Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Nood-autoreparaties tijdens een SHTF

Recommended Posts

Er zijn dan even geen onderdelen te koop dus improviseren zoals via de link de voorbeeld foto's te zien. Het is nu nog een grap maar kan echt gebruikt worden!

Zelf vind ik de velg met een tuinslang als noodband erg goed gevonden.

https://www.facebook.com/gigamot/posts/1060266567335419

 

En dan zijn er nog wel truucs om een slechte motor voorlopig te laten lopen, zoals bij lekke koppakking een koppakking-dichter zoals de producten van http://barsleaks.com/products/

 

Zelf heb ik (zoals veel handelaren) Bar'S Leaks met succes gebruikt bij beginnende lekken, maar ook bij echte problemen kunnen 2 blikken voorlopig de motor aan de praat houden. Bij beginnende lekkage kan de dichter wel voor een jarenlange oplossing zorgen.

 

En een rammelende motor gaf in de oude tijden zaagsel in de olie een voorlopige stille motor.

 

En zet uw tips maar hier onder

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast Peerke

Ook van horen zeggen dat een klein lek in de radiator kan worden gedicht door de inhoud van een ei via de dop erin te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remleiding kapot, wartel van de aanvoer losdraaien (eerste wartel die je tegen komt richting de rem cilinder) Afgeknipte spijker er in en weer aan draaien. Dan rem je met 3 wielen, maar dat is meer dan niks. Heb je geen remvloeistof, water voldoet ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto starten met een lege accu, en geen start hulp of handjes die duwen.

 

Filmpje van een paar Gekke Prikkers (soort Preppers)

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast tom666

Oei oei oei.. @Lindaja een panty zal niet echt voldoen als aandrijfriem..tegenwoordig zit de airco er ook bij en de spanning op een aandrijfriem loopt aardig op. In een shtf situatie zou je kunnen proberen om enkel de motor poulie en de alternator aan te drijven inclusief de waterpomp. Het zou kunnen lukken om ergens nog een paar km te geraken. Een blik rond een uitlaat , ja maar gebruik aub geen tape want die gaat smelten en kan uiteindelijk ook gaan ontvlammen met alle gevolgen van dien.

Een ei in de radiator @Peerke moet je nooit doen !!! Het koelwater van een radiator loopt door welbepaalde kanalen in een motorblok. Gooi je er de inhoud van een ei in dan zullen deze kanalen verstoppen en zo help je jouw motorblok naar de haaien. Jouw radiator is ook dan onherstelbaar beschadigd.

 

Remleiding kapot @Scratch ...hm als je deze los draait moet je heel erg voorzichtig gaan zijn want jouw systeem komt zonder druk te staan. Enkel een nagel in een leiding steken en terug vastdraaien zal jouw probleem totaal niet oplossen. Alles wat voor de wartel zit kan lekken dus ik zou niet weten wat die nagel er aan verandert... Als je een leiding wilt gaan uitschakelen moet dit aan de pomp en niet de remcilinder...De remcilinder zit aan het wiel , de pomp zit aan het begin van het systeem dus daar kan je dit eventueel toepassen. LET OP MET REMOLIE !!!!!! Remolie bijt , gaat reageren op lak , plastiek en jouw huid !!!!! wees beschermd en draag bij werken met remsystemen steeds de juiste pbm's (persoonlijke beschermingsmiddelen ) Kijk ook welke olie het is DOT 3 DOT 4 of DOT 5...Kijk steeds voor het rijden of jouw improvisatie werkt !!! aan LAGE snelheid.

