Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wonen in Spanje [orieterende stappen]


Hermanusb

Aanbevolen berichten

Hier een aftrap naar mijn nieuwe manier van wonen in de toekomst.

 

Zal eerst even zeggen wat de bedoeling gaat zijn.

Ik wil naar Spanje, regio weet ik nog niet maar ik wil graag bomen in mijn directe nabijheid.

het gaat een Finca of een grotwoning worden En ik wil toch wel richting de 20000 mtr grond.

liever meer maar in elkgeval niet minder?

In de winter moet het lekker blijven, geen -temperaturen dus.

 

ik kan het nodige kluswerk wel aan maar wil niet volledig nieuw bouwen.

in eerste instantie zal ik mijn caravan daar neerzetten.

 

mijn woning moet zo goed als energie neutraal zijn/worden.

ik zal dus zonnepanelen en eventueel een windmolen gaan gebruiken.

geen gas, hooguit uit een fles.

 

verwarming dmv hout, vandaar dat ik in de winter niet in de kou wil gaan zitten.

 

voedsel.

 

ik zal wat vleeskippen en konijnen gaan houden,

groente zal ik waarschijnlijk gaan kopen.

misschien één of twee varkens ivm de speklapjes. (Maar is geen must)

rijst en pasta koop ik in grote zakken.

 

Ik weet dat jachtgeweren toegestaan zijn op een Finca.

hoe zit het met luchtbuksen? Toegestaan?

ter beveiliging zullen er zeker 2 honden zijn.

 

in het begin zal ik hooguit 6 maanden er vertoeven, later als de woning gereed is blijf ik er waarschijnlijk permanent.

 

welke haken en ogen kan ik verwachten?

en qua regio, mobiele telefoon ontvangst is een must, want ik wil op zijn minst internet tot mijn beschikking hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Ron Doe, @martin, @Mr. Gold kom er maar in.?

 

Ik trap wel af.

 

Kijk eerst welke regio je wilt wonen?Noord is mooi groen en hoe zuidelijker des te droger het wordt.

 

Wil je nabij de kust of het binnenland? Binnenland is rustiger maar vaak goedkoper. De Costa's waar de ouwetjes verblijven zijn duurder.

 

Dan wat is je budget?

 

Weet wat je koopt, bijvoorbeeld landbouwgrond mag je niet zomaar bouwen. Laat de makelaars je niet gek maken. Overal heb je vergunningen voor nodig en zijn er regels en wetten.

 

Ga er een paar weken heen en kijk of je de regio leuk vind.

 

Geen strenge winters betekent vrijwel in de buurt van de Middellandse zeekust, want Galicie of Madrid kan het gerust flink vriezen. Ook niet te hoog want daar zijn de winters ook kouder.

 

Zelf gekozen voor Catalonië. Warme zomers, soms heet maar zuidelijker nog heter en de winters niet te koud. Mooi groen, in de zomer wat meer toeristen, in de winter lekker rustig. Finca 30km landinwaards en Vila aan zee.

 

 

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Hermanusb zei:

welke haken en ogen kan ik verwachten?

 

Hoe vaak ben je al op vakantie/oriëntatie geweest in Spanje?

Zelf zijn we 5 jaar bezig geweest met ons te oriënteren voordat we gekozen hebben voor Catalonië

 

Het probleem van zuiden/midden is dat het echt warm is. Ik heb liever een paar weken rond de 5 graden (het is zeer zelden dat het onder de 0 graden zal komen maar het is niet uitgesloten) dan 45 +  in de zomer als je in het zuiden zit.

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

En ik wil toch wel richting de 20000 mtr grond.

 

Kijk eens rond op de diverse makelaars sites. grond is zeer goedkoop en 20.000 mtr (ik neem aan vierkante meter) is dus 2 hectare. Dat is een relatief kleine oppervlakte en zal echt geen probleem zijn.

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

mijn woning moet zo goed als energie neutraal zijn/worden.

ik zal dus zonnepanelen en eventueel een windmolen gaan gebruiken.

geen gas, hooguit uit een fles.

