Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezocht recepten zonder vlees


Lindaja

Aanbevolen berichten

Griekse roerbak met aardappel en feta

 

 

 

INGREDIENTEN

 

5 aardappelen

1 groene paprika

halve courgette

halve prei

1 ui

1 teen knoflook

125 gram feta

 

 

 

Lekkere zelfbedachte roerbakmaaltijd

 

Voorbereiding

 

Schil en snijd de aardappelen in schijfjes of halve schijfjes;

snijd de paprika in blokjes van 1x1 cm;

de courgette in plakjes en dan nog eens in vieren;

de prei eerst in de lengte doormidden en dan in plakjes;

de ui fijn en

de knoflook in grove stukken.

 

De feta kunt u snijden in kleine blikjes van 0,5x0,5cm, maar kan ook tijdens het koken.

 

 

Bereidingswijze

 

 

Begin in een ruime hapjespan of wok de aardappeltjes in wat olijfolie te bakken (deze duren wat langer dan de groente).

Voeg na ongeveer 10 minuten de rest van de groente toe, indien nodig ook nog wat olijfolie, en roer regelmatig om.

 

Wanneer alles na ongeveer weer 10-15 minuten gaar is kunt u desgewenst een beetje zwarte peper toevoegen.

 

 

Haal de pan van het vuur en voeg de feta toe. Door de warmte van het gerecht smelt het een beetje en wordt het goed opgenomen.

Omdat de feta al zo krachtig van smaak is, is het bijna niet nodig om te kruiden.

 

 

hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 4 weken later...

In het weekend snack ik...maar geen kant en klare chips.

Vanavond is de snack geroosterde pompoenpitten. Een deel puur, en deel met komijn en pittige chili.

Wat overblijft van de pure pitten gaat morgen door het brood. Dat heet dan ineens ambachtelijk pompoenpitbrood.

 

Roast-Pumpkin-Seeds-Step-11-preview.jpg

 

Ik vond een leuke site die stap voor stap laat zien met filmpjes, hoe je dat doet.

http://nl.wikihow.com/Pompoenpitjes-roosteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel blij met een aantal recepten! Bedankt!

 

Heeft iemand nog lekkere recepten om de kant en klare vleesvervangers te vervangen? Natuurlijk kan ik googelen, maar ik hoor het liefst recepten die lekker bevonden zijn.

Vandaag bijvoorbeeld falafel gemaakt, matig lekker.... kan ook aan mijn kookkunsten liggen i.p.v. het recept :) Stap voor stap wordt vegetarisch eten steeds lekkerder en gezonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
laat me raden...gefilmd door wakker dier die beweert dat het in nederland is maar blijkt na onderzoek weer een filmpje ergens uit polen?;)

 

Leuke aanname. Maar het was een retorische vraag. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy Zelfgemaakte falafel wilde ik meteen zeggen, maar dat heb je geprobeerd en viel tegen.

Dan ben ik benieuwd naar je recept...kan eventueel aanvulling geven waardoor het lekkerder wordt.

En bij zelfgemaakt denk ik aan kikkererwten, en niet uit een pakje falafel, dat laatste vind ik zelf niet lekker.

 

Ook mij overkomt het wel eens dat een recept tegenvalt...dan noem ik het "net eetbaar experiment" en volgt een paar dagen later een tweede experiment met verbeteringen.

Vaak is er met wat kruiden erbij een prima recept van te maken.Bij 'beetje' wordt er soms te weinig gebruikt.

En "feeling" voor kruiden, dat ontwikkel je in de loop der jaren. Zelfs als je niks met de termen 'snufje' en 'beetje' kan, kan je leren dat het voor jou meer concreet moet, een halve theelepel kerrie massala of een hele theelepel pittige paprikapoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

De falafel was matig, maar was van plan om de volgende keer wat te gaan experimenteren. Ik heb namelijk wel eens echt lekkere falafel gegeten!

Mijn kennis van kruiden wil ik verbeteren, die is echt belabberd. Aanwijzingen zijn dus erg welkom!

 

Falafel:

 

1 blikje kikkererwten (Ik heb zelf geweekte/gekookte kikkererwten gebruikt)

100 cc water

100 gram havermout

1 bouillonblokje

1 el maïzena of 2 el besan (kikkererwtenmeel)

1 tl komijnzaadjes

1 tl ketoembar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel blij met een aantal recepten! Bedankt!

