loiskeu Geplaatst: gisteren om 09:16 Delen Geplaatst: gisteren om 09:16 3 uren geleden, mevr.Grijpstra zei: @loiskeu: En waar blijft u nu zelf, mevrouw???? Niet netjes om hier een verzoek om medewerking te plaatsen en vervolgens zelf niet af&toe even terug te koppelen. Mijn excuses @mevr.Grijpstra, ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn oom nog een levensverwachting heeft van 4 weken door een zeldzame vorm van kanker. Ik heb daarom inderdaad op dat moment even de keus gemaakt om mij op dat moment daar op te richten. En ik vind dat @gerard zeer interessante gedachtes deelt. Je noemt ook een noodpakket, hier ben ik het zelf persoonlijk ook mee eens. De overheid heeft hier ook vaker campagnes over gevoerd maar toch wordt er terughoudend gereageerd door de bevolking met het aanschaffen hiervan. Ik vraag mij dan af of de oorzaak mogelijk ligt bij de afzender of de vorm van communicatie? Waarom (willen) mensen zich niet voorbereiden om in geval van nood goed voorbereid te zijn? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: gisteren om 11:21 Delen Geplaatst: gisteren om 11:21 Beste @loiskeu Veel sterkte toegewenst in deze en komende moeilijke tijden. Om naar mijn mening een zo goed mogelijk antwoord op uw vraag te geven. De oorzaak ligt zowel bij de afzender als bij de ontvanger. Afgelopen maandag is de uitzending van Black-out op NPO1 uitgezonden. Welke een goede toeging kan zijn aan uw onderzoek. In deze uitzending is een fictief scenario besproken/uitgebeeld van een grote stroomuitval in meerdere provincies. Ik ga niet inhoudelijk het hele programma uitschrijven, maar som de positieve en negatieve punten op. Die mij zijn opgevallen. Positie punten zijn naar mijn idee, -De boodschap word op een andere manier gebracht. Met een stukje verrassing effect. -De tijdlijn en gevolgen van de stroomuitval worden aangehaald, en lijken mij aannemelijk. Negatief -Er is zeker in het begin van de uitzending niet duidelijk dat het om een fictief scenario gaat. In tijde van veel desinformatie en nep nieuws, vind ik het belangrijk dat de staatsomroep zo geloofwaardig mogelijk blijft. -de gevolgen van de stroomuitval, zijn maar heel kort toegelicht. Zoals bijvoorbeeld is gezegd; voorzieningen zoals waterzuivering vallen ook uit. Maar er word niet ingegaan op wat de gevolgen hiervan zijn. Verder zijn er veel gesprekken te zien die niks/weinig toevoegen. Zoals bijvoorbeeld een gesprek met een commando/militair. Zijn advies is: maak een plan maar verder word nergens ingegaan op wat een goed plan dan inhoud. De ontvangende partij heeft naar mijn idee ook nodig de nodige verbeterpunten, Nederlanders zijn over het algemeen redelijk nuchter, maar helaas ook nonchalant. De wereld kan bij wijze van spreken in brand staan. Maar de meeste landgenoten vinden het wel allemaal meevallen. Oorlog, natuurrampen en terrorisme is volgens vele iets wat alleen in het buitenland gebeurd. Als reactie hoor ik vaker; waarom zou je je voorbereiden op iets wat hier niet kan gebeuren. Echter valt mij na de uitzending van NPO1 op, dat de uitzending toch emoties losmaakt bij een groep. De meningen lopen erg uiteen, Sommige vinden het een goed initiatief en vinden dat ze hierdoor wakker werden geschud. Andere laten zich negatief uit, en laten weten dat het ongepast is, noemen het bizar om dit op NPO uit te zenden. Of geven aan het het veel paniek oproept. Een paar willekeurige reacties: Reactie op X Als waarschuwen hier en daar niet helpt, is dit wel een goed concept. Wel even schrikken als je zapt en er midden in valt. Reactie op X Het schrikeffect van #Blackout om ons wakker te schudden zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn. Reactie op X Wauw zit even Black-out te kijken, ik viel erin dus in het begin dacht ik even dat het echt was, was even raar. #Blackout Reactie op X Wat een stupiditeit van de #EO . Zet minstens in de lichtkrant : ipv van #stroomuitval, maar van FICTIEVE stroomuitval !!! Een #Blackout van de #EO !!!! Het maakt dus wel wat los bij de bevolking, maar helaas wel pas als er een dreiging gaande is. Soms moet je uit je comfort zone getrokken worden om de werkelijkheid/mogelijke scenario te zien. Ook de uren na de uitzending zie ik dat op meedere social media en nieuws berichten het programma word besproken. In positieve en negatieve zin. Ik verwacht dat het preppen/voorbereiden nu weer even in de aandacht is. Maar over een paar dagen weer snel naar de achtergrond verdwijnt. In een wereld met vele prikkels zal dit evenveel indruk maken, als een druppel op een gloeiende plaat. Het grote publiek zal dan weer veilig in haar bubbel van schijn veiligheid gaan zitten, en zich verlekkeren over de ellende ver van huis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
loiskeu Geplaatst: gisteren om 12:48 Delen Geplaatst: gisteren om 12:48 @gerard Dankjewel erg lief,😁 En ik moet de uitzending zelf nog kijken, iets voor vanavond! Ik merk inderdaad om mij heen ook veel ''commotie'' over de uitzending. Ik vraag mij alleen af hoe zoals je zegt in een tijd van grote prikkels, hoe het mogelijk wordt om een onderwerp zoals dit toch actueel te houden. Stel dat organisaties waar we op dagelijkse basis mee te maken hebben ook een actieve rol gaan spelen bij het implementeren en onderhouden van voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld, de supermarkt, drogist etc. Ik ben benieuwd wat voor impact dit zou hebben op ons dagelijks handelen en denkwijze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 20 uren geleden Delen Geplaatst: 20 uren geleden Dat is een interessant vraagstuk. 6 uren geleden, loiskeu zei: Stel dat organisaties waar we op dagelijkse basis mee te maken hebben ook een actieve rol gaan spelen bij het implementeren en onderhouden van voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld, de supermarkt, drogist etc Zal dit een grotere impact hebben op de bevolking en de boodschap ook langer blijven hangen. Maar ook dan is het belangrijk dat de bevolking hier zelf achter staat. Anders zal de boodschap snel vervagen. Denk bijvoorbeeld aan de fluoriserend groene verkeerspoppetjes in 30km/h zones of de "ik rij mono" actie. In het begin vallen de borden en advertenties op, maar na een tijdje valt het niet meer op. Om de boodschap actueel te houden, moet de gedachtegang van de meerderheid van onze bevolking veranderen. We zullen moeten inzien dat ook in Nederland rampen kunnen voorkomen. En de taboe op preppen moet verdwijnen. Dan zullen mensen hopelijk elkaar gaan stimuleren om te bereiden. Wat ervoor nodig is om de (langetermijn) gedachtegang van een grote groep mensen te beïnvloeden. Kan ik geen goed antwoord op geven. Hiervoor kan beter iemand met meer psychisch kennis bijspringen. Mensen zijn kudde dieren, (meestal) volgen ze de grote groep. Let maar eens op wanneer er een brandalarm afgaat in een groot gebouw of winkel. De reactie is meestal het zelfde: -Alarm gaat af -Personen kijken wat de rest doet -Wanneer niemand het initiatief neemt en andere aanspoort om te evacueren. -Zal iedereen weer verder gaan met hun bezigheden/winkelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.