 

In Spanje zie je tot je verbazing vrijwel geen zonnepanelen. Dat komt omdat de energieprijs daar een stuk lager is. Zelf hebben we wel zonnepanelen omdat we ergens op een berg zitten. (er is daar geen stroom). Een windmolen is redelijk zinloos. Voor dat geld kan je beter een paar extra panelen kopen want de kans op 4 dagen schaduw is erg klein. of nog beter een aggregaat kopen voor 200 euro en voor de uitzonderingssituaties je aggregaat starten (kan je gelijk de accu's bijladen)

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

voedsel.

 

ik zal wat vleeskippen en konijnen gaan houden,

groente zal ik waarschijnlijk gaan kopen.

misschien één of twee varkens ivm de speklapjes. (Maar is geen must)

rijst en pasta koop ik in grote zakken.

 

In Spanje kan je voor 9 tot 12 euro een 4 gangenmenu krijgen. De prijzen in de supermarkt zijn iets hoger dan in Nederland. Konijnen heeft niet veel zin qua voeding (is extreem mager en is leuk om af te vallen maar niet om jezelf te voeden). Kippen is prima te doen maar ik zou eens rekenen naar de kosten/baten (vleeskippen moet je wel flink vetmesten en de kosten van het voedsel zal denk ik hoger uitvallen dan de prijs van het kippenvlees bij de slager/poelier)

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

hoe zit het met luchtbuksen? Toegestaan?

Geen idee maar ik zou niet weten wat je met een luchtbuks zou willen doen in Spanje. Ik mag hopen dat je er niet mee wil gaan jagen ?

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

en qua regio, mobiele telefoon ontvangst is een must, want ik wil op zijn minst internet tot mijn beschikking hebben.

 

In Spanje was 4g vele jaren eerder uitgerold dan in Nederland. Het is echt verbazend dat je zowat in ieder uithoek prima 4G internet heb. Maar dat is altijd even uitzoeken want er zullen echt wel plekken zijn die tussen een paar bergen liggen waar geen ontvangst is.

 

3 uur geleden, Hermanusb zei:

in het begin zal ik hooguit 6 maanden er vertoeven, later als de woning gereed is blijf ik er waarschijnlijk permanent.

 

inbraak is helaas ook iets waar je rekening mee zal moeten houden. Dus denk na wat je in die 6 maanden gaat regelen om te voorkomen dat je finca is leeggeroofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje 

 

Geheel noord zal het niet worden en ik hoef niet aan de kust te zitten.

ik denk aan een stukje voorbij Barcelona maar sluit Catalonie zeker niet uit.

er moeten bomen op het land staan zodat ik als het heet is in de schaduw van bomen kan gaan liggen, dat is koeler dan parasols.

 

Budget.

de Finca of grotwoning hoeft niet in top conditie te zijn,

als ik er heen ga ben ik nog fit genoeg om een jaartje te klussen, of twee.

de caravan zal eerste onderdak zijn.

ik wilde starten met 25000 euro, liever minder maar dit is de aanschaf prijs die ik maximaal wil betalen.

 

Ik hoef geen landbouwgrond. Ga echt niet veel verbouwen.

bomen het liefste.

Wel heb ik liever meer grond dan een groter huis.

en eigenlijk is 20000 m2 het minimale voor mij.

 

ik heb wel de pest aan kou, het is de reden dat ik naar Spanje wil.

 

aangepast door Hermanusb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2020 om 18:45, martin zei:

inbraak is helaas ook iets waar je rekening mee zal moeten houden. Dus denk na wat je in die 6 maanden gaat regelen om te voorkomen dat je finca is leeggeroofd.

En dan hebben we het alleen nog maar over inbraak, als men je woning gaan kraken, dan het je een heeeel groot probleem, om de krakers er weer uit te krijgen ben je misschien jaren en veel geld nodig voor recht zaken om ze er weer uit te krijgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, JJ&A zei:

als men je woning gaan kraken, dan het je een heeeel groot probleem, om de krakers er weer uit te krijgen ben je misschien jaren en veel geld nodig om ze er weer uit te krijgen.

 

Dat is niet echt een probleem.

