Weebo Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Ik zag een mooi artikel over een half ondergrondse kas om het hele jaar groente in te kunnen verbouwen. Helaas wonen wij op 0,2 meter boven NAP, dus voor ons geen optie helaas. http://isupportorganic.blogspot.nl/2013/11/how-to-build-underground-greenhouse.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Dit is de dieptekas, zoals uitgedacht en beschreven in "Biologisch tuinieren met Pieter Boxman" uit 1981. Toen had hij al 12 jaar ervaring met zo'n ding. Heeft ie destijds nog een milieu prijs mee gewonnen. Leuke is dat hij ook rekening houdt met de hoge grondwaterstand in NL en lage maaiveld hoogte. Hij heeft diverse modellen ontwikkeld. Het groeiseizoen wordt flink verlengd met zo'n kas en je hebt niet het nadeel van de conventionele kas dat het in de zomer veel te heet wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Het wilt niet zeggen als je 20cm boven de zeespiegel woont dat je op 21cm water hebt . Mijn moestuin is 5m boven NAP en ik heb water op 1m in maart . Nu draait dit rond 1m25 . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Weebo Geplaatst: 25 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2013 Dit is de dieptekas, zoals uitgedacht en beschreven in "Biologisch tuinieren met Pieter Boxman" uit 1981. Toen had hij al 12 jaar ervaring met zo'n ding. Heeft ie destijds nog een milieu prijs mee gewonnen. Leuke is dat hij ook rekening houdt met de hoge grondwaterstand in NL en lage maaiveld hoogte. Hij heeft diverse modellen ontwikkeld. Het groeiseizoen wordt flink verlengd met zo'n kas en je hebt niet het nadeel van de conventionele kas dat het in de zomer veel te heet wordt. Dat boek ga ik zeker nog een keer opzoeken! Kijken of het toch bij ons kan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Leuk idee. Ik loop al een tijdje na te denken hoe een kas te bouwen voor zomer en winter. Ik heb al gedacht aan heatpipes (zonneboiler), die warmte opwekken middels licht. Hiermee wordt een boiler verwarmt en met dit warme water kan ik door vloerverwarmingsslangen in de bodem te plaatsen de aarde verwarmen. In theorie zou je dan een kas voor de winter hebben en in de zomer koppel je het systeem gewoon los. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Leuk idee. Ik loop al een tijdje na te denken hoe een kas te bouwen voor zomer en winter. Ik heb al gedacht aan heatpipes (zonneboiler), die warmte opwekken middels licht. Hiermee wordt een boiler verwarmt en met dit warme water kan ik door vloerverwarmingsslangen in de bodem te plaatsen de aarde verwarmen. In theorie zou je dan een kas voor de winter hebben en in de zomer koppel je het systeem gewoon los. Toeval zeg, ik ben onderdelen aan het verzamelen om iets vergelijkbaars te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dreezy Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Eh, waarom maak je geen gebruik van een solar air heater? Deze verwarmt de lucht Misschien ook handig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 25 november 2013 Delen Geplaatst: 25 november 2013 Eh, waarom maak je geen gebruik van een solar air heater? Deze verwarmt de lucht Misschien ook handig. Momenteel ben ik bezig met een zonneboiler, dat zal dan de volgende worden denk ik. Duurt nog wel even wegens te veel projecten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 26 november 2013 Delen Geplaatst: 26 november 2013 Eh, waarom maak je geen gebruik van een solar air heater? Deze verwarmt de lucht Misschien ook handig. Ik ken de air-heaters niet, maar die werken dan alleen als de zon schijnt. Een zonneboiler vult een boiler vat van xxx- liters tot een temperatuur van max. 85 graden. Dat water wordt rondgepompt en blijft dus nog redelijk warm tijdens de nacht. Ik zie daar dus meer voordelen in, zoals Lewieke's project. Bovendien heeft een goede boiler minimaal 2 spiralen. De ene kun je bijv. gebruiken voor warm water en de andere bijv. voor je verwarming. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 26 november 2013 Delen Geplaatst: 26 november 2013 Scrapheap challenge als SHTF is voor jullie een eitje...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 26 november 2013 Delen Geplaatst: 26 november 2013 Scrapheap challenge als SHTF is voor jullie een eitje...... Momenteel is af en toe mijn huis een scrap heap. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 26 november 2013 Delen Geplaatst: 26 november 2013 Ik ken de ondergrondse kas ook uit de Permacultuur hoek. Verwarming met heatpipes zie ik niet zitten. ALs de zon schijnt dan heb je ook warmte door het broeikaseffect in de kas zelf. Je kan hooguit extra warmte opslaan in een buffervat. Als je veel donkere zwaar bewolkte dagen achter elkaar hebt dan heb je hier ook niet veel aan. De ondergrondse kas zorgt er wel voor dat alles vorstvrij blijft! Zorg in ieder geval voor meer dan 60 cm diepte en een gunstige liggen mbt de zon. Houd dan ook rekening met de lage zon in de wintermaanden. Als je en kas wilt dan is de ondergrondse kas echt de beste oplossing m.i. Ik heb een zonneboiler van het heatpipe model waar ik zeer tevreden over ben. Ik merk wel dat hij er flink aan moet trekken op donkere dagen om het douchewater op temperatuur te krijgen. Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
daisy Geplaatst: 26 november 2013 Delen Geplaatst: 26 november 2013 Je kunt zo'n kas ook verwarmen met paardemest. Dat wordt hier uitgebreid besproken (onderaan ook foto's): http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&page&tid=21229 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 27 november 2013 Delen Geplaatst: 27 november 2013 is op de koudste dagen een hele simpele potkachel niet de oplossing in een ondergrondse kas? isolatie genoeg zou ik denken misschien wat tempex of iets tegen het dak om nog meer warmte binnen te houden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast IsaBo Geplaatst: 27 november 2013 Delen Geplaatst: 27 november 2013 Mee eens. Op youtube staan interessante filmpjes over de combi kas en rocket mass heater. bijv. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
henkg Geplaatst: 29 november 2013 Delen Geplaatst: 29 november 2013 In de winterperiode is niet alleen de temperatuur, maar ook het gebrek aan licht een probleem. Op het moestuinforum is iemand heel enthousiast bezig met een broeibak: http://www.moestuinforum.nl/blog/martin.b/broeibak_deel_1_b-2812.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 29 november 2013 Delen Geplaatst: 29 november 2013 In de winterperiode is niet alleen de temperatuur, maar ook het gebrek aan licht een probleem. Op het moestuinforum is iemand heel enthousiast bezig met een broeibak: http://www.moestuinforum.nl/blog/martin.b/broeibak_deel_1_b-2812.html Licht is inderdaad 's winters een groot probleem. Zelfs op de vensterbank lukt het dan niet meer vanwege het gebrek eraan. Hele slappe dunne plantjes krijg je dan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.