 

Bij vragen , laat maar komen...20 jaar ervaring kan veel vertellen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als aanvulling op @tom666 lijkt het me ook niet wenselijk om water als remolie te gebruiken :)

 

Niet wenselijk, maar brengt je wel thuis. In het 4x4 wereldje rijden we regelmatig remdelen er af (zelf al 2 x meegemaakt) vaak is het een klauw de geraakt wordt of de leiding daar in de buurt. Bij Suzuki komt het regelmatig voor dat de remblokken versleten zijn (en dan er uit vallen!!) En komen we zonder druk... Dan zullen we moeten ontluchten... @tom666, maar dat zal je dan wel weten ;)

 

Wij komen wel thuis :D

 

(Remcilinder = hoofdremcilinder)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet wenselijk, maar brengt je wel thuis. In het 4x4 wereldje rijden we regelmatig remdelen er af (zelf al 2 x meegemaakt) vaak is het een klauw de geraakt wordt of de leiding daar in de buurt. Bij Suzuki komt het regelmatig voor dat de remblokken versleten zijn (en dan er uit vallen!!) En komen we zonder druk... Dan zullen we moeten ontluchten... @tom666, maar dat zal je dan wel weten ;)

 

Wij komen wel thuis :D

 

(Remcilinder = hoofdremcilinder)

 

Kan het me nog steeds niet voorstellen, ben dan wel geen autotechnicus of remspecialist maar remolie heeft een veel hoger kookpunt dan water. Remolie neemt ook water op vandaar dat je om de 2-3 jaar eigenlijk wel de olie moet vervangen. Als de remolie (of het water) gaat koken krijg je gasvorming, deze gassen kunnen veel compacter worden gedrukt dan de olie met als gevolg dat je remdruk wegvalt (ik heb het 1x meegemaakt, lang geleden in een Ford Escort RS, levensgevaarlijk).

 

Persoonlijk zou ik geen meter durven rijden op remwater, je hebt een blok staal om je heen van vaak minimaal een ton, die niet kunnen afremmen, ik moet er niet aan denken.

 

Wat extra info:

http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Remvloeistof.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar kan je dan wel remmen met bananen? :)

 

Oei, dat weet ik niet !

 

Ik denk ook niet dat elke auto geschikt is voor de diverse nood reparaties tijdens een SHTF. Zelf heb ik daarom gekozen voor een Land Rover, omdat de techniek zo simpel is dat je wel wat truckjes uit kan halen. Ook heb ik alle gereedschap wat ik thuis gebruik bij een reparatie gewoon achter in mijn wagen inclusief het een en ander aan materiaal en bijzonder tools. Zelf een roestige spijker mocht een remleiding stuk gaan, maar misschien maak ik hem ook wel met mijn vels setje en een stuk kopere leiding :p

 

[ATTACH=CONFIG]18228[/ATTACH]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast tom666

Als je water in jouw remsysteem kapt is het systeem naar de vaantjes...zo simpel is het...

Heel slecht voor binnenkant van de cilinders ed en er blijft altijd water achter...

Neem gewoon extra remolie mee..

Ik heb genoeg zelf remleiding vernieuwd en zelf geplooid enz...heel goed te doen maar je moet weten wat je doet...in moderne wagens mag je het vergeten om te prutsen...daar moet je professioneel te werk gaan , ook als het een noodoplossing is. Ik ben altijd voorzien van een koffer materiaal ...is een kleintje om in de wagen te voorzien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neem gewoon extra remolie mee.

 

Extra remolie, check !! Ligt tussen de master koppeling en rem cilinder. Net als een busje olie voor de motor en een jerrycan water

Misschien is het leuk als ik een keer een foto sessie maak van wat ik zoal mee heb en wat je ee mee kan :D

 

Kan jij je pijlen er op af schieten :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast tom666
Extra remolie, check !! Ligt tussen de master koppeling en rem cilinder. Net als een busje olie voor de motor en een jerrycan water

Misschien is het leuk als ik een keer een foto sessie maak van wat ik zoal mee heb en wat je ee mee kan :D

 

Kan jij je pijlen er op af schieten :rolleyes:

 

Ik hoef toch geen pijlen te schieten???

Ik heb ook steeds motorolie , koelwater ruitensproeiervloeistof en gewoon water bij.