Als je een paar jaartjes in het lokale dorp bekend ben dan is het meer de vraag welk café je gaat uitzoeken om te vragen wie er wil meehelpen om dit soort lui eens vriendelijk te verzoeken om weg te gaan. In lokale dorpen in Spanje werkt dit nog op de ouderwetse manier en de maximale tegenprestatie zal een rondje zijn.

Plan B is Mossos d'Esquadra maar Plan A is voor de krakers een beter alternatief.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin

 

Extreme hitte zit mij ook niet lekker. Vandaar de bomen.

Qua oppervlakte is dit minimaal.

ik ga liever naar 40000 en een kleine  Finca. Aan grond zit je dan meen ik op 20000 euro.

wel zou een rivier of een stevig watertje in de buurt fijn zijn.

ik hou van vissen, gewoon voor de rust.

 

Als de stroom aanwezig is komen er uiteraard geen panelen.

Een aggregaat komt er sowieso.

 

Mbt de kippen.....

die vindt ik gewoon leuk om erbij te hebben.

zal als het te duur is gewoon kopen.

 

mbt de luchtbuks.

schieten op doeltjes is ontspannend, hoef er niet mee te jagen.

hoewel ik met het kaliber waar ik mee schiet gerust een varken kan omleggen.

maar het is een hobby die ik nu ook doe.

 

Mbt de inbraken.

dat is wel een risico.

het maakt dat de kans aanwezig is dat ik pas wat koop zodra ik met mijn karige pensioen mag beginnen.

ik heb dus nog een jaar of 7 voor het zover is,

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hermanusb, zoek eens in de buurt van de Ebro, de grootste rivier van Spanje. Nu is deze ruim 900km lang maar aan het einde de laatste 50 km tot de Delta Ebro is het erg mooi. Natuur/groen, vissen, kanoën, fietsroutes, wandelen, leuke dorpjes etc.

 

De goedkoopste finca grond zonder electra, water kost je zo'n 5000€ per hectare.

 

Daarnaast is een vliegveld in de buurt erg handig. Ik zit op 15 minuten van een regionaal vliegveld boor de seizoens vluchten van april tot en met oktober. Barça is iets meer dan een uur en Valencia op twee uur.

 

En met de auto 1550km van NL dus ook goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Hermanusb zei:

@Rataplan

 

Ik heb Hongarije overwogen.

maar Spanje ben ik een kleine 8 keer geweest, vd costa brava tot Malaga.

 

Zodra ik erheen ga kan ik me redden met een karig pensioen.

na een jaar of drie heb ik een vol pensioen en Aow.

financieel is er geen enkele belemmering afgezien vd aankoop die ik contant wil betalen.

 

 

Volgens mij is het zo dat wanneer je je pensioen laat uitkeren in Spanje ( mits dat je hoofdverblijf is en je geen ambtenaar bent ) dat je dan ook enkel belasting afdracht er over doet volgens Spaanse wetgeving en die is weer veel aantrekkelijker dan in Nederland. Was je hier al vanuit gegaan bij het bedrag van je karige pensioen wat je benoemde in je voorstel post?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, Hermanusb zei:

Nee.

ik krijg 970 netto als ik in Nl woon.

in Spanje gaat dat gok ik wel 1200 ofzo worden.

 

aangezien ik de woning contant ga betalen zijn de woonlasten nihil.


Dat is voldoende voor een prima leven daar. Niet super luxe, gewoon goed.

Heb eens van @Ron Doe begrepen dat zijn buurman het net red met €600 en zelfvoorzienend leven ( moestuin/koe etc.)

Wil je lekker kunnen leven ( groenten kopen, keer uit eten, auto etc. ) kan je met €1200 prima af.

 

Wat betreft kopen nu of over 7 jaar zou ik zeggen nu, dat omdat ik verwacht dat de prijzen enkel zullen stijgen. @FincaInSpanje en @martin wat weten jullie hiervan? Zijn de prijzen sinds jullie een finca hebben aangeschaft gestegen en/of is daar aanleiding toe de komende jaren?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Rataplan zei:

 

Als ik me niet vergis zal er niet veel verschil zijn.

lijkt erop dat prijzen eerder dalen, zeker hoe zuidelijk je komt.