 

Heeft iemand nog lekkere recepten om de kant en klare vleesvervangers te vervangen? Natuurlijk kan ik googelen, maar ik hoor het liefst recepten die lekker bevonden zijn.

Vandaag bijvoorbeeld falafel gemaakt, matig lekker.... kan ook aan mijn kookkunsten liggen i.p.v. het recept :) Stap voor stap wordt vegetarisch eten steeds lekkerder en gezonder.

 

Misschien wat meer kruiden toevoegen ?

 

In een gekke bui bakte ik wat popcorn en gooide er shoarmakruiden overheen i.p.v. zout. VREETselijk lekker :D ! Grote bak popcorn leeggevreten; het is toch meer lucht dan iets anders.

Tijdens aardappelblokjes bakken er wat shoarmakruiden overheen gestrooid. VREETselijk lekker.

 

Zelf heb ik hier een voorraad aan kruidenpoeders en kruiden in potjes.

 

- oregano, rozemarijn, basilicum, thijm, peterselie, laurier, dille, munt, kruidnagel, jeneverbes

- knoflook, komijn, koriander, kerrie, koriander, paprika, gember, shoarma, kurkuma

- zout (strooibus), peper en zeezout

- ve-tsin en vegeta, diverse bouillonblokjes

 

Ik zal nog wel wat vergeten zijn in mijn opsomming... Pse excuse me.

 

Kruiden maken flauw eten een stuk aangenamer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De falafel was matig, maar was van plan om de volgende keer wat te gaan experimenteren. Ik heb namelijk wel eens echt lekkere falafel gegeten!

Mijn kennis van kruiden wil ik verbeteren, die is echt belabberd. Aanwijzingen zijn dus erg welkom!

 

Falafel:

 

1 blikje kikkererwten (Ik heb zelf geweekte/gekookte kikkererwten gebruikt)

100 cc water

100 gram havermout

1 bouillonblokje

1 el maïzena of 2 el besan (kikkererwtenmeel)

1 tl komijnzaadjes

1 tl ketoembar

@daisy

Havermout???Nou, die heb je niet nodig, t is vast een Hollands recept :).

Ik mis sowieso, knoflook, peterselie en koriander(blad) in dit recept. Zo'n beetje DE drie falafel-ingredienten naast kikkererwten.

Ik ga ervan uit, maar vraag het na, de komijnzaad heb je dus wel in een vijzel klein gestampt? ...en dus niet alleen als zaadje erin gedaan?

Ook korianderzaad moet je in de vijzel stampen. Je kan natuurlijk alle kruiden samen stampen, komt toch in dezelfde bak ingrediënten terecht.

 

Hier een voorbeeld van een van mijn recepten.

 

1 kg kikkererwten (liever geen géén blikerwten, die worden wat te papperig)

2 uien, gesnipperd

5 teentjes knoflook, fijngehakt

1 bosje peterselie, grof gehakt

1 bosje koriander, grof gehakt

1 groene peper, zonder zaadjes, grof gesneden

3 eetlepels kurkuma

2 a 3 eetlepels komijnpoeder (zaad en dan in de vijzel)

2 eetlepels korianderzaad (zaad en dan in de vijzel)

1½ theelepel bakpoeder

olie om te frituren

 

Voorbereiden

Laat de kikkererwten in ruim water 2 dagen weken in de koelkast.

 

Bereiden

Pureer de uitgelekte kikkererwten met de rest van de ingrediënten (behalve de olie) en wat zout en peper in de keukenmachine tot een pasta. Proef of de falafel goed op smaak is.

Als het te dun is, dan wat kikkererwtenmeel erbij...en als het te dik is wat water(voorzichtig).

Altijd proeven, hier proef je al of het goede gaat worden. Alle ingredienten er beetje bij beetje indoen...soms houd je wat over, dat geeft niet als je falafelmix dan al goed smaakt is het prima.Als je in een keer alles door elkaar mikt kan je wel eens teleurgesteld raken omdat je er dan niks meer uit kan halen. Rustig aan dus. Eventueel even pauze tussendoor met lekkere muntthee. Koken moet leuk blijven tenslotte.

 

Verhit de frituurolie in een frituurpan of wok tot 180 ºC of tot een blokje brood goudbruin kleurt.

Vorm met twee natte lepels bolletjes van de kikkererwtenpasta en frituur ze met 4-5 tegelijk goudbruin en knapperig.

Ik doe zelf ook vaak burgers maken, die ik dan invries. Dat betekent dus, af en toe een middagje koken voor heerlijk maaltje falafel met groenten...en nog voor veel keren een falafelburger uit de vriezer.

