Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verticaal moestuinen


KimPattiruhu

Aanbevolen berichten

@KimPattiruhu goed gevonden die pellets aan de muur, ziet er geweldig uit, dat je van zo'n achtertuintje nog zoiets leuks kan maken, top, dus voor je creativiteit een dikke 10.

echter had ik wel dezelfde gedachte als @Raycoupe wat betreft de hoeveelheid grond die beschikbaar is voor de planten ( voedingsstoffen en vocht)

 

Om slakken te weren, worden ook wel cacaodoppen gebruikt, ze schijnen niet van die scherpe randjes van de doppen te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het zal niet in de smaak vallen maar ik zeg het toch.

 

Het ziet er idd erg leuk uit allemaal en je zal echt wel iets van opbrengst hebben maar ideaal is het allemaal niet.

Veel te weinig substraat om sterke planten en een stevige oogst te kunnen generen.

Als het verticaal tuinieren echt zo goed zou werken zou het hele Westland deze methode hanteren.

Doen ze dat? Nee.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het zal niet in de smaak vallen maar ik zeg het toch.

 

Het ziet er idd erg leuk uit allemaal en je zal echt wel iets van opbrengst hebben maar ideaal is het allemaal niet.

Veel te weinig substraat om sterke planten en een stevige oogst te kunnen generen.

Als het verticaal tuinieren echt zo goed zou werken zou het hele Westland deze methode hanteren.

Doen ze dat? Nee.

 

Greener

 

Klopt wat je zegt, maar in zo'n postzegelformaat tuintje is het hartstikke leuk.

 

Wat vind jij van een landschap van manshoge heuveltjes? Dat vergroot wel de oppervlakte.

Doen ze dat in het Westland? Nee, maar die kweken toch op glaswol met een sapje uit de Monsantofabriek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook een leerproces. Ik ben nu zelf 3 jaar bezig met mijn tuintjes en stilaan krijg ik de kneepjes te pakken. Elk jaar verander ik nog wat aan de setup en ook volgend jaar wil ik structurele wijzigingen gaan uitvoeren met het ambitieuze plan om sneller te gaan oogsten én om meer oogst te krijgen op de beschikbare oppervlakte.

 

Ook verticaal tuinieren zal met vallen en opstaan gaan. Er lijkt inderdaad weinig grond om te wortelen maar misschien kan door een slim bewateringssysteem toch weer wat goedgemaakt worden. De onderste zijde van de pallets zou kunnen dichtgetimmerd worden met hout van andere pallets waardoor er meer aarde in de pallets kan. Dat zou al een heel ander verhaal zijn. Ook zouden andere opstellingen wel mogelijk zijn om toch met weinig grond verticaal te tuinieren. Eventueel kan zelfs van watercultuur gebruik gemaakt worden ? Er zijn op het net veel filmpjes te vinden hierover. Ook bramen groeien vrij gemakkelijk langs een muur als ze maar en beetje grond hebben waarin ze kunnen wortelen, ... .

 

Een dikke fons voor het gedurfde idee.

 

[ATTACH=CONFIG]19130[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimPattiruhu goed gevonden die pellets aan de muur, ziet er geweldig uit, dat je van zo'n achtertuintje nog zoiets leuks kan maken, top, dus voor je creativiteit een dikke 10.

echter had ik wel dezelfde gedachte als @Raycoupe wat betreft de hoeveelheid grond die beschikbaar is voor de planten ( voedingsstoffen en vocht)

 

Om slakken te weren, worden ook wel cacaodoppen gebruikt, ze schijnen niet van die scherpe randjes van de doppen te houden.

 

Klopt. Sommige planten zijn dan ook een try out en staan dus ook in de volle grond. Toch doen ze het tot nog toe supergoed in de pallets.

In de toekomst zullen het vooral planten zijn die weinig wortels maken of die je juist niet wilt laten doorschieten...

 

Je moet toch eens buiten het boekje gaan om achter nieuwe dingen te komen ;-)

Enne; wat betreft slakken: google maar eens op planten waar slakken voor weg blijven. Om kruisbeveiliging staan sommige planten al vanouds naast elkaar ;-)

Ik doe alles bio, geen zooi, geen Monsanto-zaad.

Ik zal nog eens wat tips aan mn moeder vragen (die heeft er behoorlijk wat, doet ook alles bio)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal niet in de smaak vallen maar ik zeg het toch.

