Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterzuiveren door middel van kaliumpermangaat, neutralisatie middels glucose.


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@CrossbowClan: :) http://www.watercoolergigant.nl/cooler-clean-spray

 

Op de site vermelden ze niet wat er in zit.

't Lijkt me geschikt om je drinktuitjes schoon te maken.. is het kennelijk voor bedoeld.

 

Waterstofperoxide is niet erg stabiel... lastig te preppen, geen idee wat de houdbaarheid is in een afgesloten glazen flesje. @Vempain of @vheeswijk kunnen hier wellicht meer over vertellen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide

 

Stabiliteit valt nogal mee, anders was het ongeschikt als handelsproduct. Donker bewaren. Zoals al elders vermeld in dit draadje is het ook geschikt voor wondbehandeling (2,5%), dus het is best interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe : Ik krijg de indruk dat de reactie van glucose met de overmaat kaliumpermanganaat in deze hoge verdunningen toch wel erg langzaam is. Misschien kun je deze nog versnellen door:

 

 

  1. 1 tabletje glucose + een mespuntje citroenzuur of
  2. een mespuntje vitamine C (alleen) of
  3. een mespuntje vitamine C + een mespuntje citroenzuur

 

Het voordeel is dat je minder of geen neerslag krijgt van bruinsteen (MnO2). De mangaan blijft in oplossing en kan veilig worden gedronken. Je krijgt bovendien genoeg van het sporenelement mangaan en vitamine C binnen :). Mangaansuppletie ! :cool:

 

Ik ben zelf niet voornemens KMnO4 te preppen tenzij ik er toevallig ergens tegenaan loop. Dus ik kan de proef niet zelf nemen. Jij hebt er trouwens al ervaring mee. @vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, @vheeswijk, @Vempain @CrossbowClan waterstofperoxide wat een tandarts ed voorschrijft is toch meestal 3 % ??

Maar een vraagje bij kappers gebruikt men het ook en daar heeft men zelfs sterkere varianten tot wel 12 % zouden deze ook toepasbaar zijn voor drinkwaterbehandeling en wondverzorging ??

http://www.kapperskorting.com/c/Waterstofperoxide/563631042750/

En als je drinkwater wilt zuiveren dmv zuurstof zou je ook Ozon aan het water toe kunnen voegen (dmv een hoogspanningsgenerator die vonken trekt hierbij komt volop ozon vrij )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe : Ik krijg de indruk dat de reactie van glucose met de overmaat kaliumpermanganaat in deze hoge verdunningen toch wel erg langzaam is. Misschien kun je deze nog versnellen door:

 

 

  1. 1 tabletje glucose + een mespuntje citroenzuur of
  2. een mespuntje vitamine C (alleen) of
  3. een mespuntje vitamine C + een mespuntje citroenzuur

 

Het voordeel is dat je minder of geen neerslag krijgt van bruinsteen (MnO2). De mangaan blijft in oplossing en kan veilig worden gedronken. Je krijgt bovendien genoeg van het sporenelement mangaan en vitamine C binnen :). Mangaansuppletie ! :cool:

 

Ik ben zelf niet voornemens KMnO4 te preppen tenzij ik er toevallig ergens tegenaan loop. Dus ik kan de proef niet zelf nemen. Jij hebt er trouwens al ervaring mee. @vheeswijk (chemicus)

 

Ik zie het water zuiveren met kaliumpermanganaat als een noodoplossing, net als waterzuiveringstabletten of bleek. Niets iets waar ik honderden liters van wil drinken.

In het veld zal ik niet snel de moeite nemen om middels glucose, vit C of citroenzuur de overmaat aan kaliumpermanganaat te neutraliseren.

 

'k Vermoed wel dat de smaak met Vit C en evt. citroenzuur aanzienlijk beter is. Met druivesuiker krijg je een heel erg weeïg smaakje, yuk!

 

Sorry, maar ik ga hier niet apart een testje mee doen. (Wel herinnert het me eraan dat ik nog pure vit C poeder en aspirinezuur moet preppen :o)

Citroenzuur heb ik al wel in huis... erg goedkoop bij de turk of toko.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, @vheeswijk, @Vempain @CrossbowClan waterstofperoxide wat een tandarts ed voorschrijft is toch meestal 3 % ??

