Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf boter maken


Aanbevolen berichten

@daisy bijna alles waar TE voor staat is eigenlijk niet goed . Te veel , te lang , te kort , ga zo maar door . Ha tevreden is goed .

 

Nee, @Geert dat is natuurlijk met alles zo (behalve met tevreden :) ). Nou heb ik zelf nooit geloofd in lightproducten enzovoorts.

Maar na de docu geniet ik nog meer van de, nu dubbeldikke, roomboter (en zelfgemaakte mayo, nootjes enz) zonder me schuldig te voelen. Want dat vet slecht is, was er bij mij toch onbewust goed ingeprent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De verzadigdvet Hypothese houd geen stand meer. Het voedingscentrum loop in zijn adviezen minimaal 6 jaar achter op de wetenschappelijke ontwikkelingen.

Hier een publicatie, in het Nederlands, met een uitgebreide referentie lijst. http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2012-3-p192-211.pdf

 

Van Pubmed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

 

 

 

Het verhaal wat simpel uitgelegd in het Nederlands http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/vetdogma-ter-discussie/

 

Misschien dat @Keyser Suze hier nog een mening over heeft?

 

De reden dat ik in dit onderwerp zo voorzichtig ben is dat er heel veel tegenstrijdige informatie over dit onderwerp te vinden is.

 

Reeds in 1819 was er al onderzoek gaande dat je niet zo simpel kan stellen dat verzadigde vetten per definitie meer kans op vaatziektes zal opleveren

Dat is bekend onder de naam "De Franse paradox"

 

Maar als de verklaring achteraf toch komt doordat Franse artsen domweg een probleem hebben met doodsoorzaak hartfalen, dan ben je nog geen stap verder.

 

Ik geloof in ieder geval wel in de Franse paradox, een prima excuus om 2 glazen rode wijn per dag te nuttigen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof in ieder geval wel in de Franse paradox, een prima excuus om 2 glazen rode wijn per dag te nuttigen :)

Het Franse voedingscentrum adviseert het zelfs.

Hier komt het Voedingscentrum met advies van drie glazen melk per dag. :-( (toevallig om die melkplas leeg te krijgen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ong. een jaar hier alleen nog maar roomboter en olijfolie.

Die andere troep moeten we niet meer.

En raad eens........geen extra kilo aangekomen.

Mijn vader zei het al jaren, vet is niet slecht, allemaal flauwekul.

En light produkten, echt een lachertje, meer betalen, omdat er water is toegevoegd, of enge chemicaliën, of nepsuiker, jakkes.

Gewoon goed spul kopen, en gevarieerd eten, veel bewegen, en walla, dat is de sleutel.

 

Terug op de boter, dat wil ik ook eens proberen, pas nog gekeken wat er op een bekertje room stond bij Aldi, juist .......er zit alleen room in. Daar maar eens mee proberen.

Heb ook wel eens gezien, dat het gemaakt werd in een fles, blijven schudden, en het word boter.

Nu dan nog een fles zonder slechte stoffen zien te vinden, waar je de boter goed uit kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moraal van het verhaal.. gewoon lekker zelf boter maken dus! Niet ongezonder dan margarine in elk geval.

 

En iedereen die bezwaar heeft tegen dierlijke vetten.. maakt het lekker niet :D

 

Dat is ook een beetje mijn idee. Een vegetariër eet ook geen vlees.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug op de boter, dat wil ik ook eens proberen, pas nog gekeken wat er op een bekertje room stond bij Aldi, juist .......er zit alleen room in. Daar maar eens mee proberen.

Heb ook wel eens gezien, dat het gemaakt werd in een fles, blijven schudden, en het word boter.

Nu dan nog een fles zonder slechte stoffen zien te vinden, waar je de boter goed uit kan krijgen.

Ik sla de slagroom niet met de klopper maar met de quickshaker van Tupperware, een schudbeker met een wieltje/rad erin. Zo maak ik ook pannenkoekenbeslag.

Je zou boter kunnen proberen...ik heb geen idee of dat lukt, zodra het vaste vorm krijgt komt het niet meer door dat rad. Dat betekent dat slagroom dus ook niet doorgeklopt kan worden. Maar goed, je mag het proberen, ik wil die beker wel meenemen naar het Pinksterweekend.

Lukt het niet, dan hebben we lekker slagroom in de koffie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sla de slagroom niet met de klopper maar met de quickshaker van Tupperware, een schudbeker met een wieltje/rad erin. Zo maak ik ook pannenkoekenbeslag.