 

en per ha rekenen ze volgens mij ongeveer 4500 euro.

dus 4 ha is 18 duizend en nog wat extra voor de behuizing.

 

de meeste huizen/finca's of wat dan ook zijn vaak niet in de beste staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Rataplan zei:

Wat betreft kopen nu of over 7 jaar zou ik zeggen nu, dat omdat ik verwacht dat de prijzen enkel zullen stijgen. @FincaInSpanje en @martin wat weten jullie hiervan? Zijn de prijzen sinds jullie een finca hebben aangeschaft gestegen en/of is daar aanleiding toe de komende jaren?

 

Blijft lastig te voorspellen.

In Spanje is er de afgelopen 10 jaar een flinke verschuiving geweest van kleine boertjes met olijf en amandelboomgaarden. De kosten om deze te onderhouden en te oogsten waren hoger dan de opbrengsten met als gevolg dat er heel veel finca's met flinke lappen grond de verkoop in zijn gegaan.

Complete dorpen zijn leeg komen te staan met spookdorpen als gevolg.

 

Ik zou zelf meer kijken naar de reële waarde van een finca dan de verkoopprijs.

Je kan wel een krot kopen met een flinke lap grond voor een minimaal bedrag. Maar als dat resulteert in een 5 jaren verbouwingsdrama zonder een reele waardevermeerdering zou ik dat niet doen. (en vergis je niet in de bureaucratie in Spanje)

Je kan dan beter een iets duurdere finca kopen wat redelijk compleet is.

Dan is de kans ook een stuk reëler dat je het voor minimaal hetzelfde weer kan verkopen.

 

Ik denk dat de prijzen wel ver op de bodem zitten maar als ik even rondkijk op de diverse verkoopsites dan heb ik er blijkbaar goed aan gedaan om 5 jaar geleden iets te kopen.

Ik zou gewoon vanaf dit moment gaan kijken en oriënteren. Kom je iets tegen wat je bevalt dan kan je altijd nog de afweging maken om het wel of niet te doen.

 

p.s. ik denk dus wel dat je rond de 60 a 80.000 euro moet reserveren om iets reëel aan te schaffen. voor 20.000 euro iets kopen en dan denken dat je er in 5 jaar een mooie finca op heb kunnen bouwen is lastig. Er staan in ieder geval genoeg van dit soort halve projecten te koop. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoogte van een bedrag wat je wil spenderen t.b.v. een finca, zal veel afhangen van je persoonlijke wensen, handigheid en tijd. Locatie heeft voor mij een hogere prioriteit dan staat van de finca zelf, zoals ik van @Hermanusb lees hoeft een finca niet persé instap klaar te zijn, al dringt voor hem de tijd wat meer. Wat @martin zegt nu alvast beginnen, beslissen kan altijd nog, lijkt me wel advies om te overwegen. Het bezichtigen en ervaringen opdoen etc vergen ook best veel tijd, dan is 7 jaar zo voorbij. Persoonlijk lijkt het me fijn om elk jaar een beetje te doen tot het moment dat je je permanent gaat/kan/wil vestigen in Spanje.

 

Wat betreft Spaanse bureaucratie heb ik uit de draadjes van @FincaInSpanje al het nodige meegekregen. Nu vroeg ik mij nog wel af wanneer je met vergunning trajecten te maken krijgt. Is dat bijv. ook al het geval wanneer je de finca herbouwd/restaureert zonder verdere aanpassingen zoals verdieping/uitbouw etc. En bestaat er zoiets als in Nl, dat je vrij mag bouwen mits je je aan bepaalde voorwaarden, maten en regels houd? In Nederland kan je bijv. namelijk zonder vergunning een uitbouw maken van 2,5 m uit de achtergevel, niet voorbij de zijgevel en zonder verdieping.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzen schommelen met de markt mee. Ligt eraan waar en wat je zoekt ook. Je kunt niet standaard zeggen 1ha kost altijd 5000€.

 

Nederlanders kopen de goedkope shitzooi zoals ze hier zeggen. Duitsers en Engelsen gaan voor betere locaties en meer kwaliteit.