Overigens zijn geroosterde kikkererwten een heerlijke snack, soort borrelnootjes maar dan gezonder.

 

(oh een kilo is veel,...je doet er beter aan alles te halveren denk ik, tenzij je net als mij ook burgers maakt en geroosterde kikkererwten als snack

en de kruiden kan je samen in de vijzel doen maar wel beetje bij beetje in de kikkererwtenmix doen, zodat je kan stoppen als het genoeg is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op St.Patricksday eet je iets groens. Zoals champ.

Champ is een traditionele Ierse stamppot van aardappels en lente-ui en, zeker wanneer je hem maakt met een royale hoeveelheid boter, een perfecte bodem om op te drinken. Het recept is van Darina Allen.

 

Champ voor 4 personen:

6 - 8 bloemige aardappelen, schoongeboend

2 bosjes lenteui

300 - 400 ml melk

4 - 8 el boter,

4 eieren

Kook de aardappelen in de schil gaar.

 

Snijd de lenteui – wit en groen – in ringetjes. Doe ze in een pan en schenk er de melk op. Breng langzaam tegen de kook aan en laat 3 - 4 minuten zachtjes sluimeren. Zet het vuur uit en laat trekken tot de aardappelen gaar zijn.

 

Pel de aardappelen en stamp ze of haal ze door een pureeknijper. Meng er beetje voor beetje de melk met uitjes door en vervolgens een deel van de boter. Proef en maak op smaak met zout en versgemalen peper.

Serveer met een klontje boter smeltend in het midden. Lekker erbij: een gebakken of gepocheerd ei

 

Op bijna dezelfde manier maak ik ook prei-stamppot, in plaats van ei doe ik blokjes kaas door de preistamppot, of walnoten of hazelnoten.

In plaats van lente-ui of prei kan je ook zevenblad nemen of brandnetel. Brandnetel en zevenblad even in een koekenpan smoren in boter, en laten slinken. Daarna kan het door of bij de aardappelpuree. Sommige mensen snijden het ook nog fijn, maar dat doe ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy

Havermout???Nou, die heb je niet nodig, t is vast een Hollands recept :).

Ik mis sowieso, knoflook, peterselie en koriander(blad) in dit recept. Zo'n beetje DE drie falafel-ingredienten naast kikkererwten.

Ik ga ervan uit, maar vraag het na, de komijnzaad heb je dus wel in een vijzel klein gestampt? ...en dus niet alleen als zaadje erin gedaan?

Ook korianderzaad moet je in de vijzel stampen. Je kan natuurlijk alle kruiden samen stampen, komt toch in dezelfde bak ingrediënten terecht.

 

Hier een voorbeeld van een van mijn recepten.

 

1 kg kikkererwten (liever geen géén blikerwten, die worden wat te papperig)

2 uien, gesnipperd

5 teentjes knoflook, fijngehakt

1 bosje peterselie, grof gehakt

1 bosje koriander, grof gehakt

1 groene peper, zonder zaadjes, grof gesneden

3 eetlepels kurkuma

2 a 3 eetlepels komijnpoeder (zaad en dan in de vijzel)

2 eetlepels korianderzaad (zaad en dan in de vijzel)

1½ theelepel bakpoeder

olie om te frituren

 

Voorbereiden

Laat de kikkererwten in ruim water 2 dagen weken in de koelkast.

 

Bereiden

Pureer de uitgelekte kikkererwten met de rest van de ingrediënten (behalve de olie) en wat zout en peper in de keukenmachine tot een pasta. Proef of de falafel goed op smaak is.

Als het te dun is, dan wat kikkererwtenmeel erbij...en als het te dik is wat water(voorzichtig).

Altijd proeven, hier proef je al of het goede gaat worden. Alle ingredienten er beetje bij beetje indoen...soms houd je wat over, dat geeft niet als je falafelmix dan al goed smaakt is het prima.Als je in een keer alles door elkaar mikt kan je wel eens teleurgesteld raken omdat je er dan niks meer uit kan halen. Rustig aan dus. Eventueel even pauze tussendoor met lekkere muntthee. Koken moet leuk blijven tenslotte.

 

Verhit de frituurolie in een frituurpan of wok tot 180 ºC of tot een blokje brood goudbruin kleurt.

Vorm met twee natte lepels bolletjes van de kikkererwtenpasta en frituur ze met 4-5 tegelijk goudbruin en knapperig.

