie een catering gehad en er was een kein gras veldje van denk ik 30 bij 20 mtr en en zat bijna helemaal vol met hazen en ook op de binckhorst in denhaag bij de macdonalds zit het helemaal vol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herten reeën zwijnen kijken niet omhoog maar om zich heen ..... dus zit je met een lading geduld en je compound boog in een boom dan is dat best de doen.

Op youtube staan redelijk wat boog-jachtfilmpjes.

 

Ikzelf zou deze vorm van jagen alleen gebruiken wanneer de nood echt echt hoog is en absoluut nooit als 'plezierjacht'... het duurt ondanks een goed schot toch langer voor het dier dood is en het dus ook pijnlijker (daarentegen voor het hert nog steeds beter als levend uit elkaar gescheurt te worden door een beer of pack wolven, maar das een ander verhaal)

 

 

Voor de jacht zoals @-geanonimiseerd- al zei heb je broadheads nodig.

En als je een boog of kruisboog gebruikt voor de jacht ga je bijna nooit voor een headshot of killshot.Omdat de kans om een hoofd te raken van een dier gewoon klein is.

Ten eerste omdat als een dier stilstaat om bijv te eten hij meestal toch zijn hoofd beweegt zoals je zelf al aangaf om omzich heen te kijken.

ten tweede een headshot hoeft zoals veel mensen denken niet meteen een killshot te zijn puur omdat de hersenen een stuk kleiner zijn en lastiger te raken.

Bij het jagen met een boog is het eerste schot vaak gericht op de schouderbladen of de heup.

Puur om het dier zo te verwonden dat hij niet kan vluchten, en bij een schot op de schouderbladen raak je met geluk het hart of je schiet de ingewanden aan gort( niet goed voor het vlees tenzij je het dier snel genoeg kan behandelen dat de ingewanden het vlees niet raken).

En pas dan schiet je om te doden.

 

 

Vaker als je jaagt met een geweer is met een headshot de schokgolf bij de impact hetgene wat het dier dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herten reeën zwijnen kijken niet omhoog maar om zich heen ..... dus zit je met een lading geduld en je compound boog in een boom dan is dat best de doen.

Op youtube staan redelijk wat boog-jachtfilmpjes.

 

 

Klopt, maar daar lijkt het ook alsof er reeen voorbij komen als waren het mensen op de coolsingel. zelfs bij een wildspoor kan het dagen duren voor er iets voorbij komt. en dan moet je het nog raken.

 

Als je het dier in de longen raakt met een daarvoor geschikte pijl. dan raakt het in "shock" hierdoor zal het rustig gaan liggen en sterven, daarom moet je het ook niet opjagen na het schot.

 

wijziging: ik heb een aantal regels weggehaald, dit omdat dit tegen de forumregels was en tegen de Nederlandse wetgeving. Dat internet de wereld kleiner maakt laat ons wel eens vergeten op de lokale wetgeving te letten. Dat een aantal leden niet in nedeland wonen en dus reageeren met de "daar" geldende wetgeving maakt het niet altijd gemakkenlijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar daar lijkt het ook alsof er reeen voorbij komen als waren het mensen op de coolsingel. zelfs bij een wildspoor kan het dagen duren voor er iets voorbij komt.

Haha das met alle filmpjes ...... denk dat men nogal snel afhaakt met kijken als ze eerst uren naar een bosje in beeld moeten kijken voordat de actie begint.

De enige die daar nog een beetje mee weg kunnen komen zijn die BBC documantaires;)

 

Maar als ik het goed begrijp komt dit jachttopic in een grijs gebied terecht van de forumregels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De topic was jagen, en hoewel een kruisboog sterker en gemakkenlijker is dan een handboog zal je ook voor deze jachtpunten, broudheads nodig hebben. en dan komt het eigenlijke probleem: het dier tot 20 max 30 meter te naderen. met een boog schiet je geen 100 meter of meer. en ja, ik weet het. op een doelschijf. op een grasveld. maar ook in een bos? tussen de bomen? Als je echt wil jagen, ga naar een vereniging, en geregistreerd sta je toch, ook in alaska. of denk je dat ze daart geen belasting betalen?

Maar probeer het eens? gewoon een ree of haas te naderen tot 20 meter.

En met een luchtbuks in de stad een duif verschalken?? Het zal je verbazen hoeveel mensen het zelfde doen.

 

ik zal wel de forum betweter zijn, maar in principe mag je alleen wedstrijdpunten hebben op je pijlen ;)

neemt niet weg dat die ook behoorlijk effectief zijn

 

iemand anders was al azijnzeiker voor me ;) ;) ;)

sorry ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal wel de forum betweter zijn, maar in principe mag je alleen wedstrijdpunten hebben op je pijlen ;)

neemt niet weg dat die ook behoorlijk effectief zijn

 

iemand anders was al azijnzeiker voor me ;) ;) ;)

sorry ;)

 

Vandaar die beelden van dieren die met een pijl in het lijf nog weken rond lopen of zwemmen. Zelfs de oermens wist dit al en stak veel tijd en moeite in het maken van stenen pijlpunten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

op de jachtopleiding word men geleerd om op het blad te schieten (achterkant voorpoot omhoog halverwege het lichaam), headshots worden afgeraden en word eigenlijk gezien als onweidelijk. de kans dat men zo'n klein oppervlakte raakt is uitermate klein en de kans dat men daardoor een dier alleen verwond ( en niet binnen krijgt) is vele malen groter.

 

Buikschoten kunnen het vlees beschadigen (galsblaas) maar kapotte organen zoals longen en hart zullen het wildbraad niet beschadigen.