 

Het ziet er idd erg leuk uit allemaal en je zal echt wel iets van opbrengst hebben maar ideaal is het allemaal niet.

Veel te weinig substraat om sterke planten en een stevige oogst te kunnen generen.

Als het verticaal tuinieren echt zo goed zou werken zou het hele Westland deze methode hanteren.

Doen ze dat? Nee.

 

Greener

 

Maar met een kleiner worden horizontaal oppervlak zullen we toch een poging moeten doen ;-) Er staat nog een ander ontwerp in de planning. Volgend jaar misschien ;-) Eerst mijn fiets maar maken en mn auto tectileren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt, maar in zo'n postzegelformaat tuintje is het hartstikke leuk.

 

Wat vind jij van een landschap van manshoge heuveltjes? Dat vergroot wel de oppervlakte.

Doen ze dat in het Westland? Nee, maar die kweken toch op glaswol met een sapje uit de Monsantofabriek.

 

Ik kan helaas alleen maar concluderen dat je nog nooit in het Westland bent geweest.

 

Verticaal tuinieren is inderdaad leuk.

Maar je blijft de vreugde houden als je echt resultaat boekt.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik kan helaas alleen maar concluderen dat je nog nooit in het Westland bent geweest.

 

Verticaal tuinieren is inderdaad leuk.

Maar je blijft de vreugde houden als je echt resultaat boekt.

 

Greener

 

:)

 

Westland ben ik vaak doorheen gekomen, omdat ik in Den Haag woonde.

Van tomatenkweken daar weet ik best wel veel, omdat mijn broer daarin werkte.

 

Wat vind je van dat heuveltjes idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

 

Westland ben ik vaak doorheen gekomen, omdat ik in Den Haag woonde.

Van tomatenkweken daar weet ik best wel veel, omdat mijn broer daarin werkte.

 

Wat vind je van dat heuveltjes idee?

 

Ik rij bijna dagelijks langs een fitnesstoko, toch zie ik daar in de spiegel niets van. :p

 

Bij heuveltjes krijg je wel snel problemen met de watervoorziening voor de planten. en het bewerken wordt een stuk lastiger. Op sommige plekken waar het juist te nat is voor een normaal groentenbed kan het zeker, maar dat hangt dus erg af op welke plek je zit en hoe je terrein eruit ziet.

 

Net zoals in kassen in de hoogte gaan werken met de geschikte soorten als komkommer, tomaten, courgettes, stokbonen, etc, is wel een optie, mits je nog voldoende licht op je planten weet te vangen.

In een doomdaypreppers aflevering was een man te zien die heel ingenieus op relatief kleine oppervlakte enorme resultaten haalde. 'k Geloof dat het de enige aflevering was met echt zinnige info, de rest van de 'show' ging over wapens en zaken opslaan met tonnen tegelijk die uiteindelijk toch opraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik rij bijna dagelijks langs een fitnesstoko, toch zie ik daar in de spiegel niets van. :p

 

Bij heuveltjes krijg je wel snel problemen met de watervoorziening voor de planten. en het bewerken wordt een stuk lastiger. Op sommige plekken waar het juist te nat is voor een normaal groentenbed kan het zeker, maar dat hangt dus erg af op welke plek je zit en hoe je terrein eruit ziet.

 

Net zoals in kassen in de hoogte gaan werken met de geschikte soorten als komkommer, tomaten, courgettes, stokbonen, etc, is wel een optie, mits je nog voldoende licht op je planten weet te vangen.

In een doomdaypreppers aflevering was een man te zien die heel ingenieus op relatief kleine oppervlakte enorme resultaten haalde. 'k Geloof dat het de enige aflevering was met echt zinnige info, de rest van de 'show' ging over wapens en zaken opslaan met tonnen tegelijk die uiteindelijk toch opraken.

 

Grappenmaker. :)

(Op school had ik veel Westland vriendjes, je weet wel van die kleine Tuinkabouters, zoals die mensen heten in Den Haag . . . :p )

 

Watervoorziening is makkelijk op te lossen. Geperforeerde slang van boven o.i.d.

Bewerken is makkelijk, want je hoeft niet te bukken.

 

Er lopen 2 verhalen door elkaar: massa productie en groenten verbouwen op een kleiner oppervlakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...