Ik doe zelf ook vaak burgers maken, die ik dan invries. Dat betekent dus, af en toe een middagje koken voor heerlijk maaltje falafel met groenten...en nog voor veel keren een falafelburger uit de vriezer.

Overigens zijn geroosterde kikkererwten een heerlijke snack, soort borrelnootjes maar dan gezonder.

 

(oh een kilo is veel,...je doet er beter aan alles te halveren denk ik, tenzij je net als mij ook burgers maakt en geroosterde kikkererwten als snack

en de kruiden kan je samen in de vijzel doen maar wel beetje bij beetje in de kikkererwtenmix doen, zodat je kan stoppen als het genoeg is)

 

 

Haha, ik moest even kijken op het potje, maar het is al gemalen komijnzaad. Anders was dat fout #1

Ik dacht dat 24 uur genoeg was voor kikkererwten, maar jij doet nog langer...

 

Je recept ga ik zeker uitproberen, zal eerst een halve kilo maken, maar ik houd ook wel van een voorraad in de vriezer, lekker handig.

Mijn kruiden mogen wel even opschieten! Groeien maar!

 

Havermout zal ik weglaten :)

 

Dank je @Stuudje, ik laat nog weten hoe het is gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer bij een toko komijnzaad en korianderzaad te krijgen, en bij bv Xenos of action een vijzel.

Het is stukken goedkoper dan potjes gemalen en het is lekkerder.

Voor lekker eten gebruik je lekkere kruiden :)

 

Ja, staat op mijn lijstje voor de toko! :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Lindaja, ik kwam deze vegetarische curry tegen met 5***** recensie.

 

Ingrediënten voor 4 personen:

 

1 1/2 eetlepel plantaardige olie

1 kleine ui, in stukjes

1 theelepel verse gember, fijngesneden

4 teentjes knoflook, fijngesneden

2 aardappels, in blokjes

4 wortels, in stukjes

1 verse groene chilipeper, ontlijst en in schijfjes

3 eetlepels gemalen, ongezouten cashewnoten

 

100 gr tomatensaus (passata) of tomaatblokjes

2 theelepels zout

1 1/2 eetlepel kerriepoeder

150 gr bevroren erwten

1/2 groene paprika, fijngesneden

1/2 rode paprika, fijngesneden

225 ml extra dikke room (50% vetgehalte)

1 bosje verse koriander ter garnering

 

Bereidingswijze

Voorbereiding: 25min › Bereiding: 30min › Klaar in:55min

 

In een koekenpan op een middelhoog vuur de olie verhitten. Ui erdoor roeren en zacht bakken. Gember en knoflook toevoegen, 1 minuut bakken. Aardappels, wortel, groene chilipeper, cashewnoten en passata toevoegen en op smaak brengen met zout en kerriepoeder. In 10 minuten al roerend de aardappel gaar laten worden.

Erwten, groene paprika, rode paprika en room aan de pan toevoegen. Het vuur laag zetten en in een gesloten pan 10 minuten laten sudderen. Garneren met koriander alvorens te serveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje kortzichtig om te stellen dat volgens jou vlees eten de norm is om prepper te zijn.

 

Mensen die minder vlees willen eten bestempelen als links.. ik vrees dat je dat niet openbaar moet verkondigen of je zal wel eens kunnen kennismaken met een hun rechtse :D

 

Goede topic om na te denken aan maaltijden zonder vlees. Tijdens Een SHTF kan het zomaar zijn dat je daar even niet aan kan komen.

Verder denk ik wel dat de mens is gemaakt voor de schijf van vijf !!

 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede topic om na te denken aan maaltijden zonder vlees. Tijdens Een SHTF kan het zomaar zijn dat je daar even niet aan kan komen.
Goede vraag om over na te denken is, wil je je groenten die je in je moestuintje kweekt aan je dieren voeren zodat je als de dieren groot zijn, vlees kan eten.

En...hoe groot moet je moestuin dan zijn, om de dieren genoeg te kunnen laten eten om groot te groeien.

Heb je genoeg tijd om de groententuin bij te houden.

Als je een binnenmoestuin hebt, is je huis dan groot genoeg om ook voor je dieren eten te laten groeien.

Heb je genoeg zaden in voorraad om daar eten voor de dieren mee te kweken.

En natuurlijk, heb je genoeg water voor jezelf, je moestuin en de dieren.

 

Gewoon, wat vragen, ter overdenking, ter bewustwording.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon, wat vragen, ter overdenking, ter bewustwording.