Alsook zwaailicht , werklamp , werkkoffer , fluo werkbroek en vest , ledlamp , leatherman hangt steeds op vaste plaats in de wagen., dekens , startkabels ,extra zekeringen en lampen , sjorkoorden met spanners , dik touw ,slaapdeken , draagtas , grote paraplu , plastiek zeil , handschoenen , keukenrol , toiletpapier en vodden.. Allemaal heel netjes in mijn citroen nemo en nog krijg ik zonder probleem een volledig gevulde pallet in de koffer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slippende / versleten koppeling :

Bij draaiende motor met een poeder-brandblusser via het inspectie gat op de koppelingsplaten spuiten.

 

Werkt prima !! Rijd je honderden kilometers mee.

 

Als ie weer slipt, blijven herhalen.

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Slippende / versleten koppeling :

Bij draaiende motor met een poeder-brandblusser via het inspectie gat op de koppelingsplaten spuiten.

 

Werkt prima !! Rijd je honderden kilometers mee.

 

Als ie weer slipt, blijven herhalen.

 

Die kende ik niet! Wel Cola op de plaat gieten :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast tom666

Het is zeker niet slecht om tijd te steken in het leren van degelijke reparaties .

Vergeet niet dat bij vele (meestal allemaal) van de moderne wagens veel van die trucjes van de foor niet zullen helpen of jouw auto volledig naar de botten helpen.

Onderhoud jouw wagen zoals het hoort en je zal praktisch niets of nooit problemen van dergelijke aard hebben.

Onverwachte storingen zijn bij moderne wagens niet snel ter plaatste op te lossen.

Gewone storingen zoals lekke band ..de oplossing heb je zelf in de hand..

Bij vele moderne wagens zit geen reservewiel bij of een ''thuiskomertje'' maar zorg dan zelf voor een degelijk volwaardig wiel...enz enz ..

En lees veel over jouw wagen , lees heel veel ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is zeker niet slecht om tijd te steken in het leren van degelijke reparaties .

Vergeet niet dat bij vele (meestal allemaal) van de moderne wagens veel van die trucjes van de foor niet zullen helpen of jouw auto volledig naar de botten helpen.

Onderhoud jouw wagen zoals het hoort en je zal praktisch niets of nooit problemen van dergelijke aard hebben.

Onverwachte storingen zijn bij moderne wagens niet snel ter plaatste op te lossen.

Gewone storingen zoals lekke band ..de oplossing heb je zelf in de hand..

Bij vele moderne wagens zit geen reservewiel bij of een ''thuiskomertje'' maar zorg dan zelf voor een degelijk volwaardig wiel...enz enz ..

En lees veel over jouw wagen , lees heel veel ....

 

Klopt, dus koop een werkplaatshandboek, dan kom je goed te weten hoe alles werkt en in elkaar zit. Zo kunnen mensen zonder enige sleutelervaring toch een begin maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb helaas recent mijn radiateur van de bus naar de KL**en geholpen, deze laten repareren bij de firma v,d.Bijl in Haarlem, deze gaven de tip om bij een klein (vindbaar)lek in de radiateur er een bolletje witbrood tegenaan te drukken/in te persen door de hitte zou dit gaan aanbakken en weer een heel eind mee kunnen.

 

GreetZ,

Pjotr78

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb helaas recent mijn radiateur van de bus naar de KL**en geholpen, deze laten repareren bij de firma v,d.Bijl in Haarlem, deze gaven de tip om bij een klein (vindbaar)lek in de radiateur er een bolletje witbrood tegenaan te drukken/in te persen door de hitte zou dit gaan aanbakken en weer een heel eind mee kunnen.

 

GreetZ,

Pjotr78

 

Of uitlaatkit, blikje in de auto voor gaatje in de uitlaat. Werkt ook voor zichtbaar gaatje in de radiateur. moet iets natgemaakt worden dus kan op nat lek geplakt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de oude truuk als je op een spoorwegovergang of druk kruispunt plotseling stil valt (motor) zet de auto in de 1e of 2e versnelling en ga starten met de koppeling niet ingetrapt, de auto zal op de startmotor gaan "wandelen" 1e gang voor kleine stappen en 2e gang voor sterkere motoren en sneller.

Doe dit niet langer als een paar minuten want anders gaat de accu stuk (de accu-platen trekken krom).

