Ga naar inhoud
GENEGEERD

De eeuwige dilemma's


Kans

Aanbevolen berichten

Ik heb wel eens gedacht om in geval van nood kasteel Muiderslot te betrekken :p

 

Maar serieus Kans, Shelter Camping.....

 

Ha, zelfde idee gehad, ligt in zijn eigen plas water. Heeft een ruime binnenplaats voor voedsel en vee.

Daarbij liggen de eerst mogelijke ramen op een meter of 5, en zie zijn zelfs nog van ijzer voorzien, en die smalle toegang met ophaalbrug, kan een man met een $#@ verdedigen.

 

Houtvoorraad to the max, water het hele jaar, en je eigen voedsel....ik zeg een dikke 10 als ultimate BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Je kent het wel die dilemma's:

 

Lekker je huisverwarmen op hout, maar ja je geeft wel goed aan dat jij het warm hebt.

 

Dmv zonne panelen en accus zelf voorzienend, bijna alles in je huis blijft werken en je kunt er zelf een handel mee starten, accus laden, wasjes draaien voor anderen enz. Maar ja het zal rondgaan als een snellopend vuurtje en reken maar dat er mensen op zojn minst jaloers zijn en zullen vinden dat zij ook recht hebben op wat van die luxe...

 

En grote kas in je tuin, het hele jaar door je eigen voedsel, met wat ruilhandel zul je nog ver kunnen komen.

Maar ja in de oogsttijd zal die kas wel enorme aantrekkingskrachten uitoefenen op mensen die het minder voor elkaar hebben, en wat ben jij een egoist dat je niet de helft gewoon wilt weggeven voor mensen die zelf helemaal niks hebben ( en die helft wordt natuurlijk 100% als je gaat toegeven!)

 

Als je onbeperkt budget hebt kun je natuurlijk eea realiseren en zelfs op meerdere plekken als redudantie.

Met een mooi kasteel en alles binnen je muren zit je ook wel goed maar wie kan dat betalen?

Al deze plannen werken pas redelijk als eea redelijk tot rust is gekomen, en niet de eerste tot twaalf maanden nadat het systeem instort.

Die periode moet je of low profile overleven, of met een goede verdedigng en dus samenwerking, je moet er van uitgaan dat je kas geplunderd is en kapot enz enz.

 

En dat is dus mijn grote dilemma, wat ik nu investeer in uiteindelijk leven, dus niet de eertse maanden aan overleven, is ook een risico, een groot zoeklicht dat aan het rondschijnen is en aandacht zal trekken.

Iemand al een redelijke oplossing gevonden?

 

(ik kom steeds op een groep uit, groot genoeg om alles te beschermen enz. Maar ook enorm moeilijk om in de omgeving uit de grond te stampen)

 

Grt

Kans

 

Eén van de eeuwige dilemma's is dat het lastig is om over te praten. In de eerste plaats i.v.m. OPSEC. En in de tweede plaats wegens forumregels.

 

Je gaat uit van een The End Of The World As We Know It (TEOTEWAKI) scenario in je bovenstaande bericht, gezien het feit dat je reeds spreekt over een periode na een maand of 6. Een SHTF van -pak 'em beet- een week of twee, valt prima te overzien, maar bij een "total collapse" wordt het een situatie van "all bets are off" (sorry voor al die Engelse termen).

 

De eerste weken zal, naar mijn bescheiden mening, nog uitstekend te doen zijn bij een SHTF van categorie GRIP 4 (gek genoeg verwacht de overheid niks ernstigers dan dat aangezien GRIP 5 situaties zijn "afgeschaft", makkelijk he? We schaffen rampen gewoon AF!).

 

Als er na een maand of wat geen verbetering is, dan is NIETS meer veilig. Tegen die tijd mag je hopen dat je met een groep mensen zit in een BOL die ver, heel ver, van alles weg is. En dat die mensen héél goed "dingen kunnen" met één oog dichtgeknepen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick, wordt jij gejaagd, of ben je een jager.

 

Ik bedoel maar.

 

Bush.

 

Ik jaag graag, zo heel graag, soort van kick, jeugdsyndroom, PTS verwerking hoe je het maar noemen wilt.......op konijnen uiteraard, voor de groep.

 

Dit om het dilemma de baas te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Nanna, zou je jezelf willen toelichten? het is nu een nietszeggende post voor mij, en dat zou zonde zijn.

 

Ik bedoelde.....2.20 qua stroom.

Weet wel dat het nergens op slaat maar was even 'n snelle reactie en je moet wat qua bescherming.

Iemand neerschieten mag niet dus dan maar onder stroom......en dat mag ook niet. Tja hoe gaan we onze spullen beschermen dan?....ik ga weer even denken...;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans, als jij nou de moestuin beheert, doet @Jager samen met @Raycoupe en @Riesie de verdediging en plak ik de pleisters en kook ik ook nog, en sta ik ook nog op standby voor de verdediging mocht er een ongelukkige idioot bij de pompoenen willen komen dan hoop ik dat hij hard kan rennen.

