Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 21-8-2021 om 01:28, carismo zei:

Met aanzetten doelde ik echt wel op slijpen...Aanzetstalen zijn  allesbehalve duurzaam voor de snede en ook niet echt bevorderlijk voor de voedselveiligheid.

Haaien zijn niet geschikt voor consumptie wegens te hoge concentraties zware metalen, bpa's en dioxines.. ( beetje zelfde verhaal voor alle top roofvissen en zeezoogdieren).. door ze te vangen voor consumptie

vern## kt men een ecosysteem.

Ha bedankt voor je reactie beste @carismo,

De aanzetstaal gebruik ik heel veel en dat al veertig jaar, hij is nog heel goed haast niets aan te zien.

De haai heb ik ook wel zolang geleden geslacht, toen waren de zeeën nog niet zo vervuild als nu.

Maar je moet heel goed kunnen koken om het vlees gerecht echt smakelijk te maken.

De haai vangen was een stunt van de marktvisboer het was met de feestdagen en lag op een grote tafel ter decoratie, heb het trouwens voor een prikje kunnen kopen.

Nu eten we vrij zelden vis, ook vanwege de ernstige vervuilingen.

Nog even op messen terug te komen wij zoeken een hele goede slagersmes, mag gebruikt zijn, niet mishandeld.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Ik heb twee multitools die ik regelmatig gebruik:

- Leatherman Wave (m'n oude, ligt in de bunker, wordt regelmatig gebruikt)

- Leatherman Free P4 (thuis of bij me voor werk, wordt ook regelmatig gebruikt)

Wat messen betreft:

- In de gereedschapkist wat eenvoudige goedkope "als ze stuk zijn haal ik wel een nieuwe"-messen van Mora. Die worden zeer regelmatig gebruikt (en misbruikt).

- Een net Mora Bushcraft mes voor aan de riem, vooral voor gebruik in de tuin/het bos, hier ben ik wat zuiniger op.

image.png.8386c7ee77c33e2c28636b1311a2ee8e.png

- In de bunker ligt m'n mooiste mes, een Casström / Lars Fält mes, fantastisch ding; wel duur... dus die bewaar ik voor *als* de pleuris uitbreekt.

image.png.3570249c49b87f9d910ad8ad3286c1e6.png

• Leuk 2
  • 1 maand later...
Geplaatst:
Op 25-5-2021 om 11:35, mevr.Grijpstra zei:

Hoi Hermanusb,

Mooi mes de Buck 110.

Een vouwmes begrijp ik ? Met 1 hand open te klappen of niet?

En misschien beter maar juist wel je mes meenemen als je voor wilde zwijnen een boom in 

moet klimmen ?

Kun je terwijl je wacht pijlen maken of op je gemak eens even je nagels bijwerken!  😏

groet,@mevr.Grijpstra.

Geintje,

Haha dan moet je niet in een krulhazelaar of krulwilg kruipen,

dan kan je alleen pijlen maken die er uit zien als krulstaarten.😁

Sorry beste @mevr.Grijpstra ik kon het even niet laten.😉

Uiteraard heb je mazzel als het een boom is waar je daad werkelijk iets van wapens van kan maken.

Er zijn messen waar mee je een goed speer mee kan maken dan kan je het zwijn beste steken mee geven zodat hij het op een gegeven moment de benen neemt.

Of je moet knal vuurwerk bij je hebben, dat word hun dan misschien te gortig en gaan ze er vandoor. 

In nood.

Het kruit kan je met een goede mes, en een firesteel/magnesiumstick top snel een vuurtje starten.

• Leuk 1
  • 1 jaar later...
  • 1 jaar later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 11-11-2012 om 08:08, cerdo zei:

na de bijna 60 pagina's van ''wat is het allerbeste mes voor een prepper''

was ik benieuwd wat voor messen jij hebt en ook waar je die voor gebruikt.

welk mes heb je in je BOB?

welk mes heb je in je EDC?

