Ga naar inhoud
GENEGEERD

POST-SHTF Tools


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Gast der_obergefreiter

maar inderdaad heb ik wel eens zitten denken aan iets mobiels , waar ik bankschroef en aambeeldje op kan bevestigen . en dan het liefst ook een mobiel oventje zoals de mobiele hoefsmid had .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Misschien toch dat idee van een soort van bakfiets wat ik laatst ergens las hans1

We hebben zo langzamerhand een redelijke indruk van wat we moeten hebben om het een tijdje uit te houden als SHTF. Die lijst kun je beperkt houden, of heel uitgebreid. Het ligt er natuurlijk ook aan of je een eventuele Bug Out voor ogen hebt, en je jezelf al ziet slepen met je troep, danwel dat je uitgaat van een Bug In en na enige tijd, als de boel weer veilig is, het leven en de draad weer kunt oppakken.

 

Naast de waterfilters, zaden, messen, bijlen en andere apocalyptische items, zou ik dolgraag ook een aantal andere zaken in mijn bezit hebben, zeker post-SHTF. Graag aanvullen, indien mogelijk met toelichting. Zaken die elders reeds zijn genoemd -bijvoorbeeld brandblussers- ga ik hier niet herhalen, dat nut is al bewezen.

 

Schaaf / Schaven - ideaal voor houtbewerking en kan eigenlijk niet met een andere tool worden uitgevoerd, denk ook aan spookschaaf

Vijlen - hout en metaal

Gasbrander - om te smelten en te solderen

Doppenset - auto, fiets

Schroefdraad taps in verschillende maten - onontbeerlijk bij metaal bewerking, ook handig zijn de grote uitvoeringen voor hout en het contradeel dat draad maakt.

Handboor en div maten boortjes

IJzerzaag - spreekt voor zich

Takelblok en bijpassend touw of ketting - verplaatsen zware stukken hout, verwisselen motorblok

Kettingzaag - al genoemd en geroemd door @Mr. Gold maar toch maar even erbij....sorry

Koevoet - het grote model dat niet in je BOB past

Beitels in verschillende maten - Fijner dan met een bijl alles moeten bewerken

Verf - om hetgeen je vervaardigd hebt, niet direct te laten wegrotten / roesten

Teer - Zowel op een rol alsook smeerbaar super handig om je dak te herstellen

Spijkers - want schroeven is leuk met een accuboormachine, maar spijkers doen het altijd en vergen minder energie...natuurlijk wil je ze wel hebben...

Schroeven - div maten

Lijm - je kunt er niet genoeg van hebben

Touw - alle soorten en diktes en maten

Grote trekzaag - om bomen te vellen

 

Volgens mij heb ik de Bare-Essentials van een schuur / garage wel gehad....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Bankschroef

Stanleymes + mesjes

goede zijkniptang, geen prutsding die z'n beentjes bij elkaar doet, als je even kracht zet ;)

punt-tangetje (zit ook wel aan je multitool, maar toch..)

metalen passer

 

Tekenmateriaal

A3 tekenbord, liefst ook tekentafel, hoe groter hoe mooier

geodriehoek

dunne vulpotloden (0.5mm)

potloden

gum

goede passer, zeer belangrijk

papier, diverse soorten

 

Kunstschilder-materialen

kwasten

olie-, aquarel-, acrylverf

olieverf kan je zelf maken van pigment poeder, met lijnolie als basis

lijnolie is multifunctioneel: hout beschermen, doek waterdicht maken

 

Papier-snij-materiaal

rvs lineaal

snijmat

handvat met diverse mesjes

scalpel (had je al, maar nog 1 dus)

 

Creabea-spul, borduren, haken, breien, naaien, enz.

 

Stopnaalden met wol, voor je sokken

 

Chemicaliën en metalen, voor diverse toepassingen, check "Mengen en Roeren", echt boordevol recepten, ook voor zeep/wijn/huishoud/enz.:

 

http://www.techema.nl/docs/MENGENenROEREN1.pdf

 

http://www.techema.nl/docs/MENGENenROEREN2.pdf

 

Kijk maar even in de inhoudsopgave.

Pas op, er zitten hele ouderwetse tips bij. Uit de tijd, giftig, ongezond. Maar ook veel bruikbaars.