Maar een vraagje bij kappers gebruikt men het ook en daar heeft men zelfs sterkere varianten tot wel 12 % zouden deze ook toepasbaar zijn voor drinkwaterbehandeling en wondverzorging ??

http://www.kapperskorting.com/c/Waterstofperoxide/563631042750/

En als je drinkwater wilt zuiveren dmv zuurstof zou je ook Ozon aan het water toe kunnen voegen (dmv een hoogspanningsgenerator die vonken trekt hierbij komt volop ozon vrij )

gr will

 

Je kunt het altijd verdunnen tot de oplossing die je nodig bent voor een bepaalde toepassing. Je vrouw hoogblond houden, tanden bleken, wonden ontsmetten.

 

Drinkwater zuiveren met ozon dmv hoogspanning, tja, ach, heb je nog stroom dan?

Bovendien is ozon behoorlijk giftig. Dit proces wordt ook toegepast door sommige drinkwaterbedrijven, waar ze de ozon middels beluchting weer kwijtraken.

 

Het principe van al deze middelen, ozon, waterstofperoxide, natriumhypochloriet en kaliumpermanganaat is hetzelfde. Krachtige oxidators die met alles reageren in je watertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Het principe van al deze middelen, ozon, waterstofperoxide, natriumhypochloriet en kaliumpermanganaat is hetzelfde. Krachtige oxidators die met alles reageren in je watertje.

 

En jodium .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, @vheeswijk, @Vempain @CrossbowClan waterstofperoxide wat een tandarts ed voorschrijft is toch meestal 3 % ??

Maar een vraagje bij kappers gebruikt men het ook en daar heeft men zelfs sterkere varianten tot wel 12 % zouden deze ook toepasbaar zijn voor drinkwaterbehandeling en wondverzorging ??

http://www.kapperskorting.com/c/Waterstofperoxide/563631042750/

En als je drinkwater wilt zuiveren dmv zuurstof zou je ook Ozon aan het water toe kunnen voegen (dmv een hoogspanningsgenerator die vonken trekt hierbij komt volop ozon vrij )

gr will

 

Bij de peroxide van de tandarts is het ook bedoeld om je mond mee te spoelen en zal dat ook prima gaan om te ontsmetten. ik vraag me nu alleen wel af of dit ook bij blekingsproducten voor het haar het geval is. Er kunnen net zo goed nog een aantal andere stoffen inzitten die je haar bijvoorbeeld zacht en glanzend maken. Voor ongeveer 2 euro minder zou ik dan toch eerder voor bijvoorbeeld waterstofperoxide 30% gaan en daarvanuit verder verdunnen.

Je kunt deze bestellen bij soort gelijke bedrijven als deze

http://www.inveritas.nl/waterstofperoxide-30-chempro.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een prijsverschillen op internet, @Vempain:

 

http://www.labstuff.nl/contents/nl/p5718_Waterstofperoxide.html

 

Wel een leuke site, met veel spullen.

Het is zeker een mooie site met zeer uitgebreid assortiment. Ook erg leuk om erop te kijken, maar ze vragen er schandalig veel geld voor:( Zo kost een liter gedemineraliseerd water op deze site ook al €1,49! terwijl dezelfde hoeveelheid bij de kruitvat maar €0,50 kost:D Ook de vaseline a €21,70 per kilo is behoorlijk aan de prijs, zeker als ik me realiseer dat ik de afgelopen keer voor een kilo vaseline €4 heb betaald.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het is zeker een mooie site met zeer uitgebreid assortiment. Ook erg leuk om erop te kijken, maar ze vragen er schandalig veel geld voor:( Zo kost een liter gedemineraliseerd water op deze site ook al €1,49! terwijl dezelfde hoeveelheid bij de kruitvat maar €0,50 kost:D Ook de vaseline a €21,70 per kilo is behoorlijk aan de prijs, zeker als ik me realiseer dat ik de afgelopen keer voor een kilo vaseline €4 heb betaald.:p

 

Ja, belachelijk.

Waar heb je die vaseline vandaan?

En weet je misschien een goedkoper adres voor chemicaliën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Hoogspanning hoeft geen probleem te zijn , je zou een simpele van de Graaff generator kunnen maken , deze kun je handmatig bedienen of eventueel mbv een kleine windmolen

en inderdaad ozon is giftig zo bij inademing , maar zal zeker met water vrij snel vervallen ozon heeft nog wel

een extra voordeel het reageert ook met organisch opgelost materiaal in het water zal ook dit oxideren .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Het is crisis, waardoor nutsvoorzieningen als bv de waterleiding het niet meer doen.