 

Ik heb verhalen gehoord het afgelopen jaar dat een Nederlander een finca heeft gekocht van 7 hectare voor 15.000€. Het is echter wel in de middle of nowhere, geen water of elektra of verharde wegen. Ver van een dorp, winkels of andere faciliteiten. Dus altijd eerst 20 minuten rijden voor je ergens bent (en terug). Bergachtige rotsgrond met weinig terrassen waarop je iets kunt verbouwen, te stijl etc etc.

 

Als hij daar dus wil gaan wonen dan zijn de kosten om ergens te komen veel hoger dan 5 minuten van een dorp. De finca was dus goedkoop, maar zodra je iets nodig hebt of er gewoon ff uit wilt, dan betaal je hier dubbel en dwars voor.

 

Er zijn gezinnen geweest met kinderen die naar school moesten (brengen en halen) elke dag. Deze konden de brandstof en reparaties aan de auto niet meer betalen.

 

Koop liever iets waar je wat aan hebt zoals @Martin aangeeft voor een hoger budget.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Rataplan zei:

De hoogte van een bedrag wat je wil spenderen t.b.v. een finca, zal veel afhangen van je persoonlijke wensen, handigheid en tijd. Locatie heeft voor mij een hogere prioriteit dan staat van de finca zelf, zoals ik van @Hermanusb lees hoeft een finca niet persé instap klaar te zijn, al dringt voor hem de tijd wat meer. Wat @martin zegt nu alvast beginnen, beslissen kan altijd nog, lijkt me wel advies om te overwegen. Het bezichtigen en ervaringen opdoen etc vergen ook best veel tijd, dan is 7 jaar zo voorbij. Persoonlijk lijkt het me fijn om elk jaar een beetje te doen tot het moment dat je je permanent gaat/kan/wil vestigen in Spanje.

 

Wat betreft Spaanse bureaucratie heb ik uit de draadjes van @FincaInSpanje al het nodige meegekregen. Nu vroeg ik mij nog wel af wanneer je met vergunning trajecten te maken krijgt. Is dat bijv. ook al het geval wanneer je de finca herbouwd/restaureert zonder verdere aanpassingen zoals verdieping/uitbouw etc. En bestaat er zoiets als in Nl, dat je vrij mag bouwen mits je je aan bepaalde voorwaarden, maten en regels houd? In Nederland kan je bijv. namelijk zonder vergunning een uitbouw maken van 2,5 m uit de achtergevel, niet voorbij de zijgevel en zonder verdieping.

 

Fincas vallen meestal onder agrarische grond. Staat er al iets op 6 jaar of langer of een ruïne (MET DAK), dan hoeft dat niet weg ook al is het illegaal gebouwd.

 

Je kunt dan legaliseren of een project starten om hetzelfde aantal meters te herbouwen. Een gigantische papierwinkel dat wel want daar houden ze van.

 

Vroeguh kon je bij de burgemeester veel regelen, nu mag deze niets meer en gaat alles via de technico en de regio die bepaalt of iets mag.

 

Waar je vroeguh nog 100m2 mocht bebouwen met een paar hectare, mag je nu hooguit 40, soms 60m2 bebouwen. Ze willen nl. niet dat er op landbouwgrond gewoond wordt, want dan is de gemeente ook verplicht faciliteiten te leveren en onderhouden.

 

Begin je een bedrijf als boer en je kunt aantonen dat je een groter gebouw nodig hebt, dan kun je een project starten. Dan moet je eerst boer worden en vervolgens elke maandje social seguridad aftikken zo'n 300€ per maand. Daarnaast aantonen waarom je dit gebouw nodig hebt. Het gebouw krijgt dus nooit een woonbestemming, maar een schuur.

 

Bijna alle fincas hebben dus een almacen/schuur waar stiekem in wordt gewoond. 

 

Heb je echter een masia/landhuis in je papieren van het kadaster staan, dan is het wel een woonbestemming waar de gemeente faciliteiten voor moet regelen of onderhouden.

 

90% van mensen met een finca hebben dus een plek waar wonen gedoogd wordt.

 

Vergis je niet in de kosten van een project. Je hebt een architect nodig en als je toestemming krijgt een tweede die onafhankelijk het werk beoordeeld en volgt.  Het werk moet in principe binnen twee jaar zijn afgerond anders ga je opnieuw de papiermolen in.