 

Ter bewustwording... Ik ga geen dieren groot brengen!!

Tijdens een SHTF heb ik of geen vlees door mijn maaltijd, of wel... op de een of andere manier...

 

Schijf van vijf, niet vergeten hè ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede topic om na te denken aan maaltijden zonder vlees. Tijdens Een SHTF kan het zomaar zijn dat je daar even niet aan kan komen.

Verder denk ik wel dat de mens is gemaakt voor de schijf van vijf !!

 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx

 

Ieder doet wat ie wil, maar ik heb m'n twijfels. Ik zie al direct een paar dingen staan die niet kloppen

 

Mensen hebben geen vlees en vis nodig, Maar het is belangrijk dat je als veggie en vegan alle noodzakelijke voedindsstoffen binnenkrijgt en het gebrek aan kennis is vaak het probleem; zie ik vaak genoeg bv als ik een veggie alternatief vraag bij een bistro of restaurantje zitten er praktisch geen eiwitten in de maaltijd.

 

De stoffen die o zo nodig zijn worden in vele gevallen gevormd door de plantaardige voeding van deze dieren (in uitzondering van eencellige micro-organismen die voor de omega 3 6 in de vis zorgt). Dus een site dat dit promoot en spreekt over vleesvervangers is imo een onderdeel van de lobby van de vee, vis en zuivelindustrie.

 

De tekorten die veggies en vegans kunnen hebben zijn plantaardig al dan niet met plantaardige supplementen op te lossen maar het kost wel beetje moeite om zichzelf te informeren en ook om het te bekomen. Vlees en vis zijn in weze easy survivalfood omdat in verhouding 9 op 10 dieren eetbaar zijn op voorwaarde dat het veilig wordt gemaakt voor consumptie, bij plantaardig voedsel is er kennis nodig aangezien 9 op de 10 niet eetbaar is, maar die 10% biedt globaal in aantallen wel meer dan de vee en visindustrie ons kunnen bieden. (los van het de insecten)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo, ik respecteer je mening. Maar misschien is dit meer iets voor een topic wel vlees of geen vlees :rolleyes:

 

Deze topic gaat over maaltijden zonder vlees, opzicht zeer interessant daar je tijdens SHTF mogelijk niet aan vlees kan komen.

Als er wel vlees is, gooi ik het in de pan en jij niet. Jij gebruikt cashewnoten (weten we nu :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist in maaltijden zonder vlees is het goed stil te staan of je alle nodige voedingstoffen wel binnenkrijgt.

Dan heb je dus weinig aan de voedingsadviezen van het voedingscentrum.

Dat is wat carismo zegt. En terecht.

Reken er ook niet op dat er in een SHTF vleesvervangers in de winkel te koop zijn. Goed weten hoe je je voedingstoffen dan binnenkrijgt is noodzakelijk, lijkt mij.

 

Zelf ben ik recepten met gierst aan het uitproberen.

Ik vind zelf gierst heerlijk, en het geeft een goed gevoel van gevuld zijn.

Per portie is 50 gram genoeg, en gierst rooster je even in een hete pan voor je het gaat koken.

Gierst is glutenvrij, voor degenen die daar rekening mee houden.

 

Meest simpele recept is gierst, spinazie cashewnoten(ja hier dus ook cashew) en eventueel een omelet in reepjes erdoor heb.

Maar ook eerst een maaltje gierst, sperziebonen, sesamzaad, tomaat...een restant kan de volgende dag prima als salade gegeten worden. Dat vind ik prettig, ik eet liever salade tussen de middag dan brood.

 

Ik ben ook wat aan het knutselen met restjes gierst, ik probeer een burger te maken die me erg goed smaakt.

Tot nu toe wel wat gemaakt wat te eten was, maar ik ben op zoek naar een echt heerlijke gierst/groente burger.

Wie heeft ideetjes (uit ervaring en niet alleen knip/plak van internet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ben ook wat aan het knutselen met restjes gierst, ik probeer een burger te maken die me erg goed smaakt.

Tot nu toe wel wat gemaakt wat te eten was, maar ik ben op zoek naar een echt heerlijke gierst/groente burger.

Wie heeft ideetjes (uit ervaring en niet alleen knip/plak van internet)

 

Ohh, vroeger maakte mijn moeder vaak 'gierstlapjes'.

Ik zal het recept eens vragen en weer eens proberen. Mijn bevindingen hoor je snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...