 

Gaan we dan een van de Graaff generator bouwen om drinkwater te zuiveren?! :confused:

Ok, het zou kunnen, voorop gesteld dat m'n filters allebei kwijt zijn, de dunne bleek, kaliumpermangaat, waterstofperoxide en het jodium op zijn, ik nergens meer een petfles kan vinden voor SODIS en er ook geen brandstof meer is om het water te koken. :p

 

Ik kies toch voor een van de vele manieren om water te zuiveren die veel minder energie en moeite kosten. 't Blijft wel leuk echter, beetje theoretiseren over wat er allemaal mogelijk is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik zat net een stukje te typen maar heb het maar weggeveegd :rolleyes: Ik wil nog wel een keer met je hier over discussieren want zo gek is dit idee helemaal nog niet :)

( ik kan geen dunne bleek , noch kaliumpermanganaat ,noch waterstofperoxide noch jodium of een keramisch waterfilter (afgezien van een bloempot filter of zandfilter ) maken maar wel

een van de Graaff generator ) Wat energie betreft ik denk dat water zuiveren (zodat het veilig is om te drinken ) wel degelijk behoorlijk wat energie kost :(

Maar ik denk dat we off-topic gaan hier en dan heb je gelijk laten we het bij kaliumpermanganaat houden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @vheeswijk er is nog een jodium soort welke gebruikt wordt bij het drinkbaar maken van water en dat is gesublimeerde jodium oftewel jodium kristallen (als ik het goed heb

want chemie is niet mijn sterkste kan dus @vheeswijk corrigeer me aub als ik het verkeerd heb !!)

Ik heb een dvd en daar wordt door die man verteld dat hij resublimated USP iodine crystals gebruikt (USP staat blijkbaar voor USPharmaceuticals oftewel de zuiverheid )

daar wordt gebruikt gemaakt door 8 gram jodium kristallen in een glazen flesje van 30 ml te doen , dit te vullen met water (uit wat je wilt zuiveren ) een halve minuut goed te schudden

en daarna een minuut te wachten . Hierdoor zal het water verzadigd raken van de jodium . Nadat je dit hebt gedaan wordt deze 30 ml water bij 1 liter te zuiveren water gegoten

en vervolgens laat men dit 20 a 30 minuten rusten en kun je het gebruiken . Een voordeel van dit systeem is dat je met die 8 gram aardig wat liters water kunt zuiveren voordat dat op is

nadeel is je moet erg voorzichtig zij n want je moet geen kristallen van dit jodium binnen krijgen want dat is niet zó gezond (eerder gevaarlijk) en het dood wel veel bacterieen maar ook weer niet

alles dit systeem schijnt in Amerika door ''hikers'' gebruikt te worden in plaats van tabletten .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Je hebt pm! :) Van de Graaffen we daar even verder.. 'k zie vast wat over het hoofd. :o

 

edit: 'k lees net je post over jodium.. klopt, kun je ook gebruiken... gewoon je Betadine of povidonjodium(merkloze Betadine).. staat wel ergens op 't forum.. 'k moet het zelf nog uitzoeken en in m'n uittreksel over water zuiveren opnemen.

 

Ah, hier een link.. uiteraard uit een post van @vheeswijk. :D http://www.globetrotter.nl/waterchemontsmet.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, belachelijk.

Waar heb je die vaseline vandaan?

En weet je misschien een goedkoper adres voor chemicaliën?

 

Ik kom regelmatig bij verschillende budgetwinkels, en bij de winkelketen "op is op" kwam ik de aanbieding voor de vaseline tegen, hier hebben ze ook bijvoorbeeld hele goedkope aanbiedingen voor shampoo, douchegel, tandpasta en wasmiddelen (geen gear dus)

 

Het punt is dat de meeste bedrijven die chemicaliën maken, dat niet aan particulieren verkopen.

Gelukkig maar want heb inmiddels helaas al veel te veel gevaarlijke situaties gezien met chemicaliën waarbij goed mis kon gaan met alle gevolgen van dien. Sommige beelden van 'ongelukjes' blijven me nog achtervolgen.

Persoonlijk vind ik Hinmeijer ( http://www.hinmeijer.nl ) een prettige site omdat er gelijk een structuurformule en wat chemische info bij staat, maar ook deze is niet een van de goedkoopste.

