AWOL Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Wat moet ik me daar bij voorstellen ? Geert Eigenlijk is het wel moeilijk uit te leggen, zie plaatje hieronder. Linker plaatje is volgens mij jouw huidige slijpwijze (?). Dus bij lijn 1 slijp je direct naar de snij kant toe. Wat je zou kunnen doen is een vergelijkbare hoek maken bij lijn 2 waardoor je de hoek van de snijkant veranderd. Het is maar een idee natuurlijk en wat je aan staal weghaalt krijg je nooit meer terug. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert Word verenstaal ook echt gebruikt voor bv bladveren. Zodat ik het op de sloop kan krijgen? Wat is de legering van verenstaal of het materiaal nummer? Wat de legering is weet ik niet . Ja het is van een stuk blad veer . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Eigenlijk is het wel moeilijk uit te leggen, zie plaatje hieronder. Linker plaatje is volgens mij jouw huidige slijpwijze (?). Dus bij lijn 1 slijp je direct naar de snij kant toe. Wat je zou kunnen doen is een vergelijkbare hoek maken bij lijn 2 waardoor je de hoek van de snijkant veranderd. Het is maar een idee natuurlijk en wat je aan staal weghaalt krijg je nooit meer terug. Ok ik snap het . Ik ga dit mes zo laten . Maar zal er zeker aan denken als ik mijn volgende maak . Dank voor de tip . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Dan zal ik eens op de sloop gaan neuzen. Ziet er overigens zeer mooi uit voor je eerste, als mijn eerste half zo mooi word ben ik al tevreden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Hey @Geert Ik dacht ik ben nu toch bezig met photoshop te ordenen, ik dacht zou ik eens een persoonlijke draai geven aan jouw mes De randen moest ik nog verfijnen maar voor 5 min werk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerbenvink Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Cretech jij bent echt handig met Photoshop Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Cretech leuk gedaan . Dat is nu iets dat ik niet sterk in ben ,, computeren ,, een week voor ik op dit forum kwam had ik nog geen vinger op een klavier gezet . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cretech Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Cretech leuk gedaan . Dat is nu iets dat ik niet sterk in ben ,, computeren ,, een week voor ik op dit forum kwam had ik nog geen vinger op een klavier gezet . Geert @Geert dat maakt niet uit, als je mischien ideeen hebt wil ik ze gerust uitwerken op Photoshop. mischien als je wil met afmetingen erbij Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Netjes gedaan Geerr. Wil ik ook nog eens leren. Zoveel materiaal wat ik versimpel, mooier maak, beter maak en/of sterker maak, maar een eigen mes maken is er nog niet van gekomen.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Hoi @Geert Mooi gemaakt zeg ! Ik las dat je nog een oven op je verlanglijstje hebt, ik heb nog een klei oven staan boven, als daar iets mee kan, mag je m wel in bruikleen gebruiken. Groetjes Dree 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Mooi gemaakt Geert, bedankt voor het delen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Goed gedaan geert!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 6 januari 2014 Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert Heel mooi gedaan voor een eerste mes. Wat je kan doe om het vlijmscherp te zetten is het te slijpen met water op de slijpsteen en niet met olie. De olie houdt de metaaldeeltjes vast in de steen en das net niet goed. Water spoelt de steen en laat de korrel rollen. Je kan je mes eerst uitgloeien en dan afkoelen in olie ...daarna uitgloeien en laten afkoelen in de omgeving...zo behoudt je de hardheid maar is de broosheid weg. Dan kan je ook kappen zal ik maar zeggen met jouw mes. Ik gebruik zelf ook verenstaal en dat is uitermate geschikt. Heb delen van een auto liggen en delen van een vrachtwagen dus daar kan ik alle kanten met uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2014 @Geert Heel mooi gedaan voor een eerste mes. Wat je kan doe om het vlijmscherp te zetten is het te slijpen met water op de slijpsteen en niet met olie. De olie houdt de metaaldeeltjes vast in de steen en das net niet goed. Water spoelt de steen en laat de korrel rollen. Je kan je mes eerst uitgloeien en dan afkoelen in olie ...daarna uitgloeien en laten afkoelen in de omgeving...zo behoudt je de hardheid maar is de broosheid weg. Dan kan je ook kappen zal ik maar zeggen met jouw mes. Ik gebruik zelf ook verenstaal en dat is uitermate geschikt. Heb delen van een auto liggen en delen van een vrachtwagen dus daar kan ik alle kanten met uit. Dat ga ik zeker proberen heb nog een ongebruikte wet steen liggen . Die andere is doordrongen met olie van hout beitels te wetten . Ik heb enkel nog zware bladveren liggen . Moet maar eens langs de schroothandelaar gaan om lichter te zoeken . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
chrisprep Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 @Geert mooi gemaakt voor eerste mes, als je de smaak te pakken hebt om zelf messen te maken, nog enkele tips, bij het harden, verhit je mes roodgloeiend, een truuk is met een magneet , als het metaal niet meer magnetisch is is de temp. ok, koel het mes dan direct in afgedraaide olie en niet in water, na afkoeling leg het mes 1 u in een gewone huishoudoven, +- 220 graden 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 Prachtig gemaakt. Chapeau! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.