In de auto

persoonlijk houd ik van plaatjes en Links :D

fijne dag

Mooi ruim twaalf jaar later voor het tijdsbeeld.

Momenteel in gebruik: 

Voor de show buck 110 automaat.

Mee naar het bos mogen de dbk bos vriend ( dbk originele scandi) en het Felix venture pro mes.

Uit de auto leatherman charge.

Een mora om mee te spelen.

Uit mijn zak de reate exo

Voor het weekend de coldsteel Crawford. En de fallkniven gentleman pocket voor zon en feestdagen.

Tot slot voor SHTF Extrema ratio rao.

Nu in gebruik

Extra details

Screenshot_2025-01-23-00-17-41-23_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.thumb.jpg.0f6576f7e9d79b2b197567c72f3d19d6.jpg

aangepast door Roely
  • Leuk 1
Geplaatst:

Fallkniven

• A1 pro
  • A1 Ceracoat
  • F1 Elmax
  • F1 X
  • F1 Ceracoat
  • WM-1
  • PLX (zakmes)

Cold steel

• Leatherneck
  • SRK SK5
  • Masterhunter CPM 3V
  • Drop forged wasp
  • Drop forged boot
  • Pendelton mini hunter
  • Pocket Bushman (zakmes)
  • TI lite AUS8A (zakmes)

Victorinox

• Outrider zwart (zakmes)
  • Spartan wit (zakmes)
  • Aantal van de fibrox serie voor koken.

Leatherman

• Surge zwart 2x oud en nieuw model

Morakniv

• Companion groen stainles 3x
  • Companion groen carbon 1x
  • Compagnion zwart stainles 2x

Nog 2x Glock fm 78 in het zwart, en nog een Petromax set van 3 all purpose, chefs en een cleaver 56 HRC uit Solingen. Nu denkt je waarschijnlijk tring dat zijn er veel, en ja dat klopt ik verzamel ze ook. In het bos/scouting heb ik altijd de PLX en een F1 mee, meestal in combo met een fiskars X10 en een Silky bigboy 360 en een Leatherman Surge. Dagelijks leven altijd de PLX en surge.

Nu denk je die heeft toch alles zo een beetje wat die wil, om eerlijk te zijn staan er nog 2 op het verlanglijstje waaronder de Fallkniven MB(Modern Bowie). En als top op de collectie zou ik graag nog eens een Hill Knives KCT002-2-T willen toevoegen. 

Geplaatst:

@CMFC1988 geweldig!

Je mocht alleen plaatsen wat je momenteel in gebruik hebt 🤣😋

Maar ik hou ervan , ik ben ook een verzamelaar en was stik jaloers toen Willem Alexander een hill knife kreeg.  Gaat die F1 in elmax mee, en hoe bevalt dat. Ik heb nog niks in elmax helaas. Ik ben rwl-34 fan.

Geplaatst:
42 minuten geleden, Roely zei:

@CMFC1988 geweldig!

Je mocht alleen plaatsen wat je momenteel in gebruik hebt 🤣😋

Maar ik hou ervan , ik ben ook een verzamelaar en was stik jaloers toen Willem Alexander een hill knife kreeg.  Gaat die F1 in elmax mee, en hoe bevalt dat. Ik heb nog niks in elmax helaas. Ik ben rwl-34 fan.

Heb hem nog maar kort binnen, maar als ik terug ben uit Spanje zal ik er een review over doen. Heb zo een vermoede fallkniven kennende welke kant die op gaat, dat van Wimlex wist ik niet eens staat dat ergens op beeld ? RWL-34 staal is ook zeker mooi spul lekker hard en taai, was ook heel goed te polijsten dacht ik. Zit me trouwens ook te bedenken dat ik niet alles in de lijst heb gezet, heb nog 3 machetes van CS bedacht ik mij ineens. En nog een aantal Zwitserse wenger dolken, maar die hangen aan een wapenschild aan de muur.

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, CMFC1988 zei:

dat van Wimlex wist ik niet eens staat dat ergens op beeld ? 

