Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brand en brandvertraging.


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts
ook ik heb brand gehad. dat van die metalen schaal wist ik niet, heb glas gebruikt, op houten ondergrond. De wax lichtjes, waren er 10 van bedroevende kwaliteit overigens. stonden dicht op elkaar.... branden niet meer op de lont, maar op het kaarsvet. pan erboven ging in brand. was verdraaid lastig te doven.

 

Dank je wel Prepzel. Belangrijke informatie, misschien heeft @vheeswijk nog vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb idd brand gehad. maar dat kwam doordat ik 20 waxinelichtje gebruikte. Deze gingen een soort gas vormen waardoor de boel in de fik vloog. Juist uit voorzorg had ik de waxinelichtjes al in een metalen ovenschaal gezet.

 

Volgens mij is er een 'magische' grens hoeveel waxine lichtjes je naast elkaar kunt groeperen met 'brand' als gevolg. Jaren geleden eens een stuk of 50 aangestoken, was erg gezellig tot het 1 grote vlam werd. Water bleek geen goed blusmiddel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er een 'magische' grens hoeveel waxine lichtjes je naast elkaar kunt groeperen met 'brand' als gevolg. Jaren geleden eens een stuk of 50 aangestoken, was erg gezellig tot het 1 grote vlam werd. Water bleek geen goed blusmiddel te zijn.

 

Daar lijkt het nu haast wel op. Niet alleen het aantal vlammetjes maar ook de onderlinge afstand in de groep. Ik heb slechts éénmaal een brandje gehad in één groot waxinelicht met 3 lontjes! Mijn "turbobrandertjes" gedragen zich véél beter. Je hebt er hoogstens 3 van nodig en je kunt ze effectief koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien stel ik nu een hele domme vraag :o, maar zit er dan ook gevaar in de zgn buddie-burners, waarvan we er een aantal hebben gemaakt? Nu had ik die toch al gemaakt voor buiten, maar heb ook wel eens gelezen dat ze in de fik kunnen vliegen. Mijn man heeft er een paar gemaakt met daarin meerdere lonten, zodat het aansteken makkelijker gaat.

Oh ja, van heeswijk, de petroleumtelletjes liggen voor het oprapen in elke kringloopwinkel. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien stel ik nu een hele domme vraag :o, maar zit er dan ook gevaar in de zgn buddie-burners, waarvan we er een aantal hebben gemaakt? Nu had ik die toch al gemaakt voor buiten, maar heb ook wel eens gelezen dat ze in de fik kunnen vliegen. Mijn man heeft er een paar gemaakt met daarin meerdere lonten, zodat het aansteken makkelijker gaat.

Oh ja, van heeswijk, de petroleumtelletjes liggen voor het oprapen in elke kringloopwinkel. Succes!

 

Buiten is de luchtkoeling van deze burners beter en is risico nihil. Veilig dus. Dank voor de info petroleumstelletjes!. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan lijkt een petroleumstelletje mij ideaal.

 

 

Ik heb 2 petroleumstelletjes en dat lijkt me ook handiger. Heb al wel wat flessen lampenolie en nu nog even ergens wat meer lont vandaan halen. Er 'bestaat ook 'n soort pan waarmee je op vuur kan bakken. Het is 'n ronde pan en er wordt taart in gebakken doorgaans. Mss is hier ook brood in te bakken.?? Geen idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 petroleumstelletjes en dat lijkt me ook handiger. Heb al wel wat flessen lampenolie en nu nog even ergens wat meer lont vandaan halen. Er 'bestaat ook 'n soort pan waarmee je op vuur kan bakken. Het is 'n ronde pan en er wordt taart in gebakken doorgaans. Mss is hier ook brood in te bakken.?? Geen idee...

 

Yep http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb 2 petroleumstelletjes en dat lijkt me ook handiger. Heb al wel wat flessen lampenolie en nu nog even ergens wat meer lont vandaan halen. Er 'bestaat ook 'n soort pan waarmee je op vuur kan bakken. Het is 'n ronde pan en er wordt taart in gebakken doorgaans. Mss is hier ook brood in te bakken.?? Geen idee...

