Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/09/14 in alle zones

  1. Voor degenen die een auto bezitten: stel je strand midden in de winter langs de weg en moet minstens een paar uur wachten op hulp of voordat de weg weer vrijgegeven wordt, wat heb je dan bij je? Mijn preps zijn ongeveer dit (standaard in auto tijdens de winter): goede zaklamp + extra batterijen LED lamp (12v voor de sigaretten aansteker) 2 waxine kaarsjes Startkabels Pioniersschop 2 liter water Slaapzak en fleece dekentje Soort van thermo vest, grote sjaal en regenjas Waterdichte wandel/bergschoenen en/of rubber kaplaarzen motorolie koelvloeistof multi tool en wat los gereedschap uit auto setje 5 liter benzine afdekzeil (3x3 meter) 10 m paracord krik veiligheids hesje (reflecterend) pomp om banden op te pompen (hand) en bandenspanningmeter oplaadkabel voor mobieltje (12v) TomTom vloermatten kunnen gebruikt worden voor tractie onder de banden edit: ZAKEN DIE IK VERGETEN BEN TE VERMELDEN - doh telefoon ruitensproeiervloeistof brandblusser reservewiel met band op spanning ijskrabber rubberwax zakmes pen en papier lucifers / aansteker werkhanschoenen Ik wil nog: (aangevuld met suggesties uit dit topic) sleepkabel energy repen oid EHBO kit 12v dompelaar of waterkoker (+thee, koffie en eventueel maaltijd) WC papier vuilniszakken Route / wegenkaart Life jammer (wellicht sneeuwkettingen) Nog zaken waar ik niet aan heb gedacht?
    1 punt
  2. We horen vaak doemberichten (afkomstig van politici om hun nieuwe belastingen door te drukken op rug van de bevolking) over inflatie, recessie, depressie, deflatie, ... . Er zijn veel redenen om aan te nemen dat ons leven zoals het nu georganiseerd is niet blijft bestaan. We zullen minder krijgen, meer betalen, minder verdienen, minder jobs hebben voor steeds meer gegadigden op de arbeidsmarkt waardoor de lonen onder druk komen te staan. Kunnen we daar nu niets tegen doen ? Zelf ben ik waarschijnlijk een voorbeeld van hoe het (anders) kan. Ik geloof in de kracht van flexibiliteit en dynamisme. Vaak gaat het om grote veranderingen in mijn leven. Om die (tijdig) tot stand te kunnen brengen zijn een paar dingen nodig : vastbeslotenheid, de wil om het te maken, een beetje moed en visie. Hoe blijf je in de running ? Blijf lezen, pik signalen op uit je omgeving, je streek, kijk naar het functioneren van je werkgever. Hoe zit het met het aantal opdrachten, de klantentrouw, de winstmarges ? service na verkoop, vervangen van het personeel ? Respect voor de werknemers ? Al deze dingen geven je informatie over de overlevingskansen van de organisatie waarvoor je werkt. Mijn eigen voorbeeld : Zelf maakte ik een drastische overstap van de internationale verkoop van investeringsgoederen naar het onderwijs. Niemand begreep 7 jaar geleden mijn beslissing. Ik had een goed betaalde job, prestige en aanzien, een dikke firmawagen, ... die ik inruilde voor een fiets en reizen met het openbaar vervoer en een matig salaris. Ik zag de veranderende markt, de stijgende druk op het personeel, de afkalvende marges en koos eieren voor mijn geld. Het bedrijf waarvoor ik werkte ging 2 jaar geleden op de fles. Geen toeval dus. Vandaag werk ik dus voor de overheid, al is zekerheid hier ook niet meer wat het ooit geweest is. Daarom investeer ik weer in op opleiding. Iets wat me interesseert, mijn waarde vergroot, mij toelaat om wat bij te klussen en mogelijkheden biedt bij SHTF. Ik startte vandaag een cursus Tig lassen. Een knelpuntberoep, een vaardigheid die altijd kan dienen, goed betaald wordt, mogelijkheden biedt om zelfstandig te worden, ... . Als het economisch fout gaat, dan zal er meer hersteld moeten worden, zullen er meer dingen geïmproviseerd moeten worden ... . De afgelopen jaren leerde ik de volgende dingen : - ik behaalde het diploma metselaar - een diploma pedagogische bekwaamheid - volgde 2 jaar Spaans en Zweeds - een jaar btw bij intracommunautaire verrichtingen - een jaar boekhouden - ik volgde een cursus computer EHBO - volgde verkoopstrainingen - leerde bakken - leerde fietsen herstellen - kreeg interesse in techniek - nu ben ik dus begonnen meteen 60-urige cursus Tig lassen. Waarna ik ongetwijfeld een eigen laspost koop. Mocht het statuut van ambtenaar uitgehold worden, dan is er alvast een alternatief ... -
    1 punt
  3. Ik kwam toevallig deze video tegen met een rondleiding bij de Gransfors Bruks smederij. Leuk om eens te zien hoe ze die bijlen maken.
    1 punt
  4. Ik kwam een braadslede tegen bij het Kruitvat en kennelijk hebben ze te vel op voorraad hiervan. Prijs is van 59,99€ naar 7,99€. http://www.kruidvat.nl/braadslede/p/2876714
    1 punt
  5. @Ron Doe Okay, geen probleem, zal het melden. Ik heb zeker 10 gezinnen en/of couples gezien tijdens de search, en naar hun verhalen geluisterd, en daar baseer ik mijn voorlopige conclusies op. Naast dat je wat 10-tjes betaalt per jaar voor gemeente-belasting, betaal je zero inkomen of vermogensbelasting... en geen vragen... Natuurlijk of dit ook zo blijft, dat is de vraag, maar voorlopig is het prima.