Ik kan het niet zo snel terugvinden.

Ik denk dat het eind jaren negentig was, hoewel Willen Alexander toen nog lang geen koning was ( eind negentig ,toen ze ook aan defensie mochten leveren !?). Toen alle messen nog custom made waren iig. Daar kende ik die mensen ook van: van een of ander messen en messenmakers forum.   

Het staat gegarandeerd op beeld, ik heb het zelf in een interview gezien...vlgs mij stuurden ze  het naar het koningshuis, niet overhandigen in elk geval.

Het scheen een algemeen gebruik te zijn.   Het koningshuis beschikt over belachelijk veel wapens, ik had altijd het idee, van dat gaan ze toch nooit allemaal bewaren.  En maar fantaseren over dat ik daar een mooi mes uit mocht zoeken 😁

Hier hebben ze het wel over twee custom  messen voor prins Bernhard.

@CMFC1988 dat je een paar messen bent vergeten verbaasd me niks,  ik was zelfs nog wat actuele gebruikers vergeten ...uit mijn portemonnee en een emperial whittling folder die altijd mee mag naar het bos. Enz enz 😄

Aangezien je in spanje bent...ik heb een heel tof rwl-34 damast mesje van muela.   Nu je daar toch bent 😉

aangepast door Roely
Geplaatst:

Die hartenvanger en zakmes zijn wel erg mooi om te zien inderdaad, ben toen door een mede prepper die hier op het forum zit of zat uitgenodigd om naar bladestock evenement te komen. Daar heb ik toen in 2018 Albert voor het eerst leren kennen en was spontaan verliefd op de KCT dolken die hij maakte, uiteindelijk het hele weekend lang mijn ogen uit gekeken op wat er allemaal aanwezig was. Bij de loten trekking heb ik toen ook nog een WE knives 703C gewonnen 😁, daar uiteindelijk nog 3 machetes gekocht en de CS pocket bushman en de pendelton mini. En ik zal eens rond kijken hier in Spanje die Muela heb ik wel eens gezien hier, maar als ik in stedelijk gebied ben zal ik eens rond kijken.

Geplaatst:

De pocket bushman heb ik ooit gekocht na aanleiding van hun filmpje over de lock mechanische. Geweldig was dat. Ben er wel meteen de scherpe randjes vanaf gaan halen thuis. 

Jouw verzameling is wat meer militair gericht, dan de mijne zag ik wel. Ik heb ook een glock78 ,maar dat is dan ook superleuk speelgoed. Voor de rest wat meer richting jacht en bushcraft.

Wat ik ook zag is dat jij bij de rijkere preppers hoort 🤣🤣 En of ik ben ook te lomp voor een plx als edc ( #jaloers)

Geplaatst:

Ja die bushman sluiting is wel een dingetje ja, meestal als vrienden van mij hem open klappen durven ze hem niet meer dicht te doen 😅 De glock's 78 zijn bij mij nog nooit gebruikt die liggen in de vitrinekast met het originele vet/olie er nog op, en ja echt rijk ben ik niet maar heb wel een shit load aan spullen 😉 

Geplaatst:

O gezellig dit.🥳

Ik heb ook een Stanley en die moet je op dezelfde manier unlocken als de bushman. Trek maar aan het touwtje zeg ik altijd maar.

De glock 78 is eigenlijk een echte gebruiker ( niet als mes), die heeft weinig nut om te bewaren in mijn beleving. Wordt ook bot uit zijn eigen bv. Er komen ook vrij regelmatig hele partijen van los ( volgens mij kon je bij leger dump die beige versie met kistjes tegelijk kopen  🤔 was dat nou 50 stk ...die gekke Amerikanen zien het als een verzamel mes...maar hier dus in Europa wordt je er nog steeds mee doodgegooid.   Buiten dat is het echt een hufterproof stuk gereedschap, daar gebruik ik hem dan ook voor. Ik ga niet met een goed mes graven e.d. in het bos ( Hoewel dat juist wel kan met een hoogwaardige staalsoort). En bovenal gebruik ik de glock  als een werpmes, perfect. Tot een paar maanden geleden hing die ook standaard aan mijn rugzak. In mijn jonge jaren was dat een bajonet van een fall. Wel een heel stuk zwaarder, maar ook perfect om een stok op te schuiven , en dan mee gooien als een speer. Je moet wat he overdag, zolang het vuur nog niet aan is . Anyway beide zijn erg leuk speelgoed maar als mes bijna niet bruikbaar in mijn ogen.