 

Leuke adresjes om dit soort nuttige dingen te kopen zijn de hele ouderwetse drogisterijen waar je chemicaliën nog per gram kan kopen of je eigen flesjes kan laten vullen. het is wel even zoeken in de straatjes die achteraf liggen (ze bestaan echt nog) en daar heb je nog zoveel keuze in producten die je verder nergens anders meer kan krijgen. Ook bij een (natuur)voedingswinkels hebben ze nog best wel wat keus zoals bijvoorbeeld dextrose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Raycoupe @vheeswijk er is nog een jodium soort welke gebruikt wordt bij het drinkbaar maken van water en dat is gesublimeerde jodium oftewel jodium kristallen (als ik het goed heb

want chemie is niet mijn sterkste kan dus @vheeswijk corrigeer me aub als ik het verkeerd heb !!)

Ik heb een dvd en daar wordt door die man verteld dat hij resublimated USP iodine crystals gebruikt (USP staat blijkbaar voor USPharmaceuticals oftewel de zuiverheid )

daar wordt gebruikt gemaakt door 8 gram jodium kristallen in een glazen flesje van 30 ml te doen , dit te vullen met water (uit wat je wilt zuiveren ) een halve minuut goed te schudden

en daarna een minuut te wachten . Hierdoor zal het water verzadigd raken van de jodium . Nadat je dit hebt gedaan wordt deze 30 ml water bij 1 liter te zuiveren water gegoten

en vervolgens laat men dit 20 a 30 minuten rusten en kun je het gebruiken . Een voordeel van dit systeem is dat je met die 8 gram aardig wat liters water kunt zuiveren voordat dat op is

nadeel is je moet erg voorzichtig zij n want je moet geen kristallen van dit jodium binnen krijgen want dat is niet zó gezond (eerder gevaarlijk) en het dood wel veel bacterieen maar ook weer niet

alles dit systeem schijnt in Amerika door ''hikers'' gebruikt te worden in plaats van tabletten .

gr will

 

Wafels, ik denk niet dat je hoeveelheden kloppen.

 

Je hebt 8 MILLIGRAM jodium per liter water nodig. 30 minuten laten inwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik kom regelmatig bij verschillende budgetwinkels, en bij de winkelketen "op is op" kwam ik de aanbieding voor de vaseline tegen, hier hebben ze ook bijvoorbeeld hele goedkope aanbiedingen voor shampoo, douchegel, tandpasta en wasmiddelen (geen gear dus)

 

Het punt is dat de meeste bedrijven die chemicaliën maken, dat niet aan particulieren verkopen.

Gelukkig maar want heb inmiddels helaas al veel te veel gevaarlijke situaties gezien met chemicaliën waarbij goed mis kon gaan met alle gevolgen van dien. Sommige beelden van 'ongelukjes' blijven me nog achtervolgen.

Persoonlijk vind ik Hinmeijer ( http://www.hinmeijer.nl ) een prettige site omdat er gelijk een structuurformule en wat chemische info bij staat, maar ook deze is niet een van de goedkoopste.

 

Leuke adresjes om dit soort nuttige dingen te kopen zijn de hele ouderwetse drogisterijen waar je chemicaliën nog per gram kan kopen of je eigen flesjes kan laten vullen. het is wel even zoeken in de straatjes die achteraf liggen (ze bestaan echt nog) en daar heb je nog zoveel keuze in producten die je verder nergens anders meer kan krijgen. Ook bij een (natuur)voedingswinkels hebben ze nog best wel wat keus zoals bijvoorbeeld dextrose.

 

Ah okee, bedankt voor de tips en de leuke site.

 

Zo'n drogisterij had ik ook altijd in Den Haag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wafels, ik denk niet dat je hoeveelheden kloppen.

 

Je hebt 8 MILLIGRAM jodium per liter water nodig. 30 minuten laten inwerken.

@Heksenboot : @Wafels heeft toch echt gelijk: Die 8 GRAM jodium blijft gewoon op de bodem van het flesje liggen. De heldere vloeistof erboven voorzichtig afgieten dus! Deze bevat vermoedelijk véél minder dan 1 mg. Daarna weer gezuiverde water teruggieten in het 30 ml flesje met die 8 gram jodium en bewaren. Glazen flesje gebruiken, anders trekt het jodium in het plastic! Ik neem deze posting van @Wafels overigens mee in mijn database :).

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot : @Wafels heeft toch echt gelijk: Die 8 GRAM jodium blijft gewoon op de bodem van het flesje liggen. De heldere vloeistof erboven voorzichtig afgieten dus! Deze bevat vermoedelijk véél minder dan 1 mg. Glazen flesje gebruiken, anders trekt het jodium in het plastic! Ik neem deze posting overigens mee in mijn database :).

Wolf

 

Ah, thanx, nou snap ik hem @Wafels. :)

 

Echt handig die data-base..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...