 

Mocht je ooit in de gelegenheid geraken om een dier te moeten schieten, richt op het midden. Er zijn vele factoren die het schot beinvloeden ( zenuwachtig? ongeoefendheid? afstand?) en dan is het handig als er een grootst mogelijk raakvlak is. ergo, binnen = binnen in noodsituatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zitten kijken voor een extra knikloop voor in een shtf situatie waarin gejaagd zal moeten worden.

 

Kom ik op de Hatsan Sniper 125 in 6.35mm. 38 joule. link.

 

Ik heb een scope die erop past en die toerijkend is. Wat raden jullie aan? Deze of iets anders? Ik heb nu tot beschikking:

 

Weihraugh HW 50 5.5 mm met scope

 

Gamo Hunter 1250 4.5 mm geen scope (moet nog een scope met demper voor komen)

 

Diana model 27 5.5 mm geen scope

 

Rohm Twinmaster Action 4.5 mm (pistool)

 

Er komt nog een kruisboog bij , maar daar ben ik nog onderzoek naar aan het doen over wat ik wil.

 

Ik heb zoals je ziet niets in .25 dus daar zal ik dan kogeltjes voor moeten gaan aanschaffen ook. Dus advies voor welke munitie is ook welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin Zelf heb ik een HW90 gehad in 6,35mm. Ik had er een pomp bij om hem optimaal af te stellen. De HW90 schoot onbenullig hard. Maar bokte ook erg. Dus veel oefenen om er goed mee te kunnen schieten. JSB Exact King zijn super pellets.

Is het niet mogelijk om een 6,35mm loop op de Hunter 1250 te zetten? Dat is wel weer het mooie van Weihrauch, die kun je ombouwen.

 

Oja, ik had een dampa onder de scope van de HW90 en een stopblokje. Aners gaat de scope op de loop (verschuiven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin Zelf heb ik een HW90 gehad in 6,35mm. Ik had er een pomp bij om hem optimaal af te stellen. De HW90 schoot onbenullig hard. Maar bokte ook erg. Dus veel oefenen om er goed mee te kunnen schieten. JSB Exact King zijn super pellets.

Is het niet mogelijk om een 6,35mm loop op de Hunter 1250 te zetten? Dat is wel weer het mooie van Weihrauch, die kun je ombouwen.

 

Oja, ik had een dampa onder de scope van de HW90 en een stopblokje. Aners gaat de scope op de loop (verschuiven).

 

Dank. Een dampa heb ik idd ook klaar liggen, die was nodig voor die hunter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

.25 vind ik te zwaar voor een veer of co2 buks.

Als pcp vind ik het wel te doen.

 

Een demper op een veerbuks heeft weinig zin want de veer maakt meer herrie dan de mondingsknal.

Dit heb ik met zowel gehoor als met een db meter getest.

 

Als ik in Engeland jaag dan is het met een 12ftlb buksje in .177 en dat is ruim voldoende om met veel succes klein wild te bejagen.

.22 gebruik ik daar vanwege de restricties niet omdat de kogelbaan niet zo vlak is als met een .177

 

Dampa mount is er voor om de klap van de zuiger voorwaarts op te heffen en je kijker te sparen.

De meeste richtkijkers zijn gemaakt voor achterwaartse en niet voorwaartse terugslag waardoor je deze dus kapot schiet.

Gamo kijkers kunnen heel goed tegen de klappen van een luchtbuks.

 

Nog een tip maak je korrel van je buks wit met bijvoorbeeld typex want dat zie je veel beter in het donker ;)

De dikkere trui glow korrels zijn niet goed geschikt voor langere afstand en daarom sloop ik die er altijd af.

Mijn maximale korrel breedte is 3 mm voor kunstof en 1.5 a 2 mm voor staal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hatsan 125 sniper .25 is echt heel krachtig, ik bezit de vortex uitvoering (gasram)

 

http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=90492

 

Een Hatsan 135 schiet nog 5% harder! en heeft net als de 125 geen enkele moeite met .25.

Wees heel voorzichtig met deze buksen, want ze schieten echt gevaarlijk hard.

 

Kijk ook voor een HW90 .25 op 26bar

Gamo hunter extreme

Diana 350

 

Met een .22 kun je ook prima jagen.

 

Deze buksen zijn prima voor het jagen tot 40m, daarboven word het door het bokken van de buks lastiger om het prooi op de juiste plaatst te raken.

Een gasram (vortex) bokt minder.

 

Bij een gasram helpt een demper wel, en lang lopen met een gespannen buks vind de gasram ook minder prettig dan een veerbuks.

Hij sloopt ook minder kijkers:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De Hatsan 125 sniper .25 is echt heel krachtig, ik bezit de vortex uitvoering (gasram)

 

http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=90492

 

Een Hatsan 135 schiet nog 5% harder! en heeft net als de 125 geen enkele moeite met .25.

Wees heel voorzichtig met deze buksen, want ze schieten echt gevaarlijk hard.

 

Kijk ook voor een HW90 .25 op 26bar

Gamo hunter extreme

Diana 350

 

Met een .22 kun je ook prima jagen.

 

Deze buksen zijn prima voor het jagen tot 40m, daarboven word het door het bokken van de buks lastiger om het prooi op de juiste plaatst te raken.

Een gasram (vortex) bokt minder.

 

Bij een gasram helpt een demper wel, en lang lopen met een gespannen buks vind de gasram ook minder prettig dan een veerbuks.

Hij sloopt ook minder kijkers:D

 

Die hatsan ben ik van plan aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Renanim ik had moeite met de meest efficiënte hill pomp om mn hw 100 op te pompen.

Ben heel snel om gegaan naar een 300 bar fles met regulator en een shoebox compressor.

 

Aan de andere kant mijn favoriete buksje nu is een pompbuks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...