 

En ja, ik heb al vaker geroepen dat een mannetje of dertig, veertig wel ideaal is, misschien zelfs een heel aantal meer, stuk of 250, zodat je echt een zelfvoorzienend dorp kunt stichten. En dan kun je ook serieus werk maken van de verdediging, de moestuin etc....

 

Wil ik allemaal doen, echt.

Maar dat krijg je niet gerealiseerd in een bos, op een camping, of bij een houten chalet tussen heuvels.

 

Beton, steen en staal met hoog punt. Helaas vraagt jou dorp om een vorm van leiding en verantwoording. Hierbij de mogelijkheden om vanaf afstand e.e.a. al te kunnen ondernemen op mogelijke kwaadwillende "vrienden".

Komt nogal wat bij kijken, en hoe groter je "dorp" hoe groter de aantrekkingskracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wat is er te doen in Nunspeet dan?

 

Kijk deze draadjes maar even:

 

http://preppers.nl/forum/threads/4098-Nunspeet-2-Oproep?highlight=nunspeet

 

http://preppers.nl/forum/threads/4423-Nunspeet-meeting-3-(23-amp-24-februari-)?highlight=nunspeet

 

Gewoon elkaar leren kennen.

Elkaars spullen bewonderen.

Fikkie steken.

Boogschieten.

Gezelligheid, eten en drinken.

 

Aan te bevelen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ik allemaal doen, echt.

Maar dat krijg je niet gerealiseerd in een bos, op een camping, of bij een houten chalet tussen heuvels.

 

Beton, steen en staal met hoog punt. Helaas vraagt jou dorp om een vorm van leiding en verantwoording. Hierbij de mogelijkheden om vanaf afstand e.e.a. al te kunnen ondernemen op mogelijke kwaadwillende "vrienden".

Komt nogal wat bij kijken, en hoe groter je "dorp" hoe groter de aantrekkingskracht.

Moeten we toch het Muiderslot betrekken dan? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Zo groot is het niet, als je met voldoende mensen bent. Een stuk of dertig boogschutters is wel handig. Je hebt het dan idd over een gemeenschap van minimaal 200 man/vrouwen/kinderen.

Wel heb je meerdere ringen van verdediging, de laatste is echt niet zo groot.

't Voordeel is, dat als er geen grote hordes komen plunderen, je omliggend landbouw kunt bedrijven, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is, hoe drinkbaar (lees: zuiver) is hier het grondwater? (Zonder gebruik te maken van een filter welteverstaan.)

Dan zit ik liever in Zuid Europa, redelijk uit de buurt van industrie.

 

Rvs vat met leidingwerk voor distillatie, en een druppelfilter met koolstof filtratie.

Is met simpele middelen te maken, kwestie van een vuurtje eronder en geduld.

 

Ps, Zuid Europa loost nog gewoon op de vrije natuur. Wordt in Frankrijk en Spanje gewoon gedaan....zalig water (not)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Zo groot is het niet, als je met voldoende mensen bent. Een stuk of dertig boogschutters is wel handig. Je hebt het dan idd over een gemeenschap van minimaal 200 man/vrouwen/kinderen.

Wel heb je meerdere ringen van verdediging, de laatste is echt niet zo groot.

't Voordeel is, dat als er geen grote hordes komen plunderen, je omliggend landbouw kunt bedrijven, etc.

 

200...toe maar, en dat zijn minimaal hoeveel kampvuren/haarden die branden. Hout? Voedsel?

Wordt geen BOL, maar een planning die je niet "even" weg pent op papier. Dat heeft pre-planning nodig, iemand die weet wat/waar/wanneer moet zijn.

Een soort mini economie, met als winst het "leven".

Hoe groter je groep, hoe meer je moet verdedigen, maar ook hoe zwakker je verdediging.

Is een fijne balans die zo de verkeerde kant uit tipt.

 

Ray, voor mijn peace-of-mind, doe eens een voorzet op papier maken, en denk daarbij aan 200 te voeden monden qua voedsel verbouwing, uitgaande van 40% geslaagde verbouwing....gaat snel bergafwaarts hoor.

Niet dat ik het omlaag wil brengen, maar romantiseer niet te snel de Hollywood films waarin schapen 100 kg wol leveren, een kip 12 eieren legt, en een vierkante meter grond 50 kg mais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Het verschil is of je spreekt over de situtatie de eerste maanden na SHTF ofwel eerste jaren na SHTF.

Dan zullen er toch weer ouderwetse nederzetting gaan ontstaan. Kijk naar de historie.

 

'k Neem aan dat je niet de rest van je leven in een zwaar beveiligde bunker wil wonen. :D

 

Helemaal mee eens, dus hiermee verklaren we dus gelijk waarom alle kleine dorpjes vroeger (middeleeuwen) gesitueerd waren rondom een slot/kasteel/donjon.

Bij het eerste teken van onraad was het alles naar binnen, mannen op de kantelen, en leven van de preps (toen al)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...