Je zou boter kunnen proberen...ik heb geen idee of dat lukt, zodra het vaste vorm krijgt komt het niet meer door dat rad. Dat betekent dat slagroom dus ook niet doorgeklopt kan worden. Maar goed, je mag het proberen, ik wil die beker wel meenemen naar het Pinksterweekend.

Lukt het niet, dan hebben we lekker slagroom in de koffie :)

 

Goed idee, we gaan het gewoon proberen, neem die beker maar mee, lukt het niet, gooien we het in een plastic fles een keertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ong. een jaar hier alleen nog maar roomboter en olijfolie.

Die andere troep moeten we niet meer.

En raad eens........geen extra kilo aangekomen.

Mijn vader zei het al jaren, vet is niet slecht, allemaal flauwekul.

En light produkten, echt een lachertje, meer betalen, omdat er water is toegevoegd, of enge chemicaliën, of nepsuiker, jakkes.

Gewoon goed spul kopen, en gevarieerd eten, veel bewegen, en walla, dat is de sleutel.

 

Terug op de boter, dat wil ik ook eens proberen, pas nog gekeken wat er op een bekertje room stond bij Aldi, juist .......er zit alleen room in. Daar maar eens mee proberen.

Heb ook wel eens gezien, dat het gemaakt werd in een fles, blijven schudden, en het word boter.

Nu dan nog een fles zonder slechte stoffen zien te vinden, waar je de boter goed uit kan krijgen.

 

Het kan in een flesje of zelfs een beker met goed afsluitende deksel, alleen duurt het best wel heeeeeel lang ;) Maar ja als je niets anders hebt dan is het absoluut een optie :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

"De samenstelling van margarine verschilt maar 1 molecule met plastic"

 

Mijn god, zeg me dat DAT niet serieus als reden gebruikt wordt!?

 

Keukenzout verschilt maar 1 molecule met Zoutzuut! (NaCl / HCl) OMG WAGD WTF BBQ ROFLCOPTER!!!!oneoneeleven!one!

 

"en heeft 27 ingredienten die ook in verf zitten…."

 

Waaronder ongetwijfeld het levensgevaarlijke di-hydrogen-mono-oxide? Die stof is echt levensgevaarlijk, bij inademing in vloeibare vorm verdrink je spontaan en in vaste vorm is 't hard als beton! Verbieden die zooi!

 

"Gehydrogeneerd wil zeggen: bewerken van de moleculaire structuur en/of samenstelling."

 

Bla bla bla, stiekem betekent het, het toevoegen van Hydrogen, waterstof. Bijvoorbeeld om van onverzagdigde vetten, verzadigde vetten te maken.

 

Die schrijver zou wat minder wiet moeten roken, zodat 'ie wat minder hoog vliegt en wat dichter bij de werkelijkheid komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"De samenstelling van margarine verschilt maar 1 molecule met plastic"

 

Mijn god, zeg me dat DAT niet serieus als reden gebruikt wordt!?

 

Keukenzout verschilt maar 1 molecule met Zoutzuut! (NaCl / HCl) OMG WAGD WTF BBQ ROFLCOPTER!!!!oneoneeleven!one!

 

"en heeft 27 ingredienten die ook in verf zitten…."

 

Waaronder ongetwijfeld het levensgevaarlijke di-hydrogen-mono-oxide? Die stof is echt levensgevaarlijk, bij inademing in vloeibare vorm verdrink je spontaan en in vaste vorm is 't hard als beton! Verbieden die zooi!

 

"Gehydrogeneerd wil zeggen: bewerken van de moleculaire structuur en/of samenstelling."

 

Bla bla bla, stiekem betekent het, het toevoegen van Hydrogen, waterstof. Bijvoorbeeld om van onverzagdigde vetten, verzadigde vetten te maken.

 

Die schrijver zou wat minder wiet moeten roken, zodat 'ie wat minder hoog vliegt en wat dichter bij de werkelijkheid komt.

 

Ik ben geen natuurkundige, en @martin zorgde er al voor dat we met z'n allen wat dieper in de materie doken. Resultaat; meningen verschillen over de gebruikte vetten en de resultaten hiervan.

Ieders trekt in deze dus zijn plan, en als ik alles zo'n beetje na lees; alles is beter dan die verrekte margarine ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...