 

Kocht je 10 jaar geleden dan was het makkelijker iets te bouwen en regels te omzeilen of te buigen. De laatste jaren is dit steeds lastiger gemaakt.

 

Ik heb een redelijk simpele uitbouw voor de vila aangevraagd, wel twee etages. Kost me alleen het papierwerk al 12.000€ en is nog niet eens goedgekeurd. Allerlei Europese regels,  grondmonsters tot blikseminslag berekeningen heeft mijn project al ruim 350 pagina's gemaakt.

 

Illegaal bouwen en later legaliseren  wat ik ook heb gedaan is bijna niet meer mogelijk door luchtfoto's en je moet heel veel aantonen en bewijzen verzamelen. 

 

Koop dus iets goeds in één keer wat @martin al aangaf.

20200122_192209.jpg

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, FincaInSpanje zei:

 

Fincas vallen meestal onder agrarische grond. Staat er al iets op 6 jaar of langer of een ruïne (MET DAK), dan hoeft dat niet weg ook al is het illegaal gebouwd.

 

Je kunt dan legaliseren of een project starten om hetzelfde aantal meters te herbouwen. Een gigantische papierwinkel dat wel want daar houden ze van.

 

Vroeguh kon je bij de burgemeester veel regelen, nu mag deze niets meer en gaat alles via de technico en de regio die bepaalt of iets mag.

 

Waar je vroeguh nog 100m2 mocht bebouwen met een paar hectare, mag je nu hooguit 40, soms 60m2 bebouwen. Ze willen nl. niet dat er op landbouwgrond gewoond wordt, want dan is de gemeente ook verplicht faciliteiten te leveren en onderhouden.

 

Begin je een bedrijf als boer en je kunt aantonen dat je een groter gebouw nodig hebt, dan kun je een project starten. Dan moet je eerst boer worden en vervolgens elke maandje social seguridad aftikken zo'n 300€ per maand. Daarnaast aantonen waarom je dit gebouw nodig hebt. Het gebouw krijgt dus nooit een woonbestemming, maar een schuur.

 

Bijna alle fincas hebben dus een almacen/schuur waar stiekem in wordt gewoond. 

 

Heb je echter een masia/landhuis in je papieren van het kadaster staan, dan is het wel een woonbestemming waar de gemeente faciliteiten voor moet regelen of onderhouden.

 

90% van mensen met een finca hebben dus een plek waar wonen gedoogd wordt.

 

Vergis je niet in de kosten van een project. Je hebt een architect nodig en als je toestemming krijgt een tweede die onafhankelijk het werk beoordeeld en volgt.  Het werk moet in principe binnen twee jaar zijn afgerond anders ga je opnieuw de papiermolen in.

 

Kocht je 10 jaar geleden dan was het makkelijker iets te bouwen en regels te omzeilen of te buigen. De laatste jaren is dit steeds lastiger gemaakt.

 

Ik heb een redelijk simpele uitbouw voor de vila aangevraagd, wel twee etages. Kost me alleen het papierwerk al 12.000€ en is nog niet eens goedgekeurd. Allerlei Europese regels,  grondmonsters tot blikseminslag berekeningen heeft mijn project al ruim 350 pagina's gemaakt.

 

Illegaal bouwen en later legaliseren  wat ik ook heb gedaan is bijna niet meer mogelijk door luchtfoto's en je moet heel veel aantonen en bewijzen verzamelen. 

 

Koop dus iets goeds in één keer wat @martin al aangaf.

20200122_192209.jpg

 

Dat klinkt lastiger dan in Nederland, alhoewel het hier per gemeente echt enorm kan schelen hoe soepel vergunningen etc lopen. Wat je beschrijft is dat beleid in Catalonië of voor heel Spanje. Lijkt me bijna praktischer om een klein appartementje te huren voor je adres en te leven op een finca/grondstuk dichtbij. Hoe zit het met stacaravans ‘ op wielen ‘ , is dat toegestaan of vergunningsvrij aangezien het geen fundering heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Rataplan zei:

 

Dat klinkt lastiger dan in Nederland, alhoewel het hier per gemeente echt enorm kan schelen hoe soepel vergunningen etc lopen. Wat je beschrijft is dat beleid in Catalonië of voor heel Spanje. Lijkt me bijna praktischer om een klein appartementje te huren voor je adres en te leven op een finca/grondstuk dichtbij. Hoe zit het met stacaravans ‘ op wielen ‘ , is dat toegestaan of vergunningsvrij aangezien het geen fundering heeft?