 

Ja, dat kan, taart en brood.

Dat is de "wonderpan".

 

http://www.google.nl/search?q=wonderpan&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&oq=wonderpan&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

http://www.glutenvrij-eten.nl/panbrood.htm

 

Of zo:

 

http://www.youtube.com/watch?v=x5c8QtDXgoQ

 

Of Dutch Oven inderdaad en dat kan je ook doen met een gietijzeren pan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan, taart en brood.

Dat is de "wonderpan".

 

http://www.google.nl/search?q=wonderpan&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&oq=wonderpan&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

http://www.glutenvrij-eten.nl/panbrood.htm

 

Of zo:

 

http://www.youtube.com/watch?v=x5c8QtDXgoQ

 

Of Dutch Oven inderdaad en dat kan je ook doen met een gietijzeren pan.

 

Dat is hem! Geen idee hoe het werkt met brood maar schijnt te kunnen.

Lijkt me nog best lastig om het uit te vogelen en denk dat ik eerst maar op beschuit of zo over ga stappen in tijd van nood. Ach ja komt tijd komt raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Menigeen van u kent de brandgel als een middel om haarden, kampvuren en barbeque's aan te steken. Deze is bij de ACTION te koop in 2 liter flacons voor een lagere prijs dan 2 flessen 1 L bioethanol. Het idee was geboren om de brandgel te gebruiken om te koken, het liefst in esbit stoofje of een look-alike. Een beetje brandgel in een klein en laag model leeg waxine-cupje liet zien dat dit in principe mogelijk is. Het cupje werd echter zó heet dat de brandgel ging spatten wat brandgevaar kan opleveren en het stoofje ernstig vervuilt. De vlam is onrustig en overwegend geel gekleurd en wordt steeds groter naarmate de temperatuur in het cupje stijgt. Het is beslist geen schone verbranding. De esbit- en soortgelijke blokjes blijven dan toch aantrekkelijker.

 

Naar aanleiding van een eerdere posting over het succesvol koelen van waxine-lichtjes met natte viscose vlies (aka. keuken-poetsdoekjes) werd hetzelfde experiment toegepast op een gekoeld cupje met aanmaakgel. De resultaten waren verrassend: De vlam was volkomen kleurloos zoals die van een spiritus-brander. De vlam bleef gedurende de hele brandtijd even hoog en rustig. Het gekoelde brandertje spetterde niet, gaf een volkomen schone verbranding en een wat langere brandduur. De resultaten zijn volkomen vergelijkbaar, ook in brandduur (ca. 10 minuten), met de bekende "alcohol stoves" (Google/Youtube: 'alcohol stoves') waarvan ik ook een aantal heb vervaardigd.

 

Een plaatje zegt echter meer dan 1000 woorden:

 

Brandgel.jpg.305b92d20488e5614cf871364c9c7848.jpg

 

Happy prepping, @vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

@vheeswijk dat broodbak probleem met die waxine lichtjes komt me bekend voor :rolleyes: i

 

Wat betreft je koeling , ik heb daar moeite mee , want het gaat erom dat je het zo efficient mogelijk maakt . Door het waxinelichtje te koelen verbrand het kaarsvet beter

maar het afkoelen van de vlam zorg er dan wel voor dat het kaarsvet zijn vaste vorm houd en niet verdampt maar anderzijds voer je warmte af om doordat het water verdamd

en dit is eigenlijk verlies . het lijkt me dat eigenlijk het waxine lichtje geen efficiente kaars is (de pit is erg dun voor de diameter van het kaarsje en de aluminium cup

zorgt ervoor dat het kaarsvet snel vloeibaar wordt en kan verdampen (niet verbrand )

Het lijkt mij dat wat nodig is om het zo efficient mogelijk te maken is ervoor zorgen dat de warmte van de waxine lichtjes zo goed mogelijk wordt overgedragen

op de pan (en in dit geval het brood wat erin zit .. wat ook inhoud dat op het moment dat je het punt van de juiste temperatuur bereikt hebt je

minder lichtjes nodig hebt om die temperatuur te handhaven ,deze dus niet verder zal stijgen noch dalen . maar dat is theoretisch want in de praktijk met kaarsen niet

te realiseren .