 

En nu wet het toch over de accu hebben als je er een brandbaar product op legt (eerst accu uit de auto demonteren en apart zetten) en met een schroevendraaier een zeer kort moment sluiting maken door de plus en min pool aan te tippen veroorzaakt een vonken-regen, pas op voor gezicht en handen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij moderne wagens kun je niet zo veel meer aan de motor doen, zegt men. Toch heb ik verschillende keren een auto van uit de noodloop (bij storing gaat de auto niet harde dan 60km/uur) weer voor een tijd in orde gekregen. Bij oranje motor lampje kun je bij de boord computer/blackbox de stekker(s) 10 seconde los trekken. Komt de storing terug dan kun je de verschillende sensoren testen zoals de MAF, lucht, EGR, enz door ze los te trekken. Boord computer neemt dan een gemiddelde waarde en zal met ietsje Pietje verminderde power of minder fijn afgesteld zijn weg naar huis vervolgen. De meeste sensoren kun je zonder, behalve de krukas sensor, deze heb je echt nodig voor je motor management. Natuurlijk wel zo snel mogelijk naar een garage voor het uitlezen van je probleem (welk weg is na het resetten ;) )

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oei oei oei.. @Lindaja een panty zal niet echt voldoen als aandrijfriem..tegenwoordig zit de airco er ook bij en de spanning op een aandrijfriem loopt aardig op. In een shtf situatie zou je kunnen proberen om enkel de motor poulie en de alternator aan te drijven inclusief de waterpomp. Het zou kunnen lukken om ergens nog een paar km te geraken. Een blik rond een uitlaat , ja maar gebruik aub geen tape want die gaat smelten en kan uiteindelijk ook gaan ontvlammen met alle gevolgen van dien.

Een ei in de radiator @Peerke moet je nooit doen !!! Het koelwater van een radiator loopt door welbepaalde kanalen in een motorblok. Gooi je er de inhoud van een ei in dan zullen deze kanalen verstoppen en zo help je jouw motorblok naar de haaien. Jouw radiator is ook dan onherstelbaar beschadigd.

 

Remleiding kapot @Scratch ...hm als je deze los draait moet je heel erg voorzichtig gaan zijn want jouw systeem komt zonder druk te staan. Enkel een nagel in een leiding steken en terug vastdraaien zal jouw probleem totaal niet oplossen. Alles wat voor de wartel zit kan lekken dus ik zou niet weten wat die nagel er aan verandert... Als je een leiding wilt gaan uitschakelen moet dit aan de pomp en niet de remcilinder...De remcilinder zit aan het wiel , de pomp zit aan het begin van het systeem dus daar kan je dit eventueel toepassen. LET OP MET REMOLIE !!!!!! Remolie bijt , gaat reageren op lak , plastiek en jouw huid !!!!! wees beschermd en draag bij werken met remsystemen steeds de juiste pbm's (persoonlijke beschermingsmiddelen ) Kijk ook welke olie het is DOT 3 DOT 4 of DOT 5...Kijk steeds voor het rijden of jouw improvisatie werkt !!! aan LAGE snelheid.

 

Bij vragen , laat maar komen...20 jaar ervaring kan veel vertellen :D

 

Ik heb wel eens gehoord dat paardenpoep ook gebruikt kan worden om een lek in de auto radiateur gebruikt werd, misschien kon dat vroeger.

Jij zal het vast wel weten.

 

Groet,

J.J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gast tom666
Ik heb wel eens gehoord dat paardenpoep ook gebruikt kan worden om een lek in de auto radiateur gebruikt werd, misschien kon dat vroeger.

Jij zal het vast wel weten.

 

Groet,

J.J

 

Kijk..vele zaken kunnen even helpen om een radiator aan de buitenzijde !! even dicht te houden.

Maar niet te vergeten dat er ook druk komt op het water in een radiator dus veel van die producten uit oma's tijd zullen er gewoon weer uitgedrukt worden. (hahah leuke woordkeuze voor de paardenpoep :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...