 

In principe moet je voor alles wat je op je finca neerzet toestemming vragen. Dus ook een caravan, container of iets van hout. Niemand die dat voor een caravan doet overigens, maar het heeft ook te maken met branden en veiligheid.

 

Dat geldt voor heel Spanje. En als je bijvoorbeeld een brand veroorzaakt als buitenlander hierdoor, dan kun je beter vertrekken en je nooitmeer laten zien in Spanje.

 

Regels zijn niet strenger of soepeler dan in NL, maar het papierwerk gaat heel traag in het Spaanse systeem. 

 

Ik ken een verhaal van een gemeente waar vele Engelse gezinnen een stukje grond huurden om er te gaan wonen, veelal in caravans. Deze zuipende meute veroorzaakte nogal wat overlast en toen hebben ze ingegrepen door gewoonweg de wetten en regels toe te passen. Ze hebben de overlastgevers beboet voor het wonen en stallen van caravans en andere zooi op hun fincas met als gevolg dat 80 gezinnen zijn teruggekeerd naar de UK.

 

Maar meestal is men juist soepel als je geen overlast veroorzaakt.

 

Daarnaast moet je tegenwoordig je inkomen tonen om een Spaans burgerservicenummer te kunnen krijgen. Je inkomen moet hoger zijn dan 600€ per maand. Met dit nr. kun je dus onroerend goed kopen, een auto of een bankrekening openen. 

 

Ik ken ook Engelsen die iets van hout hadden gebouwd. De makelaar had verteld dat wanneer ze iets van hout bouwden, dat ze geen vergunning nodig hadden. Ze kregen drie maanden om de boel af te breken.

 

Zo kon ik het hout opkopen voor een Nederlandse vriendin van mij, die er twee blokhutten van heeft gebouwd op haar erf wat wel een formele woonbestemming heeft.

 

Dit nieuwe chalet kocht ik dus voor 2000€, incl nieuwe badkamer, keuken, ramen, deuren, dakramen etc etc. Het moest weg en de eigenaar heeft er veel geld op verloren.

 

(Beetje slechte pixie maar is schermafbeelding van foto.)

20200123_024804.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2020 om 14:53, Hermanusb zei:

Hier een aftrap naar mijn nieuwe manier van wonen in de toekomst.

 

Zal eerst even zeggen wat de bedoeling gaat zijn.

Ik wil naar Spanje, regio weet ik nog niet maar ik wil graag bomen in mijn directe nabijheid.

het gaat een Finca of een grotwoning worden En ik wil toch wel richting de 20000 mtr grond.

liever meer maar in elkgeval niet minder?

In de winter moet het lekker blijven, geen -temperaturen dus.

 

ik kan het nodige kluswerk wel aan maar wil niet volledig nieuw bouwen.

in eerste instantie zal ik mijn caravan daar neerzetten.

 

mijn woning moet zo goed als energie neutraal zijn/worden.

ik zal dus zonnepanelen en eventueel een windmolen gaan gebruiken.

geen gas, hooguit uit een fles.

 

verwarming dmv hout, vandaar dat ik in de winter niet in de kou wil gaan zitten.

 

voedsel.

 

ik zal wat vleeskippen en konijnen gaan houden,

groente zal ik waarschijnlijk gaan kopen.

misschien één of twee varkens ivm de speklapjes. (Maar is geen must)

rijst en pasta koop ik in grote zakken.

 

Ik weet dat jachtgeweren toegestaan zijn op een Finca.

hoe zit het met luchtbuksen? Toegestaan?

ter beveiliging zullen er zeker 2 honden zijn.

 

in het begin zal ik hooguit 6 maanden er vertoeven, later als de woning gereed is blijf ik er waarschijnlijk permanent.