Nou bizar dit: ik dacht zal er een foto bij plaatsen( plus de Stanley), kon ik hem niet vinden.. bleek die glock alsnog in de rugzak te zitten ..die stiekemerd.

Screenshot_2025-01-25-15-31-21-47_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.thumb.jpg.24976d224a73ff9fa14f949f60011d96.jpg

Voor de anderen even de pocket bushman op de foto gezet. Dan weten ze een beetje waarover wij het hadden..voor jou nog de muela rwl-34 damast.  En omdat ze het in deze topic al eerder hadden over een mes als speer...de coldsteel ( ook) bushman.   Prima ding wel, misschien nog wel meer hufterproof dan de glock..sowieso wel echt als mes te gebruiken. Let op ! Super goed opletten bij het in en uit de schede halen...en zelf een schroefoog erbij doen. Stok erin en borgen met het schroefoog. 

Van links naar rechts coldsteel bushman, pocket bushman en muela

Screenshot_2025-01-25-15-56-23-80_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.thumb.jpg.3a3566c5aeb84913df9390a1e715ea34.jpg

Die muela heeft een extra schede ik was altijd zuinig op het slangenleer. Het mes zelf kent na al die jaren van gebruik geen enkele Gebruikers sporen..topkwaliteit he.

Screenshot_2025-01-25-15-55-49-42_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.thumb.jpg.c1d7ee2d9340eda7dcb7ac6519b51a21.jpg

Tot slot een indruk van mijn voormalige beste vriend in 5 mm rwl-34 . Met zowel tritium in het lemmet als het handvat ( die heb ik intussen al een keer moeten vervangen) , ik was namelijk een van de eerste in Nederland met rwl-34. Van origine zat er een small compagnon erbij, maar meestal ging dus die muela ernaast mee. In de schede zit een gat waar het tritium van het handvat door schijnt. Geil 😁

Screenshot_2025-01-04-13-44-06-01_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.thumb.jpg.099797af5ac0d1462d5eae8cf2d57e8f.jpg

Geplaatst:

Tja ik geef me over onder al dit geweld. Hier in het noorden zijn we nog niet verder dan dolken van vuursteen en been, sorry... 🤔

DSCF23161.thumb.jpg.fed71a456454c80233e04177e2c39ba6.jpg

DSCF23191.thumb.jpg.9466b8ea18c80af8361351ea40eb54d4.jpg

• Leuk 1
Geplaatst:
Op 26-1-2025 om 10:30, Roel zei:

Tja ik geef me over onder al dit geweld. Hier in het noorden zijn we nog niet verder dan dolken van vuursteen en been, sorry... 🤔

DSCF23161.thumb.jpg.fed71a456454c80233e04177e2c39ba6.jpg

DSCF23191.thumb.jpg.9466b8ea18c80af8361351ea40eb54d4.jpg

Prachtig Roel. (Ik kende ze al natuurlijk).

Maar zelfs die worden dus niet gebruikt.

Dat is wel jammer 

Geplaatst:

Haha @Roely dat had je gedacht. Die worden met enige regelmaat gebruikt tijdens bushcraft of reeanactment gebeurtenissen. Helaas ook wel eens op een manier die je beter niet met een stenen dolk kunt doen zoals het willen openen van een flesje bier. Krak! En een hoek er uit. Zal nog wel een fotootje plaatsen. Domdomdomdomdomdom...🤣

• Leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...