Ik moet wel zeggen dat uw oplossing erg slim is :cool: Petje af Ik had het eerder moeten weten ;) (ook al was mijn broodje nog wel goed van smaak ;) )

Je isoleert het blikje aan de zijkant met die stof maar ,

Het gebruik van een schort bij kacheltjes /brandertjes en ook hier bij het met een waxine lichtje een blikje water te verwarmen zal zeer zeker

de efficientie verbeteren . .Want je geleidt de warme lucht die onder het blikje zit en opzij gaat langs de zijkant van het blikje omhoog

waardoor je de warmte van het lichtje zolang mogelijk in contact houdt met het blikje en dit dus verwarmt

ook een deksel op een pan pot en in dit geval het blikje zal ervoor zorgen dat de warmte die erin zit niet langs de bovenkant

opstijgt .

al bij al een heel leerzaam stukje informatie dank je

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Heeft iemand wel eens geprobeerd die gel te gebruiken in zo'n alcohol stove? Daarbij is het juist weer een voordeel als de gel heet word, bouwt als gebruikt met ethanol een beetje druk op en daardoor krijg je krachtige vlammetjes uit de gaatjes.

 

Nooit geprobeerd. Brandgel laat echter een residu achter dat zal ophopen bij vaker gebruik en dat de gaatjes mogelijk zelfs zal verstoppen. Ik moet zelfs de brandcupjes (zie openingspost) schoonmaken na gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit geprobeerd. Brandgel laat echter een residu achter dat zal ophopen bij vaker gebruik en dat de gaatjes mogelijk zelfs zal verstoppen. Ik moet zelfs de brandcupjes (zie openingspost) schoonmaken na gebruik.

 

Misschien als je het om en om gebruikt. Wellicht lost bio ethanol dat residu op. Of in combinatie met wat wd40, lost ook veel spul op. Hoewel ik niet weet of dat een reactie geeft waar ik niet op zit te wachten en/of schadelijke dampen veroorzaakt.

Ik zal eens wat van dat spul halen volgende week en eens wat testen (buiten). Als het lijkt te werken zal ik een nieuw brandertje inelkaar moeten prutsen om mee te testen.

Ik ga dat brandertje dat het nu eindelijk naar m'n zin doet er niet aan wagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nou, eindelijk aan toegekomen om eens wat te proberen. Ik heb een dingetje gevonden dat normaal gebruikt wordt voor het verdampen van olie, lekker geurtje enzo. Maar het schaaltje is weg. Maar er past een waxinelicht bakje in. En het heeft al een bakje daaromheen waar wat water in kan. Nadeel is dat het waxinelampje in een metalen houdertje gaat en het water dus geen contact maakt met het bakje. Het ding is wel wat groter, dus ik dacht dat de 'heatsink' werking misschien voldoende zou zijn dus maar geprobeerd om een bakje koffie te zetten ermee.

 

Ging niet. Percolatortje staat te hoog en wordt net niet heet genoeg. Goede nieuws is dat het vlammetje weliswaar zichtbaar is maar de gel gaat niet spetteren. Beetje bubbelen, dat is alles. Bakje is inderdaad smerig nu maar lege waxinelichtjes heb ik in een shtf situatie genoeg, en je kunt ze waarschijnlijk twee of drie keer gebruiken voordat ze te smerig worden.

 

brandgel-1.jpg.6e1fd0aa4adc1937c5791c97d61c933d.jpg

 

brandgel.jpg.73f3da0570d687fa6f2d2bc34abcf718.jpg

 

Nu ik weet hoe 't spul werkt ga ik denk ik maar eens iets proberen te maken met een leeg 1 liter blik als houder en waterbak. Als bakje voor de gel dan een afgesneden onderkant van een frisdrank blikje met wat keukenrol eromheen geplakt voor in het bakje water. Dan een roostertje improviseren, of het roostertje van m'n alcohol brander setup gebruiken en opnieuw proberen. Dan is het op een iets grotere schaal.

 

Aan het residu in het bakje te zien dat ik nu heb is het inderdaad geen goed idee om de gel in een alcoholbrandertje te proberen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...