 

Nog even en ik heb een inventaris, ik ben al op de helft :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Ik heb met enige gruwel het hoofstuk over Preparaten voor Land en Tuinbouw gelezen. Als je jezelf, je land en je grondwater wilt vergiftigen, zijn het wel handige tips. :rolleyes:

Die disclaimer mag wel vetgedruk, cursief, in rode groote hoofdletters!

 

Inderdaad, dus rood gemaakt :)

 

Bij voedsel en cosmetica staan ook wat vieze dingen.

Dus lekker kaf van koren scheiden en je houdt wat leuke dingen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel alle genoemde artikelen/gereedschappen en hulpmiddelen zijn idd handig en hebben wij precies ook in huis/tuin en schuur verzameld afgelopen jaren :-)..., maar vergeet niet als je wil bouwen een flink aantal zakken cement droog te leggen en een berg zand ergens te verstoppen, of je moet in de duinen wonen.... verder is een lasapparaat wel handig...en een slijptol...wol en breipennen om lekker truien te maken als je je toch verveeld...een grondboor, om palen in de grond te zetten als je iets gaat bouwen of voor een omheining...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Zo'n lasapparaat is verdomd handig, maar probleem is stroom, ook voor je slijptol. Lasapparaten met gas, dat kost nogal wat, plus een voorraadje gassen.

 

Grondboor, die vind ik wel handig, gebruik ik namelijk ook om een moestuin op te starten.

 

Zand is hier gelukkig geen probleem, Drenthe zit vol met zandafgravingen en stuifzanden. Cement is wel weer handig, maar slecht houdbaar op lange termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Zo'n lasapparaat is verdomd handig, maar probleem is stroom, ook voor je slijptol. Lasapparaten met gas, dat kost nogal wat, plus een voorraadje gassen.

 

Grondboor, die vind ik wel handig, gebruik ik namelijk ook om een moestuin op te starten.

 

Zand is hier gelukkig geen probleem, Drenthe zit vol met zandafgravingen en stuifzanden. Cement is wel weer handig, maar slecht houdbaar op lange termijn.

 

Ja klopt van die stroom, ik ga er even van uit dat er ook een generator aanwezig is....oops

 

cement is als het goed verpakt is, dus heel erg droog, redelijk lang houdbaar,..in Nederland is het erg vochtig altijd en dat gaat dwars door het karton heen, dan heb je een flinke klont.. hebben we hier ook wel eens te pakken gehad,jek! maar goed verpakt hebben we het hier toch echt wel enkele jaren oud nog kunnen gebruiken..(plastic om de zakken hadden we toen gedaan ivm vocht in huis)

 

Ja natuurlijk! Ook in Drenthe is zand! Hoef je niet voor in de duinen te wonen :-) Hier helaas alleen leem en klei...wel vruchtbaar natuurlijk maar geen zand te vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hier helaas alleen leem en klei...wel vruchtbaar natuurlijk maar geen zand te vinden...

 

Maar daar kan je weer mee bouwen, zonder dat je zand en cement nodig hebt.

Zoals die broodoven van je.

 

Lassen op gas kan ook met waterstof en zuurstof.

Toevallig komt dat vrij, als je water ontleed.

Dat kan met een windmolen.

Dat is een andere manier van energie-opslag, dan accu's.

(Je kan ook luchtcilinders op druk brengen en water omhoog pompen, allemaal potentiële energie, die je om kan zetten in kinetische energie).

Waterstof verbranden en je kan weer dingen opwarmen, multi.

De verhalen dat waterstof gevaarlijk is kloppen half. Benzine is gevaarlijker, want benzine damp is zwaar en waterstof licht (denk maar aan luchtballonnen).

Dus benzine-damp blijft hangen (explosie op boten b.v.) en waterstof is floep weg (tanks op het dak van bussen b.v.).

Maar het fikt als de hel, inderdaad. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik heb er nog eentje voor @Keyser Suze: Een zeis! 'k Heb nog eentje van m'n opa.

 

(eigenlijk hoef je alleen maar naar de gereedschappen van 100 jaar geleden te kijken om de checklist af te maken)

 

Wat dat betreft Raycoupe heeft een goed punt, kijk even naar de pre-electra tijd, en maak daarop je lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...