    1 punt
  6. DEEL 1 Disclaimer: Een echte review is dit niet omdat ik te weinig serieus hak werk met deze bijl heb verricht. Wel wat houtjes maar niets om echt serieus te nemen. Overigens deed de bijl dat kleine werk uitstekend. Ik wilde graag een redelijk bijltje hebben en nadat via dit forum mij werd aangeraden (sorry weet niet meer wie) om eens naar een Cold Steel tomahawk te kijken. De reden voor het hebben van een bijl is niet omdat ik momenteel een haard heb of veel in de tuin werk (heb ik ook niet) maar ik wl wel graag iets praktisch in huis hebben om WSHTF wat brandhout te kunnen verzamelen en dat te verwerken. Gezien mijn woonsituatie hebben we het dan per definitie over kleinere diameters dus aan een kloofbijl heb ik niets. Het zal eerder sprokkelen zijn en het afhakken van dode takken. Last but not least: het kan een geducht wapen zijn en gezien de historie van de tomahawk (strijdbijl) ook gewoon een leuk object om te hebben, ik blijf toch een jongetje . http://en.wikipedia.org/wiki/Tomahawk_%28axe%29 Na wat research op internet raakte ik meer en meer gecharmeerd van de eenvoud van een tomahawk. Relatief klein, licht en toch voldoende potentie om wat eenvoudige houtbewerkingen mee uit te voeren, vuurhout te verwerken enz. Dat dit specifieke model beschikt over een hamer aan de achterzijde zie ik ook als een voordeel, voor tentharingen of om wat dan ook plat of murw te slaan. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om met de achterzijde van een tomahawk te hameren omdat dan het oog (waar de steel in zit) zou kunnen scheuren maar ik begrijp dat het ontwerp van deze specifieke hawk hierop berekent is. (zie ook het demonstratie filmpje van Cold Steel). Verder kan de hawk geworpen worden maar het grote voordeel daarvan zie ik niet zo, behalve in een nood situatie misschien. Een ander aantrekkelijk aspect van de tomahawk is dat de bijl kop eenvoudig van de steel gehaald kan worden. Omdat de bijl kop vrij klein is kun je daardoor gedetailleerder werk doen, als schraper gebruiken of als splijt wig. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat als je steel breekt je vrij eenvoudig een nieuwe kunt maken om in ieder geval de bijl te kunnen blijven gebruiken. Verder is de bijl van 1055 carbon staal en daardoor vrij makkelijk scherp te krijgen en te houden (wel roestgevoelig). Uiteindelijk kocht ik de Trail Hawk bij KATO en de levering verliep bij hen, zoals altijd, vlekkeloos en snel. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-cold-steel-trail-hawk.htm Ik wist door de research al van tevoren dat de afwerking van de Trail Hawk niet geweldig zou zijn. Er zijn vele video's op YouTube waarin mensen allerlei modificaties aanbrengen om de hawk “tot zijn volle potentie te brengen”. Hij is ziet er inderdaad niet erg spannend uit als je hem ontvangt, dus nam ik mij voor er een projectje van te maken. Zie ook de lelijke dikke laag lak die op de bijl kop zit om hem te beschermen tegen roest. De bijlkop zit vast geschroeft met een imbus schroef. Totale nonsens want dan kun je dus niet de kop van de steel halen, dee hoort gewoon door frictie vast te blijven zitten. Toen de schroef er uit was zat de kop los, bleef niet vast zitten en kan van links naar rechts bewegen. De steel was ook erg ruw dus heb ik de steel met de hand geschuurd tot deze aardig glad was. Daarbij ook extra aandacht besteed aan de bovenkant en met steeds tussentijds testen was het eenvoudig om de bijlkop frictie vast te krijgen zonder beweging naar welke kant dan ook. Met het schuren verwijder je ook de (zeer dunne) beschermende laag op de steel dus die moest ik herstellen en daarnaast wilde ik de steel wat donkerder hebben. Ook heb ik een gaatje geboord in de steel voor eventueel een lanyard / polskoord. Op advies van @ghostwhiper heb ik Birchwood stain gekocht en Birchwood wax, beide worden gebruikt voor gweerkolven. De stain aangebracht in meerdere lagen (zeer gemakkelijk te verwerken) en daarna de steel ingewreven met de wax om deze te beschermen tegen vocht een weersinvloeden in het algemeen. Ook wilde ik de lak van de bijlkop hebben om de bijl een wat oorspronkelijker en ouderwets uiterlijk te geven. Beschermen tegen roest kan ook met olie, was en dergelijke alhoewel een lak natuurlijk wel wat meer foolproof is, in iig geval op de kortere termijn totdat deze lak ook weggesleten is. Om de lak te verwijderen heb ik simpelweg een verfstrip pasta gebruikt en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Half uur laten inwerken en vervolgens met een ijzerborstel de lak er af borstelen. Proces nog een keer herhaald om de restjes ook eraf te krijgen en het ding was kaal. Vervolgens met een vijl ook de lak aan de binnenkant van het oog grotendeels verwijderd en de randen van het oog wat bijgewerkt omdat die wat ruw waren (vreten dus in de steel). Daarna de bijlkop een half uur in balsamico die flink over de datum was gelegd om het staal wat donkerder te maken. Misschien maak ik de kop later nog donkerder. Het schijnt dat waterstofperoxide met zout zorgt voor een donkere oxidatielaag die tevens de bijl beschermt tegen roest ( @vheeswijk ?) vervolg in deel 2 -->
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...