 

welke haken en ogen kan ik verwachten?

en qua regio, mobiele telefoon ontvangst is een must, want ik wil op zijn minst internet tot mijn beschikking hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat input vanuit 40 jaar ervaring in Catalonië (met name laatste 15 jaar)

 

Quote

 

mijn woning moet zo goed als energie neutraal zijn/worden.

ik zal dus zonnepanelen en eventueel een windmolen gaan gebruiken.

geen gas, hooguit uit een fles.

 

verwarming dmv hout, vandaar dat ik in de winter niet in de kou wil gaan zitten.

 

 

Als het je gaat om maximale autarkie, dan is er in het noordelijke deel van Catalonië (tegen of in de Pyreneeën) op de bergen handig gebruik te maken van wateropvang en wind. Maar voor stroom is zon (voor stroom en warm water) veel praktischer en (sinds vorig jaar*) ook goed op te schalen. Gas is op veel plekken nog in fles te krijgen, maar zou bij een goede inschaling van zonnepanelen icm accu's, alleen als backup nodig zijn. Zeker als af en toe koud douchen geen probleem is en koken met name op stroom gaat. 

 

Ik zou er niet zomaar van uitgaan dat je a) een kavel vind waar veel bomen op staan, b) als je ze vind, deze bomen geschikt zijn voor een houtkachel**, en c) de grond geschikt is voor aanplanten van geschikt brandhout.

 

Quote

 

welke haken en ogen kan ik verwachten?

en qua regio, mobiele telefoon ontvangst is een must, want ik wil op zijn minst internet tot mijn beschikking hebben.

 

 

Voor het houden van eigen dieren voor consumptie verwacht ik (maar heb er geen expert kennis over) dat er nogal wat bureaucratie door te akkeren is. Hoewel het nog altijd een stuk makkelijker is om een jachtvergunning te krijgen voor wild, vergeleken bij Nederland, komt er ook in Spanje steeds meer invloed van de milieubeweging. Dat heeft onder andere tot gevolg dat steeds meer dieren niet mogen worden afgeschoten, ook niet voor eigen consumptie. Ik zou er ook rekening mee houden dat er ook strakkere regels zijn voor beperkte 'veehouderij'.

 

Ook voor internet een waarschuwing: ja er is een heel goed werkend 4G netwerk, maar data is daarop net zo duur als elders in Europa. En een vaste internetverbinding kun je wel vergeten voor het soort terrein dat je zoekt. Dat is alleen te bereiken met straalverbindingen naar de dichtstbijzijnde provider, die dan binnen een straal van ongeveer 10 km moet zitten.

 

In het algemeen denk ik dat je vooral heel goed naar de mogelijkheden van je budget moet kijken. Spanje (Catalonië) heeft veel ruimte en relatief goedkope grond, genoeg natuurlijke hulpbronnen en relatief goede infrastructuur om een heerlijk autarkisch paradijsje te bouwen. Maar een groot deel van de kosten zijn even hoog als in Nederland en de bureaucratie is op onderdelen nog vele malen erger. Lange adem en diepe zakken heb je wel nodig.

 

--

 

 

*Voorheen waren er protectionistische maatregelen vanuit de overheid om de bestaande energiebedrijven te beschermen tegen te grote impact van zonnepanelen. Sinds deze zijn opgeheven, is er een enorme groei van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen.

** Veel natuurlijke beplanting in Catalonië is kurkeik- en olijfbomen, brand heerlijk maar nogal kort ? 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@John Durden

een veestapel gaat het niet worden.

hooguit wat kippen. Misschien nog wat erbij maar je moet dan denken aan 1 a 2 beessies.

en 2 honden omdat ik honden gezellig vind.

katten ook.

 

ik wil bomen maar alleen omdat ik graag schaduw in mijn omgeving wil.

 

Wat me wel prikkelt is de bureacratie.

ik kan genoeg zelf doen aan een huis.

stroom, muurtjes enz enz.

 

en zoals ik al schreef.

liever meer grond en een kleiner huis dan andersom.

40000 m2 is 200 bij 200 meter, ik wil graag andere mensen liever wat verder van me af?

ben nl graag op mezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...